Tutkimuslupa, Tutkimus PALL0 laitteen käytettävyydestä ja sen käytöstä kommunikaation apuvälineenä

HEL 2024-004239
More recent handlings
§ 58

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Tutkimus PALL0 laitteen käytettävyydestä ja sen käytöstä kommunikaation apuvälineenä”

Vammaispalvelujen johtaja

Päätös

Vammaispalvelujen johtaja myönsi tutkimusluvan ********** pilottitutkimukselle ”Tutkimus PALL0 laitteen käytettävyydestä ja sen käytöstä kommunikaation apuvälineenä”. Yhteyshenkilö on johtava ohjaaja ********** Tutkimuslupa on voimassa 28.2.2025 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Aineistoa käsittelevät ainoastaan tutkimuksen kannalta välttämättömät henkilöt tutkimustarkoituksessa. Jos henkilörekistereihin sisältyviä tai salassa pidettäviä tietoja käsittelevät muut tutkijat kuin hakemuksen allekirjoittaneet ********** on heidän toimitettava salassapitositoumuksensa kaupungin kirjaamoon tämän päätöksen asiakirjoihin liitettäväksi (saatteena mainittava diaarinumero HEL 2024-004239).

Tutkimusprosessissa noudatetaan yleisiä tutkimuseettisiä periaatteita. Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

PALL0 on uusi digitaalinen laite, jonka toivotaan parantavan käyttäjiensä kommunikaatiokykyä ja vuorovaikutuskokemusta. Tutkimus kohdentuu vammaispalvelujen toimintakeskukseen, jossa laitetta pilotoidaan ohjaajien asiakastyössä. Tutkimuksen tarkoituksena on testata järjestelmän käytettävyyttä eli selvittää, kuinka hyödyllinen ja käytettävä PALL0 on kommunikoinnin helpottamisessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, helpottaako PALL0n käyttö ohjaajien kommunikointia asiakkaiden kanssa ja ohjaajien arkea, ja onko PALL0lla mielekästä aktivoivaa käyttöä. Tutkimuskysymys on “Mitä odotettuja hyötyjä PALL0sta on ohjaajille sekä liittyen käytettävyyteen, tyytyväisyyteen ja kommunikaation tehokkuuteen?”

Tutkimukseen rekrytoidaan yhteyshenkilön kautta säännöllisesti vammaisasiakastyötä tekeviä ohjaajia. Ensimmäisellä kerralla ohjaajat pääsevät harjoittelemaan, minkä jälkeen heitä kannustetaan käyttämään PALL0a useampana kertana tulosten luotettavuuden ja toistettavuuden varmistamiseksi. Toistokertojen avulla saadaan arvio PALL0n hyödyistä kommunikaation avusteena ja sen käytettävyydestä.

Tutkimusaineisto kerätään anonyymilla kyselylomakkeella, jolla osallistujat antavat palautetta laitteen käytettävyydestä. Lisäksi kyselyyn vastaamisen jälkeen aiotaan järjestää kokoava keskustelu. Tutkimuksessa ei kerätä tietoa asiakkaiden käyttökokemuksista tai käytöksestä vaan kaikki tiedonkeruu kohdistuu ohjaajien kokemuksiin. Aineistoa analysoidaan sekä määrällisin että laadullisin menetelmin.

Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Osallistujia informoidaan tutkimuksesta, heidän oikeuksistaan sekä henkilötietojen käsittelystä, ja heiltä pyydetään kirjalliset suostumukset. Tutkimusaineistoa käsitellään ja säilytetään tietoturvallisesti liitteenä olevan tietosuojaselosteen mukaisesti ja hävitetään kokonaisuudessaan tutkimuksen päätyttyä. Tulokset raportoidaan siten, ettei osallistujia voida tunnistaa. Tuloksista muodostettavaa raporttia ei julkaista eikä siitä kirjoiteta julkisia artikkeleita. Tutkija sitoutuu noudattamaan hyviä eettisiä käytäntöjä. Tutkimuksesta on tehty eettinen ennakkoarviointi.

Tutkimuslupaa puoltaa vs. vammaispalvelujen päällikkö (29.4.2024).

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 30.11.2023 § 249 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää vammaispalvelujen johtaja palveluansa koskevissa tutkimusluvissa.

This decision was published on 07.05.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Sini-Emilia Asikainen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 43444

sini-emilia.asikainen@hel.fi

Decisionmaker

Jonna Weckström
vs. vammaispalvelujen johtaja

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Tutkimuslupahakemus, täydennys 4.4.2024, liite, tietosuojaseloste
The attachment will not be published on the internet.
4. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
5. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
6. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
7. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.