Hankinta, Pohjois-Pasilan koulu ja päiväkoti, vuokrahanke
Hankintaoikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelun tiimipäällikön päätöksestä koskien ehdokkaiden valintaa neuvotteluihin Pohjois-Pasilan koulun ja päiväkodin vuokrahankkeessa
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä Hoivatilat Oyj:n tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelun tiimipäällikön 21.3.2024 § 5 päätöksestä koskien ehdokkaiden valintaa neuvotteluihin Pohjois-Pasilan koulun ja päiväkodin vuokrahankkeessa.
Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden perusteella 21.3.2024 annettua päätöstä tulisi muuttaa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 132 §:ssä säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Sen mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.
Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.
Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelun tiimipäällikön 21.3.2024 § 5 päätös perusteluineen sekä muutoksenhakuohjeineen annettiin tarjoajille tiedoksi sähköpostitse 22.3.2024.
Hoivatilat Oyj on tehnyt päätöksestä hankintayksikölle hankintaoikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisuvaatimus on saapunut 27.3.2024, joten hankintaoikaisuvaatimus on tehty määräajassa. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.
Hankintamenettely ja osallistumispyyntö
Tarjouskilpailu perustuu 26.1.2024 julkaistuun ja 13.2.2024 päivitettyyn EU-hankintailmoitukseen HEL 2024-000121 Pohjois-Pasilan koulu ja päiväkoti vuokrahanke, sekä osallistumishakemusaikana jätettyihin kysymysten vastauksiin.
Hankinta toteutetaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 34 § mukaisena neuvottelumenettelynä. Kysymyksessä on EU-kynnysarvon ylittävä rakennusurakka.
Määräaikaan 26.2.2024 mennessä osallistumispyyntöön saatiin 5 osallistumishakemusta.
Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelun tiimipäällikkö teki 21.3.2024 § 5 päätöksen asiassa (HEL 2024-000121 T 02 08 03 00). Päätöksessä päätettiin kutsua Pohjois-Pasilan koulun ja päiväkodin vuokrahanketta koskevaan neuvottelumenettelyyn seuraavat yritykset:
- Hemsö Suomi Oy
- Ryhmittymä Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöt ja SRV Rakennus Oy
- NCC Property Development Oy
Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelun tiimipäällikkö päätti sulkea Hoivatilat Oyj:n ja Meridiam Europe IV B:n tarjouskilpailun ulkopuolelle.
Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelun tiimipäällikkö päätti hylätä Parmaco Oy:n pyynnön ottaa saapumatta jäänyt osallistumishakemus tarjouskilpailussa huomioon.
Hankintaoikaisuvaatimus
Hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä Hoivatilat Oyj katsoo, että heidän osallistumishakemuksensa hylkäämistä koskeva päätös on virheellinen. Hoivatilat Oyj vaatii, että heidän osallistumishakemuksensa tulee hyväksyä.
Hoivatilat Oyj ilmoitti osallistumishakemuksessa yhdeksi voimavara-alihankkijaksi hankkeessa Aedefica SA:n ja tämän alihankkijan referenssikohteita käytettiin vuokranantajana toimimisen referensseinä. Hankintayksikkö esitti Hoivatiloille osallistumishakemuksen jälkeen täsmennyspyynnön, jossa pyydettiin täsmentämään Aedifican roolia voimavara-alihankkijana.
Hoivatilat Oyj katsoo oikaisuvaatimuksessaan, että voimavara-alihankkija Aedefica SA:n referenssejä ei ole käytetty vain tarjouskilpailuun mukaan pääsemiseksi. Hoivatilat Oyj korostaa hankintaoikaisuvaatimuksessaan, että Hoivatilat on osa Aedefica-konsernia ja toimii läheisessä konsernisuhteessa voimavara-alihankkijaksi ilmoitetun Aedifican kanssa. Yhtiöillä on päivittäistä yhteistyötä sekä useita keskitettyjä yhteisiä resursseja.
