Toimenpidepyyntö, Ilmalan ratapihan luoteiskulman siisteys, As.oy Helsingin Postinkantaja 2

HEL 2023-016342
More recent handlings
Case 10. / 20 §

Maankäyttö- ja rakennuslain mukainen toimenpidepyyntö koskien Ilmalan ratapihan luoteiskulman siisteyttä ja ulkovarastointia

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä Asunto Oy Helsingin Postinkantaja 2:n toimenpidepyynnössä esitetyn vaatimuksen Ilmalan ratapihakiinteistön 91-436-3-9 luoteiskulman siistimisestä ja alueen saattamisesta vastaamaan sitä, mitä voimassa olevassa asemakaavassa määrätään.

Päätösote saantitodistuksella toimenpidepyynnön tekijälle sekä sähköpostitse Väyläviraston kirjaamoon.

Toimenpidepyyntö

Ilmalan ratapihakiinteistön 91-436-3-9 pohjoisen puolen naapuritontin 91-17-120-2 maanvuokraoikeuden haltija Asunto Oy Helsingin Postinkantaja 2 toimitti 29.9.2023 toimenpidepyynnön rakennusvalvontapalveluihin koskien ratapihan luoteiskulman siisteyttä ja ulkovarastointia. Samalla toimenpidepyynnön tekijä ilmoitti, että se haluaa asiassa valituskelpoisen päätöksen.

Toimenpidepyynnön tekijä pyytää, että Helsingin kaupunki puuttuu taloyhtiön eteläpuolella sijaitsevan maaliikennekeskuksen alueen epäsiisteyteen ja saattaa alueen vastaamaan sitä, mitä asemakaavassa 7510 (vahvistuminen 29.9.1978) määrätään.

Toimenpidepyyntöä perustellaan muun ohella seuraavasti.

Etenkin alueen epäsiisteys häiritsee toimenpidepyynnön tekijänä olevan taloyhtiön asukkaita ja pilaa julkisivulta avautuvan näkymän, koska Väylävirasto säilyttää alueella pysyvästi huomattavan määrän irtainta: muun muassa betonilaattoja, asfalttilohkareita ja erilaisia rakennustarvikkeita.

Toimenpidepyynnön kohteena oleva alue on merkitty kaavassa "ohjeellisesti istutettavaksi korttelin tai alueen osaksi." Kaavassa määrätään: "IL:llä merkitty alue on säilytettävä luonnonmukaisena tai istutettava luonnonmukaisesti. Alueelle saadaan ulottaa kadun tai tien rakentamisen edellyttämät maastotyöt."

Kaavan tullessa voimaan alue oli varsin luonnonmukainen, mutta vuosikymmenten kuluessa se on tasoitettu ja siihen on siirretty täytemaata. Väylävirasto ja sen edeltäjät ovat käyttäneet aluetta ulkovarastointiin jo kymmeniä vuosia.

Maankäyttö- ja rakennuslain 169 §:n mukaan: "Varastointi ulkosalla on järjestettävä niin, ettei se turmele tieltä tai muulta yleiseltä kulkuväylältä tai alueelta näkyvää maisemaa taikka häiritse ympäröivää asutusta. Asemakaava-alueella ei aluetta saa käyttää häiriötä aiheuttavaan tai ympäristöä rumentavaan varastointiin taikka pitkäaikaiseen tai laajaan tavaroiden ulkosäilytykseen, jollei asemakaavasta muuta johdu."

Alue on ollut ja on edelleen maankäyttö- ja rakennuslain vastaisessa käytössä. Kaava ei salli varastointia alueella.

Toimenpidepyyntö perusteluineen on kokonaisuudessaan esityslista-asian liitteenä.

Kuuleminen ja Väyläviraston vastine

Toimenpidepyynnön kohteena olevaa aluetta hallitsevalle Väylävirastolle annettiin mahdollisuus tulla kuulluksi 2.11.2023 päivätyllä kuulemiskirjeellä.

Väylävirasto antoi 1.12.2023 kuulemisen johdosta vastineen, jossa se toteaa muun ohella seuraavaa:

Asunto-osakeyhtiön vaatimus kohdistuu Ilmalan ratapiha- ja varikkoalueeseen kuuluvaan alueeseen. Ilmalan ratapiha- ja varikkoalue on osoitettu 29.9.1978 vahvistetussa asemakaavassa rautatiealueeksi (LR). Lisäksi asemakaavassa on osoitettu LR-aluevarauksen sisäpuolelle ohjeellinen istutettavan alueen osa, jolle saadaan ulottaa kadun tai tien rakentamisen edellyttämät maastotyöt (il).

