Jätelain 126 §:n mukaisen määräyksen antaminen, Anidaim Oy

HEL 2024-001472
More recent handlings
Case 10. / 101 §

Jätelain mukaisen määräyksen antaminen sekä uhkasakon asettaminen Anidaim Oy:lle

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti antaa Anidaim Oy:lle seuraavan määräyksen uhkasakolla tehostettuna:

1. Osoitteessa Jäähdytintie 9 olevan tontin piha-alueelta tulee siivota tarkastuspöytäkirjassa 18.08.2023 todetut sekalaiset jätteet, mukaan lukien romuajoneuvot sekä niiden sisällä olevat jätteet ja ne tulee toimittaa jätelain 29 §:n mukaiselle vastaanottajalle 30.11.2024 mennessä. Piha-alueelle saa jättää tarkastuspöytäkirjan mukaisesti kolme kunnostettavaksi tarkoitettua romuajoneuvoa, joista nestemäiset kemikaalit ja akut on poistettu.

Määräyksen noudattamisen tehosteeksi asetetaan 100 000 € suuruinen uhkasakko.

Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei hallinto-oikeus toisin määrää.

Päätökseen velvoitettu

Anidaim Oy, PL 19, 00281 Helsinki (Y-tunnus 0928025-6)

Roskaantunut kiinteistö: Jäähdytintie 9, 00770 Helsinki, kiinteistötunnus 91-41-5-17.

Asian vireilletulo

Ympäristöpalveluille on tehty ensimmäinen ilmoitus Helsingin Tattarisuolla osoitteessa Jäähdytintie 9 sijaitsevan kiinteistön roskaantumisesta 18.2.2015. Kiinteistön omistaa Helsingin kaupunki ja se on vuokrattu Anidaim Oy:lle. Kiinteistöllä 13.3.2015 tehdyssä tarkastuksessa todettiin, että piha-alueelle oli varastoitu useita kymmeniä ajoneuvoja, autonrenkaita, kodinkoneita ja muuta sekalaista tavaraa, josta ainakin osa oli jätteeksi luokiteltavaa. Piha-alue kehotettiin siivoamaan 30.6.2015 mennessä. Kiinteistöllä 9.9.2015 tehdyssä tarkastuksessa todettiin, että autojen määrä piha-alueella oli vähentynyt ja autoista oli Anidaim Oy:n mukaan poistettu akut ja polttonesteet.

Tämän jälkeen ympäristöpalveluille on tullut vuosina 2016-2022 useita uusia valituksia Jäähdytintie 9:n kiinteistön piha-alueen roskaantumisesta ja myös kadulla kiinteistön lähialueella olevista romuajoneuvoista, joista ainakin osa on ollut Anidaim Oy:n omaisuutta. Kiinteistön piha-alueella on em. aikana ollut suuren osan ajasta runsaasti ajoneuvoja ja muuta tavaraa, mikä on todettu alueella tehdyissä tarkastuksissa ja myös kaupungin karttapalvelussa olevista Tattarisuon alueelta otetuista ilmakuvista. Ympäristönsuojeluviranomaisen ja myös pelastusviranomaisen siivouskehotusten jälkeen piha-aluetta on ajoittain siivottu mm. sen verran, että hallin ympärille on saatu vapaaksi pelastusviranomaisen vaatima kulkureitti.

Asian käsittely

Jäähdytintie 9:n kiinteistöllä tehtiin 15.8.2023 viranomaistarkastus, johon osallistuivat ympäristönsuojeluviranomaisen lisäksi myös pelastuslaitos ja poliisi (tarkastuspöytäkirja 18.8.2023, liitteenä). Tarkastuksen perusteella todettiin, että valtaosa piha-alueella olevista autoista ja tavarasta oli luokiteltavissa jätteeksi, minkä vuoksi Anidaim Oy:ta kehotettiin siivoamaan piha-alue jätelain (646/2011) 73 §:n perusteella. Tarkastuspöytäkirjassa esitettiin toimenpiteille aikataulu, joka oli laadittu tarkastuksen aikana toiminnanharjoittajan kanssa käydyn keskustelun perusteella. Yritykselle annettiin mahdollisuus antaa vastineensa mm. esitettyä aikataulua koskien. Anidaim Oy:n vastineessa 28.9.2023 todettiin esitetyn aikataulun olevan yritykselle mahdollinen toteuttaa (vastine liitteenä).

