Tutkimuslupa, Sujuva palvelut -valmennuksen arviointi

HEL 2024-005333
More recent handlings
§ 127

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Sujuvat palvelut -valmennuksen arviointi”

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja myönsi tutkimusluvan ********** arviointitutkimukselle ”Sujuvat palvelut -valmennuksen arviointi”. Yhteyshenkilö on projektipäällikkö ********** Tutkimuslupa on voimassa 30.4.2025 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Aineistoa käsittelevät ainoastaan tutkimuksen kannalta välttämättömät henkilöt tutkimustarkoituksessa. Jos henkilörekistereihin sisältyviä tai salassa pidettäviä tietoja käsittelevät muut tutkijat kuin hakemuksen allekirjoittaneet ********** on heidän toimitettava salassapitositoumuksensa kaupungin kirjaamoon tämän päätöksen asiakirjoihin liitettäväksi (saatteena mainittava diaarinumero HEL 2024-005333).

Tutkimusprosessissa noudatetaan yleisiä tutkimuseettisiä periaatteita. Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Tutkimuksen tarkoituksena on arvioida Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) hyvinvointialueille tarjoamaa Sujuvat palvelut -valmennusta (osa Kestävän kasvun ohjelmaa). Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa valmennusten kehittämistyön ja levittämisen tueksi. Tavoitteena on valmennusta kuvaavan logiikkamallin ja kehittämisintervention ohjelmateorian testaaminen ja tarkentaminen. Valmennusta koskevaa prosessiarviointitietoa voidaan hyödyntää THL:n hyvinvointialueille tarjoaman toimeenpanon tuen parantamisessa ja kehittämisessä, mutta myös laajemmin läpimurtotyöskentelyn soveltamisessa.

Tutkimuskysymykset ovat

1) Millaista hyötyä Sujuvat palvelut -valmennukseen osallistuneet kehittämistiimit ja hankkeiden prosessinomistajat kokivat valmennuksella olleen?

2) Missä määrin kehittämistiimit saavuttivat valmennukselle asetetut tavoitteensa?

3) Mitkä tekijät Sujuvat palvelut -valmennuksessa ja toimintaympäristöissä tukivat tai haastoivat kehittämistiimejä tavoitteensa saavuttamisessa?

Tutkimuksen määrällinen aineisto muodostuu Sujuvat palvelut -valmennuksen osana kerätyistä tiedoista, jotka ovat THL:n omistamia. Laadullista aineistoa kerätään seitsemältä hyvinvointialueelta kehittämistiimin ryhmähaastattelulla ja prosessinomistajien haastattelulla. Helsingin kaupungin kehittämistiimissä on 7 työntekijää, jotka sijoittuvat hallinnollisesti lastensuojelun, aikuissosiaalityön ja päihdepalveluiden alle. Ryhmähaastatteluun osallistuu mahdollisuuksien mukaan koko tiimi sekä hyvinvointialueen palkkaama kehittäjäasiakas tai kokemusasiantuntija, joka voidaan rinnastaa henkilöstöön. Kummankin haastattelun pituus on noin 90 minuuttia. Haastattelut tallennetaan ja litteroidaan. Aineisto analysoidaan temaattisella sisällönanalyysilla.

Osallistujat rekrytoidaan yhteyshenkilön kautta. Heitä informoidaan tutkimuksesta, oikeuksistaan sekä henkilötietojen käsittelystä. Osallistuminen on vapaaehtoista ja osallistujat antavat suostumuksensa kirjallisesti ja suullisesti. Tutkimusaineistoa käsitellään ja säilytetään tietoturvallisesti liitteenä olevan tietosuojaselosteen mukaisesti ja henkilötietoa sisältävä aineisto hävitetään kokonaisuudessaan tutkimuksen päätyttyä. Tulokset kirjataan siten, ettei osallistujia voida tunnistaa. Tutkija sitoutuu noudattamaan hyvää tieteellistä käytäntöä ja eettisiä ohjeita. Tutkimuksen tuloksista laaditaan julkaisu THL:n Tutkimuksesta tiiviisti -julkaisusarjaan ja lisäksi tulokset julkaistaan 1–2 tieteellisessä artikkelissa. Tuloksia hyödynnetään myös Sujuvat palvelut -valmennuksen loppuraportoinnissa.

Tutkimuslupaa puoltavat

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja (24.4.2024)

Terveys- ja päihdepalvelujen vs. johtaja (3.5.2024)

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöksen 17.1.2023 § 11 mukaan sosiaalihuollon asiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta päättää sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja (useita palvelukokonaisuuksia koskevat tutkimusluvat).

This decision was published on 07.05.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Sini-Emilia Asikainen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 43444

sini-emilia.asikainen@hel.fi

Decisionmaker

Maarit Sulavuori
vs. sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.