Kuuleminen, elintarvikelaki 61 §, elintarvikehuoneiston toiminnan lopettamista koskeva päätös, Sunshine Smile

HEL 2024-003949
More recent handlings
Case 4. / 105 §

Elintarvikelain 61 §:n mukainen Sunshine Smilen liikkuvan elintarvikehuoneiston toiminnan lopettaminen

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti lopettaa Sunshine Smilen rekisteröidyn elintarviketoiminnan liikkuvassa elintarvikehuoneistossa.

Rekisteröidyn toiminnan lopettamispäätös merkitsee, että rekisteröinti poistetaan eikä toimijalla ole oikeutta harjoittaa elintarviketoimintaa liikkuvissa elintarvikehuoneistoissa.

Voimassaolo ja täytäntöönpanomääräys

Päätös tulee voimaan välittömästi päätöksen tiedoksisaannista.

Päätöstä on noudatettava elintarvikelain (297/2021) 78 §:n nojalla mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää.

Toimija

Sunshine Smile, Lintulahdenaukio 8 A 12, 00500 Helsinki
y-tunnus 2918909-7

Elintarvikehuoneisto

Liikkuva elintarvikehuoneisto Sunshine Smile, Elintarvikelain 10 §:n mukainen ilmoitus elintarviketoiminnasta toiminnan rekisteröintiä varten on tehty 16.7.2021 (Liite 1 Sunshine Smile rekisteröinti-ilmoitus 16.7.2021 ja liite 2 Sunshine Smile ilmoitus uudesta Y-tunnuksesta 15.7.2022).

Asiaan liittyvät taustatiedot

Sunshine Smileen on tehty ensimmäinen valvontasuunnitelman mukainen tarkastus 3.6.2022. Tällöin on havaittu, että toimijalla ei ole ollut omavalvontasuunnitelmaa ja toiminnassa on havaittu epäkohtia muun muassa elintarvikkeiden kylmäsäilytyksessä ja jäähdytyksessä, vesipisteiden varustelussa sekä elintarvikkeista annettavissa tiedoissa. Korjaavat toimenpiteet on edellytetty tehtäviksi 4.7.2022 mennessä (Liite 3 Sunshine Smile tarkastuskertomus 3.6.2022).

Sunshine Smileen on tehty uusintatarkastus 9.9.2022, jolloin on todettu, ettei kaikkia epäkohtia ollut korjattu määräajassa. Lisäksi toiminta on laajentunut alkuperäisestä elintarvikehuoneistoilmoituksen kuvauksesta ”pienien ruoka-annosten valmistusta liikkuvasta ruokakärrystä”. Toiminta ei ole vastannut enää alkuperäistä kuvausta, eikä toiminta ole ollut elintarviketurvallisuuden näkökulmasta hallittua. Toimijalla on ollut kaksi myyntipistettä, joista toinen on koostunut kahdesta myyntipöydästä ja grillistä ilman asianmukaisia suojauksia ja toinen moposta. Kummallakaan myyntipaikalla ei ollut kylmäsäilytystilaa helposti pilaantuvien elintarvikkeiden säilyttämiseen. Toisessa myyntipaikassa säilytettiin raakaa jauhelihaa. Toisesta myyntipisteestä puuttui käsienpesumahdollisuus. Toiminta ei kokonaisuudessaan ole mahtunut ilmoitettuun elintarvikehuoneistoon. (Liite 4 Sunshine Smile tarkastuskertomus 9.9.2022).

Neuvonnasta, opastuksesta ja kehotuksesta huolimatta Sunshine Smile ei ollut korjannut kaikkia tarkastuksilla havaittuja epäkohtia. Koska Sunshine Smile ei ollut ryhtynyt toimenpiteisiin huoneistossa havaittujen epäkohtien korjaamiseksi, on epäkohtien korjaamiseksi annettu elintarvikelain 55 § mukainen määräys 20.10.2022 (Liite 5 Sunshine Smile määräys 20.10.2022). Toimijaa määrättiin mm.

