Vahingonkorvaus, kiinteistövahinko, 4.9.2023, Pajuniityntie 15, Asuntosäätiön asumisoikeus Oy

HEL 2024-000618
More recent handlings
§ 18

Vahingonkorvausvaatimus, kiinteistövaurio

Hallintopäällikkö

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallintopäällikkö päätti hyväksyä osittain hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Hakijalle korvataan 11 858,92 euroa (alv 0%). Enemmät vaatimukset hylätään.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 12.1.2024 esittänyt kaupungille määrältään 16 938,27 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen on täydennetty olevan 23 657,92 euroa 9.7.2024, 19.7.2024, 6.9.2024, 9.9.2024 ja 16.9.2024 toimitetuilla lisäselvityksillä. Vaatimuksen mukaan 31.8.2023 klo 10 Pajuniityntie 15 varastotiloissa havaittiin 30.8.2023 rankkasateen ja hulevesien aiheuttama vesivahinko, joka oli rikkonut kiinteistöä ja vaurioittanut asukkaiden varastossa olleita tavaroita. Kellarin ovi oli murtunut vedenpaineesta.

Vahinkokartoitusraportissa olleiden valokuvien mukaan verkkokellarin ovelle johtavat ulkoportaat, joiden alatasanteella on kiinteistön oma kaivo. Vaatimuksen mukaan vettä oli tullut Pajuniityntietä pitkin, ja veden mukana oli tullut likaa ja mutaa tukkien alhaalla olevan viemärin, ja veden pinta oli sen takia noussut korkealle porrassyvennyksessä. Korkealle kertyneen veden paine oli murtanut oven, ja vesi oli päässyt tulvimaan verkkokellariin. Vesi oli näyttänyt yltäneen enimmillään noin 30 senttimetrin korkeudelle lattiatasosta. Vaatimus koskee kiinteistölle vahingosta aiheutuneita korjauskustannuksia (14 609,07 euroa, sis. alv), asukas ********** (A) vakuutuksen omavastuuosuutta (150 euroa) sekä asukkaiden ********** (B), ********** (C) sekä ********** (D) kellarissa olleelle irtaimistolle aiheutuneita vahinkoja (2 179,20 euroa, 4 086,15 euroa ja 2 633,50 euroa).

Vaatimuksen mukaan hulevesien noususta Pajuniityntie 15 kohdalla oli ilmoitettu kaupungille viimeksi toukokuussa 2023, mutta viemäröinteihin tai kadun asfalttimakkaraan, jonka tarkoitus olisi ollut pitää vettä poissa kiinteistön tiloista varaston kohdalla, ei ollut tehty mitään. Kaupunki on korjannut vahingon tapahtumisen jälkeen tien vahinkopaikan kohdalta. Vaatimuksen liitteenä on toimitettu Google Street View -kuvia vahinkopaikan sijainnista, vahingosta kiinteistölle aiheutuneiden kustannusten tositteita, kopio hakijan kaupungille 15.5.2023 ja 31.8.2023 lähettämistään palautteista vastauksineen, asukkaan D saama korvauspäätös vakuutusyhtiöstä, asukkaan B hakijalle antama valtakirja asian käsittelyä varten, asukkaiden B, C ja D listaukset vaurioituneista esineistä, valokuvia aiheutuneesta vahingosta sekä 4.9.2023 tehty vahinkokartoitusraportti. Vaatimuksen mukaan hakijan lisäksi myös asukkaat ovat kertoneet antaneensa palautteita kaupungille hulevesiongelmasta.

Hakijalle on 13.6.2024 esitetty lisäselvityspyyntö, jossa on pyydetty toimittamaan kuitit tai vastaavat tositteet vahingoittuneen omaisuuden hankinnasta tai omaisuuden arvosta ennen vahinkoa sekä valtakirjat asukkailta, joiden vahingoittunutta omaisuutta vaatimus koskee. Lisäselvityspyynnön määräajaksi on annettu 22.7.2024.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan kiinteistön omistaja tai haltija vastaa kiinteistönsä hulevesien hallinnasta, ja kunta vastaa hulevesien hallinnan järjestämisestä asemakaava-alueella.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Kaupungin vastuulle kuuluu myös hulevesikaivojen puhtaanapito kaduilla ja yleisillä alueilla.

Helsingissä hulevesien hallinnan vastuut jakautuvat kaupungin, HSY:n ja kiinteistön omistajan tai haltijan kesken. Kaupunki vastaa esimerkiksi hulevesien hallinnan kokonaissuunnittelusta, HSY huolehtii huleveden runkoviemäriverkoston rakentamisesta ja kunnossapidosta erikseen määritellyllä huleveden viemäröintialueella, ja kiinteistön omistaja tai haltija huolehtii kiinteistöllä muodostuvan huleveden hallinnasta.

