Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 16.2.2024 Sahaajankadun ja Mekaanikonkadun välinen kävelytie

HEL 2024-004161
More recent handlings
This is a motion

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 16.10.2024 § 185 (liukastuminen)

Urban Environment Committee

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta päättää hylätä kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 16.10.2024 (185 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Esittelijän perustelut

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö on päätöksellään 16.10.2024 (185 §) hylännyt 16.2.2024 kevyen liikenteen väylällä osoitteessa Valurinpolku tapahtuneeseen liukastumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan määrältään 1 500 euron vahingonkorvausvaatimuksen liittyen 16.2.2024 kello 21.43 kevyen liikenteen väylällä osoitteessa Valurinpolku tapahtuneeseen liukastumiseen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun ohessa, että vahinkopaikkaa ei ollut hoidettu asiallisesti vahinkopäivänä, kun aamuyön jälkeen päivän tai illan aikana ei ollut tehty tienhoitoa eikä väylää ollut käyty hiekoittamassa tiedetyn liukkauden vuoksi. Sää oli vaihdellut koko vahinkopäivän ajan, ja jos paikalla olisi ollut teiden hoitoon erikoistunut asiantuntija, olisi hän tajunnut, ettei sade vie tienpinnan liukkautta vaan tekee mustan jään. Oikaisuvaatimuksen liitteenä on toimitettu kuvat vahinkopaikalta, joista toinen on otettu samoihin aikoihin, kun vahinko on tapahtunut, ja toinen lokakuussa 2024.

Oikaisuvaatimuksen tutkittavaksi ottaminen

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi sähköpostilla 16.10.2024. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 21.10.2024 eli säädetyssä määräajassa.

Perustelut

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten kautta. Kaupungin vastuu ei ole tuottamuksesta riippumatonta ns. ankaraa vastuuta, vaan kaupungin vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää tuottamusta eli huolimattomuutta, virhettä tai laiminlyöntiä. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä. Vahingonkärsijän mahdollinen oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan lisäksi kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta. Vahingonkorvausvastuuta arvioidaan suhteessa ennen vahinkoa tehtyihin kunnossapitotoimenpiteisiin. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty, ja virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Vahinkopaikka on harjasuolaamalla kunnossapidettävä A-hoitoluokkaan kuuluva kevyen liikenteen väylä. Harjasuolattavilla reiteillä käytetään liukkaudentorjuntaan liuossuolaa, ja niitä hiekoitetaan lähtökohtaisesti vain tarpeen mukaan kovilla pakkasilla. Liuossuola estää jään muodostumista asfaltin pintaan.

Vahinkopaikan kunnossapidosta vastaavalta saadun selvityksen mukaan vahinkopaikka on aurattu ja harjasuolattu vahinkopäivänä 16.2.2024 kello 4.13, koska edeltävänä iltana keliseurannasta havaittiin keliolosuhteiden muutos. Saadun selvityksen mukaan sään lauhtumisen vuoksi ei tämän jälkeen ollut tarvetta uusiin harjasuolaustoimenpiteisiin kuin vasta vahinkoa seuraavan päivän illalla, kun keli alkoi pakastua.

Ilmatieteen laitoksen Kaisaniemen säähavaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan vahinkopäivänä 16.2.2024 lämpötila on vaihdellut kello 12 asti 0,2 °C ja 1,1 °C välillä. Tämän jälkeen lämpötila on laskenut hieman nollan alapuolelle ollen enimmillään -0,4 °C, ja kello 17 jälkeen lämpötila on kääntynyt taas plussan puolelle. Klo 22 aikaan lämpötila on ollut 2,8 °C. Iltapäivän kello 14 lähtien vahinkohetkeen saakka on esiintynyt sateita, jotka ovat sataneet pääosin vetenä, ja vähäisissä määrin räntänä ja lumena. Sademäärä on ollut kello 22 mennessä 15,6 millimetriä vedeksi muutettuna. Lumen syvyys havaintoasemalla on ollut vuorokauden alussa 29 senttimetriä ja vahinkoajankohtana 28 senttimetriä.

Hakijan toimittamien, helmikuussa 2024 otettujen valokuvien perusteella kevyen liikenteen väylä on ollut lumeton mutta märkä, ja väylälle on notkokohtaan muodostunut vesilammikko. Vesilammikko ei kuitenkaan ole sijainnut samassa kohtaa Valurinpolkua kuin missä hakija toimittamansa kartan mukaan on liukastunut, vaan noin 80 metrin päässä liukastumispaikasta. Myös hakijan lokakuussa 2024 ottama valokuva esittää samaa paikkaa Valurinpolusta kuin hakijan karttaan merkitsemä liukastumispaikka.

Asiassa saadun selvityksen perusteella vahinkopaikalla olevan kevyen liikenteen väylän talvikunnossapidosta on huolehdittu asianmukaisesti ja sääolosuhteiden edellyttämällä tavalla, kun väylä on harjasuolattu vahinkopäivän aamulla. Harjasuolattavia väyliä ei hiekoiteta lämpötilan ollessa nollan tuntumassa. Vahinkopaikan kuntoa sekä keliolosuhteita on lisäksi tarkkailtu säännöllisesti. Edellä esitetyillä ja muutoin vahingonkorvaustiimin päällikön päätöksestä ilmenevillä perusteilla kaupunki katsoo, ettei se ole asiassa korvausvelvollinen.