- laatimaan omavalvontasuunnitelma

- toimimaan vain rekisteröidyssä myyntipaikassa, ei ulkopuolisilla pöydillä yms.

- asentamaan käsienpesupiste ja varustamaan se saippualla ja paperipyyhkeillä

- varaamaan riittävästi kylmäsäilytystilaa ja säilyttämään elintarvikkeet asianmukaisissa lämpötiloissa

- lopettamaan raa’an lihan käyttö

Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut teki 28.4.2023 tarkastuksen Sunshine Smilelle annetun määräyksen noudattamisen todentamiseksi osoitteessa Mannerheimintie 12, 00100 Helsinki sijaitsevalle myyntipaikalle. Tarkastuksella todettiin, ettei Sunshine Smile ollut korjannut mitään epäkohtia lukuun ottamatta kylmälaatikon hankkimista. (Liite 6 Sunshine Smile tarkastuskertomus 28.4.2023.)

Sunshine Smilelle tehtiin uusi tarkastus määräyksen noudattamaisen todentamiseksi samaan osoitteeseen 10.6.2023. Tarkastuksella todettiin, ettei Sunshine Smile ollut edelleenkään korjannut epäkohtia eikä noudattanut annettua määräystä. Tarkastuksella havaittiin muun muassa seuraavia vakavia epäkohtia, joista voi aiheutua vakavaa vaaraa ihmisten terveydelle:

- Myyntipaikan käsienpesupiste ei ollut toiminnassa.

- Myyntipaikalla ei ollut kunnollista kylmäsäilytystilaa. Toimijalla oli käytössä yksi kylmälaatikko, jota ei ollut varustettu kylmävaraajilla.

- Elintarvikkeita säilytettiin liian lämpimässä. Keitetyn riisin lämpötilat olivat kahdesta eri pussista piikkimittarilla mitattuna 21,6 ja 19,9 astetta.

- Toimijalla ei ollut omavalvontasuunnitelmaa eikä omavalvonnan mukaista kirjanpitoa.

Yksityiskohtaisempi tarkastuskertomus on liitteenä (Liite 7 Tarkastuskertomus 10.6.2023).

Havaittujen epäkohtien vuoksi viranhaltija päätti 11.6.2023 kieltää Sunshine Smilen liikkuvassa elintarvikehuoneistossa harjoitettavan toiminnan toistaiseksi. Päätös tehtiin elintarvikelain 64 § mukaisena kiiretoimenpiteenä (Liite 8 Sunshine Smile väliaikainen kieltopäätös 11.6.2023). Epäkohdat olivat vakavia ja voivat aiheuttaa vaaraa ihmisten terveydelle.

Toimija esitteli toimintaansa elintarvikevalvontaviranomaiselle Vanhassa kirkkopuistossa 22.6.2023 (Liite 9 Tarkastuskertomus 22.6.2023). Myyntipiste ei ollut toiminnassa tarkastushetkellä. Toimijalla oli myyntipyörä eikä toimijan mukaan erillistä myyntipöytää enää käytettäisi. Toimijaa ohjeistettiin mm. riisin jäähdyttämisestä. Toimija kertoi pakkaavansa riisin pieniin rasioihin jäähdytyksen nopeuttamiseksi. Rasiat siirrettäisiin jäähdytyksen jälkeen kylmävaraajilla varustettuihin kylmälaukkuihin. Käsienpesua varten oli hankittu hanallinen termosastia. Tiedote allergeenitietojen saamisesta henkilökunnalta oli tarkastuksella mukana. Toiminnan esittelyn perusteella toimintaa mahtui harjoittamaan pyörästä ja kaikki tavarat mahtuivat pyörän päälle tai sisälle. Toimijaa kehotettiin edelleen seuraavasti:

