Oikaisuvaatimus, määräaikaisen päätoimisen tuntiopettajan virkasuhteen purku koeajalla
Oikaisuvaatimus määräaikaisen virkasuhteen purkamisesta koeajalla
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti kuntalain 134 §:n nojalla hylätä
**********
tekemän oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt Puistopolun peruskoulun rehtorin 30.1.2024 tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
**********
on tehnyt 12.2.2024 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen, jossa hän on varannut mahdollisuuden täydentää oikaisuvaatimusta, sekä jättänyt 4.4.2024 täydentävän vaatimuksen Puistopolun peruskoulun rehtorin 30.1.2024 tekemästä päätöksestä, jolla rehtori on purkanut oikaisuvaatimuksen tekijän määräaikaisen virkasuhteen koeaikana koeaikaehdon nojalla.
Rehtori on antanut asiassa lausunnon.
Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n 1 momentin mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) ja kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.
Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaan, ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegoineista 5.3.2024 tekemään päätökseen perustuen palvelussuhteen irtisanomisesta ja purkamisesta päättää vakituiseen palvelussuhteeseen ottava, joka tässä tapauksessa on rehtori.
Oikaisuvaatimuksen tekijän virkasuhteesta
Puistopolun virka-apulaisrehtori otti oikaisuvaatimuksen tekijän määräaikaiseen virkasuhteeseen ajalle 1.8.2023-31.7.2024 päätoimisen tuntiopettajan tehtävään (ortodoksinen uskonto). Oikaisuvaatimuksen tekijälle asetettiin kuuden kuukauden koeaika.
Oikaisuvaatimuksen tekijälle on varattu mahdollisuus vastineen antamiselle kurinpitomenettelyn aloittaminen-nimisessä selvityspyynnössä, joka toimitettiin hänelle suojatulla sähköpostilla 15.1.2024. Oikaisuvaatimuksen tekijä toimitti vastineensa asiassa 25.1.2024. Oikaisuvaatimuksen tekijälle varattiin tilaisuus tulla kuulluksi virkasuhteen päättämisen syystä perusteluineen. Kuulemistilaisuus järjestettiin 29.1.2024. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei kuitenkaan saapunut kuulemistilaisuuteen.
Rehtorin asiassa antaman lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijälle toimitettiin ilmoitus koeaikapurusta 30.1.2024 suojattuna sähköpostina sekä toisen kerran pyynnöstä 31.1.2024 hänen henkilökohtaiseen sähköpostiinsa. Lukukuittaus kurinpitomenettelyn aloittamisilmoituksesta on saatu 15.1.2024. Lukukuittaus koeaikapurkua koskevasta ilmoituksesta on saatu 28.3.2024. Oikaisuvaatimuksen tekijälle on lähetetty tieto koeaikapurusta kaksi kertaa.
Koeaikapurun perusteena oli työsuorituksen riittämättömyys tehtävän hoidolle asetettuihin vaatimuksiin nähden sekä työnantajan antamien ohjeiden noudattamatta jättäminen
Oikaisuvaatimuksesta
Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että päätös hänen virkasuhteensa purkamisesta koeajalla on ollut koeajan vastainen sekä syntynyt epäasiallisin perustein ja vaatinut päätöksen kumoamista. Oikaisuvaatimuksen tekijä on lisäksi tuonut esille toimineensa Helsingin kaupungilla 10.10.2022 alkaen hoitamalla samankaltaisia tehtäviä kahden peräkkäisen virkasuhteen opettajana. Oikaisuvaatimuksen tekijän tekemässä oikaisuvaatimuksen täydennyksessä on tuotu esille, että kyse on ollut kostomielessä tehdystä toimesta, sillä oikaisuvaatimuksen mukaan tekijä oli ollut yhteydessä Helsingin kaupungin työsuojeluun ja työterveyteen ja ilmoittanut häneen kohdistuneesta kiusaamisesta ja työsyrjinnästä. Oikaisuvaatimuksen tekijä kiistää oikaisuvaatimuksessaan kaikki rehtorin koeaikapurun perusteet.
Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät tarkemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta ja sen täydennyksestä.
Koeaikaehdosta
Lain kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta 8 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen otettaessa voidaan määrätä virantoimituksen aloittamisesta alkavasta enintään kuuden kuukauden pituisesta koeajasta. Saman pykälän 3 momentin mukaan, jos viranhaltija otetaan saman työnantajan palveluksessa virkasuhteesta toiseen, työnantaja voi määrätä koeajan noudatettavaksi uudessa virkasuhteessa, jos viranhaltijan tehtävissä tai hänen asemassaan tapahtuu huomattava muutos.