Kiinteistöllä tehdyssä välikatselmuksessa 10.11.2023 todettiin, ettei siivous ollut edennyt juuri lainkaan, vaikka aikataulun mukaan noin puolet piha-alueesta oli tarkoitus siivota vuoden 2023 loppuun mennessä.

Anidaim Oy toimitti ympäristöpalveluille 12.12.2023 päivätyn kirjeen, jossa pyydettiin tarkastuspöytäkirjassa esitetyille toimenpiteille lisäaikaa aikaisin alkaneen talven vuoksi.

Seuraava katselmus oli tarkoitus tehdä 3.1.2024, mutta Anidaim Oy:n edustaja ei ollut paikalla ja portit olivat kiinni. Portin raoista voitiin havaita sen verran, että ainakaan etupihan siivous ei juurikaan ollut edennyt edellisen katselmuksen jälkeen.

Kuuleminen

Anidaim Oy:tä kuultiin 8.1.2024 seuraavasta mahdollisesta kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen määräyksestä:

1. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston mahdollisesta päätöksestä, jolla Anidaim Oy määrätään toimittamaan luvalliseen vastaanottopaikkaan tai jätelain 29 §:n mukaiselle vastaanottajalle Jäähdytintie 9:n piha-alueella olevat jätteet, mukaan lukien romuajoneuvot ja niiden sisällä olevat jätteet. Toimenpiteet tulee tehdä Anidaim Oy:n kirjeessä 12.12.2023 esitetyn aikataulun mukaisesti siten, että pöytäkirjassa 18.8.2023 määritellyillä alueilla 1, 2 ja 6 olevat jätteet sekä puolet piha-alueella olevista romuajoneuvoista tulee poistaa 30.6.2024 mennessä ja loput jätteet ja romuajoneuvot 31.8.2024 mennessä

2. Määräyksen tehosteeksi asetettavasta uhkasakosta, esimerkiksi 100 000 euroa.

Anidaim Oy vastaanotti kuulemiskirjeen vasta 22.1.2024, minkä vuoksi yritys pyysi 6.2.2024 päivätyllä kirjeellä lisäaikaa vastineen antamiselle 29.2.2024 asti. Lisäaikapyyntö hyväksyttiin ja asiasta ilmoitettiin Anidaim Oy:lle tekstiviestillä.

Anidaim Oy pyysi 29.2.2024 päivätyllä kirjeellä lisäaikaa vastineen antamiselle 31.3.2024 asti työkyvyttömyyden perusteella. Myös tämä lisäaikapyyntö hyväksyttiin ja asiasta ilmoitettiin Anidaim Oy:lle tekstiviestillä.

Anidaim Oy pyysi 27.3.2024 päivätyllä kirjeellä lisäaikaa vastineen toimittamiselle 15.5.2024 asti, perusteluna jälleen työkyvyttömyys.

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikkö katsoi, ettei lisäaikaa ollut enää perusteltua myöntää. Yritykselle annettu aika vastineen antamiseen (yli kaksi kuukautta) voidaan katsoa riittäväksi. Anidaim Oy:lle ilmoitettiin 9.4.2024 tekstiviestillä, ettei lisäaikaa enää myönnetä.

Anidaim Oy toimitti 11.4.2024 ympäristöpalveluille uuden, 10.4.2024 päivätyn kirjeen, jossa pyydettiin edelleen lisäaikaa, nyt 30.4.2024 asti, perusteena työkyvyttömyys. Kirjeessä ei esitetty sellaisia seikkoja, joiden perusteella ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön aiempaa kielteistä päätöstä lisäajan myöntämiselle olisi ollut tarpeen muuttaa. Anidaim Oy:lle ilmoitettiin puhelimitse 16.4.2024, että lisäaikaa ei edelleenkään myönnetä.

