Uhkasakon tuomitseminen, palotarkastuksella annettujen määräysten tehostaminen, Jokisuunkuja 2

HEL 2024-004090
More recent handlings
§ 15

Päätös hallinnollisten pakkokeinojen asettamisesta

Pelastuskomentaja

Osoitteessa Jokisuunkuja 2 sijaitsevassa pienteollisuuskiinteistössä (pysyvä rakennustunnus 16363) tehtiin määräaikainen palotarkastus 18.10.2022. Valvontatapahtuman tarkemmat tiedot pöytäkirjassa 89 995.

Pelastusviranomainen on pelastuslain (379/2011) 105 §:n sekä uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n mukaisesti päättänyt asettaa alla kuvatulla tavalla seuraavan uhkasakon alla eriteltyjen päävelvoitteiden tehosteeksi. Päätöksen perusteluna on kyseisten päävelvoitteiden laiminlyönti. Asianosaisen tulee korjata päävelvoitteiden edellyttämät asiat liitteenä olevassa selityspyynnössä edellytettyjen vaatimusten mukaisesti viivytyksettä.

Muussa tapauksessa pelastusviranomaisella on uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n mukaisesti mahdollisuus tuomita asetettu uhkasakko maksettavaksi taikka määrätä teettämisuhka täytäntöön pantavaksi.

Päävelvoite 1

Määräaikaisella palotarkastuksella havaittiin alakertaan johtavan portaikon vieressä poistumiskäyttöön merkitty reitti, joka johtaa suoraan ulos. Reitti oli sekä määräaikaisella palotarkastuksella että jälkitarkastuksella (13.10.2023) käyttökelvoton sen eteen kasattujen ja varastoitujen renkaiden vuoksi.

Uloskäytävät määritellään mm. rakennuksen käyttötarkoituksen perusteella ja mitoitetaan rakennuslainsäädännön mukaisiksi. Uloskäytävien tulee vastata voimassa olevaa rakennuslupaa eikä niitä saa rakennuksen käytön aikana heikentää.

Pelastuslain (379/2011) 9 §:n mukaan rakennus on pidettävä sellaisessa kunnossa, että siellä olevat henkilöt pystyvät tulipalossa tai muussa äkillisessä vaaratilanteessa poistumaan rakennuksesta. 10 § mukaan on huolehdittava siitä, että uloskäytävät ja kulkureitit niille pidetään kulkukelpoisina ja esteettöminä ja muutenkin sellaisessa kunnossa, että niitä voidaan käyttää turvallisesti ja tehokkaasti. Uloskäytävillä ei saa säilyttää tavaraa (Pelastuslaki 379/2011 10 §).


1. Tavarat on poistettava poistumisreitiltä. (Pelastuslaki 379/2011 9 ja 10 §)

Kulkukelpoiset ja esteettömät poistumisreitit mahdollistavat turvallisen ja tehokkaan poistumisen tulipalossa tai muussa äkillisessä vaaratilanteessa.

Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 § mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 2000 € (kahdentuhannen euron) uhkasakkona.

Päävelvoite 2

Määräaikaisella palotarkastuksella havaittiin, ettei kiinteistön sähköpääkeskukselle tai veden pääsululle johtavia reittejä ole opastettu rakennuksen ulkokuoresta. Sähköpääkeskus ja sähkön päävirtakytkin sekä veden pääsulku ovat pelastustoiminnan kannalta tärkeää kiinteistötekniikkaa. Kiinteistöön ei vaadita paloteknisiä laitteistoja, joten rakennuksessa ei ole myöskään näihin liittyen paikantamiskaavioita, joista tekniset tilat voisivat ilmentyä. Opastamalla kiinteistötekniset tilat ja pääsulut helpotetaan pelastustoiminnan suorittamista.

Pelastuslain (379/2011) 9 §:n mukaan rakennus on pidettävä sellaisessa kunnossa, että pelastustoiminta on tulipalon tai muun onnettomuuden sattuessa mahdollista. Rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan ryhdyttävä toimenpiteisiin pelastustoiminnan helpottamiseksi (Pelastuslaki 379/2011 14 §).

2. Reitti sähköpääkeskukselle sekä veden pääsululle on opastettava selkeästi. (Pelastuslaki 379/2011 9 ja 14 §)

Selkeät merkinnät tukevat pelastustoimintaa ja voivat vähentää henkilö- ja omaisuusvahinkoja onnettomuustilanteessa.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 § mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 2000 € (kahdentuhannen euron) uhkasakkona.

