Määrärahan myöntäminen, kaupunginhallituksen käyttövarat, Henkilöstöjohtamisen kokonaisuudistus -hanke
Määrärahan myöntäminen Henkilöstöjohtamisen kokonaisuudistus -hankkeelle vuonna 2024
Päätös
Kaupunginhallitus myönsi vuodelle 2024 talousarviokohdalta 1 30 01 Kaupunginhallituksen käyttövarat Henkilöstöjohtamisen kokonaisuudistus -hankkeelle 1 625 600 euroa, josta:
- 1 342 400 euroa kaupunginkanslian henkilöstöosaston Digitaalinen HR -yksikön käytettäväksi
- 75 600 euroa kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käytettäväksi
- 66 600 euroa kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan käytettäväksi
- 119 400 euroa kaupunkiympäristön toimialan käytettäväksi
- 21 600 euroa kaupunginkanslian käytettäväksi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunginkanslian henkilöstöosasto käynnistää vuoden 2024 keväällä Henkilöstöjohtamisen kokonaisuudistus -hankkeen, jonka tavoitteena on yksinkertaistaa ja standardisoida henkilöstöjohtamisen prosesseja vaiheittain sekä uudistaa henkilöstöhallinnon tietojärjestelmä vuosien 2024–2028 aikana. Samalla vakautetaan ja varmistetaan tämänhetkistä järjestelmä- ja prosessiympäristöä sekä varmistetaan häiriötön palkanmaksu. Strategisena tavoitteena on vahvistaa Helsingin työnantajakuvaa ja työntekijäkokemusta sekä helpottaa henkilöstön saatavuuteen liittyviä haasteita.
Henkilöstöjohtamisen kokonaisuudistus -hankkeessa uudistetaan henkilöstöjohtamisen digitaalinen alusta eli kokonaisjärjestelmä. Hankkeen HR-järjestelmän ja käyttöönottopartnerin kilpailutukset, sekä muu valmistelu toteutetaan vuoden 2024 aikana. Käynnistysvaiheen tehtäviä ovat mm. muutosjohtamistoimenpiteiden ja viestinnän suunnittelu sekä toimenpiteiden käynnistys, työsuhteen perusprosessien vaiheittainen suunnittelu, ICT-kokonaisarkkitehtuurin, liittymien ja tietovirtojen nykytilan kuvaus ja jatkokehityksen suunnittelu, Sarastia-liittymän rakentaminen, datan tietosisältöjen ja laadun määrittely ja raportointitarpeiden keruu ja kuvaus, palkkaprosessien ja palvelumallien suunnittelu, teknologian ja käyttöönottokumppanin kilpailutuksen valmistelu ja toteuttaminen sekä palkanmaksun oikeellisuuden varmistaminen, mahdollisten virhetilanteiden ennakoiva tunnistus ja virhelähteiden korjaus.
Uusi HR-järjestelmä ja uusitut prosessit on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2026 alkukuukausina. Ensimmäisessä vaiheessa järjestelmällä hoidetaan palvelussuhteen perusprosessit, jotka tällä hetkellä tehdään Sarastia-järjestelmässä. Hanke muuttaa Sarastia-järjestelmän roolin palkkamoottoriksi.
Vuosien 2026–2028 aikana uusitun HR-järjestelmän käyttöä laajennetaan ja sen toiminnallisuuksiin lisätään henkilöstösuunnittelu, rekrytointi, perehdytys, oppiminen, onnistumisen johtaminen, osaamisen ja potentiaalin johtaminen sekä palkitseminen.
Vuoden 2024 määrärahan kohdennus
Määräraha kohdennetaan vuoden 2024 aikana hankkeen resursointiin, joka muodostuu toimialojen, liikelaitosten ja kaupunginkanslian henkilöstöosaston projektihenkilöistä, joilla varmistetaan suunnittelun käyttäjälähtöisyys sekä määrällisesti ja laadullisesti riittävät resurssit hankkeen onnistumista varmistamaan. Määräraha pitää sisällään myös palvelunostoa.
Projektinumero ja kulujen kirjaus
Kulut kirjataan projektinumerolle 1040201092.
This decision was published on 24.09.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Petri Lumijärvi, henkilöstöjohtaja, puhelin: 09 310 22418
Tarja Kaipio, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 76795