Hoivatilat Oyj katsoo hankintayksikön toimittaman täsmennyspyynnön olleen sanamuodoltaan tulkinnanvarainen, mikä on johtanut vääränlaisten tietojen antamiseen Aedefica SA:n roolista hankinnan toteutuksessa. Hankintaoikaisuvaatimuksessa Hoivatilat Oyj on tarkentanut täsmennyspyyntöön antamaansa vastausta korostamalla, että Hoivatilat Oyj tulisi toimimaan hankkeessa pääasiallisena tarjoajana ja vastaisi hankinnan toteuttamisesta. Hankintaoikaisuvaatimuksessa on lisäksi täsmennetty, että Aedefica SA olisi toiminut hankkeen rahoittajana ja tietojärjestelmien tarjoajana sekä Aedefica SA:n työntekijöiden osallistuvan hankkeen budjetointiin, laadunhallintaan, maksatuksiin sekä ylläpidon johtamiseen vuokrasuhteen aikana.
Hoivatilat Oyj on katsonut kyseen ollessa kilpailullisella neuvottelumenettelyllä toteutettavasta hankinnasta, että hankinnan sisältö tarkentuisi vasta hankintamenettelyn edetessä. Tämä olisi Hoivatilat Oyj:n mukaan mahdollistanut voimavara-alihankkijoiden roolin ja voimavarojen käytön täsmentämistä sen mukaan, miten hankinnan sisältö lopulta määrittyisi.
Asianosaisten kuuleminen
Hallintolain 34.1 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.
Kuulemispyyntö on lähetetty 4.4.2024 asianosaisille eli Hemsö Suomi Oy:lle, Ryhmittymä Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöt ja SRV Rakennus Oy:lle sekä NCC Property Development Oy:lle.
NCC Property Development Oy lausui asiassa. He toivat lausumassaan esiin sen, että heidän mielestään ei ole perusteita muuttaa päätöstä, koska tarjoajille on annettu mahdollisuus täsmentää osallistumishakemustaan ennen päätöksen tekemistä. Lausuma on tämän asian liitteenä 2.
Muut Asianosaiset eivät ole lausuneet asiasta.
Sovellettavat säännökset
Hankintalain 2 § 1 momentin mukaan lain tavoitteena on tehostaa julkisten varojen käyttöä, edistää laadukkaiden, innovatiivisten ja kestävien hankintojen tekemistä sekä turvata yritysten ja muiden yhteisöjen tasapuoliset mahdollisuudet tarjota tavaroita, palveluja ja rakennusurakoita julkisten hankintojen tarjouskilpailuissa.
Hankintalain 2 § 2 momentin mukaan hankintayksiköiden on pyrittävä järjestämään hankintatoimintansa siten, että hankintoja voidaan toteuttaa mahdollisimman taloudellisesti, laadukkaasti ja suunnitelmallisesti olemassa olevat kilpailuolosuhteet hyväksi käyttäen ja ympäristö- ja sosiaaliset näkökohdat huomioon ottaen. Hankintatoimintaan liittyvien hallinnollisten tehtävien vähentämiseksi hankintayksiköt voivat käyttää puitejärjestelyjä sekä tehdä yhteishankintoja tai hyödyntää muita yhteistyömahdollisuuksia julkisten hankintojen tarjouskilpailuissa.
Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 34 § 4 momentin mukaan neuvottelumenettelyssä hankintayksikkö voi ennalta rajata niiden ehdokkaiden määrää, jotka kutsutaan neuvotteluihin. Neuvotteluihin kutsuttavien ehdokkaiden vähimmäismäärä sekä tarvittaessa enimmäismäärä on ilmoitettava hankintailmoituksessa. Tarjoajiksi hyväksyttävät ehdokkaat on valittava noudattamalla hankintailmoituksessa tai muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyä menettelyä sekä niissä esitettyjä soveltuvuuden vähimmäisvaatimuksia ja arviointiperusteita. Hankintayksikkö ei saa ottaa menettelyyn ehdokkaita, jotka eivät ole toimittaneet osallistumishakemusta tai jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vaatimuksia.
