Hankinta, metrovarikon keskusrakennuksen KVV- ja IV-työt, Liikenneliikelaitos HKL
Metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannuksien sekä 2. kerroksen ulkoseinien tiivistyskorjauksen lisä- ja muutostyöt
Päätös
Toimitusjohtaja tilasi metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannuksien sekä 2. kerroksen ulkoseinien tiivistyskorjauksen rakennusurakan lisä- ja muutostyöt Oy Rakennuspartiolta lisä- ja muutostyötarjouksien LMT02A, LMT03A, LMT14, LMT15, LMT16, LMT19, LMT20, LMT21, LMT22, LMT23, LMT24, LMT25A ja LMT26 mukaisesti yhteensä 42.154,59 euron arvonlisäverottomaan hintaan.
Toimitusjohtaja tilasi metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannuksien sekä 2. kerroksen ulkoseinien tiivistyskorjauksen putkiurakan lisä- ja muutostyön Pakilan Putki Oy:ltä lisä- ja muutostyötarjouksen LTT6A mukaisesti yhteensä 5.318,87 euron arvonlisäverottomaan hintaan.
Päätöksen perustelut
Metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannusten toteuttaminen ylläpitää metrovarikon käytettävyyttä sekä alentaa kunnossapitokustannuksia. Alkuperäisten ilmanvaihto-, käyttövesi- ja viemärijärjestelmien elinkaaret ovat loppupuolella ja ilman perusparannuksia rakennuksen ja siten myös metrovarikon käytettävyys alenee.
Johtokunta hyväksyi 10.8.2023, 37 §, metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon perusparannuksen hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen suunnittelun, toteutuksen ja hankkeen aikaiset hankinnat on enintään 1.100.000 euroa kesäkuun 2023 hintatasossa.
Samalla johtokunta hyväksyi metrovarikon keskusrakennuksen käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannuksen hankesuunnitelman esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen suunnittelun, toteutuksen ja hankkeen aikaiset hankinnat on enintään 533.000 euroa kesäkuun 2023 hintatasossa.
Toimitusjohtaja hyväksyi 18.3.2021, 31 §, metrovarikon huoltorakennuksen julkisivujen kunnostuksen hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 500.000 euroa.
Johtokunta valitsi 18.1.2024, 6 §, metrovarikon keskusrakennuksen IV- ja KVV:n perusparannuksen sekä 2. kerroksen ulkoseinien tiivistyskorjauksen urakoiden toteuttajiksi
- rakennusurakka Oy Rakennuspartio, urakkahinta 280.000 eur (alv 0 %)
- IV-urakka Ilmastointinikkarit Oy, urakkahinta 193.000 eur (alv 0 %)
- putkiurakka Pakilan Putki Oy, urakkahinta 303.000 eur (alv 0 %)
- sähköurakka ISS Palvelut Oy, urakkahinta 79.360 eur (alv 0 %)
Urakan toteutuksen lisä- ja muutostöiden tarve on osoittautunut alkuperäistä arviota laajemmaksi. Lisätöiden tarvetta ei ole pystytty kilpailutusvaiheessa ennakoimaan, joten hankinnasta päätettäessä niitä ei ollut vielä tiedossa.
