Yhtymäkokoukset 2024, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä

HEL 2024-006019
More recent handlings
Case 5. / 47 §

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän kevätyhtymäkokous

City Group Sub-committee

Päätös

Kaupunginhallituksen konsernijaosto kehotti kaupunginkanslian talous ja suunnitteluosaston konserniohjauksen päällikköä tai hänen määräämäänsä edustamaan Helsingin kaupunkia Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) kevätyhtymäkokouksessa 21.5.2024 klo 11.00.

Samalla konsernijaosto kehotti yhtymäkokousedustajaa:

  1. kannattamaan, että yhtymäkokous merkitsee tarkastuslautakunnan arviointikertomuksen vuodelta 2023 tiedoksi ja pyytää hallitusta antamaan selvityksen arviointikertomuksen johdosta yhtymäkokoukselle,
  2. kannattamaan tarkastuslautakunnan ehdotusta liittyen tilintarkastuskertomukseen, tilinpäätökseen ja vastuuvapauteen,
  3. kannattamaan hallituksen esitystä tilikauden ylijäämän 30 016 829,33 euroa kirjaamisesta edellisten vuosien yli-/alijäämätilille,
  4. kannattamaan hallituksen esitystä, jonka mukaan peruspääomalle maksetaan yhtymäkokouksessa 28.11.2023 päätetysti PKS-omistajaohjauslinjan mukaisesti 1,5 % korkoa,
  5. kannattamaan muita esityslistan mukaisia esityksiä.

Konsernijaosto tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän yhtymäkokous pidetään 21.5.2024 klo 11. Yhtymäkokouksessa käsitellään tarkastuslautakunnan arviointikertomus, tilinpäätös ja sen hyväksyminen, koron maksaminen HSL:n peruspääomalle ja sidonnaisuusilmoitukset.

Tilikauden toiminta

Koronaviruspandemian vaikutukset näkyvät edelleen HSL:n toiminnassa, vaikka lipputuloissa kehitystä parempaan suuntaan on nähtävissä. Vuonna 2023 joukkoliikenteessä tehtiin 344,3 milj. matkaa, joka oli 52,7 milj. matkaa ja -13 % vähemmän kuin vuonna 2019. Talousarviossa ennustettiin matkustajamäärien jäävän 348,6 milj. nousuun eli toteuma jäi noin prosentin alle ennustesta. Lipputulot kehittyivät matkustajamääriä parempaan suuntaan, vaikka jäivätkin hieman talousarviotavoitteesta. Lipputulot olivat yhteensä 376,4 milj. euroa, 4,6 milj. euroa (-1,2 %) alle talousarviotavoitteen. Lipputulot alittivat vuoden 2019 lipputulot -1,9 prosentilla. Toimintakulut jäivät talousarviosta 42,4 milj. eurolla (-4,9 %). Alitus johtui pääosin talousarvion alittaneista liikenteen operointikustannuksista, joissa syntyi säästöä ennakoitua alemmasta kustannustasosta ja ajamattomasta liikenteestä johtuen. Vuoden aikana oli joukkoliikenteeseen vaikuttavia lakkoja maalis- ja joulukuussa ja bussiliikennettä vaivaa edelleen myös kuljettajapula.

Tuotot

Lipputulot ovat yhteensä 376,4 milj. euroa ja ne alittivat talousarvion 4,6 milj. eurolla (-1,2 %). Talousarvion lipunmyyntiennuste perustui keskimäärin -12 % matkustajamäärän laskuun vuoteen 2019 verrattuna, kun toteutunut matkustajamäärien vähenemä oli -13 %. Laskutetut kuntaosuudet olivat yhteensä muutetun talousarvion mukaiset 466,3 milj. euroa ja toimintakuluista niillä katettiin 56,2 %.

