Hankinta, yhteishankinta, AV- ja esitystekniikka, Ilmalan Aura

HEL 2024-004727
More recent handlings
§ 2

Hankintayhteistyösopimus Ilmalan Aura -liikenteenhallintakeskuksen AV- ja esitystekniikan hankinnasta

Kehittämis- ja digitalisaatiopäällikkö

Päätös

Kehittämis- ja digitalisaatiopäällikkö päätti allekirjoittaa Espoon kaupungin, Vantaan kaupungin ja Kaupunkiliikenne Oy:n kanssa hankintayhteistyösopimuksen Ilmalan Aura -liikenteenhallintakeskuksen AV- ja esitystekniikan hankinnasta.

Kustannusten jako perustuu hankintaan kuuluvaan KVM-järjestelmään liitettävien työasemien lukumäärään per sopijapuoli. Sopijapuolet sitoutuvat vastaamaan hankittavan kokonaisuuden kustannuksista siten, että alun kertaluonteisessa investoinnissa Helsingin kaupungin Kaupunkiympäristön toimialan osuus kustannuksista on 31,75 prosenttia (20/63 työasemaa), Vantaan kaupungin osuus 3,17 prosenttia (2/63 työasemaa), Espoon kaupungin osuus 4,76 prosenttia (3/63 työasemaa) ja Kaupunkiliikenne Oy:n osuus 60,32 prosenttia (38/63 työasemaa).

Jatkossa kertainvestoinnin jälkeen hankintakokonaisuuden tuki- ja ylläpitovaiheessa seuraavan kalenterivuoden kustannusten jako tarkistetaan ja vahvistetaan aina ennen edellisen kalenterivuoden päättymistä yhteisesti sopijapuolten kokouksessa, kunnes hankintakokonaisuuden tuki- ja ylläpitosopimus päättyy. Kokouksesta laaditaan muistio tämän sopimuksen liitteeksi. Hankintakokonaisuuden tuki- ja ylläpitovaiheessa edellä mainitut sopijapuolten kustannusjako-osuudet koskevat kuukausittaista ylläpitopalvelun hintaa ja varaosien hankintaa sekä erikseen veloitettavia yhdessä sovittuja mahdollisia konfigurointi- ja kehitystöitä koko hankinnan kohteena olevaan järjestelmään. Hankintakokonaisuuden tuki- ja ylläpitovaiheessa KVM-järjestelmään liitettyjen työasemien lukumäärän lisäykset ja poistot näin ollen joko lisäävät tai vastaavasti pienentävät sopijapuolten kustannuksia ylläpitomaksuista, varaosista sekä erikseen veloitettavista töistä.

Omista hankintayhteistyöhön osallistumiseen liittyvistä kustannuksistaan vastaa kukin sopijapuoli itsenäisesti. Lisäksi kukin sopijapuoli vastaa itsenäisesti kustannuksista, jotka hankintakokonaisuuden tuki- ja ylläpitovaiheessa aiheutuvat uusien työasemien lisäämisestä KVM-järjestelmään (KVM-laitteisto ja sen konfigurointi) pois lukien mitä edellä on mainittu kuukausittaisesta ylläpitopalvelusta, varaosista sekä mahdollisista yhdessä sovituista koko järjestelmän konfigurointi- ja kehitystöistä.

Hankinnan ennakoitu arvo ylittää palveluhankinnalle hankintalaissa (1397/2016) asetetun EU-kynnysarvon.

Päätöksen perustelut

Nykyisin Pasilan virastokeskuksessa toimiva Pääkaupunkiseudun liikenteenhallintakeskus (PLH-keskus) on muuttamassa uuteen tilaan vuoden 2025 alussa. Helsingin kaupunki on uudessa tilassa Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:n alivuokralaisena.

Keskuksen perustamisesta ja yhteistoiminnasta on sovittu valtion, poliisin sekä Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupunkien välisellä sopimuksella vuonna 2009. Sopimuksen mukaan keskuksen tavoitteena on parantaa seudun liikenneturvallisuutta, liikenteen sujuvuutta, vähentää liikenteen ympäristöhaittoja sekä edistää liikennetelematiikan hyödyntämistä seudun liikenteenohjauksessa. Perustamissopimuksen mukaisesti keskus ohjaa Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungin liikennevaloja ja vastaanottaa niiden vikailmoituksia. Keskuksesta operoidaan Kaupunkiliikenne Oy:n toimesta kaikkia seudun nykyisiä raitiotielinjoja.

Vantaan, Espoon ja Helsingin kaupungit sekä Kaupunkiliikenne Oy ovat todenneet, että uuteen keskukseen on tarve hankkia yhteiskäyttöinen AV-järjestelmä, joka mahdollistaa eri toimijoiden työasemien käyttämisen päivystäjien sekä poliisin työpisteiltä sekä keskuksen näyttöseinien ohjaamisen. Osapuolten kesken on valmisteltu hankintayhteistyöstä sopimus, jolla valtuutetaan Helsingin kaupunkiympäristön toimiala kilpailuttamaan hankinta sekä tekemään hankintapäätös muiden osapuolten puolesta.

Sopimuksessa sovitaan myös hankinnan aikaisesta yhteistyöstä, kustannusjaosta, hankittavien laitteiden omistuksesta sekä henkilötietojen käsittelystä ja tietosuojasta.

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Hankinnan kohteena on Vantaan kaupungin, Espoon kaupungin, Helsingin kaupungin Kaupunkiympäristön toimialan sekä Kaupunkiliikenne Oy:n uuden Plh-keskuksen AV-järjestelmä.

Palveluhankinta kattaa järjestelmän laitteet ja niiden toimittamisen valmiiksi asennettuna sekä ylläpidon neljän vuoden sopimuksella. Hankittavat laitteet jäävät hankintaan osallistuvien osapuolten yhteisomistukseen. Kukin osapuoli hankkii järjestelmään liitettävät työasemat erikseen.

Hankinta toteutetaan yhteistyössä hankintalain mukaisena hankintarenkaana, johon osallistuvat Helsingin kaupungin Kaupunkiympäristön toimiala, Espoon kaupunki, Vantaan kaupunki sekä Kaupunkiliikenne Oy. Ennen tarjouspyynnön julkaisemista osapuolet allekirjoittavat hankintayhteistyöstä sopimuksen, jolla valtuutetaan Helsingin kaupungin Kaupunkiympäristön toimiala kilpailuttamaan hankinta sekä tekemään hankintapäätös muiden osapuolten puolesta.

Hankinnan ennakoitu arvo on 500 000 euroa, joka jaetaan osapuolten kesken liitettävien työasemien määrän suhteessa.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 19.12.2023 § 700 mukaan Kehittämis- ja digitalisaatiopäälliköllä on hankintavaltuudet enintään 1 500 000 euron suuruisiin hankintoihin. Kehittämis- ja digitalisaatiopäällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

This decision was published on 25.06.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Marko Harapainen, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35937

marko.harapainen@hel.fi

Decisionmaker

Elsa Paasilinna
kehittämis- ja digitalisaatiopäällikkö

Attachments

1. Liite 1_Yhteistyösopimus_Ilmalan_Aura
The attachment will not be published on the internet.
2. Liite_2_Yhteisrekisteriliite
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.