Hankesuunnitelma, rataerotinkojeiston uusiminen, Rautatientorin metroasema, liikenneliikelaitos HKL
Rautatientorin metroaseman rataerotinkojeiston uusiminen
Päätös
Johtokunta hyväksyi Rautatientorin metroaseman erotinkojeiston uusimisen hankesuunnitelman esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen toteutuksen ja hankkeen aikaiset hankinnat on enintään 1.640.000 euroa kustannustasossa joulukuu 2023.
Johtokunta valtuutti toimitusjohtajan päättämään hankkeeseen liittyvistä hankinnoista enimmäishinnan puitteissa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Rautatientorin metroaseman rataerotinkojeiston uusimisella parannetaan ikääntyneen kojeiston toimintavarmuutta. Sään ääri-ilmiöihin varautumisen näkökulmasta kojeisto on katsottu tarkoituksenmukaiseksi siirtää samassa yhteydessä sijaintiin, jossa sen toiminta ei ole altis yllättävien luonnonilmiöiden aiheuttamille poikkeusolosuhteille.
Hankkeen strategiasidonnaisuus
Helsingin kaupunkistrategiassa 2021–2025 todetaan, että älykkäät liikenneratkaisut ovat sujuvan arjen perusta, tiivistyvän kaupungin liikennejärjestelmän riittävä kapasiteetti ja toimivuus varmistetaan suunnittelemalla kaikki kulkumuodot ja huomioimalla niiden kytkeytyminen toisiinsa. Lisäksi strategiassa mainitaan tavoite laajasta kaupunkitasoisesta varautumisesta ja että kaupungin monimuotoiselle toimintakyvylle eri tilanteissa luodaan pohja. Päätösehdotus tukee näitä kaupunkistrategian tavoitteita ja on näin strategian mukainen.
Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet
Metrojunien liikuttamiseen tarvittavaa sähköä syötetään junille virtakiskon välityksellä. Helsingin metrojärjestelmässä junien käyttämä sähkö on 750 V tasasähköä. Tasasähkön käyttäminen nykyisellä ja tulevaisuuden liikennevolyymeillä vaatii, että sähköä syötetään virtakiskoon n. 2 kilometrin välein sijaitsevilta sähkönsyöttöasemilta. Sähkönsyöttöasemilla muunnetaan 10 kV tai 20 kV suurjännitteinen vaihtosähkö pienjännitteiseksi 750 voltin tasasähköksi metrojunille.
Virtakiskot ja rataerotinkojeistot muodostavat yhdessä metron virtakiskolaitoksen, jossa syöttö virtakiskoihin kytketään rataerotinkojeiston kautta. Virtakiskot on jaettu kummankin raiteen osalta lukuisiin erillisiin jaksoihin. Jokainen metroasema ja sähkönsyöttöasema on varustettu rataerotinkojeistolla, jonka avulla on mahdollista etäohjauksella turvallisesti ja nopeasti muuntaa virtakiskojaksoja syötettäväksi toisesta jännitelähteestä kuin normaalitilanteessa tai tehdä virtakiskojakso jännitteettömäksi mm. huoltoa ja radalla sattuvien tilanteiden hoitoa varten.
Rautatientorin erotinkojeisto on alkuperäinen kojeisto 1980-luvulta ja siten sen käyttöikä alkaa olla päässä. Myös laitteiston varaosasaatavuus on huomattavasti heikentynyt ikääntymisen myötä, mikä vaikeuttaa vikojen korjaamista ja pahentaa vikatilanteiden vaikutuksia.
Mikäli erotinkojeistoa ei uusita, vikaantumisriski kasvaa edelleen ja alkaa vaikuttaa negatiivisesti liikenteen luotettavuuteen.
Rataerotinkojeiston uusimisen suunnittelussa on huomioitu metron kapasiteetin nostamisen tarpeet laitteiston toimintavarmuudelle ja sähkönsyötön riittävyydelle.
Rautatientorin metroaseman rataerotinkojeisto sijaitsee sitä varten rakennetussa alkuperäisessä tilassa. Tilan sijainti on osoittautunut asemalla aiemmin sattuneiden vesivahinkojen yhteydessä riskialttiiksi, vaikka laitteiston vaurioitumiselta näiden yhteydessä on vältytty. Lisäksi 1970-luvulla rakennetun tilan talotekniset ratkaisut eivät vastaa nykypäivän tavoitetasoa.