Tukia ja avustuksia saatiin yhteensä 16,3 milj. euroa, josta 5,3 milj. euroa suurten kaupunkiseutujen joukkoliikennetukea, 10,7 milj. euroa ilmastoperusteisen rahoituksen MAL-sopimuksissa sidottua tukea ja 0,3 milj. euroa muita tukia ja avustuksia.

Muut toimintatuotot olivat yhteensä 17,3 milj. euroa ja ne koostuvat pääosin tarkastusmaksutuloista sekä liikennöitsijöiltä laskutettavista matkakorttilaitteiden ja taukotilojen vuokrista. Tarkastusmaksutuloja kertyi 4,3 milj. euroa ja niistä kirjattiin 1,8 milj. euron luottotappiovaraus. Muut tuotot sisältävät myös 5,9 milj. euron kirjanpidollisen oikaisuerän. Matkakorteilla oleva käyttämätön arvo tullaan siirtämään lipputilihankkeen valmistuessa ns. digiarvoksi uuteen lippujärjestelmään. Matkakortin käyttämättömän arvon osuudesta taseesta tuloutettiin 2,8 milj. euroa nykyisten matkakorttien edeltävän sukupolven käyttämätöntä arvoa muihin tuottoihin. Muu oikaisutarve taseen matkakortin arvoon selvitetään, kun uusi järjestelmä otetaan käyttöön ja arvo siirtyy digiarvoksi. Paperisten työmatkaseteleiden käyttö päättyi keväällä 2023 ja taseessa oleva saldo käyttämättä jääneistä, mutta hyvittämättömistä ostoista, tuloutettiin 3,1 milj. euroa tuloslaskelmaan muina tuottoina.

Kulut

Toimintakuluja toteutui yhteensä 830,1 milj. euroa, mikä jäi 42,4 milj. euroa alle muutetun talousarvion (-4,9 %). Toimintakuluista 792,5 milj. euroa (95,5 %) oli palvelujen ostomenoja. Joukkoliikenteen operointikustannukset ovat yhteensä 558,9 milj. euroa, 67,3 % HSL:n toimintakuluista. Operointikustannukset kasvoivat vertailukauteen nähden 33,5 milj. euroa (6,4 %), mutta alittivat talousarvion 37,1 milj. eurolla (-6,2 %).

Tilikauden tulos

Tilikauden tulos rahoituserien ja poistojen jälkeen on 30,0 milj. euroa ylijäämäinen, kun muutetussa talousarviossa oli varauduttu 19,5 milj. euron alijäämäiseen tulokseen. Ylijäämä esitetään kirjattavaksi edellisten vuosien yli-/alijäämätilille. Vuoden 2023 investointimenot ovat yhteensä 21,7 milj. euroa ja ne alittivat talousarvion 1,7 milj. eurolla (-7,3 %). Taseen loppusumma 253,6 milj. euroa kasvoi edellisvuodesta 17,4 milj. eurolla. HSL:n peruspääoma 31.12.2023 on 9,6 milj. euroa ja se säilyi edellisvuoden tasossa. Kun tilikauden ylijäämä, 30,0 milj. euroa, kirjataan edellisten tilikausien yli/alijäämätilille, oma pääoma on tilinpäätöksessä 110,0 milj. euroa.

HSL:n omistajaohjaustavoitteet vuodelle 2024

Muu omistajalinjaus: Kuntayhtymän talousarviovalmistelussa otetaan huomioon peruspääomalle maksettava 1,5 %:n korvaus.

Close

This decision was published on 06.06.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Ask for more info

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi

Attachments

1. Kokouskutsu 24.4.2024, kokous 21.5.2024, liite, esityslista
2. Kokouskutsu 24.4.2024, kokous 21.5.2024, liite, tilinpäätös 2023
3. Kokouskutsu 24.4.2024, kokous 21.5.2024, liite, tilintarkastuskertomus
4. Kokouskutsu 24.4.2024, kokous 21.5.2024, liite, ääniluettelo
5. Kokouskutsu 24.4.2024, kokous 21.5.2024, liite, arviointikertomus 2023

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.