Tulvariskien hallinnasta annetun lain mukaan kaupunki tekee alustavan arvioinnin hulevesitulvista aiheutuvista tulvariskeistä, nimeää hulevesitulvien merkittävät tulvariskialueet sekä laatii alueille tulvavaarakartat ja tulvariskikartat. Tulvariskien alustava arviointi tehdään toteutuneista tulvista sekä ilmaston ja vesiolojen kehittymisestä saatavissa olevien tietojen perusteella ottaen huomioon myös ilmaston muuttuminen pitkällä aikavälillä. Alue, jolla todetaan arvioinnin perusteella mahdollinen merkittävä tulvariski tai jolla sellaisen riskin voidaan olettaa ilmenevän, nimetään merkittäväksi tulvariskialueeksi. Kaupunki laatii hulevesitulvan vuoksi merkittäväksi tulvariskialueeksi nimetylle alueelle tulvariskien hallintasuunnitelman.

Helsingin kaupungin alueen hulevesitulvariskien alustava arviointi on tehty vuosina 2011 ja 2018. Kummankin arvioinnin perusteella on todettu, että kaupungin alueella ei ole lain mukaisia merkittäviä hulevesitulvariskialueita. Arviointien perusteella on kuitenkin todettu, että kaupungissa on monta hulevesitulvaherkkää aluetta, joissa mahdolliset hulevesitulvat voivat aiheuttaa oleellista haittaa kaupungin toiminnalle tai omaisuudelle, mutta lain mukainen merkittävyyden kynnys ei ylity.

Vahinkopaikka Pajuniityntiellä kuuluu Suomen ympäristöpalvelun laatiman hulevesitulvariskien alustavan arvioinnin mukaiselle kerran sadassa vuodessa toistuvalle hulevesitulvaherkälle alueelle.

Hallintolain mukaan, jos viranomaiselle toimitettu asiakirja on puutteellinen, viranomaisen on kehotettava lähettäjää määräajassa täydentämään asiakirjaa, jollei se ole tarpeetonta asian ratkaisemiseksi. Asiakirjan lähettäjälle on ilmoitettava, miten asiakirjaa on täydennettävä. Viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot sekä selvitykset. Asianosaisen on esitettävä selvitystä vaatimuksensa perusteista. Asianosaisen on muutoinkin myötävaikutettava vireille panemansa asian selvittämiseen.

Lausuntoa tai muuta selvitystä koskevassa pyynnössä on yksilöitävä, mistä erityisistä seikoista selvitystä on esitettävä. Asiakirjan täydentämistä, selityksen antamista ja selvityksen esittämistä varten on asetettava asian laatuun nähden riittävä määräaika. Asianosaiselle on ilmoitettava, ettei määräajan noudattamatta jättäminen estä asian ratkaisemista.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kaupungin on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvässä vahingonkorvausasiassa kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikalla tehdyistä tarkastus- ja kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys. Saadun selvityksen mukaan kaupungin palautejärjestelmään on kirjattu Pajuniityntie 15 kohdalta 15.5.2023 saapunut ajoradan päällysteen kuntoa ja hulevesien valumista tontille koskeva palaute, joka on välitetty palautejärjestelmän kautta urakoitsijalle 17.5.2023. Alueella toimiva urakoitsija ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin kyseisen palautteen ja sen liitteenä olevien kuvien perusteella katsottuaan, että hulevesi pääsee valumaan kiinteistön pihalle tonttiliittymän puutteellisen rakenteen takia. Tonttiliittymän rakenne on kiinteistön vastuulla ajoradan reunaan saakka.

30.8.–31.8.2023 rankkasateen ja hulevesivahingon jälkeen annettu uusi palaute on tullut katukunnossapidon projektinjohtajan tietoon 28.9.2023. Palautteen saapumisen jälkeen katukunnossapitotiimin projektinjohtaja on ollut 2.10.2023 yhteydessä alueella toimivaan urakoitsijaan, ja pyytänyt tätä tekemään käynnin vahinkopaikalla. Käynnillä on todettu vaurio tonttiliittymän kohdalla. Hakijan antaman palautteen, ja kunnossapidon paikalla tekemän käynnin takia on päätetty, että vahinkoalueella oleva kaupungin hulevesikaivo tarkastetaan ja puhdistetaan ja kadun päässä oleva reunapalte poistetaan, jotta hulevesi pääsee sitä kautta valumaan pois katualueelta kadun kuivatusta palvelevien kaivojen lisäksi. Lisäksi on päätetty, että kaupungin vastuulla olevan asfalttimakkaran korkeutta nostetaan. Katukunnossapitotiimin projektinjohtaja on lähettänyt kiinteistön edustajalle viestin tehtävistä toimenpiteistä ja ilmoittanut, että tonttiliittymän vauriot ovat kiinteistön vastuulla.

