Virkasuhteen täyttäminen, kaupunkiympäristön toimiala, hallinto- ja tukipalvelut, hankintapalvelut, hankintapäällikkö, työavain KYMP-04-2-24

HEL 2024-000913
More recent handlings
§ 4

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja tukipalvelut -palvelukokonaisuuden hankintapäällikön viransijaisuuden täyttäminen

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Päätös

Toimialajohtaja päätti valita Ruut Malmbergin hallinto- ja tukipalveluiden hankintapäällikön viransijaisuuteen 15.2. – 31.7.2024 ajaksi.

Kaupungilla johdon tehtävissä sovelletaan kokonaispalkkajärjestelmää, joka hankintapäällikön virassa 6947,65 euroa kuukaudessa.

Päätöksen perustelut

Toimialajohtaja päätti 8.1.2024 myöntää eron hankintapäällikön virasta 14.2.2024 alkaen.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 momentin 5. kohdan mukaan toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtaja ei ole delegoinut toimivaltaa hallintojohtajan suoran alaisen valinnasta, joten toimialajohtaja on toimivaltainen päättämään asiasta.

Viran täyttömenettely

Viransijaisuus on ollut sisäisesti haettavana 16.-23.1.2024. Ilmoitus julkaistiin Helsingin kaupungin sisäisessä hakupalvelussa.

Hankintapäällikkö suunnittelee, seuraa ja valvoo johtamansa hallinnollisen kokonaisuuden toimintaa sekä vastaa sen tuloksellisuudesta ja tavoitteiden saavuttamisesta.

Hankintapäällikön viran kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto sekä suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito. Viransijaisuuden edellytyksenä on kokemus hankinnoista ja kehittämisprojekteista sekä ymmärrys hankintojen kehittämisestä. Lisäksi edellytetään kokemusta esihenkilötyöstä. Eduksi katsotaan julkisten hankintojen ja toimialan hankintojen tuntemus.

Hakuilmoituksen mukaan virkaan etsittiin yhteistyön rakentajaa ja luotettavaa johdon, ydintoiminnan, hallinnon muiden palvelujen ja kaupunkitason yhteistyötahojen kumppania, jolla on ratkaisukeskeinen työote, erinomaiset neuvottelu- ja vuorovaikutustaidot ja kykyä esittää ja perustella asiat selkeästi. Myös kokemus valmentavasta johtamisesta katsottiin hyödylliseksi tehtävän hoitamisen kannalta.

Virkoja täytettäessä tulee ottaa huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Valintaprosessi

Virkaa haki hakuajan kuluessa 4 henkilöä. Liitteenä on hakemusten perusteella laadittu yhteenveto hakijoista.

Hakemusten perusteella haastateltavaksi kutsuttiin kaikki hakijat eli neljä henkilöä: ********** Haastattelijoina olivat hallintojohtaja Silja Hyvärinen, talous- ja suunnittelupäällikkö Leena Sutela ja henkilöstösuunnittelupäällikkö Tuija Hulkkonen ajalla 24.-25.1.2023.

********** on valmistunut Lapin yliopistosta hallintotieteiden maisteriksi vuonna 2019.

Hän on työskennellyt **********

********** on valmistunut Helsingin yliopistosta oikeustieteen maisteriksi 2002.

Hän on toiminut **********

********** on hyvää kokemusta hankinnoista ja kehittämisprojekteista ja hyvää ymmärrystä hankintojen kehittämisestä. Hänellä on esihenkilökokemusta ********** tehtävistä. Hänellä on pitkäaikaista tuntemusta ja kokemusta julkisista ja toimialan hankinnoista. Hänen vahvuutenaan ovat monipuolinen kokemus hankintojen kehittämisestä ja projektien vetämisestä sekä kokemus ********** sekä valtakunnallisista hankintaverkostoista ja kehitystyöryhmistä.

********** on valmistunut Vaasan yliopistosta kauppatieteen maisteriksi 2001.

Hän on toiminut **********

********** on valmistunut Metropolian ammattikorkeakoulusta hankintatoimen insinööriksi (YAMK) 2015.

Hän on toiminut **********

********** on hyvää kokemusta hankinnoista ja kehittämisprojekteista ja hyvää ymmärrystä hankintojen kehittämisestä. Hänellä on esihenkilökokemusta ********** tehtävistä. Hänellä on pitkäaikaista tuntemusta julkisista ja ********** hankinnoista. Hänen vahvuutenaan ovat opintojen ja työkokemuksen kautta hankittu osaaminen hankintojen kehittämisestä ja kokemus ********** sisäisistä verkostoista.

