Vahingonkorvaus, autovaurio, 24.12.2023, Rosalankuja

HEL 2024-000962
More recent handlings
Case 10. / 396 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 28.5.2024 § 81 (autovaurio)

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 28.5.2024 (81 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö on päätöksellään 28.5.2024 (81 §) hylännyt 24.12.2023 Rosalankujalla tapahtuneeseen ajoneuvon vaurioitumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan määrältään 330 euron vahingonkorvausvaatimuksensa liittyen 24.12.2023 kello 15 Rosalankujalla tapahtuneeseen ajoneuvon vaurioitumiseen. Hakija vaatii lisäksi korvattavaksi viranhaltijapäätökseen perehtymiseen ja oikaisuvaatimuksen tekemiseen käyttämästään kahden tunnin ajasta yhteensä 160 euroa. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun ohessa, että Rosalankujan talvikunnossapito on ollut puutteellista ja asiassa annettu viranhaltijapäätös on asiattomasti perusteltu. Katu on ollut tapahtuma-aikaan jäätynyttä kynnöspeltoa eli jäätynyttä liikenteen möyrimää sohjoa. Kadun kunnossapidon puutetta kuvaa se, että Rosalankujan kunnosta on talvella annettu palautteita ja talvikunnossapitoa on käyty tekemässä näiden palautteiden perusteella. Päätöksessä on tuotu esiin vain kunnossapitotoimenpiteet ennen vahinkotapahtumaa eikä vahingon jälkeen tehtyjä toimenpiteitä, eikä päätöksessä ole edes mainintaa tapahtunutta seuranneesta huoltokäynnistä. Lisäksi säätiedot ovat olleet Kaisaniemen säähavaintoasemalta, joka sijaitsee meren takana. Nämä tiedot eivät kuvaa Rosalankujan tilannetta vahinkohetkellä.

Oikaisuvaatimuksen tutkittavaksi ottaminen

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa, sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi sähköpostitse 28.5.2024. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 10.6.2024 eli säädetyssä määräajassa.

Perustelut

Vahingonkorvausasia

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten kautta. Kaupungin vastuu ei ole tuottamuksesta riippumatonta ns. ankaraa vastuuta, vaan kaupungin vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää tuottamusta eli huolimattomuutta, virhettä tai laiminlyöntiä. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä. Vahingonkärsijän mahdollinen oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa muutoin vastuussa olevan korvausvastuun.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan lisäksi kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta. Vahingonkorvausvastuuta arvioidaan suhteessa ennen vahinkoa tehtyihin kunnossapitotoimenpiteisiin. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty, ja virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Vahinkopaikka kuuluu hoitoluokkaan III, johon kuuluvat kadut hoidetaan liikenteellisesti keskeisempien hoitoluokkiin I ja II kuuluvien katujen jälkeen. Kunnossapidon selvityksen mukaan Rosalankuja on aurattu ja sohjopoistoa on tehty ennen vahinkoa 13.12.2023 klo 8.50, 14.12.2023 klo 12.59, 18.12.2023 klo 13.15 ja 22.12.2023 klo 20.55. Saadut selvitykset perustuvat GPS-tietoon.

Hakija on oikaisuvaatimuksessaan valittanut siitä, ettei viranhaltijapäätöksessä ole selvitetty vahinkotapahtuman jälkeen tehtyjä kunnossapitotoimenpiteitä. Kunnossapidon selvityksenä antamien GPS-tietojen perusteella vahinkopaikalla on tehty auraamista ja sohjonpoistoa vahingon jälkeen 27.12.2023, jolloin Kaisaniemen säähavaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan on seuraavan kerran satanut lunta. Lämpötila on pysynyt jatkuvasti pakkasella 24.12.‒27.12.2023.

Arvioitaessa sitä, onko kadun talvikunnossapitoa laiminlyöty, tarkastellaan kuitenkin kadulla ennen vahinkoa tehtyjä kunnossapitotoimenpiteitä suhteessa vallinneisiin sääolosuhteisiin. Tarkastelun kohteena on siis vahinkohetki ja säätilaan nähden relevantti ajanjakso ennen vahinkohetkeä. Sillä, mitä vahinkopaikalla on vahingon tapahtumisen jälkeen tehty talvikunnossapidon osalta, ei ole ollut vaikuttamassa tapahtuneen vahingon syntymiseen. Tämän vuoksi tiimipäällikön päätöksessä on tuotu esiin vain ennen vahinkoa tehdyt talvikunnossapitotoimet.

