Kotihoidon palvelusetelin sääntökirjan uusiminen, vanhusten palvelut, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-005203
More recent handlings
§ 118

Kotihoidon palvelusetelin sääntökirja

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja hyväksyi liitteenä olevan sääntökirjan kotihoidon-palvelusetelille. Sääntökirja on voimassa 01.05.2024 alkaen.

Tämä päätös korvaa 01.05.2024 lukien toimialajohtajan päätöksen 15.06.2021.

Päätöksen perustelut

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 24.3.2015 § 112 hyväksynyt palvelusetelitoiminnan yhdeksi kotihoidon palvelun järjestämistavaksi 01.09.2015 alkaen.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 26.03.2024 § 62 vahvistanut kotihoidon palvelusetelin arvoksi 8,40–40,80 euroa (alv 0 %) tunnilta 1.5.2024 alkaen.

Sääntökirja on asiakirja, jolla kunta (Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala) asettaa palveluntuottajille palvelusetelilain 5 §:ssä tarkoitetut hyväksymiskriteerit. Kunta velvoittaa palveluntuottajaa noudattamaan sääntökirjan määräyksiä. Yksityinen palveluntuottaja sitoutuu noudattamaan sääntökirjan ehtoja siitä alkaen, kun palveluntuottaja hyväksytään palvelusetelillä hankittavien sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajaksi.

Keskeisimmät muutokset ovat kotihoidon lainsäädännön muutos, sääntökirjan muutokset vastaamaan kotihoidon ostopalvelusopimuksen palvelukuvausta, kotihoidon palvelusetelin arvon muutos sekä kotihoidon sisältöön tehty muutos ja hoitotarvikkeiden hankintamenettelyn muutokset. Alla mainitut sivunumerot viittaavat sääntökirjaan.

Sosiaalihuoltolakia muutettiin niin, että kotipalvelu-käsite on poistettu yli 18-vuotiaiden kotihoidon sisällön määrittelystä (sosiaalihuoltolaki 790/2022 19 a §).

Sääntökirja vastaa kotihoidon ostopalvelujen kilpailutuksessa laadittua kotihoidon ostopalvelusopimuksen palvelukuvausta.

Kotihoidon sääntökirjaan on muutettu kotihoidon palvelusetelin arvo 8,40–40,80 euroa (alv 0 %) tunnilta 1.5.2024 alkaen.

Lisätty kotihoidon sisältöön (s.15) seuraavat asiat, joista palveluntuottajan on huolehdittava asiakaskäyntien yhteydessä: 1. Ajanvaraukset jalkahoitoon, parturiin, hierojalle ym. 2. Postin avaaminen sovitusti

Hoitotarvikkeiden hankintamenettelyn muutokset

Palveluntuottajan tulee osata huomioida asiakkaan tarvitsemien hoitotarvikkeiden hankintamenettely ja tarvittaessa opastaa välineiden hankinnassa tai hankkia ne asiakkaalle tilaajan ohjeiden mukaisesti (sivu 11):
• tilaajan maksamat hoitotarvikkeet ja apuvälineet (esimerkiksi apuvälinelainaamo, omahoitotarvikejakelu)
• tilaajan organisaatio vastaa asiakkaalle tarveharkintaisesti hankittavan hoitosängyn sekä siihen liittyvän patjan ja muiden apuvälineiden (nousutuki tms.) vuokraamisesta. Hoitopatjan tilaamiseen tarvitaan tuottajalta tilausta varten hoitotyön väliarvio sekä ns. Braden-pisteytys
• asiakkaan omakustanteiset hoitotarvikkeet ja apuvälineet (esimerkiksi apteekit, Tena-kauppa)

Toimivalta

Hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päättää palveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.

This decision was published on 18.04.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42207

kristiina.l.matikainen@hel.fi

Decisionmaker

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja