Valtuustoaloite, sähköautojen latauksen ja sähkön kulutuksen optimoiminen

HEL 2024-005250
More recent handlings
Case 6. / 392 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Laura Kolehmaisen ym. valtuustoaloitteesta koskien sähköautojen latauksen ja sähkön kulutuksen optimointia

Urban Environment Committee

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Valtuustoaloitteessa esitetään, että kaupunki varmistaa tarvittavin toimenpitein kaikkien toimijoiden kanssa, että latauspisteissä ei seiso autoja, joiden akut ovat täynnä ja kaupunki edellyttää, että lataamisen hinnoittelussa selvitetään pörssisähköperusteisuuden käyttöönottoa.

Helsingin kaduille ja yleisille alueille on toteutettu latausasemia kolmessa vaiheessa. Ennen ensimmäistä kilpailutusta Helsingissä toteutettiin pilottina noin 50 latauspistettä 21 eri sijainnissa. Toteuttaminen tehtiin vuosina 2011 - 2016. Ensimmäinen julkisten latausasemien kilpailutus toteutettiin vuonna 2018. Kilpailutukseen sisältyi noin 20 latausasemaa ja 59 latauspistettä. Toinen kilpailutus tehtiin vuonna 2022. Latauspisteitä toteutettiin vuoden 2023 aikana noin 140 kappaletta.

Latauspisteiden käyttöä rajoitetaan liikennemerkein sekä operaattoreiden hinnoittelumalleilla. Vuoden 2018 kilpailutuksen tuloksena toteutettujen latauspisteiden yhteydessä on lisäkilpi ”Vain sähköautojen lataukseen” tai lisäkilpi ”Sähköautojen lataus sallittu” ja vuoden 2022 kilpailutuksen perusteella toteutetuissa paikoissa on lisäkilpi H 22 ”Sähköauton latauspaikka”. Säästöpankinrannassa on 4 tunnin aikarajoitus sähköautojen pysäköintiin. Liityntäpysäköintipaikkojen yhteydessä olevilla latauspisteillä on tekstillinen lisäkilpi ”Vain sähköautojen lataukseen 12 h”. Käyttäjäystävällisyyttä parannetaan varmistamalla, että myös ennen vuotta 2018 toteutetut latauspisteet varustetaan lisäkilvellä, joka ohjaa paikan käytön vain sähköauton lataukseen.

Muissa latauspisteissä Säästöpankinrannan ja liityntäpysäköintipaikkojen latauspisteitä lukuunottamatta ei ole sallittua seisottaa ladattavaa ajoneuvoa akut täynnä. Jotta latauspisteellä voi seisottaa ajoneuvoa laillisesti, latauksen tulee olla käynnissä. Liityntäpysäköintipaikkojen latauspisteillä ajoneuvoa voi seisottaa latauspisteellä maksimissaan 12 tuntia, vaikka akut olisivat täynnä. Tähän on syynä latauspisteiden käytettävyys liityntäpysäköintitarkoituksessa. Säästöpankinrannan latauspisteelle asennetaan lisäkilpi H 22 ”Sähköauton latauspaikka”, jolloin siellä ei voi laillisesti seisottaa ajoneuvoa, jonka akut ovat täynnä.

Kunnallinen pysäköinninvalvonta valvoo kaduilla ja yleisillä alueilla sijaitsevien latausasemien käyttöä, vaikka alueet on vuokrattu latausoperaattorin käyttöön. Jos ajoneuvo on pysäköitynä latausasemalle latausjohto kiinnitettynä mutta akku on täyttynyt, pysäköinninvalvonta voi antaa ajoneuvolle pysäköintivirhemaksun. Vuoden 2024 aikana 10.6.2024 mennessä virheellisestä pysäköinnistä sähköautojen latauspaikalle on annettu 521 pysäköintivirhemaksua. Laki ajoneuvon siirtämisestä ei mahdollista ajoneuvon välitöntä siirtämistä pois latauspaikalta akun täytyttyä. Yksityisellä tontilla tapahtuvan julkisen latauksen pysäköinninvalvonnasta vastaa kiinteistön omistaja tai haltija.

