Oikaisuvaatimus, rakennuslupapäätös 19.12.2023 § 840, 5-2922-23-D

HEL 2024-000411
More recent handlings
Case 17. / 55 §

Osakkeenomistajan oikaisuvaatimus parvekkeiden rakentamista koskevasta rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön 2 arkkitehdin tekemästä rakennuslupapäätöksestä, Laivurinkatu 10

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti jättää tutkimatta ********** oikaisuvaatimuksen rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön 2 arkkitehdin tekemästä parvekkeiden rakentamista koskevasta rakennuslupapäätöksestä, lupatunnus 5-2922-23-D, rakennuspaikka 91-5-125-2, Laivurinkatu 10.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön 2 arkkitehti on 19.12.2023 § 840 tekemällään päätöksellä myöntänyt hakijalle, Asunto Oy Laivurinkatu 10:lle rakennusluvan asuin-ja liikerakennuksen sisäpihan puoleisille julkisivuille rakennettaville kuudelle asuinhuoneistoihin liittyvälle parvekkeelle, lupatunnus 5-2922-23-D, osoite Laivurinkatu 10.

Osakkeenomistajan oikaisuvaatimus 4.1.2024

Asunto-osakeyhtiön osakas on hakenut päätökseen oikaisua. Oikaisuvaatimuksessa todetaan muun ohella seuraavaa.

Perustelen valitusoikeuttani maankäyttö -ja rakennuslain 192§:n 1 momentin 3 kohdan perusteella. Yhtiökokouskutsussa on ollut liitteenä asianajotoimiston laatima kirje osakasparvekkeiden rakentamisesta. Kirjeessä todetaan, että rakentaminen edellyttää suostumusta kunkin parvekkeen rakentamiseen ryhtyvän huoneiston naapurihuoneistolta sekä viranomaisen myöntämää rakennuslupaa. Taloyhtiön isännöitsijä on lähettänyt sähköpostitse naapureiden kuulemisilmoituksen, jossa pyydetään suostumusta kuulemiskirjeen tarkoittamalle osakasparvekehankkeelle sekä antamaan suostumuspyyntöön liittyen asunto-osakeyhtiölle mahdolliset kommentit. Olen lähettämässäni vastauksessa ilmoittanut, että huoneiston osakkaina emme anna suostumusta huoneistojen parvekkeiden rakentamiseen.

Huoneistomme sijaitsee samassa kerroksessa ja samassa tasossa kuin huoneistot ********** ja ********** Huoneiston ********** parveke tulisi arviolta noin kolmen metrin etäisyydelle huoneiston makuhuoneiden ja ruokailutilan ikkunoista. Huoneiston ********** parveke tulisi arviolta noin metrin etäisyydelle huoneiston toisen makuuhuoneen ikkunasta. Huomioiden parvekkeiden sijainti lähellä huoneistoa ja rakennuksen sisäpihan julkisivun muoto (A-muotoinen) parvekkeiden rakentaminen aiheuttaisi huomattavan negatiivisesti huoneiston asumisviihtyvyyteen ja ikkunanäkymiin. Tämän johdosta parvekkeiden rakentaminen oletettavasti aiheuttaisi huoneiston osakkaille huomattavaa taloudellista haittaa asunnon arvon alenemisena. Rakennusvalvonnan olisi pitänyt suunnitelman hyväksyttävyyttä arvioitaessa ottaa huomioon rakennuksen sisäpihan muoto ja siten parvekkeiden vaikutus huoneiston asumisviihtyvyyteen ja ikkunanäkymiin. Vaadin oikaisua myönnettyyn rakennuslupaan siten, että suunnitelmassa esitetyille huoneistojen ********** parvekkeille ei anneta rakennuslupaa.

Rakennusluvan hakijan vastine 24.1.2024

Asunto Oy Laivurinkatu 10 on antanut vastineen oikaisuvaatimuksen johdosta. Vastineessa todetaan muun ohella seuraavaa.