Kaupungin palautejärjestelmään tai urakoitsijan tietoon ei ole saapunut muita palautteita edellä mainittujen 15.5.2023 ja 31.8.2023 annettujen palautteiden lisäksi.

Kiinteistön edustaja on lähettänyt katukunnossapitotiimin projektinjohtajalle 6.10.2023 viestin, jossa on kerrottu, että vesi oli valunut kiinteistön kellariin kohdasta, jonka päällä oli urakoitsijan tekemän käynnin aikana kellarin kuivatustöitä varten paikalle tuotu kontti, eikä vahingon aiheuttanutta kohtaa voitu siksi silloin havaita. Kyseisestä kaupungin vastuulla olevasta kohdasta oli lohjennut pois pätkä asfalttimakkaraa. Katukunnossapitotiimin projektinjohtaja oli asiasta yhteydessä alueella toimivaan urakoitsijaan ja tuolloin on sovittu makkaran uusimisesta, kunhan kontti on saatu pois tieltä. Asfalttimakkaran korjaus- ja parannustyöt on tehty 30.10.2023.

Kadun pitkittäiskaato on poispäin tontilta alamäkeen päin kohti hulevesikaivoja. Kadun hulevesi purkautuu nyt myös Nuijamiestenrampille, kun kääntöpaikalla kadulla ei ole reunatukea. Alueella olevat kaivot ovat olleet vahingon tapahtumisen aikaan rakenteellisesti kunnossa, ja ne ovat toimineet normaalisti. Kaivojen puhdistusväli on kolme vuotta, ja ne on tyhjennetty viimeksi ennen vahinkoa 28.9.2022. Kaivoja ei ole tyhjennetty vahingon tapahtumisen jälkeen.

Ilmatieteen laitoksen mukaan rankkasateeksi määritellään 5,5 mm sademäärä 30 minuutissa, 7 mm sademäärä tunnissa ja 10 mm sademäärä 4 tunnissa. Vahingonkorvausvaatimusta koskevina päivinä 30.8.2023 sademäärä on ollut vuorokauden aikana 7,87 mm. Vahinkopäivänä 31.8.2023 sademäärä on ollut tunnissa klo 3.50 ja 4.50 välisenä aikana 18,2 mm, neljässä tunnissa klo 3.50 ja klo 7.50 välisenä aikana 19,3 mm ja koko vuorokauden aikana 31.8.2023 ennen vahinkoa 19,9 mm. Kyseisestä sademäärästä 11,44 mm on satanut kymmenen minuutin aikana, klo 3.50 ja klo 4 välillä.

Hakijalle on 13.6.2024 esitetty lisäselvityspyyntö, jossa on pyydetty toimittamaan kuitit tai vastaavat tositteet vahingoittuneen omaisuuden hankinnasta tai omaisuuden arvosta ennen vahinkoa sekä valtakirjat asukkailta, joiden vahingoittunutta omaisuutta vaatimus koskee. Lisäselvityspyynnön määräajaksi on annettu 22.7.2024. Hakija on toimittanut ainoastaan asukkaan B valtakirjan. Hakija on 6.9.2024 toimittamiensa lisäselvitysten yhteydessä ilmoittanut, ettei vakuutuksen korvauspäätöstä asukkaalta A ole vielä saatu. Asukkaan A vaatimus on koskenut vakuutuksen omavastuuosuuden korvaamista. Asukkaiden B, C ja D osalta on toimitettu listaukset vahingoittuneesta omaisuudesta sekä joitakin valokuvia vahingoittuneista esineistä, mutta esineiden arvosta ja hankinta-ajankohdasta ei ole toimitettu tositteita.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Helsingin kaupungin ilmastotyöryhmä on laatinut vuonna 2017 Helsingin ilmastonmuutokseen sopeutumisen linjaukset vuoteen 2025 saakka. Linjauksissa esitettyjä hulevesiin liittyviä sopeutumistoimenpiteitä toimeenpannaan vuonna 2018 julkaistulla Helsingin kaupungin hulevesiohjelmalla. Ilmastonmuutosennusteiden mukaan Helsingissä etenkin talvella sateet lisääntyvät ja kesällä rankkasateet voimistuvat ja yleistyvät, mutta toisaalta myös kuivat kaudet yleistyvät. Hulevesiviemäriverkoston kapasiteetti voi rankkasateella olla riittämätön. Hulevesiohjelmassa kiinnitetään entistä enemmän huomiota hulevesivirtaamien hallintaan suunnittelussa ja rakentamisessa. Tavoitteena on estää kaupunkitulvia myös tulevaisuudessa.