Hakemusten ja haastattelujen perusteella Factors + toimintatyylikartoitukseen kutsuttiin vastaamaan kaikki neljä hakijaa 26.-29.1.2024.

Perustelut valintaesitykselle

Hankintapäällikkö johtaa noin 25 hengen asiantuntijaorganisaatiota, jossa hankintojen volyymi on noin 1,5 miljardia euroa vuodessa. Hankinnoilla on merkittävä rooli kaupunkiympäristön toimialan tavoitteiden saavuttamisessa ja palvelujen järjestämisessä.

Hankintapäällikön viransijaisen tehtäviin kuuluvat palvelun hallinnolliset johtamistehtävät sekä palvelun tavoitteiden ja talouden toteutumisen varmistaminen vuosikellon mukaisesti. Hankintapäällikkö vastaa toimialan johtoryhmässä hyväksyttyjen hankintojen kehitysprojektien eteenpäin viennistä, osallistuu vahvasti kehitysprojektien aikatauluttamiseen, sisällön suunnitteluun ja avainasiantuntijoiden verkoston luomiseen. Lisäksi hankintapäällikkö toimii kahden yksikön päällikön ja kahden projektipäällikön esihenkilönä ja on hallinto- ja tukipalvelujen johtoryhmän ja kaupunkitasoisen hankintojen koordinaatioryhmän jäsen.

Tehtävässä painottuvat hankintojen kehitysprojektien eteenpäin vienti, palvelun hallinnolliset johtamistehtävät sekä palvelun tavoitteiden ja talouden toteutumisen varmistaminen sijaisuuden aikana.

Kaupunkiympäristön toimialan tavoitteet hankintojen kehittämiseksi edellyttävät, että valittavalla henkilöllä on kokemusta hankinnoista ja kehittämisprojekteista sekä ymmärrystä hankintojen kehittämisestä sekä esihenkilötyöstä.

Hankintapäällikön tehtävässä onnistumiseksi tarvitaan yhteistyön rakentajaa, luotettavaa johdon, ydintoiminnan, hallinnon muiden palvelujen sekä kaupungin yhteistyökumppaneiden kanssa toimijaa. Ratkaisukeskeinen työote sekä erinomaiset neuvottelu- ja vuorovaikutustaidot sekä kokemus valmentavasta johtamisesta ovat keskeistä tehtävässä onnistumiseksi.

Haastatteluissa erityistä huomioita kiinnitettiin kokemukseen hankintojen kehittämisestä ja kehittämisprojektien organisoinnista, niiden johtamisesta ja käytäntöön viennistä sekä valmiudesta johtaa asiantuntijaorganisaatiota. Lisäksi arvioitiin hakijan kykyä hahmottaa hankintapalveluiden tehtävä ja rooli suhteessa tärkeimpiin yhteistyökumppaneihin ja sidosryhmiin, valmiutta ratkaisukeskeiseen työotteeseen ja toimintatyyliin neuvottelu- ja vuorovaikutustilanteissa.

Lopullinen vertailu suoritettiin neljän hakijan, ********** välillä.

********** on toiminut asiantuntijatehtävissä hankintojen kehittämisen parissa, ja lisäksi hänellä on opintojen kautta hankittua hyvää ymmärrystä ja kokemusta hankintojen kehittämisestä. Hänellä on myös kokemusta ********** kehittämistoiminnan johtamisesta ja koordinoimisesta. Hänellä on laajat asiantuntijaverkostot julkisen hankintatoimen kehittämisessä ja hänen vahvuutenaan on ymmärrys hankintojen yhteiskunnallisesta merkityksestä ja vastuullisuudesta.

Hänellä on jonkin verran kokemusta ********** Hänen johtamistavassaan korostuu rekrytointiprosessin perusteella yhdessä onnistuminen ja verkostomainen tuki. Hänellä on jonkin verran kokemusta valmentavasta johtamisesta. Neuvottelu- ja vuorovaikutustilanteissa hänen toimintatyylinsä on rekrytointiprosessin perusteella poikkiorganisatorista yhteistyötä painottava ja keskusteleva. Hänellä on hyvät neuvottelu- ja vuorovaikutustaidot ja ratkaisukeskeinen työote.