- Omavalvontasuunnitelmaa tulee täydentää seuraavilta osin: Toiminta tulee kuvata omavalvontasuunnitelmassa. Mitä myyntipyörässä tehdään? Miten elintarvikkeiden kuljetus tapahtuu? Mitä elintarvikkeita käsitellään, missä ja miten? Missä riisin jäähdytys tapahtuu ja miten? Lämpötilakirjanpito: Omavalvontasuunnitelmassa tulee olla tieto siitä, kuinka usein kylmänä säilytettävien elintarvikkeiden lämpötiloja seurataan ja kuinka usein lämpötiloja kirjataan. Myös tieto siitä, kuinka usein riisin jäähdytyksen toteutumista seurataan ja kuinka usein lämpötilat kirjataan.

- Lämpötilakirjanpitoa tulee tehdä ja kirjanpidon tulee olla tarkastettavissa.

- Myyntipyörässä tulee olla riittävästi työskentelytilaa sekä kaikki elintarvikkeet, varusteet ja laitteet tulee pitää koko ajan pyörässä.

- Viimeisin Oiva-raportti tulee olla esillä asiakkaille helposti havaittavassa paikassa. Toimijalle annettiin tarkastuksella lupa toimia ja todettiin, että ennen kuin väliaikainen kielto voidaan virallisesti purkaa, tullaan toiminta tarkastamaan toiminnan ollessa käynnissä.

Helsingin poliisilaitos toimitti elintarvikevalvontaan 29.6.2023 Sunshine Smilen myyntipaikasta otettuja kuvia. Kuvista oli todettavissa, että vastineestaan poiketen toimija ei ollut suojannut elintarvikkeita, vaan salaatti oli suojaamattomana taivasalla (Liite 10 Sunshine Smile poliisin kuvat 29.6.2023).

Sunshine Smilen toiminta tarkastettiin 7.7.2023 osoitteessa Mannerheimintie 12 toiminnan alkaessa ja sen ollessa käynnissä. Tarkastus tehtiin määräyksen noudattamisen todentamiseksi ja toiminnan soveltuvuuden varmistamiseksi. Tarkastuksella todettiin muun muassa seuraavaa:

- Toimijalla oli myyntipyörä ja sen lisäksi myyntipöytä.

- Pyörässä ei ollut tilaa nykyisenkaltaiseen toimintaan. Pyörän päällä oli kaksi paellapannua. Ruoanvalmistuspiste oli katettu ja osittain suojattu molemmilta sivuilta, mutta ei kokonaan. Asiakkaiden puolella ei ollut pisarasuojausta, vain pieni tiski, jolla säilytettiin mm. mausteita ja serviettejä.

- Myyntipöydällä pyörän vieressä oli pakattuja juomia ja tortillalettuja, käsienpesupiste sekä muuta tavaraa.

- Kadulla suoraan maassa oli mm. kaksi kylmälaukkua, kaasupullo ja useita jatkojohtoja sekä pystyttämätön telttakatos. Tavarat eivät mahtuneet myyntipyörään.

- Kuumana ja kylmänä säilytettävien elintarvikkeiden lämpötilat olivat tarkastushetkellä asianmukaiset. Kylmänä säilytettävät elintarvikkeet säilytettiin styrox-laukuissa, joissa oli kylmävaraajat.

- Riisi oli pakattu muovipussiin, ei rasioihin, kuten toimija oli edellisellä tarkastuksella esitellyt. Muovipussin elintarvikekelpoisuudesta ei voitu varmistua.

- Toimija oli lähettänyt omavalvontasuunnitelman elintarvikevalvontaviranomaiselle 21.6.2023. Omavalvontasuunnitelma ei ollut tarkastettavissa, joten tällä tarkastuksella ei voitu varmistua siitä, että edellytetyt täydennykset on tehty.

- Käsienpesupisteessä oli hanallinen termossäiliö ja lämmintä vettä. Myös nestesaippuaa ja paperipyyhkeitä oli saatavilla.