Rankkasade aiheutti 31.8.2023 yön aikana useita vesivahinkoja Helsingissä. Helsingin pelastuslaitos tiedotti 31.8.2023, että Helsingissä oli ollut yön ja aamun aikana 15 vahingontorjuntatehtävää, ja että vahingontorjuntatehtäviin oli hälytetty myös sopimuspalokunnat. Esimerkiksi Helsingin yliopiston metroasema oli jouduttu sulkemaan tulvivan veden takia.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kaupungin vahingonkorvausvastuu edellyttää tuottamuksellisuutta. Kiinteistön edustajan kaupungille 15.5.2023 jättämän palautteen kuvat ovat olleet väärästä kohdasta Pajuniityntieltä. Kaupunki ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin palautteen ja sen liitteenä olevien kuvien perusteella katsottuaan, että hulevesi pääsee valumaan kiinteistön pihalle tonttiliittymän puutteellisen rakenteen takia. Katukunnossapitotiimin projektinjohtaja on vahingon tapahduttua kuitenkin katsonut, että paikalla olisi tuolloin pitänyt tehdä käynti tai ainakin ilmoittaa kiinteistön edustajalle, että palautteen liitteenä olleessa kuvassa ollut asfalttimakkara on kiinteistön vastuulla. Jos 15.5.2023 annettuun palautteeseen olisi reagoitu, ongelman aiheuttanut rikkoutunut asfalttimakkara olisi todennäköisesti havaittu. Myös katualueen hulevesien ohjautumiseen vaikuttanut reunapalte olisi voitu poistaa. Kaupunki katsoo edellä esitetyin perustein, että vahinkotapahtuma on tässä tapauksessa johtunut kaupungin laiminlyönnistä, ja että kaupunki on vahingosta korvausvastuussa.

Koska hakija on arvonlisäverovelvollinen osakeyhtiö, ei hakijan maksama arvonlisävero ole hakijalle syntynyt vahinko. Näin ollen hakijan vaatimus hylätään tositteiden mukaisten arvonlisäverojen osalta. Kiinteistölle vahingosta aiheutuneet (alv 0%) kustannukset 11 858,92 euroa koostuvat vahinkokartoituksesta (385 euroa), kuivauksesta (911,90 euroa), korjaustöihin liittyvästä aluevuokrauksesta (400 euroa) sekä korjauskustannuksista (382,64 euroa ja 9 779,38 euroa). Kaupunki korvaa kiinteistölle vahingosta aiheutuneet vauriot toimitettujen tositteiden mukaisesti.

Hakija ei ole toimittanut asukkaiden A, C ja D valtakirjoja asian käsittelyä varten annettuun määräaikaan tai päätöspäivämäärään mennessä. Kaupunki ei voi käsitellä asukkaiden A, C ja D korvausvaatimuksia hakijalle annetun valtakirjan puuttuessa.

Asukkaan B korvausvaatimus koskee vahingon seurauksena vaurioitunutta irtaimistoa. Irtaimistosta on toimitettu ainoastaan asukkaan B arvio vahingoittuneen omaisuuden arvosta. Kaupungin käytettävissä ei siten ole ollut tarpeellisia tietoja asian selvittämiseksi ja ratkaisemiseksi. Näin ollen vaatimus asukkaan B vaurioituneen irtaimiston osalta hylätään asian arviointiin tarvittavien riittävien selvitysten puuttuessa. Hakijalla on mahdollisuus esittää vaatimus uudelleen toimittamalla pyydetyt selvitykset. Tällöin hakijaa pyydetään huomioimaan velan vanhentumisesta annetun lain säännökset.

Hakijalle korvataan yhteensä 11 858,92 euroa (alv 0%). Korvaus maksetaan hakijan ilmoittamalle pankkitilille.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 5 luku 1 §, 6 luku 1 §

Maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) 13 a luku 103 e § ja 103 i §

Laki tulvariskien hallinnasta (620/2010) 5 §, 7–8 §, 10 § ja 19 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Hallintolaki (434/2003) 22 §, 31–33 §

Laki velan vanhentumisesta (728/2003) 4 §, 7 §, 10 § ja 13 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan hallintopäällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on yli 15 000 euroa.

This decision was published on 09.10.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Eeva-Maria Mattila, valmistelija, puhelin: 09 310 34957

kymp.korvausasiat@hel.fi

Decisionmaker

Mikko Ravantti
hallintopäällikkö