Asunto-osakeyhtiö toteaa, että oikaisuvaatimus on perusteeton, ja ilmoittaa pyydettynä vastineenaan rakennusvalvonnalle seuraavaa. Asuntoyhtiön yhtiökokous hyväksyi yksimielisesti osakasparvekehankkeen kokouksessaan 4.5.2023 pöytäkirjan kohdan 7 mukaisesti. Asuntoyhtiön yhtiökokouksen edellä oleva päätös oli yksimielinen, eikä kukaan osakas, ei myöskään muistutuksen rakennusvalvonnalle jättänyt viitekohdassa mainittu osakas jättänyt yhtiökokouksen päätökseen eriävää mielipidettä. Asuntoyhtiön yhtiökokouksen päätöksestä ei ole valitettu käräjäoikeuteen, joten päätös on pätevä.

Yhtiökokouksen jälkeen rakennuslupahakemuksen valmistelu eteni yhtiökokouksen päätösten mukaisesti niin, että rakennuslupaa varten kuultiin osakasparvekehankkeessa mukana olevien huoneistojen naapurihuoneistoiksi katsottujen huoneistojen osakkaita niin kuin hanketta vetävä suunnittelutoimisto piti tarpeellisena. Osakasparvekehankkeen vuoksi kuultavista em. naapurihuoneistojen haltijoista yksi ilmoitti kuulemisessa vastustavansa hanketta kolmen (3) parvekkeen osalta. Kuulemiskierroksen jälkeen Asuntoyhtiö jätti rakennuslupahakemuksen rakennusvalvonnalle. Asuntoyhtiö arvioi, että em. naapurihuoneistojen kuulemisessa esiin tulleet huoneiston ********** haltijan perustelut olla antamatta suostumusta, eivät olleet relevantteja.

Asuntoyhtiö arvioi, ettei osakasparvekehankkeesta aiheudu muille osakkaille ylipäätään haittaa eikä varsinkaan merkittävää tai kohtuutonta haittaa, kun otetaan huomioon hankkeen toteutustapa ja kokonaisarvio hankkeesta, ml. hankkeeseen osallistuville osakkaille tulevat hyödyt huoneiston monipuolisemmasta käytöstä, mitkä mm. ikääntyville asukkaille ja lapsiperheille ovat merkittävä etu.

Osakkaalla on ollut käytettävissään valitusmahdollisuus asunto-osakeyhtiölain perusteella yhtiökokouksen päätöksestä, osakas ei ole tätä mahdollisuutta käyttänyt. Osakkaan valitusoikeus myönnetystä rakennusluvasta ei sen sijaan lainkaan itsestään selvä. Korkein hallinto-oikeus on käsitellyt ainakin kaksi valitusta koskien osakasparvekehankkeita, ja molemmissa tapauksissa jättänyt valituksen tutkimatta sillä perusteella, että osakkaalla ei ole valitusoikeutta asuntoyhtiölle myönnetystä rakennusluvasta, ks. tästä korkeimman hallinto-oikeuden päätökset KHO 10.6.2004 taltio 1404 ja KHO 4.12.2007 taltio 3120, molempien päätösten keskeinen lopputulos oli, että osakkaiden päätöksestä tekemät valitukset tuli jättää tutkimatta

Asuntoyhtiö johtopäätöksenään katsoo, että oikaisuvaatimus tulee jättää tutkimatta, mikä tarkoittaa, että valitus käytännössä hylätään ja myönnetty rakennuslupa jää voimaan.

Päätöksen perustelut

Oikaisuvaatimuksen tekijä on Asunto Oy Laivurinkatu 10:n osakas ja hän hallitsee huoneistoa, joka sijoittuu samalle tasolle kahden suunnitellun parvekkeen kanssa.

Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 187 §:n mukaan oikeus oikaisuvaatimuksen tekemiseen määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin asianosaisen valitusoikeus.

MRL 192 §:n mukaan valitusoikeus rakennus- ja toimenpidelupapäätöksestä on:
1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla;
2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai
muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;
3) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi
vaikuttaa; sekä
4) kunnalla.

Oikeuskäytännössä asunto-osakeyhtiön osakasta ei ole pidetty MRL 192 § 1 kohdan mukaisena naapurina, mutta osakkaalle on toisinaan myönnetty valitusoikeus kohdan 3 perusteella. Nyt käsiteltävässä asiassa oikaisuvaatimuksen tekijä on perustellut vaatimuksiaan rakennettavien parvekkeiden negatiivisella vaikutuksella hänen huoneistonsa asumisviihtyvyyteen ja ikkunanäkymiin ja myös asunnon arvoon.