Nykyisissä kaduilla ja yleisillä alueilla sijaitsevissa latausasemissa kaupunki ei säätele latauksen hintaa. Se muodostuu markkinaehtoisesti operaattorin toimesta. Nykyisissä latausasemien operointia koskevissa sopimuksissa ei määrätä mitään lataamisen hinnan suuruudesta. Pörssisähköperusteiseen hinnoitteluun siirtymisestä on tiedusteltu latausoperaattorin mielipidettä. Operaattorin mukaan pörssisähköperusteista ja muita dynaamisia hinnoittelumalleja on tarkasteltu, mutta ainakaan vielä niitä ei ole otettu käyttöön. Kaupungin on mahdollista lisätä latausinfran hankintaehtoihin latauksen hinnoitteluperiaatetta koskevia vaatimuksia. Markkinaehtoisen toiminnan hinnoitteluperiaatteen sääntelyn järkevyys kaupungin toimesta tulee kuitenkin miettiä tarkasti. Samalla palvelun hinnoittelun tulee mahdollisuuksien mukaan tukea kaupungin päästövähennystavoitteita sekä sähkönkäytön optimoinitia. Pörssisähköön perustuvaa sekä muita dynaamisia hinnoittelumalleja tulee selvittää tarkemmin operaattorin toimesta, jotta olisi mahdollista arvioida mahdollisia hinnoitteluperiaatteiden asettamisen hyötyjä. Yksityisillä tonteilla sijaitsevan julkisen latausinfran hinnoitteluperiaatteisiin kaupunki ei voi vaikuttaa.

Tulevaisuudessa ladattavien ajoneuvojen määrät lisääntyvät, jolloin myös markkinaehtoisen latausinfran toimintaedellytykset paranevat. Kilpailu latausoperaattoreiden kesken lisääntyy, jolloin latausoperaattorit todennäköisesti kehittävät hinnoittelumallejaan kilpailukykyisemmiksi ja laadukkaammiksi ilman kaupungin myötävaikutustakin. Kaupunki varmistaa liikennemerkein, että yleisten alueiden latauspisteillä, lukuun ottamatta liityntäpysäköintipaikkoja, ei voi laillisesti seisottaa autoa latauksen päätyttyä.

Käsittely

Vastaehdotus 1:
Mia Haglund: Lisätään lausuntoehdotukseen kappaleeseen 4 viimeiseksi virkkeeksi: "Käyttäjäystävällisyyttä parannetaan varmistamalla, että myös ennen vuotta 2018 toteutetut latauspisteet varustetaan lisäkilvellä, joka ohjaa paikan käytön vain sähköauton lataukseen."

Kannattaja: Olli-Pekka Koljonen

Vastaehdotus 2:
Mia Haglund: Lisätään lausuntoehdotukseen kappaleeseen 7 toiseksi viimeisen virkkeen jälkeen: "Samalla palvelun hinnoittelun tulee mahdollisuuksien mukaan tukea kaupungin päästövähennystavoitteita sekä sähkönkäytön optimoinitia. Pörssisähköön perustuvaa sekä muita dynaamisia hinnoittelumalleja tulee selvittää tarkemmin operaattorin toimesta, jotta olisi mahdollista arvioida mahdollisia hinnoitteluperiaatteiden asettamisen hyötyjä."

Kannattaja: Olli-Pekka Koljonen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Mia Haglundin vastaehdotuksen 2 mukaan muutetun ehdotuksen.

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Mia Haglundin vastaehdotuksen 1 mukaisesti muutettuna.

Jaa-äänet: 5
Silja Borgarsdottir Sandelin, Marleena Isomaa, Otto Meri, Katri Penttinen, Risto Rautava

Ei-äänet: 7
Mia Haglund, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Sami Kuusela, Oona Käyhkö, Tuomas Nevanlinna, Saana Rossi

Tyhjä: 0

Poissa: 1
Jenni Pajunen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Mia Haglundin vastaehdotuksen 1 mukaan muutetun ehdotuksen äänin 7–5 (1 poissa).

See table with voting results

Kaupunkiympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Valtuustoaloitteessa esitetään, että kaupunki varmistaa tarvittavin toimenpitein kaikkien toimijoiden kanssa, että latauspisteissä ei seiso autoja, joiden akut ovat täynnä ja kaupunki edellyttää, että lataamisen hinnoittelussa selvitetään pörssisähköperusteisuuden käyttöönottoa.

