Kouluterveydenhuollon palvelujen myyminen Helsingin eurooppalaiselle koululle lukuvuonna 2024–2025

HEL 2024-004782
More recent handlings
§ 109

Kouluterveydenhuollon palvelujen myyminen Helsingin eurooppalaiselle koululle lukuvuonna 2024–2025

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti myydä kouluterveydenhuollon palveluja Helsingin eurooppalaiselle koululle kahtena päivänä viikossa lukuvuonna 2024–2025 liitteenä olevan sopimusluonnoksen mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 19.6.2018 § 167 myydä kouluterveydenhuollon palveluja Helsingin eurooppalaiselle koululle kolmena päivänä viikossa lukuvuonna 2018–2019.

Samalla lautakunta päätti, että sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palvelujen myymisestä kuntalain 127 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla vähäisessä määrin päättää toimialajohtaja.

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja on päättänyt jatkaa sopimusta kouluterveydenhuollon palvelujen myymisestä Helsingin eurooppalaiselle koululle päätöksillään 30.4.2019 § 77, 12.5.2020 § 91, 28.4.2021 § 62 ja 19.5.2022 § 87 sekä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialajohtajan päätöksellä 9.5.2023 § 116.

Helsingin eurooppalainen koulu on valtion ylläpitämä koulu, joka on perustettu 1.1.2008. Koulun oppilaaksi otetaan ensisijaisesti Euroopan unionin henkilöstön lapsia ja mahdollisuuksien mukaan toissijaisesti myös muita lapsia. Eurooppalaisen koulun toiminta Helsingissä on kaupungin kannalta myönteinen asia, joka vastaa tavoitteeseen vahvistaa Helsingin kansainvälistä kilpailukykyä mm. lisääntyneenä vieraskielisen koulutuksen tarjontana. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala haluaa osaltaan olla mukana tukemassa Helsingin eurooppalaisen koulun toimintaa.

Sopimusta kouluterveydenhuollon palvelujen myymisestä Helsingin eurooppalaiselle koululle on tarkoitus jatkaa edelleen sopimuksella lukuvuonna 2024–2025. Sopimuksen mukaan kouluterveydenhuollon palvelut eurooppalaisessa koulussa toteutetaan lukuvuonna 2024–2025 siten, että työsopimuksen tekee työntekijä ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, joka myy 40 prosenttia terveydenhoitajan työpanoksesta eurooppalaiselle koululle. Toimiala vastaa kaikista työsuhteen kustannuksista sekä työn johdosta ja valvonnasta. Koululle myydään nimenomaan palvelua, eikä toimiala vuokraa järjestelyssä työvoimaa.

Kuntalain 7 §:n 1 momentin mukaan kunta hoitaa itsehallinnon nojalla itselleen ottamansa tehtävät ja järjestää sille laissa erikseen säädetyt tehtävät. Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä Uudellamaalla annetun lain 4 §:n 1 momentin mukaan Uudenmaan hyvinvointialueilla ja Helsingin kaupungilla on ensisijainen vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä asukkailleen sekä muille henkilöille Uudenmaan maakunnassa. Yleisen toimialansa nojalla kunnalla on oikeus ottaa itselleen muita kuin lakisääteisiä asukkaiden yhteisessä intressissä olevia tehtäviä. Kouluterveydenhuollon palvelujen myynti kuuluu kaupungin kuntalain 7 §:ssä säädettyyn toimialaan, kun palvelujen myynti ei loukkaa yhdenvertaisuutta, esimerkiksi kouluterveydenhuollon ja oppilas- ja opiskelijahuollon palvelujen järjestämistä muille helsinkiläisille opiskelijoille. Puhtaasti kaupallisen toiminnan ei katsota kuuluvan kunnan toimialaan. Kouluterveydenhuollon palvelut myydään eurooppalaiselle koululle hinnalla, joka vastaa niiden tuottamisesta ja tarjoamisesta aiheutuneita kustannuksia, joten kyse ei ole kaupallisesta toiminnasta. Ajalle 1.7.2024 – 30.6.2025 laskettuna terveydenhoitajan palkkakustannuksista 40 prosenttia on 18.114,00 euroa.

Kuntalain 126 §:n 1 momentti edellyttää, että kunnan hoitaessa lain 7 §:ssä tarkoitettua tehtävää kilpailutilanteessa markkinoilla, sen on annettava tehtävä osakeyhtiön, osuuskunnan, yhdistyksen tai säätiön hoidettavaksi. Poikkeuksena tästä yhtiöittämisvelvollisuudesta on lain 127 §:n 1 momentin 1 kohdan perusteella toiminnan vähäisyys.

Vähäisyyttä tarkasteltaessa otetaan huomioon itse toiminta suhteessa sanotun toiminnan markkinoihin eli tässä terveydenhuollon markkinoihin. Tässä voidaan tarkastella terveydenhuollon markkinoita kokonaisuutena, ei siis vain kouluterveydenhuoltoa, koska siinä ei ole sellaisia erityispiirteitä, että se muodostaisi oman erillisen kokonaisuutensa.

Kun otetaan huomioon, että toiminnallisesti ja taloudellisesti kysymys on volyymiltään verraten pienestä osuudesta, on perusteita pitää toimintaa kuntalain tarkoittamana vähäisenä toimintana siten, ettei toimintaa ole tarvetta yhtiöittää.

Sopimus ei synny tällä päätöksellä vaan vasta, kun palvelujen ostaja ja myyjä ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen. Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 3 momentin mukaan viranhaltijan päätöksen perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa se viranhaltija, joka on päättänyt sopimukseen sitoutumisesta, tai hänen määräämänsä henkilö.

This decision was published on 04.04.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Tuula Salmivaara-Pesonen, kouluterveydenhuollon päällikkö, puhelin: 09 310 46013

tuula.salmivaara-pesonen@hel.fi

Decisionmaker

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Attachments

2. Sopimusluonnos kouluterveydenhuollon palvelujen myymisestä Helsingin eurooppalaiselle koululle
The attachment will not be published on the internet.
3. Sopimusluonnoksen liite 1 Kouluterveydenhuollon terveydenhoitajan tehtävänkuvaus
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.