Tarkastuksella todettiin, että toimija ei ollut kaikilta osin noudattanut annettua määräystä. Tarkastuskertomuksessa todettiin, että viranomainen jatkaa hallinnollisten pakkokeinojen käyttöä (toiminnan kieltäminen). (Liite 11 Sunshine Smile tarkastuskertomus 7.7. 2023.)

Viranhaltija päätti 2.8.2023 kieltää Sunshine Smilen liikkuvassa elintarvikehuoneistossa harjoitettavan toiminnan toistaiseksi (Liite 12 Sunshine Smile myyntipyörän toiminnan kieltämistä koskeva elintarvikelain 56 §:n mukainen päätös).

Asiassa järjestettiin toimijan pyynnöstä palaveri 6.9.2023. Palaverissa todettiin, että kieltopäätös voidaan purkaa, kun toimija on korjannut puutteet koskien toimimista vain yhdestä myyntipaikasta, riittävää suojausta, riittäviä säilytystiloja ja omavalvontaa (Liite 13 Sunshine Smile ETU tapaaminen 6.9.2023).

Liikkuva elintarvikehuoneisto tarkastettiin 11.9.2023 (Liite 14 Sunshine Smile tarkastuskertomus 11.9.2023). Tarkastuksella todettiin, että kieltopäätöksessä korjattaviksi edellytetyt puutteet oli pääosin korjattu. Pisarasuojausta oli parannettu ja kaikki tavarat mahtuivat pyörän sisään. Omavalvontasuunnitelma oli tarkastettavissa. Pintamateriaaleihin ja niiden puhtaana pidettävyyteen liittyvien epäkohtien korjaamisesta päätettiin antaa toimenpidekehotukset tarkastuskertomuksessa ja niiden korjaaminen tarkastaa valvontasuunnitelman mukaisella tarkastuksella.

Käyttökiellon purkamisesta tehtiin päätös 20.9.2023 (Liite 15 Sunshine Smilen liikkuvan elintarvikehuoneiston elintarvikelain 56 §:n mukaisen käyttökiellon purkua koskeva päätös 20.9.2023).

Huoneistoon tehtiin uusintatarkastus 13.10.2023 (Liite 16 Sunshine Smile tarkastuskertomus 13.10.2023). Tarkastuksella todettiin, että toimija oli korjannut toimintaansa, mutta tilojen soveltuvuudessa, kunnossa ja siisteydessä oli edelleen pieniä puutteita. Toimijaa neuvottiin seuraavasti:

- Käsienpesupisteeseen on järjestettävä jätevesiastia. Astian voi toiminnan ajaksi laittaa kärryn ulkopuolelle, siten, että vesi ei valu kadulle eikä myöskään aiheuta elintarvikkeille likaantumisen vaaraa.

- Pinnat on pidettävänä puhtaina.

- Pintojen kuntoa on seurattava ja niitä on korjattava ja uusittava tarpeen mukaan.

- Liikkuva myyntipiste on säilytettävä myyntitapahtumien välisenä aikana asianmukaisessa paikassa suojassa likaantumiselta. Kadulla säilyttäminen ei ole asianmukainen paikka eikä pressu ole riittävä suojaus.

- Myyntipiste ja säilytystila on pidettävä hyvässä järjestyksessä.

Elintarviketurvallisuusyksikkö on kesän ja syksyn 2023 aikana havainnut, että toimija säilyttää myyntikärryään kadulla myyntiaikojen ulkopuolella. Toimijalle on annettu sekä puhelimitse että sähköpostitse ohjausta ja neuvontaa myyntikärryn säilyttämisestä asianmukaisesti sellaisessa paikassa, jossa se voidaan puhdistaa ja huoltaa ja jossa se on suojassa haittaeläimiltä ja likaantumiselta.