Perustelut

Perustelut määräykselle

Jätelain (646/2011) 13 §:n mukaan jätettä ei saa hylätä eikä käsitellä hallitsemattomasti. Jätteestä ja jätehuollosta ei saa aiheutua vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle, roskaantumista, yleisen turvallisuuden heikentymistä taikka muuta näihin rinnastettavaa yleisen tai yksityisen edun loukkausta.

Jätelain 72 §:n mukaan ympäristöön ei saa jättää jätettä, hylätä konetta, laitetta, ajoneuvoa, alusta tai muuta esinettä eikä päästää ainetta siten, että siitä voi aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, viihtyisyyden vähentymistä, ihmisen tai eläimen loukkaantumisen vaaraa tai muuta niihin rinnastettavaa vaaraa tai haittaa (roskaamiskielto).

Jätelain 73 §:n mukaan roskaajan on poistettava roskaava esine tai aine ympäristöstä ja muutoinkin siivottava roskaantunut alue. Jätelain 75 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi määrätä siivoamisvelvollisen täyttämään velvollisuutensa.

Jätelain 29 §:n mukaan jätteen saa luovuttaa vain sille, jolla on: 1) 11 luvun mukaisen jätehuoltorekisteriin hyväksymisen tai merkitsemisen perusteella oikeus ottaa vastaan kyseistä jätettä; tai 2) ympäristönsuojelulain mukaisen ympäristöluvan tai saman lain mukaisen ympäristönsuojelun tietojärjestelmään rekisteröinnin perusteella oikeus ottaa vastaan kyseistä jätettä. Jätteen saa luovuttaa myös vastaanottajalle, jolta ei edellytetä 1 momentissa tarkoitettua hyväksymistä, merkitsemistä, ympäristölupaa tai rekisteröintiä, jos tällä on riittävä asiantuntemus sekä taloudelliset ja tekniset valmiudet jätehuollon järjestämiseen.

Jätelain 126 §:n 1 momentin mukaan valvontaviranomainen voi kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua asetusta tai määräystä taikka jätteensiirtoasetusta taikka elohopea-asetusta tai sen nojalla annettua säännöstä, jatkamasta tai toistamasta säännösten vastaista menettelyä tai määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa.

Jätelain 139 §:n mukaan jätteensiirtoasetuksen sekä tämän lain 75, 96, 97, 99 ja 125–128 §:n nojalla tehtävässä päätöksessä voidaan määrätä, että päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei hallinto-oikeus toisin määrää.

Anidaim Oy:n omistamalla tontilla osoitteessa Jäähdytintie 9 on todettu jo vuodesta 2015 lähtien roskaantumista. Alueella on mm. autonrenkaita, romuajoneuvoja, muovi- ja pahvilaatikoita, puutavaraa, sähkö- ja elektroniikkaromua jne. Tarkemmat tiedot käyvät ilmi tarkastuskertomuksesta. Kyseiset tavarat ja jätteet aiheuttavat epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, viihtyisyyden vähentymistä, ihmisen tai eläimen loukkaantumisen vaaraa sekä vaaraa ympäristölle.

Anidaim Oy:tä on kehotettu useasti siivoamaan alue. Viimeisimmässä kehotuksessa Anidaim Oy ei ole noudattanut sille annettua siivouskehotusta, jonka mukaisen aikataulun yritys oli kuitenkin hyväksynyt eivätkä esitetyt syyt kehotuksen noudattamatta jättämiselle ole olleet perusteltuja. Yrityksellä oli ennen lumen tuloa useita kuukausia aikaa ryhtyä toimenpiteisiin, mutta siivous ei tänä aikana ole näkyvästi edennyt. Talven tuloa ei sinällään voida pitää yllättävänä eikä sitä siksi voida pitää perusteena jättää toimenpiteet kokonaan tekemättä.

Anidaim Oy:n 12.12.2023 toimittaman lisäaika-anomuksen hyväksymiselle ei nähty perusteita, koska yritys ei ollut loppuvuoden 2023 aikana osoittanut aikomusta noudattaa tarkastuspöytäkirjassa 18.8.2023 annettua kehotusta eli siivous ei ollut edennyt juuri lainkaan. Anidaim Oy:n em. anomuksessaan esittämä aikataulu on otettu huomioon hallintopakkopäätöksessä ja toimenpiteille annettua määräaikaa on jopa jatkettu kuulemisessa kuluneen ajan vuoksi, joten se voidaan katsoa kohtuulliseksi.

