Hankesuunnitelma, perusparannus, Stenbäckinkatu 14, Zacharias Topeliusskolan
Projektplan för ombyggnad av Zacharias Topeliusskolan
Beslut
Stadsfullmäktige godkände projektplanen för en ombyggnad av Zacharias Topeliusskolan på Stenbäcksgatan 14 i Bortre Tölö, daterad 7.3.2024, enligt vilken projektet omfattar cirka 3 774 m² bruttoyta och byggnadskostnaderna uppgår till högst 13 800 000 euro exklusive mervärdesskatt i kostnadsnivån för december 2023.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Projektets behövlighet
Projektet är en ombyggnad som baserar sig på konditionsundersökningar.
Genom ombyggnaden tryggas sunda, säkra och funktionella lokaler för skolan.
Projektets innehåll
Ombyggnadsprojektet omfattar hela byggnaden och gården. Zacharias Topeliusskolan har 130 elever och Toppans förskola, som är verksam i samma byggnad, har 50 barn.
I projektet förnyas skolhusets gamla yttertak, som är i dåligt skick, och fasaderna och fönstren repareras. Inomhus renoveras bottenbjälklagen och de skadliga ämnena i mellanbjälklagen avlägsnas. Dessutom förnyas hustekniken. Huset får nya dräneringsdiken och dagvattenbrunnar. Funktionerna i gårdsområdet arrangeras så att de blir tydligare.
Projektets funktionella mål är att skapa en säker, sund och ändamålsenlig lärmiljö. Ombyggnaden förbättrar lokalernas användbarhet, byggnadens tillgänglighet och gårdens funktionalitet och säkerhet. Skolhusets lokaler utgör en helhet som främjar mångsidig pedagogisk verksamhet.
Skolhusets historiska och stadsbildmässiga värden ställer särskilda krav på ombyggnadens planerings- och bygglösningar. Skolhuset är skyddat med beteckningen s0.
Projektplanen har utarbetats i samarbete mellan stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn. Under planeringen av projektet har representanter från byggnadstillsynstjänsterna och stadsmuseet, samarbetspersonalen vid fostrans- och utbildningssektorns arbetarskydd och tillgänglighetsombudet hörts som experter.
Projektplanen finns i bilaga 1.
Personalens delaktighet
Företrädare för skolan och förskoleundervisningen har deltagit i beredningen av projektet och bidragit med ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv på planeringen av lokalerna. Responsen till staden från de användare som engagerats har beaktats när planerna har utarbetats. Personalen deltar också i den fortsatta utvecklingen vid användarmöten.
Projektets omfattning
Projektet omfattar cirka 3 774 m² bruttoyta, 2 549 m² lägenhetsyta och 1 642 m² effektiv yta. Tomten har en yta på 8 970 m² och gården omfattar cirka 4 845 m².
Kostnader
De totala projektkostnaderna uppgår till högst 13 800 000 euro exklusive mervärdesskatt i kostnadsnivån för december 2023.
Lokalkostnader för fostrans- och utbildningssektorn
Den interna månadshyran för fostrans- och utbildningssektorn uppgår till 30,47 euro/m² lägenhetsyta, sammanlagt cirka 931 950 euro om året. Den interna månadshyran består av kapitalhyran 24,57 euro/m² lägenhetsyta, arrendet 1,17 euro/m² lägenhetsyta, underhållshyran 4,06 euro m² lägenhetsyta och allmänna kostnader 0,67 euro/m² lägenhetsyta. Hyran per kvadratmeter grundar sig på en lägenhetsyta på 2 549 m². Den interna hyran för projektet är 20,55 euro/m² lägenhetsyta i månaden, sammanlagt cirka 628 625 euro om året. Hyreskalkylen anges i en teknisk bilaga till projektplanen. Den slutliga kapitalhyran justeras efter kostnaderna i entreprenadskedet. Underhållshyran justeras så att den motsvarar underhållshyran vid tidpunkten då projektet slutförs.
Projektfinansiering
I byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt för de kommande tio åren, som bifogats stadsmiljönämndens budgetförslag för år 2025, har nämnden framställt att det reserveras 13,80 miljoner euro för projektet så att det genomförs under åren 2026–2027.
Projektets genomförande och tidsplan
Projektets genomförande- och underhållsansvar hör till lokalservicen inom stadsmiljösektorns servicehelhet byggnader och allmänna områden.
Det är meningen att byggarbetena ska börja i januari 2026 och bli klara i juni 2027. Verksamheten i lokalerna inleds i augusti 2027.