8.11.2023 myyntipaikkaan tehtiin tarkastus päiväaikaan, kun myyntitoimintaa ei ollut ja myyntikärry oli pressulla peitettynä säilytyksessä jalkakäytävällä Mannerheimintiellä. Tarkastuksella todettiin, että myyntikärryä säilytettiin edelleen kadulla. Toimija ei ollut läsnä tarkastuksella. Tarkastuksella tehtyjen havaintojen perusteella Elintarviketurvallisuusyksikön yksikön päällikkö antoi 21.11.2023 kehotuksen (Liite 17 Sunshine Smile Kehotus liikkuvan elintarvikehuoneiston säilyttämisestä asianmukaisessa paikassa myyntitapahtumien välillä 22.11.2023), jossa se kehotti Sunshine Smilea seuraaviin toimenpiteisiin:

1. Säilyttämään liikkuvaa elintarvikehuoneistoa myyntitapahtumien välillä sellaisessa paikassa, jossa se voidaan puhdistaa ja huoltaa ja jossa se on suojassa likaantumiselta ja haittaeläimiltä.

2. Ilmoittamaan elintarvikevalvontaviranomaiselle sähköpostitse ulkomyynti@hel.fi sen osoitteen, jossa liikkuvaa elintarvikehuoneistoa säilytetään myyntitapahtumien välillä.

3. Puhdistamaan liikkuvan elintarvikehuoneiston jokaisen myyntitapahtuman jälkeen ja ennen seuraavaa tapahtumaa.

Elintarvikehuoneistoon tehtiin tarkastus 21.12.2023 päiväaikaan ja 3.2.2024 yöaikaan (Liite 18 Sunshine Smile tarkastuskertomus 3.2.2024). 21.12.2023 tehdyllä tarkastuksella todettiin, että toimija säilytti myyntikärryään kehotuksesta huolimatta edelleen kadulla. Toimija ei ole myöskään ilmoittanut elintarvikevalvontaviranomaiselle osoitetta, jossa myyntikärryä säilytettäisiin myyntiaikojen ulkopuolella suojassa haittaeläimiltä ja likaantumiselta. Myyntikärry on havaittu useita kertoja eri päivinä päiväaikaan kadulla. 3.2.2024 tarkastus tehtiin yöllä, myyntiaikana. Tarkastuksella todettiin vakavia puutteita elintarviketurvallisuudessa ja hygieniassa. Elintarvikkeita säilytettiin maassa. Myyntikärryn avoimeksi jätetty säilytystila oli erittäin likainen ja epäjärjestyksessä. Työntekijä poistui paikalta heti tarkastajien saavuttua ja jätti myyntikärryn ja elintarvikkeet valvomattomiksi pitkäksi aikaa. Tarkastuskertomuksessa on todettu, että elintarvikevalvontaviranomainen ryhtyy seuraavaksi elintarvikelain mukaisiin pakkokeinoihin.

Kuuleminen

Sunshine Smilea on kuultu 18.3.2024 elintarvikelain 61 §:n mukaisesta päätöksestä 18.3.2024 päivätyllä kirjeellä (Liite 19 Sunshine Smile kuuleminen 18.3.2024). Toimija on antanut vastineen määräaikaan mennessä. Vastineessa toimija myöntää, että myyntikärry on likainen ja ilmoittaa, että joku on käyttänyt hänen kärryään luvatta. Lisäksi hän ilmoittaa, että maassa olleet elintarvikkeet eivät olleet hänen. Hän kertoo, että suunnittelee uuden kärryn hankkimista ja että ei jätä kärryä enää tulevaisuudessa kadulle (Liite 20 Sunshine Smile toimijan vastine kuulemiseen 10.4.2024). Toimijalta pyydettiin 19.4.2024 lisätietoja kärryn luvattomasta käytöstä ja pyydettiin häntä toimittamaan kopio rikosilmoituksesta (Liite 21 Sunshine Smile lisätietopyyntö 19.4.2024). Toimija ei vastannut lisätietopyyntöön annetussa määräajassa.