Asunto-osakeyhtiön vaatimuksessa tarkoitettu alue, jossa radanpidon materiaaleja varastoidaan, on toiminnallista ratapiha- ja varikkoaluetta, joka on joka puolelta raiteiden ympäröimä. Väylävirasto kiinnittää huomiota siihen, että kohdealueen ympäristössä asemakaavan mukaista LR-aluetta on vuosien saatossa supistettu ja alue on muutoinkin muokkautunut käytössä.

Asunto-osakeyhtiön vaatimuksessa tarkoitetulla alueella on kenttä, jota on käytetty vuosikymmeniä erilaiseen varastointitoimintaan. Kentän olemassaolo ja muutokset sekä käyttö näkyvät hyvin eri vuosikymmenien ilmakuvista esimerkiksi Helsingin kaupungin karttapalvelusta. Kenttä on ratapiha-alueen ja raiteistojen ympäröimä ja nykyisin asfaltoitu.

Väylävirasto toteaa, ettei asunto-osakeyhtiön toimittama kuvamateriaali vastaa tämän hetken tilannetta. Kentällä on varastoitu viime vuosina erilaisia radanpitoon käytettäviä materiaaleja. Varastoidut materiaalit ovat olleet uusia tai uudelleenkäytettäviä, mutta myös käytöstä poistettuja. Käytöstä poistettuja materiaaleja on siivottu alueelta viimeksi syksyllä 2023. Väyläviraston vastauksen liitteenä on kuvasarja alueesta ennen ja jälkeen siivouksen. Väylävirasto kuitenkin toteaa, että alueella säilytetään edelleen uusia ja uudelleenkäytettäviä radanpidon materiaaleja, esimerkiksi betonisia ratapölkkyjä, kiskomateriaalia, laiturielementtejä ja kaapelikanavia kansineen.

Radanpitoon liittyy tarve varastoida radanpidossa käytettäviä materiaaleja. Tämän vuoksi rautatiealueella, erityisesti varikko- ja ratapiha-alueilla, on oltava ulkovarastointialueita. Näillä alueilla materiaalien ulkovarastointi kuuluu radanpitoon. Väylävirasto katsoo, että nyt kysymyksessä oleva ulkovarastoalue on asemakaavan mukaisessa käytössä. Alue on osoitettu voimassa olevassa asemakaavassa rautatiealueeksi (LR), mikä on alueen pääkäyttötarkoitus. LR-merkinnällä ositetulla varikko- ja ratapiha-alueella radanpidossa käytettävien materiaalien ulkovarastointi on ollut ja tulee jatkossakin olla sallittua.

Väylävirasto katsoo, että ulkovarastointia ei ole pidettävä millään tavoin häiriötä aiheuttavana tai ympäristöä rumentavana. Kysymys ei ole maankäyttö- ja rakennuslain 169 §:ssä tarkoitetusta häiriötä aiheuttavasta tai ympäristöä rumentavasta varastoinnista tai asemakaavan vastaisesta pitkäaikaisesta tai laajasta tavaroiden ulkosäilytyksestä.

Väyläviraston vastine on kokonaisuudessaan esityslista-asian liitteenä.

Ympäristö- ja lupajaoston päätöksen perustelut

Toimenpidepyynnön tekijän Helsingin kaupungilta vuokraama tontti 91-17-120-2 sijaitsee Postipuiston asuinalueella osoitteessa Postiljooninkatu 19. Toimenpidepyynnön kohteena olevan Ilmalan ratapihakiinteistön 91-436-3-9 luoteiskulman alue sijaitsee toimenpidepyynnön tekijän vuokraamaan tonttiin nähden Postiljooninkadun toisella puolella ja on noin 1,38 ha suuruinen. Toimenpidepyynnön tekijän tontin ja toimenpidepyynnön kohteena olevan alueen välinen etäisyys on noin 50 metriä.

Toimenpidepyynnön kohteena olevalla alueella on voimassa asemakaava numero 7510, joka on vahvistunut 29.9.1978. Alue sijaitsee asemakaavan mukaisella rautatiealueella, LR. Lisäksi kyseessä olevalla alueella on kaavassa merkintä il ohjeellisesta istutettavan alueen osasta. Kaavamerkintä il tarkoittaa, että alue on säilytettävä luonnonmukaisena tai istutettava luonnonmukaisesti. Alueelle saadaan ulottaa kadun tai tien rakentamisen edellyttämät maastotyöt.