Tillfälliga lokaler
Tillfälliga lokaler behövs tills projektet slutförts. Som tillfälliga lokaler används paviljonger på Sandstrandsvägen 6. De tillfälliga lokalerna valdes i samarbete mellan stadsmiljösektorn, fostrans- och utbildningssektorn och dem som ska använda lokalerna.
Den kalkylerade lokalhyran för de tillfälliga lokalerna uppgår till 32 564 euro i månaden, dvs. 390 767 euro om året.
Bedömning av konsekvenser för barn
Vid byggandet av lokalerna och gården säkerställs en säker och sund verksamhetsmiljö för barn. Användarnas funktionella behov har beaktats i planeringen av verksamheten och lokalerna. Vid trafikplaneringen säkerställs att barnen har säkra gång- och cykelförbindelser till byggnaden och dess närområden. Eventuella risker förknippade med trafikförbindelserna bedöms genom att samarbeta på stadsnivå under planeringen. Barnens möjligheter att säkert ta sig till rekreations-, idrotts- och kulturtjänsterna i närområdet har beaktats och barnens och ungdomarnas lek- och idrottsmöjligheter på gården och i närparker har säkerställts i planeringen.
Framställning från stadsmiljönämndens sektion för byggnader och allmänna områden
Sektionen för byggnader och allmänna områden framförde 16.5.2024 (§ 61) till stadsstyrelsen att det i byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt 2024–2033, som bifogats 2024 års budget, har reserverats sammanlagt 13 830 000 euro för planering och genomförande av projektet så att det genomförs under åren 2025–2026.
Efter framställningen har projektfinansieringen justerats så att den stämmer överens med det byggnadsprogram för husbyggnadsprojekt som bifogats stadsmiljönämndens budgetförslag för år 2025.
Fostrans- och utbildningsnämndens utlåtande
Fostrans- och utbildningsnämnden tillstyrkte projektplanen för ombyggnaden i sitt utlåtande 14.5.2024 (§ 107). Projektplanen stämmer överens med fostrans- och utbildningssektorns verksamhetsmål.
Under hela projektet ska särskild uppmärksamhet fästas vid att ombyggnadsprojektet blir klart i enlighet den överenskomna tidsplanen, vid vikten av kostnadsuppföljningen och kvalitetskontrollen samt vid planeringen av lokalerna.
Utlåtandet finns i sin helhet i ärendets beslutshistoria.
Befogenheter
Enligt 7 kap. 1 § 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner för projekt i stadens regi då de kalkylerade kostnaderna överstiger 10 miljoner euro.
Kaupunginhallitus 28.10.2024 § 656
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy Taka-Töölöön osoitteeseen Stenbäckinkatu 14 toteutettavan Zacharias Topeliusskolanin perusparannuksen 7.3.2024 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 3 774 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 13 800 000 euroa joulukuun 2023 kustannustasossa.
21.10.2024 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Susanna Hyvärinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 60716
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 16.05.2024 § 61
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle Taka-Töölöön osoitteeseen Stenbäckinkatu 14 toteutettavan Zacharias Topeliusskolanin perusparannuksen 7.3.2024 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen enimmäishinta-arvio arvonlisäverottomana on 13 800 000 euroa joulukuun 2023 kustannustasossa ja laajuus noin 3774 brm² ehdolla, että kasvatuksen ja koulutuksen toimiala antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Jonna Taegen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Jonna Taegen, projektinjohtaja, puhelin: 050 351 6992
Juha Leoni, vs. tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 21430
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 14.05.2024 § 107
Lausunto
Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle puoltavan lausunnon 7.3.2024 päivätystä Zacharias Topeliusskolanin perusparannuksen hankesuunnitelmasta (liite 1).
Lautakunta edellyttää erityistä huomiota ja tarkkuuta kiinnitettävän tilojen valmistumiseen sovitussa aikataulussa, mikä on edellytys lakisääteisten palvelujen toteuttamiselle.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta lausuu hankesuunnitelmasta seuraavaa:
Hankesuunnitelma vastaa kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita. Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa. Tilojen suunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota äänieristykseen, äänenvaimennukseen ja valaistukseen. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta painottaa hankkeen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyttä koko prosessin aikana. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin.
Esittelijä
Lisätiedot
Paula Heikkinen, projektiarkkitehti, puhelin: 31022374
Niclas Rönnholm, ruotsinkielisen perusopetuksen päällikkö, puhelin: 310 86219
Jenni Tirronen, ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen päällikkö, puhelin: 310 73014
This decision was published on 14.11.2024
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.
Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.
Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11-13 |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Susanna Hyvärinen, stadssekreterare, telefon: 09 310 60716