Hankinta, yhteishankinta, toimisto- ja julkitilakalusteet, kaupunginkanslia

HEL 2024-002789
More recent handlings
This is a motion

Hankintaoikaisuvaatimus, toimisto- ja julkitilakalusteet (Duo Interior Oy)

Helsinki City Board

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus päättää hylätä toimisto- ja julkitilakalusteiden hankintapäätökseen 31.10.2024 § 129 kohdistuvan Duo Interior Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen.

Esittelijän perustelut

Toimisto- ja julkitilakalusteiden yhteishankinnassa (H018-24) tarjouksen antanut Duo Interior Oy on määräajassa esittänyt hankintaoikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu kansliapäällikön toimisto- ja julkitilakalusteiden hankinnasta 31.10.2024 § 129 tekemään hankintapäätökseen. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän esityksen liitteenä.

Duo Interior Oy vaatii hankintapäätöstä oikaistavaksi uudella, tarkistetulla päätöksellä taikka toissijaisesti hankinnan keskeyttämistä.

Hankintaoikaisuvaatimuksessa esitetään ensinnä, että vertailu on tehty virheellisesti hintaliitteen puuttuvan laskukaavan vuoksi.

Tarjouspyynnössä on pyydetty tarjoajia lataamaan tarjoukseensa tarjouspyynnön hintaliite (liite 5) täytettynä. Excel-muotoisessa hintaliitteessä on pyydetty hinnat riveittäin 28 eri pääpositiolle (tuotteelle) ja kolmelle alapositiolle (alatuotteelle). Vertailuhinta on määritelty selvästi hintaliitteen K-sarakkeessa: ”Nettohinta/kpl alv 0 % (Käytetään vertailuhintana)”. Tarjousportaalissa hankintamenettelyn aikana avoimesti julkaistussa lisätiedoissa (kysymykset ja vastaukset -osiossa) on vahvistettu millä tavoin vertailuhinta muodostuu. Kysymykseen "Muodostuuko vertailuhinta siitä, että hintaliitteen tuotteen nettohinta/kpl (K-sarake) kerrotaan määrällä (C-sarake) ja näin saadut rivikohtaiset vertailuhinnat lasketaan kaikista positioista (yht. 28 kpl) yhteen?" on vastattu yksiselitteisesti "Kyllä".

Tarjoajia on toisin sanoen pyydetty merkitsemään hintaliitteen K-sarakkeeseen tuotteen nettohinta ilman arvonlisäveroa. Hintapyyntö ei ole epäselvästi merkitty. Tarjouspyynnön kohdassa ”Päätöksenteon perusteet” todetaan, että ”Puitejärjestelyyn valitaan enintään kymmenen (10) sopimustoimittajaa. Toimittajat asetetaan halvimman vertailuhinnan perusteella etusijajärjestykseen. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään tässä hankinnassa ainoastaan halvinta hintaa. Hankittaville palveluille on asetettu vähimmäisvaatimuksina laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien palveluiden pitää täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät täyty, hylätään tarjous tarjouspyynnön vastaisena.”

Hankintayksikkö on noudattanut tarjousvertailussa tarjouspyynnössään ilmoittamaansa menettelyä. Hankintayksikkö ei pidä hintaliitteen hintapyyntöä epäselvänä. Hintapyyntö on hyvin yksinkertaisella tavalla ilmoitettu hintaliitteellä. Vertailuhinnan muodostamista on selvitetty hankintamenettelyn aikana tarjousportaalin lisätiedoissa.

Toiseksi hankintaoikaisuvaatimuksessa esitetään, että hankintayksikkö olisi virheellisesti hyväksynyt Isku Interior Oy:n hankintaan soveltuvaksi tarjoajaksi. Hankintaoikaisuvaatimuksen mukaan Isku Interior Oy ei täytä tarjouspyynnön taloudellista ja rahoituksellista vaatimusta.

Tarjoajan taloudellista ja rahoituksellista tilannetta on tarjouspyynnössä arvioitu pyytämällä tarjoajia vastaamaan ”Kyllä” kysymykseen ”Taloudellisen tilanteen tulee olla sellainen, että se Suomen Asiakastieto Oy:n tai vastaavan tahon ratingluokituksessa on vähintään A tai riskiluokitus 1-3 tai vastaava.” Jos tarjoaja on vastannut ”Kyllä”, on tarjouksen liitteeksi tullut ladata ”Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa tai vastaava raportti, joka sisältää tarjoajan ratingluokituksen.”