Helsingin kaduille ja yleisille alueille on toteutettu latausasemia kolmessa vaiheessa. Ennen ensimmäistä kilpailutusta Helsingissä toteutettiin pilottina noin 50 latauspistettä 21 eri sijainnissa. Toteuttaminen tehtiin vuosina 2011 - 2016. Ensimmäinen julkisten latausasemien kilpailutus toteutettiin vuonna 2018. Kilpailutukseen sisältyi noin 20 latausasemaa ja 59 latauspistettä. Toinen kilpailutus tehtiin vuonna 2022. Latauspisteitä toteutettiin vuoden 2023 aikana noin 140 kappaletta.

Latauspisteiden käyttöä rajoitetaan liikennemerkein sekä operaattoreiden hinnoittelumalleilla. Vuoden 2018 kilpailutuksen tuloksena toteutettujen latauspisteiden yhteydessä on lisäkilpi ”Vain sähköautojen lataukseen” tai lisäkilpi ”Sähköautojen lataus sallittu” ja vuoden 2022 kilpailutuksen perusteella toteutetuissa paikoissa on lisäkilpi H 22 ”Sähköauton latauspaikka”. Säästöpankinrannassa on 4 tunnin aikarajoitus sähköautojen pysäköintiin. Liityntäpysäköintipaikkojen yhteydessä olevilla latauspisteillä on tekstillinen lisäkilpi ”Vain sähköautojen lataukseen 12 h”.

Muissa latauspisteissä Säästöpankinrannan ja liityntäpysäköintipaikkojen latauspisteitä lukuunottamatta ei ole sallittua seisottaa ladattavaa ajoneuvoa akut täynnä. Jotta latauspisteellä voi seisottaa ajoneuvoa laillisesti, latauksen tulee olla käynnissä. Liityntäpysäköintipaikkojen latauspisteillä ajoneuvoa voi seisottaa latauspisteellä maksimissaan 12 tuntia, vaikka akut olisivat täynnä. Tähän on syynä latauspisteiden käytettävyys liityntäpysäköintitarkoituksessa. Säästöpankinrannan latauspisteelle asennetaan lisäkilpi H 22 ”Sähköauton latauspaikka”, jolloin siellä ei voi laillisesti seisottaa ajoneuvoa, jonka akut ovat täynnä.

Kunnallinen pysäköinninvalvonta valvoo kaduilla ja yleisillä alueilla sijaitsevien latausasemien käyttöä, vaikka alueet on vuokrattu latausoperaattorin käyttöön. Jos ajoneuvo on pysäköitynä latausasemalle latausjohto kiinnitettynä mutta akku on täyttynyt, pysäköinninvalvonta voi antaa ajoneuvolle pysäköintivirhemaksun. Vuoden 2024 aikana 10.6.2024 mennessä virheellisestä pysäköinnistä sähköautojen latauspaikalle on annettu 521 pysäköintivirhemaksua. Laki ajoneuvon siirtämisestä ei mahdollista ajoneuvon välitöntä siirtämistä pois latauspaikalta akun täytyttyä. Yksityisellä tontilla tapahtuvan julkisen latauksen pysäköinninvalvonnasta vastaa kiinteistön omistaja tai haltija.

Nykyisissä kaduilla ja yleisillä alueilla sijaitsevissa latausasemissa kaupunki ei säätele latauksen hintaa. Se muodostuu markkinaehtoisesti operaattorin toimesta. Nykyisissä latausasemien operointia koskevissa sopimuksissa ei määrätä mitään lataamisen hinnan suuruudesta. Pörssisähköperusteiseen hinnoitteluun siirtymisestä on tiedusteltu latausoperaattorin mielipidettä. Operaattorin mukaan pörssisähköperusteista ja muita dynaamisia hinnoittelumalleja on tarkasteltu, mutta ainakaan vielä niitä ei ole otettu käyttöön. Kaupungin on mahdollista lisätä latausinfran hankintaehtoihin latauksen hinnoitteluperiaatetta koskevia vaatimuksia. Markkinaehtoisen toiminnan hinnoitteluperiaatteen sääntelyn järkevyys kaupungin toimesta tulee kuitenkin miettiä tarkasti. Yksityisillä tonteilla sijaitsevan julkisen latausinfran hinnoitteluperiaatteisiin kaupunki ei voi vaikuttaa.