Hankintalain 74 § 2 momentin mukaan, jos tarjouksessa tai osallistumishakemuksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan 3 §:ssä säädettyjä periaatteita.
Hankintalain 77 § 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi vaatia tarjoajia ilmoittamaan tarjouksessaan, minkä osan sopimuksista se aikoo antaa alihankintana kolmansille, sekä ehdotetut alihankkijat. Tällainen ilmoitus ei rajoita pääasiallisen tarjoajan vastuuta hankinnan toteuttamisesta.
Hankintalain 83 § mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84-86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Vaatimuksista on ilmoitettava hankintailmoituksessa. Vaatimusten tulee liittyä hankinnan kohteeseen ja ne on suhteutettava hankinnan luonteeseen, käyttötarkoitukseen ja laajuuteen. Vaatimuksilla tulee voida asianmukaisesti varmistaa, että ehdokkaalla tai tarjoajalla on oikeus harjoittaa ammattitoimintaa ja että sillä on riittävät taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat sekä tekniset ja ammatilliset valmiudet toteuttaa kyseessä oleva hankintasopimus. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Hankintalain 92 § 2 momentin mukaan ehdokas tai tarjoaja voi käyttää hankinnan toteuttamiseen muiden yksiköiden voimavaroja riippumatta niiden välisten suhteiden oikeudellisesta luonteesta. Myös ryhmittymä voi käyttää hankinnan toteuttamiseen muiden yksiköiden voimavaroja. Muiden yksiköiden henkilöstön pätevyyteen ja kokemukseen liittyviä voimavaroja voidaan käyttää hyväksi vain, jos kyseiset muut yksiköt suorittavat hankinnan kohteena olevat rakennusurakat tai palvelut taikka osan niistä. Ehdokkaan tai tarjoajan taikka niiden ryhmittymän on osoitettava hankintayksikölle taloudellista ja rahoituksellista tilannetta, teknistä suorituskykyä ja ammatillista pätevyyttä koskevien sekä muiden vaatimusten täyttyminen.
Hankintaoikaisuvaatimuksessa esitettyjen väitteiden arviointia
Hankintalain 34 § 4 momentin mukaan neuvottelumenettelyssä hankintayksikkö voi ennalta rajata niiden ehdokkaiden määrää, jotka kutsutaan neuvotteluihin. Neuvotteluihin kutsuttavien ehdokkaiden vähimmäismäärä sekä tarvittaessa enimmäismäärä on ilmoitettava hankintailmoituksessa. Tarjoajiksi hyväksyttävät ehdokkaat on valittava noudattamalla hankintailmoituksessa tai muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyä menettelyä sekä niissä esitettyjä soveltuvuuden vähimmäisvaatimuksia ja arviointiperusteita. Hankintayksikkö ei saa ottaa menettelyyn ehdokkaita, jotka eivät ole toimittaneet osallistumishakemusta tai jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vaatimuksia.
Hankintalain 83 § mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84-86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Vaatimuksista on ilmoitettava hankintailmoituksessa. Vaatimusten tulee liittyä hankinnan kohteeseen ja ne on suhteutettava hankinnan luonteeseen, käyttötarkoitukseen ja laajuuteen. Vaatimuksilla tulee voida asianmukaisesti varmistaa, että ehdokkaalla tai tarjoajalla on oikeus harjoittaa ammattitoimintaa ja että sillä on riittävät taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat sekä tekniset ja ammatilliset valmiudet toteuttaa kyseessä oleva hankintasopimus. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Hankintayksikkö on hankintailmoituksessa ilmoittanut muun ohella seuraavasti:
”Ehdokkaan tulee ilmoittaa kolme (3) vähimmäisvaatimukset täyttävää referenssikohdetta vuokranantajana toimimisesta”
”Tilaaja kutsuu neuvotteluvaiheeseen 3 ehdokasta, jotka ovat osoittaneet täyttävänsä yritykselle ja referenssikohteille asetetut vähimmäisvaatimukset.”