Hankintayksikkö on tasapuolisesti tarkastanut kaikki tarjousten liitteiksi ladatut raportit. Isku Interior Oy:n raportti täytti vaatimuksen, jolloin hankintayksikkö hyväksyi tarjoajan mukaan menettelyyn.

Kolmanneksi hankintaoikaisuvaatimuksessa esitetään väitteitä puutteista käytettyjen kalusteiden verkkokauppavaatimuksen täyttämisessä. Hankintaoikaisuvaatimuksen mukaan Lekolar-Printel Oy, Kuopion Woody Oy, Arvo Piiroinen Oy ja Isku Interior Oy eivät täytä vaatimusta.

Tarjouspyynnön mukaan ”Tarjoajalla tulee olla verkkokauppa tai muu sähköinen tilausjärjestelmä, jossa myytäviin käytettyihin kalusteisiin voi helposti tutustua.” Kysymykseen on tullut vastata ”Kyllä”. Tarjoukseen on vastauksen lisäksi tullut ladata kuvaus sähköisestä tilausjärjestelmästä. Hankintayksikkö on tarjoajien tarjousten perusteella hyväksynyt ”Kyllä”-vastauksen ja tasapuolisesti ja syrjimättä tarkastanut tarjouksen oheen ladatut kuvaukset sähköisestä tilausjärjestelmästä. Kuvaukset ovat täyttäneet tarjouspyynnön vaatimuksen.

Hankintaoikaisuvaatimuksessa esitetään lisäksi, ettei käytettyjen kalusteiden vaatimus täytä hankinnan kohteelle hankintalaissa asetettuja vaatimuksia.

Tarjouspyynnön mukaan kilpailutuksen tavoitteena on solmia hankintasopimukset "kattavasta valikoimasta toimisto- ja julkitilakalusteita". "Sopimus kattaa määriteltyjen tuotteiden lisäksi myös sopimuskumppanin muun toimisto- ja julkitilakalustevalikoiman niin, että toimialojen, liikelaitoksien sekä Helsingin Konsernihankinta Oy:n osakkaiden kaikki erilaiset tarpeet voidaan toteuttaa. Tarjoajalla tulee olla valikoimissaan kattava valikoima sekä toimisto- että julkitilakalusteita. Julkitilakalusteilla tarkoitetaan esimerkiksi aulatilaan soveltuvia kalusteita."

Tarjouspyynnön mukaan hankinnan kohde on suhteellisen laaja, mutta kuitenkin selvästi rajattu toimisto- ja julkitilakalusteiden kategoriaan. Vaikkakaan hankinnan kohteen kuvausta ei ole enää käytettyjen kalusteiden verkkokauppavaatimuksen yhteydessä toistettu, on selvää, että käytetyillä kalusteilla tarkoitetaan hankinnan kohteen mukaisia kalusteita. Tällä yhteishankinnalla ja hankintaa toteuttavalla hankintasopimuksella on tarkoitus hankkia nimenomaan toimisto- ja julkitilakalusteita. Hankintaoikaisuvaatimuksessa viitattuja päiväkoti- ja koulukalustehankintoja varten Helsingin kaupungilla on erilliset menettelynsä ja hankintasopimuksensa.

Neljännessä hankintaoikaisuvaatimuksen kohdassa Duo Interior Oy viittaa poikkeuksellisen suuriin hintaeroihin ja tarjottujen hintojen oikeellisuuteen suhteessa tarjouspyynnön vaatimuksiin. Hankintayksikkö on hankintamenettelyn aikana vaatinut kilpailutuksessa ensimmäiseksi tulleelta tarjoajalta hankintalain 96 §:ssä tarkoitettua selvitystä tarjouksen hinnoista ja kustannuksista. Hankintayksikkö on tarkastanut selvityksen ja todennut sen osoittavan, ettei tarjoaja selvityksen perusteella riko lain säännöksessä mainittuja velvoitteita. Selvityksen perusteella ei myöskään ole syytä epäillä, etteikö tarjoaja kykenee toteuttamaan sopimusvelvoitteitaan sopimuskauden aikana riittävällä tavalla. Vertailussa tarjotut hinnat noudattavat muutoin tavanomaista jakaumaa eikä mikään viittaa siihen, että tarjouspyyntö olisi tuottanut keskenään vertailukelvottomia tarjouksia.

Hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta on hallintolain 34 §:n mukaisesti kuultu seuraavia hankintaoikaisuvaatimuksessa mainittuja tähän hankintamenettelyyn osallistuneita tarjoajia: Arvo Piiroinen Oy, Isku Interior Oy, Kuopio Woodi Oy ja Lekolar-Printel Oy. Lausunnot ovat tämän esityksen liitteinä julkisilta osin.

