Hankinta, koneiden ja laitteiden huollot ja korjaukset. Plandent Oy

HEL 2024-000010
More recent handlings
§ 43

Suun terveydenhuollon koneiden ja laitteiden määräaikaishuollot ja vikakorjaukset. Plandent Oy

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hankintalain 40 §:n perusteella hankkia suun terveydenhuollon hammashoitoyksiköiden, imulaitteistojen ja niihin liittyvien laitteiden määräaikaishuollot ja vikakorjaukset suorahankintana Plandent Oy:ltä.

Päätös koskee suun terveydenhuollon kulloinkin olemassa olevia, Planmeca Oy:n valmistamia hammashoitoyksiköitä ja niihin liittyviä lisälaitteita.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu arvo 48 kuukauden arvon perusteella laskien on noin 320 000,00 euroa (alv 0 %).

Suun terveydenhuolto ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palveluja hankitaan kulloisenkin tarpeen mukaan.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Suun terveydenhuollon koneiden ja laitteiden huolto- ja korjauspalvelut on kilpailutettu vuonna 2022. Hankinnan periaatteet hyväksyttiin sosiaali- ja terveyslautakunnassa 18.1.2022 § 4. Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja on tehnyt hankinnasta hankintapäätöksen 16.5.2022 § 67. Hankintaan valittiin kuusi (6) palveluntuottajaa.

Perussopimuskausi alkoi 1.7.2022 ja päättyy 30.6.2024. Hankintaan sisältyy mahdollisuus 24 kuukauden optiokauteen, joka voidaan ottaa käyttöön kaikissa hankinnan osa-alueissa tai vain osassa niitä ja kaikkien palveluntuottajien kanssa tai vain osan kanssa.

Hankinnassa oli 14 osa-aluetta. Osa-alueissa 1–8 (hammashoitoyksiköt ja imulaitteistot) optiokautta ei otettu käyttöön, koska niiden osalta kuluvan sopimuskauden aikana on havaittu tarvetta tehdä muutoksia kilpailutetun hankinnan ja sopimuksen sisältöön.

Suun terveydenhuollolla on eri toimipisteissä yhteensä 244 kuuden eri toimittajan toimittamia, eri merkkisiä ja eri valmistajien valmistamia hammashoitoyksiköitä.

Suun terveydenhuollossa olevilla laitteilla hoidetaan potilaita, joten lääkinnällisten koneiden ja laitteiden tulee olla turvallisia niin potilaille kuin henkilökunnalle. Huolto- ja korjauspalvelun hankinnalla pyritään turvallisen työskentelyn varmistamisen lisäksi hyödyntämään laitteiden elinkaari ja vähentämään uusien laitteiden hankintaa. Tilaajana suun terveydenhuolto pyrkii edistämään ekologisuutta ja kestävää kehitystä siten, että korjauskelpoiset laitteet pyritään korjaamaan, mikäli se vain suinkin on taloudellisesti järkevää.

Kuluva sopimuskausi

Kuluvalla sopimuskaudella on havaittu, että vuonna 2022 kilpailutettu hankinta ei sovellu kaikilta osin eri valmistajien hammashoitoyksiköiden määräaikaishuoltoihin. Vuoden 2022 hankinnassa pyydettiin hinnat vikakorjauksille ja vuosittain tehtäville määräaikaishuolloille. Sopimuskauden aikana on havaittu tarve tarkentaa ja muuttaa sopimuksen sisältöä vastaamaan paremmin kunkin valmistajan suosituksia.

Eri valmistajilla on erilaisia ohjeita säännöllisten määräaikaishuoltojen sisällöstä ja laajuudesta sekä siitä, millainen huolto on tarkoituksenmukaista tehdä missäkin vaiheessa hammashoitoyksikön ja imulaitteiston elinkaarta. Säännöllisesti tehtävien huoltojen frekvenssiin ja sisältöön vaikuttaa osaltaan hammashoitoyksikön ja imulaitteiston käyttöaste.

Edellä mainittuja, valmistajakohtaisia erilaisia määräaikaishuoltoihin liittyviä sisältöjä ei oltu huomioitu vuoden 2022 kilpailutuksessa. Hankintayksikkö on päätynyt toimittajakohtaiseen suorahankintaan, jolloin saadaan kutakin hammashoitoyksikköä ja imulaitteistoa koskevat valmistajan ohjeen mukaiset määräaikaishuollot sisältöineen paremmin huomioitua.