Ilmakuvien perusteella kyseinen alue on pääpiirteissään ollut samankaltainen jo kymmeniä vuosia, eikä tiedossa ole, että alueen käyttötarkoitus olisi olennaisella tavalla tänä aikana muuttunut. Alueen lähiympäristö on sen sijaan muuttunut: Ilmalan ratapihan pohjoispuolelta on purettu suuri maalikennekeskus vuosina 2015 ja 2016 ja sen tilalle on kaavoitettu ja osin jo rakentunut uusi Postipuiston asuinalue.

Väyläviraston selvityksen mukaan kyseessä oleva alue on osa toiminnallista ratapiha- ja varikkoaluetta ja siellä on varastoitu viime vuosina erilaisia radanpitoon käytettäviä tavaroita. Selvityksen mukaan alueella säilytetään edelleen uusia ja uudelleenkäytettäviä radanpidon materiaaleja, esimerkiksi betonisia ratapölkkyjä, kiskomateriaalia, laiturielementtejä ja kaapelikanavia kansineen.

Jaosto totesi asemakaavan käyttötarkoituksen osalta, että kaavan mukaisen käyttötarkoituksen rautatiealue, LR, on katsottava sallivan ratapiha- ja varikkoaluetoiminnan, joka liittyy radanpitoon sekä junaliikenteeseen ja sen huoltoon. Väyläviraston toiminta alueella ei ole asemakaavan vastaista.

Asemakaavan istutettavan alueen määräys on kyseisellä alueella ohjeellinen eikä se ole oikeudellisesti sitova.

Jaosto totesi ulkovarastoinnin osalta, että rakennusvalvontaviranomaiselle toimitetun selvityksen sekä ilma- ja ilmaviistokuvien perusteella ei ole katsottavissa, että alueella Väyläviraston säilyttämät radanpitoon ja junaliikenteen ylläpitoon ja huoltoon liittyvät tavarat aiheuttaisivat sellaista häiriötä tai rumennusta tai muuta vaikutusta ympäristöön, kuin mitä maankäyttö- ja rakennuslain 169 § tarkoittaa. Asemakaavan on katsottava sallivan kyseisten tavaroiden säilyttämisen alueella. Väyläviraston selvityksen mukaan aluetta on siistitty lokakuussa 2023.

Edellä lausuttu huomioiden ympäristö- ja lupajaoston ei tule asettaa asiassa velvoitetta Väylävirastolle.

Sovelletut oikeusohjeet

MRL 169 §:n 2 momentin mukaan asemakaava-alueella ei aluetta saa käyttää häiriötä aiheuttavaan tai ympäristöä rumentavaan varastointiin taikka pitkäaikaiseen tai laajaan tavaroiden ulkosäilytykseen, jollei asemakaavasta muuta johdu.

Hallintolaki 34 §

Toimivalta

Maankäyttö- ja rakennuslain 21 §:n mukaan kyseisen lain mukaisissa hallintopakkoasioissa toimivaltainen viranomainen on kunnan rakennusvalvontaviranomainen. Helsingin rakennusvalvontaviranomaisena toimii Helsingin 13.9.2023 voimaan tulleen hallintosäännön II osan 2 luvun 10 §:n mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hallintolain 11 §:n mukaan hallintoasiassa asianosainen on se, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee.

Kyse on maankäyttö- ja rakennuslain mukaisen hallintoasian käsittelemisestä ja toimenpidepyynnön tekijä on toimenpidepyynnön kohteena olevan alueen naapuri. Sen johdosta toimenpidepyynnön tekijällä on asianosaisasema ja oikeus saada asiassa valituskelpoinen päätös.

Close

This decision was published on 07.02.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Eemi Mäntymaa, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 36665

eemi.mantymaa@hel.fi

Attachments

1. Toimenpidepyyntö Ilmalan ratapihan luoteiskulmasta 29.9.2023
The attachment will not be published on the internet.
2. Vaatimus valituskelpoisesta päätöksestä 29.9.2023
The attachment will not be published on the internet.
3. Väyläviraston vastine 1.12.2023
The attachment will not be published on the internet.
4. Väyläviraston vastine 1.12.2023, liite
The attachment will not be published on the internet.
5. Asemakaava 7510
The attachment will not be published on the internet.
6. Kartta- ja ilmakuvia Ilmalan ratapihan luoteiskulmasta
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.