Kuulemisessa ei ole noussut esiin seikkoja, jotka tukisivat hankintaoikaisuvaatimuksen väitteitä. Lausunnot vahvistavat hankintayksikön käsitystä siitä, ettei hankintamenettelyssä ole tapahtunut virhettä.

Hankintayksikkö on noudattanut hankintamenettelylle hankintalaissa asetettuja säännöksiä ja tarjouspyynnössä etukäteen avoimesti ja tasapuolisesti ilmoittamaansa menettelyä. Hankintamenettelyssä ei ole tapahtunut virhettä eikä asiassa ole esitetty sellaista uutta tietoa, jolla olisi vaikutusta päätösedellytyksiin.

Hankintalain (1397/2016) 133 §:n mukaan asianosainen voi vaatia hankintaoikaisua hankintaa koskevasta päätöksestä. Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan kaupunginhallituksen, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee kaupunginhallitus.

Keskushallinto Kaupunginkanslia Kansliapäällikkö 31.10.2024 § 129

Päätös

Kansliapäällikkö päätti hyväksyä Modeo Oy:n (2028267-4), Martela Oyj:n (0114891-2), Arvo Piiroinen Oy:n (0139391-8), Isku Interior Oy:n (1831497-2), Lekolar-Printel Oy:n (1546343-8), Input Interior Oy:n (2447489-2), TavaraTrading Oy:n (1464075-4), Vepsäläinen Oy:n (2111755-8), Kuopion Woodi Oy:n (0974444-4) sekä Kinnarps Oy:n (0789249-4) tarjoukset kolmeksi (3) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Lisäksi hankintaan kuuluu yhden vuoden optiokausi, jonka käyttöönotosta hankintayksikkö päättää erikseen ennen perussopimuskauden päättymistä.

Tarjouspyynnön mukaisesti puitejärjestelyyn valittiin etusijajärjestyksessä kymmenen kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanutta.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 40 000 000 euroa.

Lisäksi kansliapäällikkö päätti oikeuttaa kaupunginkanslian hankintajohtajan allekirjoittamaan tämän hankintapäätöksen perusteella tehtävät sopimukset ja päättämään option käyttöönotosta.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 30.8.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön H018-24, Dnro HEL 2024-002789. Toimisto- ja julkitilakalusteiden hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 2.9.2024 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 3.10.2024. Määräaikaan mennessä saapui 13 tarjousta: AJ-Tuotteet Oy, Arvo Piiroinen Oy, Duo Interior Oy, Input Interior Oy, Isku interior Oy, Kinnarps Oy, Kuopion Woodi Oy, Lekolar-Printel Oy, Martela Oyj, Modeo Oy, Offistore Oy, TavaraTrading Oy ja Vepsäläinen Oy.

Tätä hankintasopimusta ei ole jaettu osiin, koska jakamisesta syntyvä tarve koordinoida osien eri sopimuskumppaneita vaarantaisi vakavasti sopimuksen asianmukaisen toteuttamisen.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

ESPD-lomakkeella ja tarjouspyynnön kohdassa Muut ehdot on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet. Kaikki tarjoajat täyttävät soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.

Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville tuotteille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien tuotteiden on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.

Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Hankittavien tuotteiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinnaltaan halvinta tarjousta.

Tarjousten vertailu hintapisteineen ja perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Vertailu osoittaa, että hinnaltaan halvimman laadulliset kriteerit täyttävän tarjouksen ovat tehneet järjestyksessä:

1. Modeo Oy

2. Martela Oyj

3. Arvo Piiroinen Oy

4. Isku Interior Oy

5. Lekolar-Printel Oy

6. Input Interior Oy

7. Tavara Trading Oy

8. Vepsäläinen Oy

9. Kuopion Woodi Oy

10. Kinnarps Oy

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Lisätiedot

Tuulia Okoye, kategoriapäällikkö, puhelin: +358931070292

tuulia.okoye@hel.fi
Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Ask for more info

Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 09 310 31651

marja.sarmela@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 7.11.2024
The attachment will not be published on the internet.
2. Lausuma 22.11.2024
The attachment will not be published on the internet.
3. Lausunto, Lekolar-Printel Oy, 25.11.2024
The attachment will not be published on the internet.
4. Lausunto, Isku Interior Oy 26.11.2024
The attachment will not be published on the internet.
5. Lausunto 28.11.2024, Kuopion Woodi Oy
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.