Määräaikaishuollot ja vikakorjaukset hankitaan suorahankintana valmistajan valtuuttamalta yritykseltä.

Lääkintälaitteita koskeva laki ja asetus

Laissa lääkinnällisistä laitteista (719/2021) määritellään ammattimaiselle käyttäjälle muun muassa seuraavia vaatimuksia:

- laite säädetään, ylläpidetään ja huolletaan valmistajan ohjeistuksen mukaisesti ja muutoin asianmukaisesti

- laitteen asentaa, huoltaa ja korjaa vain henkilö, jolla on tarvittava ammattitaito ja asiantuntemus.

Lääkinnällisiä laitteita koskee myös 26.5.2021 voimaantullut MDR-asetus (EU) 2017/745. Asetuksessa on vaatimuksia lääkinnällisten tuotteiden tai laitteiden valmistajille sekä jakelijalle.

Hankintalaki

Laissa julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksesta (1397/2016) § 40 todetaan, että suorahankinnassa hankintayksikkö neuvottelee valitsemiensa toimittajien kanssa hankintasopimuksen ehdoista julkaisematta etukäteen hankintailmoitusta.

Hankintayksikkö voi valita suorahankinnan tietyin edellytyksin. Lain § 40.2 kohdan 2 mukaan teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.

Vuoden 2022 kilpailutuksessa ja suorahankinnasta palveluntuottajan kanssa käydyissä neuvotteluissa todettiin, että Planmeca Oy:n valmistamien hammashoitoyksiköiden valtuutus on Plandent Oy:llä.

Suorahankintana hammashoitoyksiköiden ja imulaitteistojen määräaikaishuoltojen ja vikakorjausten hankkimista ei voida pitää kilpailun rajoittamisena eikä kyseessä ole hankinnan ehtojen keinotekoinen kaventaminen.

Suorahankinta

Helsingin suun terveydenhuollon eri toimipisteissä on Planmeca Oy:n valmistamia hammashoitoyksiköitä yhteensä 51 kappaletta. Sopimuskauden aikana sopimuksen piiriin kuuluvien hammashoitoyksiköiden määrä voi vaihdella riippuen uusien tai vaihdettujen (poistettujen) hammashoitoyksiköiden kulloisestakin määrästä, voimassa olevista takuuehdoista ja uusien kilpailutuksissa valittujen hammashoitoyksiköiden valmistajista / toimittajista.

Hankintapalvelut ja suun terveydenhuolto ovat neuvotelleet Plandent Oy:n kanssa 17.1.2024 muun muassa hammashoitoyksiköiden määräaikaishuoltojen ja vikakorjausten suorittamisesta, huoltojen laajuudesta, frekvenssistä ja sisällöistä.

Plandent Oy:ltä on pyydetty hankinnasta kirjallinen tarjous 17.1.2024. Plandent Oy on antanut tarjouspyyntöön ja sen liitteisiin perustuvan tarjouksensa 9.3.2024. Tarjouksessaan Plandent Oy on antanut tuntihinnat vikakorjauksille ja hinnat erilaisille määräaikaishuolloille ja niiden sisällöille. Plandent Oy on toimittanut myös valmistajien valtuutukset koskien hammashoitoyksiköiden huoltojen ja korjausten tekemistä. Tarkentavat tarjoukseen liittyvät neuvottelut käytiin Plandent Oy:n kanssa huhtikuussa.

Sopimus ja sopimuskausi

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta sopimuksen.

Sopimus voidaan solmia kuitenkin vasta, kun hankintalakiin (1397/2016) § 80 pakolliset poissulkuperusteet on tarkastettu rikosrekisteriotteista. Lisäksi tilaajavastuulain (22.12.2006/1233) velvoitteiden täyttyminen varmistetaan ennen sopimuksen allekirjoitusta.

Hankinnasta julkaistaan päätöksenteon jälkeen osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi hankintalain § 131 perustuva suorahankintaa koskeva ilmoitus.

Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi, huomioiden hankintalain § 131, jonka mukaan sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua suorahankintaa koskevan ilmoituksen julkaisemisesta Euroopan unionin virallisessa lehdessä.

Sopimus solmitaan toistaiseksi voimassa olevaksi, kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla. Sopimuskauden suunniteltu alkamisajankohta on 1.7.2024.

Hankintavaltuudet

Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan oikeus päättää hankinnasta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen 12.12.2023 § 260 hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla.

This decision was published on 25.04.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Eeva Rantala, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Decisionmaker

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja