Hankinta, Länsimäentien metrosiltojen korjausurakka, Liikenneliikelaitos HKL
Länsimäentien metrosiltojen korjausurakan lisä- ja muutostyöt
Päätös
Toimitusjohtaja tilasi Länsimäentien metrosiltojen korjausurakan lisä- ja muutostyöt MPV-Infrarakenne Oy:ltä lisä-/muutostyötarjousten 6, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ja 29 mukaisesti yhteensä 139.979,67 euron arvonlisäverottomaan hintaan.
Päätöksen perustelut
Länsimäentien metrosillat on peruskorjattava, jotta kantametron Mellunmäen haaran liikennöinnin häiriöttömyys ja turvallisuus kyetään takaamaan tulevaisuudessakin. Siltojen korjaamisella poistetaan rakenteiden heikkenemisen aiheuttamat riskit.
Kaupunginhallitus hyväksyi 30.10.2023, 645 §, Länsimäentien metrosiltojen peruskorjauksen hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on yhteensä enintään 5.500.000,00 euroa elokuun 2023 hintatasossa.
Liikenneliikelaitoksen (HKL) johtokunta valitsi 18.1.2024, 5 §, Länsimäentien metrosiltojen korjausurakan toteuttajan valintaa koskevan tarjouskilpailun voittajaksi MPV-Infrarakenne Oy:n, yhteensä enintään 2.944.800,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Urakan toteutuksen lisä- ja muutostöiden tarve on osoittautunut alkuperäistä arviota laajemmaksi. Lisätöiden tarvetta ei ole pystytty kilpailutusvaiheessa ennakoimaan, joten hankinnasta päätettäessä niitä ei ollut vielä tiedossa.
Nyt päätettävänä ovat seuraavat urakan lisä- ja muutostyöt MPV-Infrarakenne Oy:ltä saatujen tarjousten mukaisesti:
6 | Kiskojen uusiminen | 2.553,60 eur |
8 | Kannelta puretut betonirakenteet ja ennallistaminen | 38.658,13 eur |
9 | R-Kioskin väliaikainen sähkönsyöttö | 2.348,04 eur |
11 | Asemarakennuksen vesieristeen ylösnostojen muutokset ja lisääntyneet saumaukset | 12.510,40 eur |
12 | Kannen pituussuuntaiset saumat | 5.046,72 eur |
13 | Suojabetonin paksuuden muutos | 13.050,24 eur |
14 | Vanhojen metallikorvakkeiden poisto sillan kaukalon viistopinnoilta | 10.040,80 eur |
15 | Kiskopyöräkoneen odotustunnit ja pöllien askartelu | 1.800,96 eur |
16 | Kannen vetokokeet poranäytteistä 2. lohko pohjoinen | 1.008,00 eur |
17 | Ilmalämpöpumpun telineen uusiminen, T1-T2 väliselle osuudelle tehty puinen kaapelikouru keskialueelle | 1.648,64 eur |
18 | Ratasähkön ja turvalaitteen avustavat työt | 4.163,04 eur |
19 | T2-T3 putoamissuojan tukirautojen asennon muuttaminen ja saumaus | 4.580,80 eur |
22 | Vaihteiden kuljetus | 2.664,48 eur |
23 | Taideteoksen muokkaus tippuputkien keräysputken ja sadevesiputken liitoskohdasta | 1.720,32 eur |
24 | Syöksytorvien lyhentäminen | 3.727,36 eur |
25 | Valaistus sillan alle | 3.129,50 eur |
26 | Vedenpoistoputkien lisäys kevyenliikenteenväylän päälle välillä T3-T4 | 14.112,00 eur |
27 | Metroaseman sisäänkäynnin viereisten sadevesikourujen muutostyöt | 8.229,76 eur |
28 | Sillan väliaikainen alapuolisen valaistuksen sähkönsyöttö | 2.408,00 eur |
29 | Mellunmäen metroaseman liityntäparkin (pohjoinen puoli) kaiteiden kunnostaminen | 6.578,88 eur |
Päätettävänä olevien rakennusuran lisä- ja muutostöiden yhteenlaskettu arvo on siten 139.979,67 euroa.
Korjausurakkaan on tehty tämän päätöksen jälkeen lisä- ja muutostöiden tilaamista koskevia päätöksiä yhteensä 293.600,03 eurolla.
Korjausurakan lopullisessa kokonaishinnassa huomioidaan myös urakan alkuperäisen työmääräarvion täsmennykset toteutuneiden suoritteiden mukaisesti (-52.848,00 euroa) sekä työturvallisuussanktio (-1.000,00 euroa).
Korjausurakkaa koskevien päätöksien yhteenlaskettu summa on siten 3.184.552,03 euroa.
Kaikki hinnat alv 0 %.
Sovellettavat säännökset
Hankinnassa ei sovelleta erityisalojen hankintalakia (1398/2018), koska hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo alittaa kyseisen lain 13 §:n 1 momentin 3) kohdan mukaisen rakennusurakoita koskevien hankintojen kynnysarvon (5.538.000,00 euroa, alv 0 %).
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Johtokunta valtuutti 18.1.2024, 5 §, toimitusjohtajan päättämään Länsimäentien metrosiltojen korjausurakkaan liittyvistä mahdollisista lisä- ja muutostöistä yhteensä enintään 400.000,00 eurolla.
This decision was published on 05.12.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277