Oikaisuvaatimuksen tekijän hakiessa kyseistä virkasuhdetta, on hakemuksessa ilmoitettu työkokemuksena Helsingin kaupungin resurssiopettajan tehtävässä toimiminen aikavälillä 10.10.2022–15.7.2023. Hakemuksessa kyseisen tehtävän tehtävänkuvauksena on ilmoitettu ”kielten opetus eri luokilla;elämänkatsomustiedon opetus 7.luokille”. Nyt kyseisessä virkasuhteessa oikaisuvaatimuksen tekijä on otettu ortodoksisen uskonnon päätoimiseksi tuntiopettajaksi.
Lain esitöissä ei määritellä tarkemmin, mitä säännöksessä mainitulla huomattavalla muutoksella tarkoitetaan. Korkeimman hallinto-oikeuden oikeuskäytännössä on katsottu esimerkiksi, että resurssiopettajalle oli voitu asettaa koeaika siitä huolimatta, että hän oli työskennellyt juuri tätä ennen saman kaupungin palveluksessa päätoimisena tuntiopettajana kuvaamataidossa, musiikissa ja teknisessä työssä. Resurssiopettajan tehtävä edellytti kuitenkin muun ohella mm. henkilökohtaisten oppimissuunnitelmien laatimista sekä taitoa eriyttää opetusta erityisesti matematiikassa ja äidinkielessä. Korkein hallinto-oikeus katsoi tapauksessa, että viran tehtävissä oli tapahtunut kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 8 §:n 2 momentissa tarkoitettu huomattava muutos (KHO 28.10.2015/3054).
Nyt kyseisessä virkasuhteessa oikaisuvaatimuksen tekijä on otettu ortodoksisen uskonnon päätoimiseksi tuntiopettajaksi. Virkasuhteeseen otettaessa ei ole ollut tiedossa, että oikaisuvaatimuksen tekijä olisi opettanut uskontoa Helsingin kaupungilla ennen kyseistä virkasuhdetta.
Koeaikapurusta
Lain kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta 8 §:n 4 momentin mukaan koeajan kuluessa virkasuhde voidaan molemmin puolin purkaa päättymään välittömästi. Purkaminen ei saa tapahtua syrjivillä tai koeajan tarkoitukseen nähden muutoin epäasiallisilla perusteilla.
Koeajan tarkoituksena on muun muassa antaa työnantajalle mahdollisuutta arvioida viranhaltijan soveltuvuutta tehtävään.
Virkasuhteen purkamista koeajalla koskevan päätöksen sekä rehtorin asiassa antaman lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä oli myöhästellyt useaan otteeseen oppitunneilta. Lisäksi hän oli ollut aikavälillä 21.-22.12.2023 luvattomasti poissa töistä ilmoittamatta hyväksyttävää syytä poissaololleen. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä oli jättänyt osallistumatta YS-ajalle. Lisäksi koeaikapurun perusteena oli työnantajan ohjeiden ja määräysten noudattamatta jättäminen, sillä oikaisuvaatimuksen tekijä ilmoitti poissaoloistaan tekstiviestitse, vaikka työnantajan ohjeiden mukaan niistä tulee ilmoittaa puhelimitse.
Oikaisuvaatimuksen tekijän kanssa on keskusteltu jatkuvista myöhästymisistä ja YS-ajalle osallistumattomuudesta. Ohjeistus ei kuitenkaan ole johtanut muutoksiin.
Perusopetuslain (628/1998) 29 §:n mukaan opetukseen osallistuvalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Samoin perusopetuslain 30 §:n mukaisesti opetukseen osallistuvalla on työpäivinä oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta. Myöhästelemällä oppitunneilta opettaja vaarantaa näitä keskeisiä oikeuksia.
Asian arviointi
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Oikaisuvaatimuksen tekijän määräaikaiseen virkasuhteeseen on, ottaen huomioon lain mukaiset perusteet, voitu asettaa koeaika siitä huolimatta, että oikaisuvaatimuksen tekijä oli työskennellyt kaksi viikkoa ennen päättyneessä päätoimisena tuntiopettajan tehtävässä ennen kyseistä virkasuhdetta. Ottaen huomioon edellä esitetyt perusteet, kyse ei ole ollut samasta tai samankaltaisesta tehtävästä.
Työnantajalla on koeaikana laaja harkintavalta arvioidessaan viranhaltijan sopivuutta toimia tehtävässään. Virkasuhteen purkaminen on tapahtunut kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain mukaisesti, eikä purkamiseen liity syrjiviä tai koeajan tarkoitukseen nähden muutoin epäasiallisia perusteita. Koeaikapurku on tapahtunut asiallisin perustein ja niitä voidaan pitää koeaikaan nähden asiallisina.
Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että rehtori olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä. Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Päätös virkasuhteen purkamisesta koeajalla viranhoitomääräykseen sisältyvän koeaikaehdon nojalla ei ole lain vastainen.
Esittelijä esittää edellä lausuttuun, rehtorin päätökseen ja lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.
This decision was published on 17.05.2024
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Emmi Väisänen, HR-juristi, puhelin: 09 310 32391