Korkeimman hallinto-oikeuden oikeuskäytännössä on käsitelty osakkeenomistajan valitusoikeutta mm. päätöksessä KHO 4.12.2007. Asunto-osakeyhtiölle myönnettiin rakennuslupa seitsemän parvekkeen rakentamiseen asuinkerrostalon sisäpihan puolelle. Neljänteen kerrokseen hyväksytty parveke sijoittui valittajina olleiden osakkeenomistajien hallitseman huoneiston eteen samalle tasolle vajaan kolmen metrin päähän valittajien olohuoneen ikkunoista. Muut parvekkeet sijaitsivat kauempana. KHO katsoi, ettei viranhaltijan myöntämä rakennuslupapäätös vaikuta välittömästi huoneiston hallintaan oikeuttavien valittajien oikeuteen osakkeenomistajina MRL 192 § §:n 3 kohdassa tarkoitetulla tavalla. Parveke saattaa vaikuttaa asumisviihtyvyyteen, mutta parvekkeen pienehkö koko rajaa sen käyttöä varsinaisena oleskelutilana. Parveke ei estä tai vaikeuta valittajien huoneiston käyttämistä asuintarkoituksiin.

Nyt myönnetyn rakennusluvan pääpiirustusten mukaan huoneiston ********** parveke sijoittuisi noin 1,4 metrin etäisyydelle oikaisuvaatimuksen tekijän asuinhuoneen ikkunasta. Huoneiston ********** parveke taas sijoittuisi lähimmillään noin 6,4 metrin etäisyydelle oikaisuvaatimuksen tekijän huoneiston ikkunasta. Huoneiston ********** parveke sijoittuisi kerrosta ylemmäs oikaisuvaatimuksen tekijän huoneistosta.

Rakennuksen sisäkulmaan sijoitettavien parvekkeiden vaikutuksesta on tehty näkymäselvitys. Selvityksen jälkeen parvekkeiden syvyysmitta on yhdenmukaistettu kaikilla parvekkeilla mittaan 1250 mm. Näkymäselvityksen perusteella on myös todettu, että parvekkeet eivät estä tai vaikeuta muiden huoneistojen käyttämistä asuintarkoitukseen, eivätkä muodosta merkittävää haittaa muille asuinhuoneistoille.

Oikaisunhakijan huoneistoa lähimmäksi (n. 1,4 metriä) sijoittuvalta parvekkeelta ei ole kohtisuoraa näköyhteyttä oikaisunhakijan huoneiston sisälle, vaan näkyvyys suuntautuu viistosti oikaisunhakijan huoneiston ikkunoiden suuntaan ja on siten rajoitettu.

Ottaen huomioon asiassa esitetyt selvitykset sekä edellä mainittu korkeimman hallinto-oikeuden päätös, suunniteltujen parvekkeiden rakentaminen ei estä tai vaikeuta oikaisuvaatimuksen tekijän hallitseman huoneiston käyttämistä asuintarkoituksiin. Rakennuslupapäätöksellä ei näin ollen ole välittömiä vaikutuksia oikaisuvaatimuksen tekijöiden oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun. Oikaisuvaatimus on jätettävä tutkimatta.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 187 §, 192 §

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 8 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää maankäyttö- ja rakennuslain 21.4 §:n tarkoittamista hallintopakkoa ja oikaisuvaatimusta koskevista asioista.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 05.03.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista

Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • kunnan jäsen
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26404

kaisa.hongisto@hel.fi

Attachments

1. Asemakaava 7715
2. Sijaintikartta
3. Kantakartta
4. Oikaisuvaatimus 4.1.2024
5. Oikaisuvaatimuksen liite 1
6. Oikaisuvaatimuksen liite 2
7. Oikaisuvaatimuksen liite 3
8. Rakennuslupapäätös 5-2922-23-D
9. Asemapiirros 2.Kerros
10. Asemapiirros 3.Kerros
11. Asemapiirros 4.Kerros
12. Asemapiiros 5.Kerros
13. Asemapiirros 6.Kerros
14. Näkymäkaavio
15. Parvekkeet
16. Sisäpiha, julkisivut
17. Vastine

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.