Tulevaisuudessa ladattavien ajoneuvojen määrät lisääntyvät, jolloin myös markkinaehtoisen latausinfran toimintaedellytykset paranevat. Kilpailu latausoperaattoreiden kesken lisääntyy, jolloin latausoperaattorit todennäköisesti kehittävät hinnoittelumallejaan kilpailukykyisemmiksi ja laadukkaammiksi ilman kaupungin myötävaikutustakin. Kaupunki varmistaa liikennemerkein, että yleisten alueiden latauspisteillä, lukuun ottamatta liityntäpysäköintipaikkoja, ei voi laillisesti seisottaa autoa latauksen päätyttyä.

Close

Valtuustoaloite

Valtuutettu Laura Kolehmainen ja 26 muuta valtuutettua ovat tehneet 10.4.2024 seuraavan valtuustoaloitteen:

"Valtuustoaloite sähköautojen latauksen ja sähkön kulutuksen optimoimiseksi

Yhä useampi helsinkiläinen omistaa, vuokraa tai käyttää sähköautoja. Helsingin kaupungilla on tavoitteena, että vuonna 2030 sähköautojen osuus muodostaa 30 prosenttia Helsingin ajoneuvokannasta. Vuonna 2022 sähköautojen määrä jatkoi kasvuaan: liikennekäytössä oli 25 100 ladattavaa henkilöautoa.
Ladattavien autojen suhde kaikkiin liikennekäytössä oleviin autoihin Helsingissä oli noin 11,4 prosenttia, kun vuonna 2021 vastaava luku oli 8,4 ja vuonna 2020 3,4 prosenttia.

Helsingissä yleisillä alueilla on noin 110 julkista sähköautojen latauspistettä, ja kuluvan vuoden loppuun mennessä on tarkoitus toteuttaa kymmeniä latauspisteitä lisää. Latausinfraa tarvitaan edelleen lisää, jotta sähköauton käyttäminen on vähintään yhtä sujuvaa kuin polttomoottoriautonkin, ja liikenteen päästövähennyssitoumuksiin päästään.

Myös nykyisen latausinfran käyttämistä on tehostettava välittömästi. Kaupungin on varmistettava, että täyteen ladatut autot poistetaan latauspisteistä heti, eikä niitä jäädä varaamaan turhan päiten. Erityisesti teholatauspisteissä, joissa akun täyteen lataaminen kestää noin tunnin, hukkakäytöstä on päästävä eroon pikimmiten. Näin sähköauton käyttäjän ei tarvitse päivystää puhelimen eri toimijoiden sovelluksista turhan pitkään, milloin autoa pääsee lataamaan. Osassa pisteitä asiaa on hoidettu pysäköintirajoituksilla, osassa hinnoittelumallilla, osassa ei mitenkään tyydyttävästi. Kaikissa pisteissä pitää olla toimiva systeemi.

Tämän lisäksi sähköautokannan kasvaessa on pohdittava, voisiko latauksen hinnoitteluperiaatteen asettaa seuraamaan pörssisähkön hintoja. Tällöin lataaminen olisi halvempaa öisin ja kalliimpaa kulutuspiikkien kohdalla. Koko yhteiskunnan energiankulutuksen on sähköistymisen myötä joustettava. Autojen lataaminen on yksi paikka, jossa kysyntäjoustoa kannattaa alkaa soveltamaan.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että

kaupunki varmistaa tarvittavin toimenpitein kaikkien toimijoiden kanssa, että latauspisteissä ei seiso autoja, joiden akut ovat täynnä ja

kaupunki edellyttää, että lataamisen hinnoittelussa selvitetään pörssisähköperusteisuuden käyttöönottoa."

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 3.9.2024 mennessä.

Close

Kaupunkiympäristölautakunta 20.08.2024 § 385

Close

This decision was published on 03.09.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Juha Hietanen, liikenneinsinööri: 09 310 37120

juha.hietanen@hel.fi