Vahingonkorvaus, autovaurio, 19.1.2024-20.1.2024, Poutuntie 12 Marjatta-koulun edusta

HEL 2024-001731
More recent handlings
§ 19

Yksikönjohtajan päätös vahingonkorvausasiassa, autovaurio Poutuntiellä 19. – 20.1.2024

Yksikönjohtaja

Päätös

Staran kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtaja päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen alla mainituin perusteluin.

Päätöksen perustelut

Kuvaus vahingosta ja vaatimus

Hakija on esittänyt kaupungille vahingonkorvausvaatimuksen, jonka mukaan hakijan auto oli pysäköitynä Poutuntiellä kadunvarteen, Marjatta-koulun edustalle 19. – 20.1.2024 kello 20:00 – 10:00. Pysäköinnin aikana auton takapuskuriin oli ilmestynyt kolhu. Hakijan mukaan samalla kadulla oli tehty lumien poistoa tai aurausta, joten kyseinen vahinko on todennäköisesti työkoneen aiheuttama.

Hakija vaatii hakemuksessaan korvausta korjautetun vahingon omavastuuosuudesta 300 euroa, ajoneuvon seisonta-ajan kustannuksista 110 euroa sekä vakuutuksen bonusalenemasta 175,78 euroa. Kokonaisvaade on yhteensä 585,78 euroa. Hakija on toimittanut osasta kustannuksista tarvittavat kuitit ja selvitykset.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Staran työnjohdon selvityksen mukaan Stara ei ole ollut kohteessa 19. – 20.1.2024, mutta datatietojen perusteella Staran aliurakoitsija Cateva Oy on ollut kohteessa kunnossapitotehtävissä. Catevalta on pyydetty selvitystä vahinkoasiassa ja saadun selvityksen mukaan Catevalla on ollut kaksi konetta auraustehtävissä kyseisenä aikana, ja kuljettajat ovat auranneet ajoradan puolta. Catevan työnjohto on kuullut vahinkoasiassa molempia kuljettajia, mutta molemmat kuljettajat kiistävät osuneensa hakijan autoon tai aiheuttaneensa kyseistä vahinkoa. Staralla ei ole tietoa vahingon aiheuttajasta.

Staran työkoneiden kuljettajien ja työntekijöiden velvollisuus on ilmoittaa työssä sattuvista vahingoista viipymättä työnjohdolle ja vahingonkärsijälle. Vahingosta ei aiheudu sanktiota työntekijöille.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Edellä esitetyin perustein Stara katsoo, ettei vahinko ole aiheutunut Staran tuottamuksesta eikä vahingon ja Staran toiminnan välillä ei ole syy-yhteyttä. Näin ollen Stara ei ole asiassa korvausvelvollinen.

This decision was published on 07.05.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39943

ville.alatyppo@hel.fi

Maarit Viinanen, projektisuunnittelija, puhelin: 09 310 29129

maarit.viinanen@hel.fi

Decisionmaker

Ville Alatyppö
yksikönjohtaja

Attachments

1. Vahingonkorvausvaatimus 28.1.2024
2. Vahingonkorvausvaatimus 28.1.2024, liite, kartta
3. Vahingonkorvausvaatimus 28.1.2024, liite, kuva 1
4. Vahingonkorvausvaatimus 28.1.2024, liite, kuva 2
5. Vahingonkorvausvaatimus 28.1.2024, liite, kuva 3
6. Vahingonkorvausvaatimus 28.1.2024, liite, kuva 4
7. Vahingonkorvausvaatimus, täydennys 11.3.2024
8. Vahingonkorvausvaatimus, täydennys 11.3.2024, liitteet
9. Vahingonkorvausvaatimus, täydennys 7.4.2024
10. Vahingonkorvausvaatimus, täydennys 7.4.2024, liite, laskelma

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.