Hakijan mukaan Kaisaniemessä tehdyt säähavainnot eivät voi osoittaa vahinkopaikan kuntoa. Helsingissä on vain kaksi Ilmatieteen laitoksen säähavaintoasemaa, joissa mitataan laajasti eri sääolosuhteita mukaan lukien lumen syvyys. Toinen näistä säähavaintoasemista sijaitsee Kaisaniemessä ja toinen Kumpulassa. Hakijan vahingonkorvausvaatimuksen arvioinnissa ja asiassa annetussa päätöksessä on käytetty Kaisaniemen säähavaintoja, sillä Kaisaniemi on etäisyydeltään Laajasalossa olevaa vahinkopaikkaa lähempänä kuin Kumpula, ja meren läheisyyden vuoksi Kaisaniemen olosuhteet myös vastaavat Laajasaloa paremmin kuin Kumpulan olosuhteet.

Vahinkoviikolla ennen vahinkopäivää Kaisaniemen säähavaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan lämpötila on ollut keskiviikon 20.12. ja torstain 21.12. välistä yötä lukuun ottamatta nollan yläpuolella. Lämpötila on laskenut vahinkopäivänä sunnuntaina 24.12. aamuyöstä pakkaselle ollen vahinkohetkellä -1,6 °C. Viikon aikana on esiintynyt vähäistä vesi-, räntä- ja lumisadetta tiistaina, torstaina, perjantaina ja lauantaina. Perjantaina 22.12. tulleet sateet ovat nostaneet lumen syvyyden vuorokauden aikana 8 cm:stä 15 cm:iin. Lauantain 23.12. sateet ovat tulleet vetenä, ja lumen syvyys on laskenut lauantain ja sunnuntain aikana ollen vahingon tapahtuma-aikaan 11 cm.

Kaupungin palautejärjestelmään on saapunut joulukuussa 2023 ennen vahinkoa kolme palautetta Rosalankujan talvikunnossapidosta. Palautteista kaksi on annettu 15.12.2023 ja yksi 18.12.2023. Muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia kaupungille ei ole esitetty.

Tieliikennelain mukaan ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Kaupunki katsoo toimineensa III-kunnossapitoluokkaan kuuluvan Rosalankujan kunnossapidon osalta huolellisesti. Alueella on suoritettu säännöllistä kunnossapitoa kaupungin normien mukaisesti ja sääolosuhteiden edellyttämällä tavalla. Edellä esitetyillä ja muutoin tiimipäällikön päätöksestä ilmenevillä perusteilla kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan eikä siten ole asiassa vahingonkorvausvelvollinen.

Asian hoitamiseen käytetyn ajan korvaaminen

Hallintolain mukaan kukin vastaa omista kuluistaan hallintoasiassa. Sekä vahingonkorvausasian että sitä koskevan oikaisuvaatimuksen käsitteleminen kaupungilla on hallintoasian käsittelyä, jossa asianosainen kuten viranomainenkin vastaa itse omista, asian hoitamiseen liittyvistä kuluista. Viranomainen ei maksa asianosaiselle asianosaisen oman hallintoasian hoitamisesta tai siihen käytetystä ajasta palkkaa tai palkkioita, eikä viranomaista voida velvoittaa korvaamaan myöskään esimerkiksi asian hoitamiseen käytetyn asiamiehen kustannuksia. Hakijan oman ajan käyttö oman asiansa hoitamiseen on asianosaisena hakijan omalle vastuulle kuuluva kulu. Hakijan vaatimus viranhaltijapäätökseen perehtymiseen ja oikaisuvaatimuksen tekemiseen käyttämänsä ajan korvaamisesta on näin ollen lakiin perustumaton.

Lopputulos

Kaupunkiympäristölautakunta viittaa vahingonkorvaustiimin päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja yhtyy vahingonkorvaustiimin päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin. Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen. Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvon vaurioista, ja hakijan vaatimus oman ajan käytön korvaamisesta vahingonkorvausasian hoitamiseen on lakiin perustumaton.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että vahingonkorvaustiimin päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovelletut säännökset

Hallintolaki (434/2003) 64 §

Kuntalaki (410/2015) 134 §, 137 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) 19 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Toimivalta

Kuntalain 134 §:n mukaan oikaisuvaatimus lautakunnan sekä lautakunnan alaisen viranomaisen päätöksestä tehdään asianomaiselle lautakunnalle.

Close

Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Vahingonkorvaustiimi Tiimipäällikkö 28.05.2024 § 81

Close

This decision was published on 03.09.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Hallinto-oikeus ei kuitenkaan tutki kysymystä kunnan korvausvelvollisuudesta tai korvauksen määrästä. Vahingonkorvausasiassa toimivaltainen tuomioistuin on yleinen alioikeus.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  3. vaatimusten perustelut
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 8.6.2024
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.