Edellä todetun perusteella valvontaviranomaisena toimivan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston on hallintopakolla määrättävä yritys siivoamaan roskaantunut alueensa.

Perustelut uhkasakon asettamiselle

Jätelain 129 §:n mukaan valvontaviranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, tämän lain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään tai kielletään. Uhkasakkoa koskevaan asiaan sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

Uhkasakkolain 6 §:n 1 momentin mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Pykälän 3 momentin mukaan asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat.

Uhkasakkolain 7 §:n 1 momentin mukaan uhkasakko voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta.

Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Uhkasakon suuruutta on harkittu suhteessa päävelvoitteen laatuun ja laajuuteen, tässä tapauksessa ko. kiinteistöllä olevien jätteiden poikkeuksellisen suureen määrään ja laatuun. Uhkasakon asettamisen tarkoitus on myös varmistaa se, että yrityksellä on riittävä kannustin korjata toimintansa. Määräaikaa voidaan pitää kohtuullisena alueen siivoamiselle. Tarvittaessa siivoamiseen on mahdollista käyttää ulkopuolista apua.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto katsoi, että uhkasakon asettaminen määräysten tehosteeksi on tarpeen, koska Anidaim Oy ei ole huolehtinut siivousvelvoitteestaan kehotuksista ja heidän hyväksymästään toimenpiteiden aikataulusta huolimatta. Uhkasakon asettamista ei voida siten pitää ilmeisen tarpeettomana.

Uhkasakon asettaminen tarkoittaa sitä, että jos valvontaviranomainen uusintatarkastuksella havaitsee, ettei päävelvoitteita ole noudatettu määräaikaan mennessä, se voi tuomita uhkasakon maksettavaksi.

Päätöksen tiedoksiantotapa

Päätös annetaan toiminnanharjoittajalle tiedoksi saantitodistuksella.

Ilmoitusvelvollisuus omaisuuden tai käyttöoikeuden luovutustilanteessa

Velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuskirjaan otetuin maininnoin tai muuten todisteellisesti luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite (Uhkasakkolaki 18 §).

Ilmoitus kiinnityksistä pidettävään rekisteriin

Valvontaviranomainen ilmoittaa tästä päätöksestä uhkasakkolain 19 §:n edellyttämällä tavalla maanmittauslaitokselle, jotta kiinteistöä (kiinteistötunnus 91-41-5-17) koskevasta
päävelvoitteesta ja sen tehosteeksi asetettavasta uhasta tehtäisiin merkintä kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön II osan 2 luvun 10.2 §:n mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toimii kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena.

Sovelletut oikeusohjeet

Jätelaki (646/2011) 5, 13, 28, 29, 72, 73, 75, 126, 129, 137 ja 139 §
Hallintolaki (434/2003) 34 ja 36 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6, 7, 8, 18, 19, 22, 23 ja 24 §

Käsittelymaksu

Ympäristö- ja lupajaoston 24.11.2022 § 205 hyväksymän taksan 3 §:n mukainen käsittelymaksu jätelain 75 §:n mukaisen päätöksen valmistelusta on 350 euroa.

Uhkasakkopäätöksen valvomiseksi tarvittavat tulevat valvontatoimet ovat maksullisia.

Muutoksenhaku

Päätökseen saa hakea muutosta Helsingin hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on liitteenä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 14.05.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeutta tai etua asia saattaa koskea (asianosainen)
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät.
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristö- tai terveysvaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
  • toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen 
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Mikäli päätös annetaan tiedoksi pitämällä se nähtävillä, nähtävillä pidosta ilmoitetaan kaupungin verkkosivuilla. Tiedoksiannon katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta kaupungin verkkosivuilla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Helsingin hallinto-oikeus.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Katariina Serenius

Ask for more info

Leena Terhemaa, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32032

leena.terhemaa@hel.fi

Attachments

1. Anidaim Oy_tarkastuspöytäkirja_18082023
2. Anidaim Oy_vastine_28092023
3. Anidaim Oy_kuuleminen_08012024

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.