Päätöksen perustelut

Elintarvikelain 61 §:n 1 momentin mukaan valvontaviranomainen voi keskeyttää tai lopettaa rekisteröidyn alkutuotannon, elintarviketoiminnan ja kontaktimateriaalitoiminnan, jos toiminta on olennaisesti elintarvikemääräysten vastaista eikä toimija ole noudattanut valvontaviranomaisen 55 tai 56 §:n nojalla antamaa määräystä tai kieltoa.

Elintarvikelain 61 §:n 2 momentin mukaan toiminta voidaan lisäksi keskeyttää tai lopettaa, jos toimija ei enää ole 7 §:ssä tarkoitetulla tavalla luotettava ja peruste, jonka takia toimijaa ei pidetä luotettavana, on luonteeltaan olennainen ja vakava eikä toimija ole viranomaisen määräyksestä huolimatta korjannut epäkohtaa.

Elintarvikelain 7 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan elintarvikealan toimijan on oltava luotettava. Toimijaa ei pidetä luotettavana, jos hän on luotettavuuden arviointia edeltäneen kolmen vuoden aikana toiminnassaan toistuvasti osoittanut ilmeistä piittaamattomuutta elintarviketurvallisuuden varmistamista, elintarvikesäännösten noudattamista ja kuluttajien turvallisuutta kohtaan.

Sunshine Smile on toistuvasti toiminut elintarvikelainsäädännön vastaisesti ja vaarantanut elintarviketurvallisuuden eikä ole noudattanut elintarvikevalvontaviranomaisen antamaa määräystä eikä kehotuksia. Myyntikärryn puhtaudella ja elintarvikkeiden asianmukaisella säilyttämisellä on olennainen tehtävä kuluttajien terveydensuojelussa ja ruokamyrkytysten ehkäisemisessä.

Toimija on kuulemiseen antamassaan vastineessa 10.4.2024 kertonut, että joku muu on käyttänyt hänen myyntikärryään luvatta. Väite kohdistuu ilmeisesti tarkastuskäyntiin 3.2.2024, jolloin myyjänä toiminut henkilö poistui paikalta kesken tarkastuksen. Toimija ei antanut pyynnöstä huolimatta lisätietoja asiasta eikä pelkkää toteamuksen omaista väitettä voida pitää uskottavana. Toiminnan lopettamista koskeva päätös ei myöskään perustu mihinkään yksittäiseen valvontakäyntiin, vaan toistuviin ja olennaisiin elintarvikelainsäädännön laiminlyönteihin useilla tarkastuksilla, joissa toimija on myös ollut itse läsnä.

Olennaisimmat ja vakavimmat puutteet toiminnassa:

1. Myyntipiste on ollut toistuvasti likainen ja sen suojaus on ollut puutteellinen.
Siirrettävät ja/tai väliaikaiset tilat, kuten telttakatokset, kojut, myyntivaunut, joissa elintarvikkeita kuitenkin säännöllisesti valmistetaan markkinoille saatettaviksi, on, niin hyvin kuin käytännössä on mahdollista, sijoitettava, suunniteltava, rakennettava, pidettävä puhtaina ja kunnossa siten, että vältetään saastuminen, erityisesti eläinten ja tuhoeläinten aiheuttama. (Euroopan Parlamentin ja Neuvoston asetus (EY) N:o 852/2004 liitteen II, III LUKU
2. Elintarvikkeita on säilytetty toistuvasti epähygieenisesti muun muassa maassa ja siten, että ne ovat alttiita haittaeläimille ja likaantumiselle.

Elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. Elintarviketoiminnan on oltava sellaista, että tuotettavien, valmistettavien, säilytettävien tai käsiteltävien elintarvikkeiden turvallisuus ei vaarannu ja että elintarviketoiminta myös muutoin täyttää elintarvikesäännösten mukaiset vaatimukset. (Elintarvikelain 6 §:n 1 ja 3 momentti.)

3. Ruoan valmistuksessa ja myynnissä käytettäviä astioita ja välineitä on säilytetty epähygieenisesti ja ne ovat olleet likaisia. Toimija ei ole osoittanut asianmukaista paikkaa välineiden säilyttämiseen, puhdistamiseen ja huoltamiseen.

