Tutkimuslupa, Ulkomailta rekrytointi ja pitovoima sote-alalla

HEL 2024-005450
More recent handlings
§ 20

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Ulkomailta rekrytointi ja pitovoima sote-alalla”

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja myönsi tutkimusluvan ********** hanketutkimukselle ”Ulkomailta rekrytointi ja pitovoima sote-alalla”. Yhteyshenkilöt ovat johtaja ********** ja vs. johtava ylihoitaja ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2025 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Aineistoa käsittelevät ainoastaan tutkimuksen kannalta välttämättömät henkilöt tutkimustarkoituksessa. Jos henkilörekistereihin sisältyviä tai salassa pidettäviä tietoja käsittelevät muut tutkijat kuin hakemuksen allekirjoittaneet ********** on heidän toimitettava salassapitositoumuksensa kaupungin kirjaamoon tämän päätöksen asiakirjoihin liitettäväksi (saatteena mainittava diaarinumero HEL 2024-005450).

Tutkimusprosessissa noudatetaan yleisiä tutkimuseettisiä periaatteita. Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa ja ymmärrystä ulkomailta rekrytoitujen hoitoalan työntekijöiden työyhteisöön ja työhön sisään pääsemisen prosessista ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi tavoitteena on paikantaa sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa jo kehitettyjä hyviä keinoja sekä löytää yhteistyössä uusia toimintatapoja rekrytoitujen työyhteisöön ja työhön sisään pääsemisen tueksi. Tutkimuskysymykset ovat

1. Miten ulkomailta rekrytoitujen työntekijöiden työyhteisöihin ja työhön sisään pääseminen on onnistunut rekrytoineiden organisaatioiden ja rekrytoitujen näkökulmasta?

2. Mitkä tekijät ovat tukeneet ja estäneet prosessin sujuvuutta?

3. Millaisin keinoin/käytännöin työyhteisöön ja työhön sisään pääsemistä voidaan tukea?

Hankkeen tuloksena syntyy hyviä käytäntöjä ja suosituksia sisältävä toimintamalli, joka edistää ulkomailta rekrytoinnin onnistumista. Hanke hyödyttää toimialan henkilöstöhallintoa sekä sisäisiä kehittäjiä ja kouluttajia, jotka kehittävät ja edistävät organisaatioidensa käytäntöjä, esihenkilöiden osaamista ja työyhteisöjen toimivuutta.

Tutkimus kohdentuu Helsingin sairaalaan ja seniorikeskuksiin. Tutkimus toteutetaan Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen lisäksi Länsi-Uudenmaan sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella. Hankkeessa lisätään pääkaupunkiseudun isojen sote-alan toimijoiden yhteistä ymmärrystä ja osaamista siitä, miten ulkomailta rekrytoitujen työyhteisöön sisään pääsemistä voidaan tukea. Tutkimus on osa Ulkomailta rekrytointi ja pitovoima sote-alalla -hanketta ja sitä rahoittaa Ami-säätiö ja Työterveyslaitos.

Tutkimuksessa toteutetaan etnografinen tapaustutkimus. Helsingistä tavoitellaan 1–2 tapausta, joihin sisältyy ulkomailta rekrytoidun henkilön havainnointi kahden työvuoron aikana ja havainnointikertojen välissä tapahtuva haastattelu sekä esihenkilön ja mahdollisen ohjaajan teemahaastattelut (2 kpl). Havainnointiaineisto muodostuu havainnointipäiväkirjasta, haastatteluäänitteistä ja valokuvista. Lisäksi kerätään laajempi haastatteluaineisto 1,5 tuntia kestävin teemahaastatteluin ulkomailta rekrytoiduilta terveydenhuoltoalan ammattilaisilta (Helsingistä 5–6 henkilöä) sekä avainhenkilöiltä ja asiantuntijoilta (6–7 henkilöä). Paikannettuja kehittämiskohteita ja hyviksi koettuja käytäntöjä käsitellään kohdeorganisaatioiden kanssa yhteisissä läsnätyöpajoissa (2–3 kpl).

Tutkimuksesta tiedotetaan osallistujille yhteyshenkilöiden kanssa sovitulla tavalla. Tutkittavat ilmoittautuvat itse tutkimukseen. Osallistuminen on vapaaehtoista ja osallistujat antavat suostumuksensa. Osallistujia informoidaan heidän oikeuksistaan sekä henkilötietojen käsittelystä. Havainnoinnista tiedotetaan myös asianosaisia asiakkaita, mutta heistä ei kerätä aineistoa.

Äänitteet litteroidaan ja pseudonymisoidaan. Aineistot analysoidaan laadullisin menetelmin. Tutkimusaineistoa käsitellään ja säilytetään tietoturvallisesti liitteenä olevan tietosuojaselosteen mukaisesti. Paperiset dokumentit digitalisoidaan ja tuhotaan. Tutkimusaineisto arkistoidaan tunnistetiedoin tutkimuksen päätyttyä arkistolain säännösten mukaisesti Työterveyslaitoksessa. Aineistoa on mahdollista käyttää tutkimukseen myös myöhemmin. Toimintamalli julkaistaan oppaana ja lisäksi myöhemmin laaditaan tieteellinen julkaisu. Tulokset kirjataan siten, ettei osallistujia voida tunnistaa.

Työterveyslaitos on sitoutunut Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohjeiden noudattamiseen. Työterveyslaitoksen eettinen työryhmä on antanut hankkeelle puoltavan eettisen lausunnon 11.3.2024.

Tutkimuslupaa puoltavat

Seniorikeskusten vs. johtaja (30.4.2024)

Johtajalääkäri (2.5.2024)

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 30.11.2023 § 249 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja palveluansa koskevissa tutkimusluvissa.

This decision was published on 02.05.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Sini-Emilia Asikainen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 43444

sini-emilia.asikainen@hel.fi

Decisionmaker

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.