Lopputulos

Kaupunkiympäristölautakunta viittaa vahingonkorvaustiimin päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja yhtyy vahingonkorvaustiimin päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin. Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen. Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijalle liukastumisen seurauksena syntyneestä vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että vahingonkorvaustiimin päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovelletut säännökset

Kuntalaki (410/2015) 134 §, 137 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1‒4 §

Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) 19 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Toimivalta

Kuntalain 134 §:n mukaan oikaisuvaatimus lautakunnan sekä lautakunnan alaisen viranomaisen päätöksestä tehdään asianomaiselle lautakunnalle.

Kaupunkiympäristön toimiala Toimialan yhteiset palvelut Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Vahingonkorvaustiimi Tiimipäällikkö 16.10.2024 § 185

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 16.3.2024 esittänyt kaupungille määrältään 1 500 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija liukastui 16.2.2024 kello 21.43 Valurinpolulla. Vahinkopaikka oli vahingon tapahtuessa märkä, hiekoittamaton ja jäinen, ja vahingon tapahtuessa meneillään oli vesisade. Hakija on liittänyt vaatimuksensa mukaan valokuvan vahinkopaikasta sekä kartan, johon vahinkopaikka on merkitty tarkasti.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää lumen ja jään poistamisen, kadun pinnan pitämisen tasaisena sekä liukkauden torjumisen.

Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahinkopaikka on kevyen liikenteen väylä, jota kunnossapidetään A-luokan mukaisesti harjasuolaamalla.

Harjasuolattavilla reiteillä lumi poistetaan harjaamalla ja liukkaudentorjuntaan käytetään liuossuolaa. Harjasuolattavilla reiteillä ei ole toimenpiteiden aloittamiselle erillistä lähtökynnystä, vaan niitä hoidetaan arkisin klo 7–19 ja viikonloppuisin klo 7–17 tarpeen mukaan. Kovilla pakkasilla harjasuolausreittejä saatetaan joutua hiekoittamaan, jotta liukkaus saadaan torjuttua. Harjasuolattavien pyöräteiden vieressä olevat jalkakäytävät hoidetaan myös tehostetusti, jos jalkakäytävät ovat kaupungin kunnossapidon vastuulla.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikka on aurattu ja harjasuolattu vahinkopäivänä 16.2.2024 kello 4.13. Toimenpiteet on tehty, koska edellisenä iltana, 15.2.2024 kello 19 jälkeen keliseurannasta on havaittu keliolosuhteiden muutos, ja talvikunnossapidon toimenpiteiden tarve. Kunnossapito on tehnyt vahinkopaikalla vahinkoa edeltävänä päivänä 15.2.2024 noin kello 12 tiestötarkastuksen, ja tuolloin ei vielä ole havaittu liukkautta. Vahinkoalueen aurauksessa on käytetty kulkuväylän karhentavaa terää. Tieto tehdyistä toimenpiteistä perustuu GPS-tietoon.

Kaupungin palautejärjestelmään on tullut vahinkopäivältä yksi, hakijan antama palaute vahinkopaikan talvikunnossapidosta. Kaupungille ei ole saapunut muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia vahinkopaikasta.

Forecan mukaan Kaisaniemen havaintoasemalla tehdyissä mittauksissa vahinkopäivänä kello 22 lämpötila on ollut 2,8 °C, lumen syvyys on ollut 28 senttimetriä ja meneillään on ollut vesisade. Lämpötila on vaihdellut vahinkopäivänä kello 12 saakka 0,2 °C ja 1,1 °C välillä. Tämän jälkeen lämpötila on ollut muutaman tunnin pakkasen puolella vaihdellen -0,4 °C ja 0 °C välillä, ja kello 17 lämpötila on kääntynyt takaisin plussan puolelle. Kello 14 lähtien vahinkohetkeen saakka on esiintynyt sateita, jotka ovat sataneet pääosin vetenä, ja vähäisissä määrin räntänä ja lumena. Sademäärä on ollut kello 22 mennessä 15,6 millimetriä vedeksi muutettuna. Lumen syvyys on vahinkopäivänä vuorokauden alussa ollut 29 senttimetriä. Helmikuun 2024 alussa on ollut pidempi pakkasjakso, joka on päättynyt kaksi päivää ennen vahinkoa, 14.2.2024. Tuolloin lämpötila on ollut plussan puolella kello 11 ja kello 17 välisenä aikana. Vahinkoa edeltäneenä päivänä 15.2.2024 lämpötila on kääntynyt pakkaselta plussan puolelle kello 10 aikaan aamulla.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Liukkauden torjuntaa ei ole mahdollista toteuttaa siten, että kulkuväylät eivät koskaan olisi liukkaat (esim. KKO:1998:147). Liukkaudentorjuntatoimenpiteillä ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla. Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. (Vakuutuslautakunnan ratkaisu FINE-001397.)

Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16). Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Vahinkopaikan talvikunnossapidosta on huolehdittu asianmukaisesti, koska viimeisin vahinkopaikan auraus ja harjasuolaus oli suoritettu vahinkopäivänä toimenpideaikojen mukaisesti ennen vahinkoa. Kunnossapito on tarkkaillut vahinkopaikkaa säännöllisesti, ja talvikunnossapidon toimenpiteet on tehty tarpeen mukaan keliolosuhteiden muutosten niin vaatiessa.

Vallitsevan oikeuskäytännön mukaisesti ja asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen. Kyseinen vahinko on valitettava tapaturma, josta kaupunki ei ole vastuussa.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätiedot

Eeva-Maria Mattila, valmistelija, puhelin: 09 310 34957

kymp.korvausasiat@hel.fi
Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k
2. Oikaisuvaatimus 20.10.2024, liite, kuva 1
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.