Päävelvoite 3

Määräaikaisella palotarkastuksella ei voitu varmistua kiinteistön väestönsuojalle tehdyistä huolto- ja kunnossapitotoimenpiteistä. Jälkitarkastuksella väestönsuojasta ei löytynyt merkintöjä kunnossapitotoimenpiteiden tekemisestä eikä asianosaisella ollut esittää dokumentaatiota asiaan liittyen.

Asianosaisen on varmistuttava väestönsuojan laitteiden ja varusteiden toimintakunnosta huolehtimalla laitevalmistajan ohjeiden mukaisista tarkastus-, huolto- ja kunnossapitotoimenpiteistä. Väestönsuojan laitteiden toimintakunnon varmistamiseksi ne tulee tarkastaa ja huoltaa vähintään 10 vuoden välein. (Pelastuslaki 379/2011 12 §; Sisäasiainministeriön asetus väestönsuojien teknisistä vaatimuksista ja väestönsuojien laitteiden kunnossapidosta 506/2011 20 §)

3. Väestönsuojan laitteiden kunnossapidosta on varmistuttava. Suojan laitteet on tarvittaessa huollettava ja tarkastettava. Tarkastukseen on sisällytettävä laitteiden toimintakunto ja ilmanvaihtojärjestelmien toiminta (tiiveyskoe). (Pelastuslaki 379/2011 12 §; Sisäasiainministeriön asetus väestönsuojien teknisistä vaatimuksista ja väestönsuojien laitteiden kunnossapidosta 506/2011 20 §)

Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 § mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 4000 € (neljäntuhannen euron) uhkasakkona.

Asianosaisen vastine

Pelastusviranomainen suoritti kuulemisen (24.10.2023, pöytäkirjan numero 94 254) uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n sekä pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamiseen mahdollisesti johtavassa asiassa.

Asianosainen on toimittanut kuulemisaikana kirjallisia vastineita.

Päävelvoite 1: Asianosainen on toimittanut valokuvan, jonka perusteella uloskäytävälle kasatut ja varastoidut renkaat on siirretty sivummalle uloskäytävästä.

Päävelvoite 2: Asianosainen on toimittanut valokuvia, joiden perusteella reitit sähköpääkeskukselle sekä veden pääsululle on opastettu.

Päävelvoite 3: Asianosainen on toimittanut 20.11.2023 väestönsuojan huoltoraportin, jonka perusteella väestönsuoja on huollettu ja varustetarkastus suoritettu. Huoltoraportista ilmenee myös, että tilaan on huollon yhteydessä tehty tiiveyskoe ja väestönsuoja on toimintakuntoinen. Huoltoraportista toisaalta ilmenee, että tarkastuksen yhteydessä on havaittu muutamia puutteita väestönsuojan ominaisuuksissa ja välineissä. Näiden korjauksesta ei ole toimitettu selvitystä hallinnollisten pakkokeinojen asettamisen kuulemisaikana.

Päätös

Toimitettujen selvitysten perusteella päävelvoitteet 1 ja 2 katsotaan täytetyiksi.Päävelvoitteen 3 osalta asianosaisen katsotaan ryhtyneen toimenpiteisiin, mutta korjaavia toimenpiteitä ei ole saatu valmiiksi. Varsinaista aikatauluarvioita väestönsuojan huollossa havaittujen puutteiden korjaamiselle ei ole annettu. Päävelvoite 3 on edelleen voimassa ja pelastusviranomainen asettaa velvoitteen tehosteeksi kiinteän uhkasakon (4000 €).Päävelvoitteen määräajaksi asetetaan 08.05.2024. Uhkasakko asetetaan Kiinteistö Oy Jankankatu 19:lle ja **********

Uhkasakko jaetaan asianosaisten kesken.

Mikäli päävelvoite täytetään määräaikaan mennessä, ei uhkasakkoa tuomita maksettavaksi.

Yhteenveto

Väestönsuojan ylläpitotoimenpiteet – 2000 € (08.05.2024 mennessä) – Kiinteistö Oy Jankankatu 19Väestönsuojan ylläpitotoimenpiteet – 2000 € (08.05.2024 mennessä) – **********

Asianosaisilla on valitusoikeus päätöksestä uhkasakon asettamisesta hallinto-oikeuteen 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös muuttuu lainvoimaiseksi, kun valitusaika on umpeutunut tai valitus on käsitelty. Valitusosoitus toimitetaan tämän pöytäkirjan liitteenä.

Velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (Uhkasakkolaki 1113/1990 18§)

This decision was published on 09.04.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Anna Karppinen, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31350

anna.karppinen@hel.fi

Decisionmaker

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja

Attachments

1. Pöytäkirja 94254

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.