********** on työskennellyt hankintojen kehittämisen parissa koko ********** Hänellä on hyvää kokemusta hankintojen kehittämisestä ja hän on vetänyt hankintojen kehittämiseen liittyviä projekteja ja kokemusta työuran aiemmassa vaiheessa myös projektipäällikkönä toimimisesta. Lisäksi hän on osallistunut vuosien ajan kaupungin ja kansallisen tason hankintaverkoston työ- ja kehitystyöryhmien toimintaan ja uusien verkostojen luomiseen. Hänen vahvuutenaan on tulevien hankintojen kehittämiskohteiden tuntemus sekä ymmärrys ja näkemys niiden eteenpäin viennistä.

Rekrytointiprosessin perusteella hänen johtamistavassaan korostuu ihmisten kautta johtaminen sekä kokemus valmentavasta johtamisesta. Neuvottelu- ja vuorovaikutustilanteissa hän rakentaa aktiivisesti yhteistyötä. Hänellä on ratkaisukeskeinen työote ja hyvät neuvottelu- ja vuorovaikutustaidot.

********** on kokemusta hankintojen kehittämisen asiantuntijatehtävistä. Hänellä on tuntemusta julkisista hankinnoista ja kokemusta erityisesti ICT-hankinnoista. Hänellä on hyvää osaamista ja kokemusta projektien vetämisestä, hankintojen johtamistyövälineen ja sisäisten hankintaprosessin vaiheiden kehittämisestä sekä hankintajärjestelmän käyttöönotosta. Hänen vahvuutenaan on kunta-alan hankintojen tuntemus erityisesti ********** näkökulmasta mutta myös kahden eri kunnan hankintatoimessa työskentelyn kautta. Lisäksi hänen vahvuutenaan on kyky rakentaa yhteistyötä ja ymmärtää substanssitoiminnan näkemyksiä ja vaatimuksia hankintatoimeen liittyen.

Hänellä on esihenkilökokemusta ********** vetämisestä ja rekrytointiprosessin perusteella hänellä on kokemusta valmentavasta johtamisesta, ja hänellä on tasapainoinen näkemys asiantuntijoiden työssään tarvitseman tuen ja itsenäisen työotteen välillä. Hänellä on vahvaa kokemusta erityisesti myynti- ja ICT-järjestelmien neuvottelu- ja vuorovaikutustilanteista. Hänellä on verkostomainen ja ratkaisukeskeinen työote sekä hyvät neuvottelu- ja vuorovaikutustaidot.

********** on toiminut ********** ja hänelle on kertynyt osaamista hankintojen strategisesta kehittämisestä opintojen kautta. Hänellä on nykyisen työn kautta kokemusta ********** Hänellä on hyvää kokemusta hankintojen kehittämisprojektien vetämisestä ja erityistä näyttöä projektien tulosten toimeenpanosta. Hänen vahvuutenaan ovat ********** ydintoimintojen tuntemus ja verkostot ********** sekä tulevien hankintojen kehittämiskohteiden tuntemus sekä ymmärrys niiden eteenpäin viennistä.

Rekrytointiprosessin perusteella hänellä on kokemusta valmentavasta johtamisesta ja hänen johtamistavassaan korostuu muiden tukeminen, yhteistyöhön kannustaminen ja onnistumisten mahdollistaminen. Hän on ratkaisukeskeinen, yhteistyötä korostava ja hänellä on hyvät neuvottelu- ja vuorovaikutustaidot.

Toimialajohtaja katsoo hakijoiden työkokemuksen, tutkinnon sekä haastatteluista ja Factors+ toimintatyylikartoituksesta ilmenevien seikkojen perusteella, että hakijoista parhaimmat edellytykset ja valmiudet hankintapäällikön viransijaisuuden menestykselliseen hoitamiseen on **********

********** sekä esihenkilökokemus ja hallinnollisten tehtävien tuntemus luovat hyvät edellytykset viransijaisuuden hoitamiseksi.

Hänellä on kokemusta ja näyttöä valmentavasta johtamisesta, tavoitteellinen ja ratkaisukeskeinen työote sekä hyvät vuorovaikutus-, neuvottelu- ja yhteistyötaidot. ********** valintaa puoltaa myös hänen verkostomainen työskentelyote ja kokemus kaupungin ja kansallisen tason verkostoista.

This decision was published on 05.02.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Silja Hyvärinen, hallintojohtaja, puhelin: 09 310 38619

silja.hyvarinen@hel.fi

Decisionmaker

Ville Lehmuskoski
kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Attachments

1. Hakijalista, työavain KYMP-04-2-24
2. Hakijayhteenveto, työavain KYMP-04-2-24

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.