Hankintalain 77 § 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi vaatia tarjoajia ilmoittamaan tarjouksessaan, minkä osan sopimuksista se aikoo antaa alihankintana kolmannelle sekä ehdotetut alihankkijat.
Hankintalain 74 § 2 momentin mukaan, jos tarjouksessa tai osallistumishakemuksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa.
Hankintayksikkö on edellyttänyt osallistujia ilmoittamaan osallistumishakemuksessaan ehdotetut alihankkijat sekä minkä osan sopimuksesta se aikoo antaa alihankkijoiden vastattavaksi. Hankintayksikkö on osallistumishakemusten vastaanottamisen jälkeen tarvittaessa pyytänyt osallistujia täsmentämään, minkä osan sopimuksesta ehdokas aikoo antaa alihankintana kolmannelle.
Hankintaoikaisuvaatimuksen kohteena olevassa päätöksessä Hoivatilat Oyj:n poissulkemista perusteltiin seuraavasti:
”Hoivatilat Oyj (voimavara-alihankkijana Aedefica SA, Rakennusliike Lapti Oy sekä Arco Architecture Company Oy) poissuljetaan tarjouskilpailusta, koska voimavara-alihankkijan resursseja on käytetty yksinomaan tarjouskilpailuun mukaan pääsemiseksi, mutta tarkoituksena ei ole ollut käyttää niitä alihankkijan voimavaroja, mitkä osallistumishakemuksessa on ilmoitettu.”
”Hoivatilat Oyj on nimenomaisesti ilmoittanut Aedefica SA:n vuokrantajana toimimisen voimavara-alihankkijaksi, mutta Hoivatilat Oyj:n mukaan Aedefica SA ei tulisi toimimaan siinä roolissa. Voimavara-alihankkijan referenssikohteita on siten käytetty ainoastaan siinä tarkoituksessa, että ehdokas pääsisi mukaan tarjouskilpailuun, mutta voimavara-alihankkijan ei ole ollut tarkoitus toteuttaa vuokranantajan roolia vuokrasopimuksesta. Hankkeen rahoittamiseen ei olisi tarvittu alihankintasuhdetta.”
Hoivatilat Oyj on hankintaoikaisuvaatimuksessaan esittänyt, että voimavara-alihankkija Aedefica SA:n referenssejä ei ole käytetty vain tarjouskilpailuun mukaan pääsemiseksi. Hoivatilat Oyj on osa Aedefica-konsernia ja toimii läheisessä konsernisuhteessa voimavara-alihankkijaksi ilmoitetun Aedifican kanssa. Hankintalain 92 § 2 momentin mukaan muiden yksiköiden henkilöstön pätevyyteen ja kokemukseen liittyviä voimavaroja voidaan käyttää hyväksi vain, jos kyseiset muut yksiköt suorittavat hankinnan kohteena olevat rakennusurakat tai palvelut taikka osan niistä.
Korkein hallinto-oikeus on päätöksessään KHO:2019:144 katsonut, että kun referenssien tarkoituksena on osoittaa tarjoajan kokemus ja osaaminen hankinnan kohteena olevien palvelujen tuottamisessa, ei sellaisen yhtiön referensseihin, joka ei osallistu hankinnan toteuttamiseen palveluja tuottamalla, voida viitata osoituksena palveluja tuottavan toimittajan kokemuksesta ja osaamisesta. Myös ehdokkaiden ja tarjoajien tasapuolisen kohtelun vastaista olisi, jos referenssejä koskevat vähimmäisvaatimukset voisi täyttää sellaisen yhtiön avulla, joka ei osallistu hankinnan kohteena olevien palvelujen tuottamiseen.