Hankkeen toteuttaminen
Hankkeessa rakennetaan Rautatientorin metroasemalle uusi erotinkojeiston tila sellaiseen sijaintiin, jossa mahdolliset sään ääri-ilmiöt maanpinnalla ja niiden seurannaisvaikutukset eivät pääse niin helposti vaikuttamaan rataerotinkojeiston kaltaisen keskeisen sähkönsyöttöjärjestelmän osalaitteiston toimintaan.
Uusilla tiloilla saadaan parannettua tilojen sähkön ja ilmastoinnin toimivuutta ja valvontaa sekä nostettua tilojen paloturvallisuutta.
Uuden erotinkojeiston yhteyteen sijoitetaan metron liikennöinnin häiriöttömyyttä ja sähköturvallisuutta parantava jännitteenrajoituslaitteisto (voltage limiting device).
Hankkeen toteutussuunnittelussa valittavissa teknisissä ratkaisuissa kiinnitetään huomiota ratkaisujen elinkaareen, energiatehokkuuteen, vähäpäästöisyyteen ja kiertotalouteen.
Kojeistotilan rakennustyöt pyritään toteuttamaan syksyn 2024 aikana ja laitteistoasennukset vuoden 2025 aikana.
Hanke toteutetaan siten, ettei metroliikenteelle aiheudu katkoja. Työmaajärjestelyt eivät vaikuta metroasemaa käyttävien matkustajien kulkureitteihin. Kriittisiä käyttöönotto- ja kytkentätöitä suoritetaan öisin, kun asema on suljettu.
Hankkeen kustannukset
Hankkeen arvonlisäverottomaksi kustannukseksi on arvioitu yhteensä enintään 1.640.000 euroa hankesuunnitelman mukaisesti.
Hankkeen kustannustason (esityksen mukaisesti tammikuu 2024) seurannassa käytetään maanrakennuskustannusindeksiä (2015=100, 1/2024=130,49).
Hankkeen kustannukset koostuvat erotinkojeistotilan rakentamisesta, laitteistohankinnasta, laitteistojen asennuksesta ja vanhojen purkamisesta sekä projektipäällikön kustannuksista. Hankkeen kustannusarvioon on sisällytetty n. 6 % riskivaraus.
Hankkeeseen on käytetty helmikuuhun 2024 mennessä n. 50.000 euroa, mikä koostuu projektipäällikön ja suunnittelun kustannuksista.
HKL:n tulosbudjettiin vuodelle 2024 hankkeen kustannuksiksi on arvioitu 517.000 euroa. Vuonna 2025 hankkeen kustannukset ovat arviolta 1.100.000 euroa. Vuodelle 2025 sijoittuvat kustannukset otetaan huomioon talousarvion valmistelussa kyseiselle vuodelle.
Hankkeen vaikutukset käyttötalouteen
Hanke aiheuttaa 20 vuoden poistoajalla tasapoistoina 79.000 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin.
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) perussopimuksen perusteella asemiin ja rataan kohdistuvista kuluista 50 % investoinnin poistoista ja 50 % laskennallisista korkomenoista voidaan laskuttaa HSL:ltä.
Loppuosa poistoista jää suoraan liikenneliikelaitoksen (HKL) kaupungin infratukena maksettavaksi.
Toimivalta
Hankkeesta päättäminen
Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa muun kuin tilahanketta koskevan suunnitelman ja piirustuksen hyväksymisestä.
Kaupunginhallituksen vahvistamien hyväksymisrajojen mukaan HKL:n johtokunta päättää alle 5 milj. euron hankkeista.
Hankkeen arvonlisäverottoman kokonaishinnan ollessa 1.640.000 euroa HKL:n johtokunta voi päättää hankkeen hyväksymisestä.
Hankintavaltuudet
Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on siirtänyt 19.11.2020, 175 §, hankintoihin liittyvää toimivaltaa toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) saakka. Mikäli hankinnan arvo ylittää 500.000 euroa, kuuluu hankinnoista päättäminen johtokunnan toimivaltuuteen. Hallintosäännön mukaisesti johtokunta voi valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään hankinnoista.
This decision was published on 12.04.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277