Elintarvikkeiden kanssa kosketuksiin joutuvat pinnat on pidettävä hyvässä kunnossa, niiden on oltava helposti puhdistettavia ja tarvittaessa desinfioitavia. Tämä edellyttää sileiden, pestävien, ruostumattomien ja myrkyttömien materiaalien käyttöä, ellei elintarvikealan toimija pysty osoittamaan toimivaltaisille viranomaisille, että muut käytetyt materiaalit ovat soveltuvia. Liikkuvassa elintarvikehuoneistossa on oltava asianmukaiset keinot työkalujen ja laitteiden puhdistamiseen ja tarvittaessa desinfiointiin. (Euroopan Parlamentin ja Neuvoston asetus (EY) N:o 852/2004 liitteen II, III LUKU.)

4. Elintarvikkeiden kylmäsäilytyksessä on havaittu vakavia epäkohtia. Riisin asianmukaisesta jäähdyttämisestä ja säilytyslämpötiloista ei ole voitu varmistua.

Liikkuvissa elintarvikehuoneistoissa on oltava asianmukaiset tilat ja/tai välineet elintarvikkeiden pitämiseksi sopivassa lämpötilassa ja lämpötilan valvomiseksi. (Euroopan Parlamentin ja Neuvoston asetus (EY) N:o 852/2004 liitteen II, III LUKU.)

Määräykseen ja kieltoon antamissaan vastineissa toimija on ilmoittanut noudattavansa esitettyjä vaatimuksia kuitenkaan tekemättä niin tai toimintaa on korjattu vain osittain tai väliaikaisesti. Tämän vuoksi elintarvikevalvontaviranomainen katsoo, ettei toimija ole noudattanut sille 22.10.2022 annettuja elintarvikelain 55 §:n mukaisia määräyksiä. Vaikka toimijalle annettu elintarvikelain 56 §:n mukainen kielto purettiin, toiminnassa todettiin kuitenkin pian tämän jälkeen samoja epäkohtia, jotka olivat olleet kiellon perusteenakin. Toimijalle on annettu useita mahdollisuuksia korjata elintarviketoimintaansa lainsäädännön mukaiseksi elintarvikelain 61 §:n edellyttämällä tavalla.

Elintarvikevalvontaviranomainen on arvioinut toimijan luotettavuutta elintarvikelain 7 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaisesti ja toteaa, että toimija on toiminnassaan toistuvasti osoittanut ilmeistä piittaamattomuutta elintarviketurvallisuuden varmistamista, elintarvikesäännösten noudattamista ja kuluttajien turvallisuutta kohtaan kuten edellä on selostettu. Laiminlyöntejä on todettu tarkastuksilla 3.6.2022-3.2.2024.

Lievempiä hallintopakkokeinoja kuten toiminnan keskeyttämistä määräajaksi ei voida pitää riittävänä, kun otetaan huomioon se, ettei elintarviketoimintaa ole saatu lainsäädännön mukaiseksi useista tarkastuksista ja niillä annetuista ohjeista, neuvoista ja kehotuksista sekä toimijalle annetuista määräyksistä ja kiellosta huolimatta. Toimijan tekemät korjaukset elintarviketoiminnassa ovat olleet vain osittaisia tai väliaikaisia. Valvontaviranomainen pitää todennäköisenä, että toimintaa jouduttaisiin jatkossakin tarkastamaan tiheästi ja epäkohtiin puuttumaan uusilla hallintopakoilla. Elintarviketurvallisuuden varmistamisen ja elintarvikesäännösten noudattamisen tulisi kuitenkin elintarvikelain (15 §) ja Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 852/2004 (5 artikla) mukaisesti perustua toimijan omavalvontaan eikä valvontaviranomaisen suorittamaan jatkuvaan toiminnan valvontaan ja puuttumiseen hallintopakkokeinoilla. Elintarviketoiminnassa havaitut puutteet ovat myös olleet olennaisia ja vaarantaneet kuluttajien turvallisuutta. Näiden seikkojen vuoksi elintarvikevalvontaviranomainen pitää oikeasuhtaisena ja perusteltuna sitä, että elintarviketoiminta lopetetaan pysyvästi.