Näin ollen hankintayksikkö katsoo, ettei Aedefica SA osallistu hankinnan toteuttamiseen hankintalain 92 § 2 momentin mukaisella tavalla.
Hoivatilat Oyj on hankintaoikaisuvaatimuksessaan esittänyt, että täsmennyspyyntö on ollut tulkinnanvarainen. Hankintayksikkö katsoo, että täsmennyspyynnössä on selkeästi pyydetty täsmentämään, minkä osan sopimuksesta Hoivatilat Oyj aikoo antaa alihankintana voimavara-alihankkijaksi ilmoitetulle Aedefica SA:lle. Täsmennyspyynnössä ei ole pyydetty selvitystä Hoivatilat Oyj:n konsernisuhteista. Täsmennyspyynnön sisältö ei siten ole ollut tulkinnanvarainen.
Hoivatilat Oyj on korostanut hankintaoikaisuvaatimuksessaan, että hankinta toteutetaan kilpailullisella neuvottelumenettelyllä ja hankinnan sisältö tulee siten tarkentumaan hankintamenettelyn edetessä. Hankinta toteutetaan käyttäen neuvottelumenettelyä. Hankinnan sisältö on määritelty hankintailmoituksessa sekä alustavassa tarjouspyynnössä. Vaikka tarjoajat suunnittelevat neuvotteluvaiheessa vuokrakohteeksi hankittavaa rakennusta, neuvotteluiden tuloksena ei muuteta tarjoajalle tai ilmoitetuille voimavara-alihankkijoille osallistumishakemuksessa esitettyjä rooleja.
Kaikki edellä mainittu huomioiden hankintayksikkö on hankintalain edellyttämällä tavalla noudattanut hankintailmoituksessa esitettyä menettelyä sekä pyytänyt tarvittaessa osallistujia täsmentämään annettuja tietoja. Hankintayksikkö on noudattanut hankintailmoituksessa esitettyjä soveltuvuuden vähimmäisvaatimuksia ja arviointiperusteita.
Johtopäätökset
Hankinta on toteutettu hankintalain mukaisesti. Tarjoukset on käsitelty tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaatetta noudattaen.
Hankintayksikkö on hankintalain edellyttämällä tavalla noudattanut hankintailmoituksessa esitettyä menettelyä sekä pyytänyt tarvittaessa osallistujia täsmentämään annettuja tietoja. Täsmennyspyynnöt eivät ole olleet tulkinnanvaraisia. Hankintayksikkö on noudattanut hankintailmoituksessa esitettyjä soveltuvuuden vähimmäisvaatimuksia ja arviointiperusteita. Hankintayksikkö on sulkenut tarjouskilpailusta ehdokkaat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia. Näin ollen hankintayksikkö ei ole ottanut menettelyyn ehdokkaita, jotka eivät ole toimittaneet osallistumishakemusta tai jotka eivät ole täyttäneet hankintayksikön asettamia vaatimuksia.
Hoivatilat Oyj ei ole esittänyt hankintaoikaisuvaatimuksessaan mitään sellaista, mikä muuttaisi hankintayksikön tekemässä hankintapäätöksessä esitettyjä perusteluita.
Edellä esitetyillä perusteilla Hoivatilat Oyj:n tekemä hankintaoikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelun tiimipäällikön tekemää hankintapäätöstä.
Kaupunkiympäristölautakunnan toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta. Näin ollen kaupunkiympäristölautakunta on toimivaltainen käsittelemään hankintaoikaisuvaatimuksen.
Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tilat -palvelu Hankeyksikkö 1 Projektitiimi 1 Tiimipäällikkö 21.03.2024 § 5
This decision was published on 08.05.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.
Presenter information
Ask for more info
Maria Kulomäki, lakimies, puhelin: 09 310 52480