Hankinta, DPS, varhaiskasvatuksen opettajien rekrytointi ulkomailta, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Varhaiskasvatuksen opettajien ulkomailta rekrytoinnin hankinta ajalle 1.10.2024 - 31.12.2026
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti esitystekstistä ilmenevin perustein hyväksyä RTK-Palvelu Oy:n varhaiskasvatuksen opettajien rekrytoinnista ulkomailta vastaavaksi palveluntuottajaksi ajalle 1.10.2024 - 31.12.2026. Hankinnassa on lisäksi mahdollisuus yhteen yhden (1) vuoden mittaiseen optiokauteen.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti oikeuttaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävän sopimuksen ja oikeuttaa toimialajohtajan päättämään Helsingin kaupungin puolesta optiokauden käyttöönotosta suorahankintaa käyttäen ja tarvittaessa sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta.
Hankinnan arvo ilman arvonlisäveroa koko sopimuskaudella (sisältäen mahdollisen optiokauden) on enintään 2 000 000 euroa.
Lautakunta pitää tärkeänä, että jatkossa vastaavissa hankinnoissa otetaan laatu mukaan hankinnan perusteisiin.
Käsittely
Vastaehdotus:
Sini Korpinen: Lisätään kappale: "Lautakunta pitää tärkeänä, että jatkossa vastaavissa hankinnoissa otetaan laatu mukaan hankinnan perusteisiin.
Kannattaja: Ted Apter
Lautakunta hyväksyi yksimielisesti Sini Korpisen vastaehdotuksen.
Asian aikana oli kutsuttuina asiantuntijoina va. hankintapäällikkö Riikka Uoti ja hr-projektipäällikkö Kati Mhone. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää esitystekstistä ilmenevin perustein hyväksyä RTK-Palvelu Oy:n varhaiskasvatuksen opettajien rekrytoinnista ulkomailta vastaavaksi palveluntuottajaksi ajalle 1.10.2024 - 31.12.2026. Hankinnassa on lisäksi mahdollisuus yhteen yhden (1) vuoden mittaiseen optiokauteen.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää oikeuttaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävän sopimuksen ja oikeuttaa toimialajohtajan päättämään Helsingin kaupungin puolesta optiokauden käyttöönotosta suorahankintaa käyttäen ja tarvittaessa sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta.
Hankinnan arvo ilman arvonlisäveroa koko sopimuskaudella (sisältäen mahdollisen optiokauden) on enintään 2 000 000 euroa.
Varhaiskasvatuksen opettajien henkilöstöpula on Helsingin kaupungille ja valtakunnallisestikin suuri haaste. Pääkaupunkiseudulla tarvitaan 6000 uutta varhaiskasvatuksen korkeakoulutettua vuoteen 2030 mennessä, nykyisen vajeen ollessa noin 2200. Vuonna 2030 voimaan tulevan varhaiskasvatuslain muutoksen seurauksena varhaiskasvatuksen henkilöstömitoituksen muuttuvat ja tarvittava varhaiskasvatuksen opettajien määrä kasvaa. Varhaiskasvatuksen ammattilaisten saatavuuden ennakoidaan heikkenevän myös henkilöstörakennemuutosten, eläköitymisen, lapsimäärän kasvun ja nykyisen koulutusmäärien seurauksena.
Osaajatarpeiden kasvaessa Suomessa ei valmistu riittävästi varhaiskasvatuksen opettajia. Helsingin kaupunki vahvistamaan varhaiskasvatuksen opettajien saatavuutta monin eri tavoin, joista yhtenä on keinovalikoimaan lisätty henkilöstön rekrytointi ulkomailta.
Varhaiskasvatuksen opettajien rekrytoinnin minikilpailutus on tehty Helsingin kaupungin kaupunginkanslian dynaamisen hankintajärjestelmän H046-23/HEL 2023-015047 sisällä. Dynaamisen hankintajärjestelmään liittyneet soveltuvat ehdokkaat voivat valita, mihin järjestelmän sisällä järjestettäviin kilpailutuksiin osallistuvat.
Dynaaminen hankintajärjestelmä on kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa palveluntuottajat hakeutuvat hankintajärjestelmään jättämällä osallistumishakemuksen. Toisessa vaiheessa Helsingin kaupungin toimialat ja liikelaitokset voivat hankkia ulkomailta rekrytoinnin palveluita dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisinä kilpailutuksina.
Varhaiskasvatuksen opettajien rekrytoinnin minikilpailutus perustuu Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 29.5.2024 tarjouspyyntöön HEL2024-005801/Varhaiskasvatuksen opettajien rekrytointi ulkomailta/sisäinen kilpailutus.
Minikilpailutuksen tarjouspyyntö lähetettiin kaikille DPS-hankintajärjestelmään 29.5.2024 voimassa olevan osallistumispyynnön jättäneille palveluntuottajille. Tarjouskilpailu toteutettiin sähköisessä kilpailutusjärjestelmässä (Tarjouspalvelu).
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 14.6.2024 klo 16.00. Määräaikaan mennessä saapui kolme (3) tarjousta: Better Business Communication Finland Oy, Barona Oy ja RTK-palvelu Oy.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
Tarjoajan kelpoisuus on tarkistettu DPS dynaamisen hankintailmoituksen H046-23/HEL 2023-015047 liittymisen yhteydessä sekä normaalin sopimusseurannan mukaisesti.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.
Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville palveluille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien palveluiden on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.
Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Hankinnassa käytettiin vertailuperusteena halvinta hintaa.
Halvimman tarjouksen jätti RTK-palvelut Oy. Tarjousten vertailutaulukko on liitteenä.
Sopimus
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku1 § 3 momentti 3 kohta).
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euroa ylittävistä hankinnoista (HEL 2023-005321, 23.5.2023 § 101).
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 03.09.2024 § 210
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Pöydällepanoehdotus:
Sini Korpinen: Pyydän pöydälle.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Sini Korpisen ehdotuksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Riikka Uoti, va. hankintapäällikkö, puhelin: 310 28857
This decision was published on 23.09.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Jos hankintayksikkö kuitenkin on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalaissa säädettyä odotusaikaa, valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
Dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävien EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 10 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Riikka Uoti, va. hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 28857