Nyt päätettävänä on seuraavat urakan lisä- ja muutostyöt
Rakennusurakka
LMT02A | Keskusrakennuksen ikkunoiden tiivistys | 8.343,00 eur |
LMT03A | Ulkoseinien eristeiden vaihto | 6.889,01 eur |
LMT14 | Ruokalan lattian vahaus | 2.558,25 eur |
LMT15 | Kellarin portaikon ja -käytävän seinien maalaus | 3.586,50 eur |
LMT16 | Uudet verhokiskot | 1.699,50 eur |
LMT19 | Uusien patteriputkien maalaus | 1.150,50 eur |
LMT20 | Keskusrakennuksen kaikkien julkisivusaumojen uusinta | 5.936,40 eur |
LMT21 | Kellarin portaikon ja -käytävän seinien maalaus | 4.927,50 eur |
LMT22 | Kellarin IVKH kahden seinän maalaus | 816,00 eur |
LMT23 | IV-KH lännenpuoleinen säleikkö uusitaan | 934,50 eur |
LMT24 | Keskusrakennuksen betonikorjaukset | 4.752,00 eur |
LMT25A | Lisä- ja muutostöiden osuus takuuajan takauksen kustannuksesta | 223,93 eur |
LMT26 | Piha-alueen siivous | 337,50 eur |
Johtokunta oikeutti 14.6.2024, 60 §, liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan tilaamaan metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannuksien sekä 2. kerroksen ulkoseinien tiivistyskorjauksen rakennusurakan lisätyön nro 01A Oy Rakennuspartiolta tarjouksen mukaisesti yhteensä enintään 97.434,75 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Toimitusjohtaja tilasi 30.10.2024, 82 §, metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannuksien sekä 2. kerroksen ulkoseinien tiivistyskorjauksen rakennusurakan lisä- ja muutostyöt Oy Rakennuspartiolta lisä- ja muutostyötarjouksien LMT04, LMT05, LMT06A, LMT07, LMT08, LMT09C, LMT10, LMT11, LMT12, LMT13B ja LMT18A mukaisesti yhteensä 109.437,95 euron arvonlisäverottomaan hintaan.
Rakennusurakkaan on tämän päätöksen jälkeen tilattu lisä- ja muutostöitä yhteensä 249.027,29 eurolla.
Rakennusurakkaa koskevien päätöksien yhteenlaskettu summa on siten 529.027,29 euroa.
Kaikki hinnat alv 0 %.
Putkiurakka
LTT6A, Patterin uusinta 2.krs, 5.318,87 euroa.
Toimitusjohtaja tilasi 30.10.2024, 82 §, metrovarikon keskusrakennuksen ilmanvaihdon ja käyttövesi- ja viemärijärjestelmien perusparannuksien sekä 2. kerroksen ulkoseinien tiivistyskorjauksen putkiurakan lisä- ja muutostyöt Pakilan Putki Oy:ltä lisä- ja muutostyötarjouksien LTT1, LTT2A, LTT3A, LTT4A, LTT5 ja LTT7 mukaisesti yhteensä 24.691,49 euron arvonlisäverottomaan hintaan.
Putkiurakkaan on tämän päätöksen jälkeen tilattu lisä- ja muutostöitä yhteensä 30.010,36 eurolla.
Putkiurakkaa koskevien päätöksien yhteenlaskettu summa on siten 333.010,4 euroa.
Kaikki hinnat alv 0 %.
Sovellettavat säännökset
Hankinnassa ei sovelleta erityisalojen hankintalakia (1398/2018), koska hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo alittaa kyseisen lain 13 §:n 1 momentin 3) kohdan mukaisen rakennusurakoita koskevien hankintojen kynnysarvon (5.538.000,00 euroa, alv 0 %).
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Johtokunta muutti 14.6.2024, 60 §, HKL:n toimitusjohtajan valtuutusta päättää em. urakoihin liittyvistä mahdollisista lisä- ja muutostöistä niin, että lisä- ja muutostöistä päättämisessä noudatetaan johtokunnan 29.5.2024, 52 §, tekemää päätöstä. Päätöksen mukaisesti toimitusjohtajan hankintavaltuus määräytyy lisätilausten tai sopimusmuutosten yhteenlasketun arvon perusteella, eikä hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti (alkuperäinen hankinta ja siihen liittyvät tilaukset yhteensä).
Koska lisä- ja muutostöiden yhteenlaskettu kumulatiivinen arvo on alle 500.000 euroa, voi toimitusjohtaja päättää asiasta.
This decision was published on 29.11.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277