Elintarvikevalvontaviranomainen toteaa lopuksi yhteenvetona, että toiminnan lopettamisen edellytykset täyttyvät sekä elintarvikelain 61 §:n 1 momentin että 2 momentin osalta. Toiminnan lopettaminen on paitsi oikeasuhtaista myös välttämätöntä kuluttajien turvallisuuden varmistamiseksi.

Valvontaviranomainen toteaa lisäksi selvyyden vuoksi, että elintarvikelain 61 §:n mukainen toiminnan lopettamispäätös kohdistuu rekisteröityyn toimintamuotoon, tässä tapauksessa toiminnan harjoittamiseen liikkuvassa huoneistossa, ei tiettyyn myyntivaunuun.

Tiedoksiantotapa

Päätös toimitetaan haastetiedoksiantona Sunshine Smilelle.

Sovelletut oikeusohjeet

Elintarvikelaki (297/2021) 1, 6, 7, 15, 40, 61, 75, 78 §
Hallintolaki (434/2003) 34, 36 §
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 852/2004, Yleinen elintarvikehygienia-asetus), liite II

Toimivaltaperuste

Helsingin kaupungin hallintosäännön 2 luvun 10 §:n mukaan ympäristö- ja lupajaosto toimii, ellei toisin ole määrätty, kunnan elintarvikelain tarkoittamana valvontaviranomaisena. Hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, ympäristö- ja lupajaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää elintarvikelaissa kunnalle annetusta tehtävästä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 29.05.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa:

https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös); 
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Riikka Åberg

Ask for more info

Tarja Pusa, elintarviketarkastaja, puhelin: 09 310 522 73

tarja.pusa@hel.fi

Attachments

1. Sunshine Smile ilmoitus toiminnan aloittamisesta 16.7.2021
2. Sunshine Smile ilmoitus uudesta Y-tunnuksesta 15.7.2022
3. Sunshine smile tarkastuskertomus 3.6.2022
4. Sunshine Smile tarkastuskertomus 9.9.2022
5. Sunshine Smile määräys 20.10.2022
6. Sunshine Smile tarkastuskertomus 28.4.2023
7. Sunshine Smile tarkastuskertomus 10.6.2023
8. Sunshine Smile väliaikainen kieltopäätös 11.6.2023
9. Sunshine Smile tarkastuskertomus 22.6.2023
10. Sunshine Smile poliisin kuvat 29.6.2023
11. Sunshine Smile tarkastuskertomus 7.7. 2023
12. Sunshine Smile myyntipyörän toiminnan kieltämistä koskeva elin tarvikelain 56 pylälän mukainen päätös
13. Sunshine Smile ETU tapaaminen 6.9.2023
14. Sunshine Smile tarkastuskertomus 11.9.2023
15. Sunshine Smilen liikkuvan elintarvikehuoneiston elintarvikelain 56 pykälän mukaisen käyttökiellon purkua koskeva päätös 20.9.2023
16. Sunshine Smile tarkastuskertomus 13.10.2023
17. Sunshine Smile Kehotus liikkuvan elintarvikehuoneiston säilyttämisestä asianmukaisessa paikassa myyntitapahtumien välillä 22.11.2023
18. Sunshine Smile tarkastuskertomus 3.2.2024
19. Sunshine Smile kuuleminen 18.3.2024
20. Sunshine Smile toimijan vastine kuulemiseen 10.4.2024
21. Sunshine Smile lisätietopyyntö 19.4.2024
22. Sunshine Smile kuvaliite. Esimerkkejä eri tarkastuksilta ja käynneiltä 10.6.2023 – 9.3.2024

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.