Tietolupapyyntö, SOPU-tietokannan tiedot sovitteluun ohjatuista, lähisuhteissa tapahtuneista rikosasioista 2019–2022, sosiaali- ja terveysministeriö

HEL 2024-005291
More recent handlings
§ 2

Tietolupapyyntö koskien Helsingin kaupungin rikos- ja riita-asioiden sovittelutoimintaa

Sovittelutoiminnan päällikkö

Päätös

Sovittelutoiminnan päällikkö päätti antaa sosiaali- ja terveysministeriölle sekä oikeusministeriölle luvan poimia ministeriöiden tekemän tietolupapyynnön ehtojen mukaisesti Helsingin kaupungin sovittelutoimintaan ohjattuja lähisuhteessa tapahtuneita rikosasioita koskevat tiedot SOPU-tietojärjestelmästä ilman asioihin liittyvien henkilöiden tietoja.

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveysministeriö sekä oikeusministeriö ovat 10.4.2024 päivätyllä tietolupapyynnöllään pyytäneet lupaa poimia Helsingin kaupungin sovittelutoimintaan ohjattujen lähisuhteessa tapahtuneita rikosasioita koskevia tietoja vuosilta 2019–2022 SOPU-tietojärjestelmästä. SOPU-tietojärjestelmä on terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ylläpitämä tietojärjestelmä, johon tallennetaan sovittelulain mukaisessa sovittelutoiminnassa tallentuneet tiedot. Tietojärjestelmään tallennettavat tiedot ovat osin salassa pidettäviä julkisuuslain nojalla.

Tietolupapyynnön mukaan pyydetyt tiedot ovat tarpeen rikosasioiden ja eräiden riita-asioiden sovittelusta annetun lain (sovittelulaki) muuttamiseen liittyvän lainsäädäntöhankkeen vaikutusten arviointiin. Poiminnassa kerätään tietolupahakemuksessa kuvatut tiedot, joihin ei sisälly sovittelutoimintaan osallistuneiden henkilöiden nimiä tai muita suoria tunnisteita, ja tiedot yhdistetään muiden sovittelutoimistojen aineistoihin.

Julkisuuslain 28 § mukaan viranomainen voi yksittäistapauksessa myöntää luvan tietojen saamiseen salassa pidettävästä asiakirjasta viranomaisen suunnittelu- tai selvitystyötä varten, jos on ilmeistä, että tiedon antaminen ei loukkaa niitä etuja, joiden suojaksi salassapitovelvollisuus on asetettu.

Tietojen poimintaan lupaa pyytäneet ministeriöt ovat sitoutuneet käyttämään pyydettyjä tietoja ainoastaan lakihankkeen vaikutusten arviointia varten, määrittäneet tiedoille käsittelyajan, joka päättyy viimeistään 30.4.2025 sekä sitoutuneet huolehtimaan tietosuojalainsäädännön ja muun soveltuvan lainsäädännön mukaisista velvollisuuksista aineistoa käsitellessään. Tietolupapyyntö ei koske yksittäisten sovittelutoimintaan osallistuneiden henkilöiden tietoja, vaan sovitteluun ohjautuneiden asioiden käsittelyä ja ratkaisua koskevia tietoja. On siis ilmeistä, että luvan myöntäminen tietopoimintaan ei vaaranna niitä etuja, joiden vuoksi salassapitovelvollisuus on säädetty.

Sovittelulain 20 §:n 2 momentin mukaan sen estämättä, mitä julkisuuslain 14 §:ssä säädetään, sovittelutoimisto päättää tiedon antamisesta sovitteluun liittyvästä asiakirjasta, joka on sovittelijan tai sovittelutoimiston hallussa. Tiedon antamisesta sovittelutoimiston hallussa olevasta asiakirjasta päättää näin ollen sovittelutoiminnan päällikkö.

This decision was published on 23.04.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Rhea Sundén, suunnittelija, puhelin: 09 310 40639

rhea.sunden@hel.fi

Decisionmaker

Sini Heino-Mouhu
sovittelutoiminnan päällikkö

Attachments

1. Tietolupapyyntö 10.4.2024
2. Tietolupapyyntö 10.4.2024, saate 11.4.2024

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.