Hankinta, henkilöstöpalveluhankinta Seure Henkilöstöpalvelut Oy:ltä perusopetukseen ja varhaiskasvatukseen tulevalle lukuvuodelle 2024–2025

HEL 2024-006109
More recent handlings
Case 9. / 100 §

Hankinta, Henkilöstöpalveluhankinta Seure Henkilöstöpalvelut Oy:ltä perusopetukseen ja varhaiskasvatukseen tulevalle lukuvuodelle 2024–2025

Education Committee

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti jatkaa ja hankkia perusopetukseen ja varhaiskasvatukseen kohdennettua henkilöstöhankintaa Seure Henkilöstöpalvelut Oy:ltä.

Hankinta kohdistuu lukuvuodella 2024–2025 seuraavasti:

  • Pidempiaikaista lastenhoitajatyötä hankitaan arviolta 83 henkilöä suomenkieliseen ja ruotsinkieliseen varhaiskasvatukseen arviolta 25 henkilöä.
  • Lyhytaikaista lastenhoitajantyötä hankitaan päivittäiseen tarpeeseen arviolta 286 henkilöä suomenkieliseen ja arviolta 30 ruotsinkieliseen varhaiskasvatukseen.
  • Koulunkäynninohjaajien pitkiä tilauksia hankintaan arviolta 190–220 henkilöä suomenkieliseen ja 50–60 henkilöä ruotsinkieliseen perusopetukseen.
  • Koulunkäynninohjaajien lyhyitä tilauksia hankitaan arviolta 47 henkilön verran suomenkieliseen perusopetukseen.
  • Erityiskoulunkäynninohjaajien pitkiä tilauksia hankitaan arviolta 10–13 henkilöä suomenkieliseen perusopetukseen.

Edellä mainittujen lisäksi Seure Henkilöstöpalvelut Oy:ltä hankitaan osana edellä mainittuja henkilöstöhankintaa myös lastenhoitotyöhön ja avustajatyöhön tutustumispalvelua, opettajien sijaisvälitys- ja rikosrekisteriotteen tarkastuspalvelu.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta oikeuttaa toimialajohtajan neuvottelemaan ja allekirjoittamaan tämän hankintapäätöksen perusteella tehtävän palvelusopimuksen Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n kanssa lukuvuodelle 2024–2025.

Tehtävällä hankinnan palvelusopimuksella tarkennetaan voimassa olevaa puitesopimusta. Hankinnan ennakoitu sitoumukseton arvo (alv 0 %) on noin 25,3 miljoonaa euroa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankinnan taustaa

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on jatkuva tarve varmistaa henkilöstön saatavuus ja toiminnan jatkuvuus erittäin haastavassa henkilöstötilanteessa. Tilanteen takia Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n (jatkossa Seure) kanssa on neuvoteltu alustavasti henkilöstön hankinnan jatko varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen lukuvuodelle 2024–2025

Varhaiskasvatuksen henkilöstötarve

Kasvatus- ja koulutuslautakunta on päättänyt keväästä 2019 alkaen (28.5.2019 § 164) hankkia Seurelta varhaiskasvatuksen lastenhoitajien varahenkilöstöpalvelua ja henkilöstövuokrausta.

Varhaiskasvatuksen henkilöstön osalta jatketaan lukuvuodelle 2024–2025 lastenhoitajien varahenkilöstön ja henkilöstövuokrauksen osalta. Hankinta toteutetaan varhaiskasvatukseen seuraavasti:

  • Pidempiaikaista lastenhoitajien työpanosta hankitaan suomenkieliseen varhaiskasvatukseen arviolta 83 henkilöä ja ruotsinkieliseen varhaiskasvatukseen arviolta 25 henkilöä.
  • Suomenkielisen varhaiskasvatuksen päivittäinen lastenhoitajien tilausmäärä lyhytaikaiseen tarpeeseen on arviolta noin 286 henkilöä (vaihteluväli tarpeessa on arviolta +-20 %) ja ruotsinkielisen varhaiskasvatuksessa päivittäiset tilausmäärät lyhytaikaiseen tarpeeseen on noin 30 henkilöä (vaihteluväli tarpeessa on arviolta noin +-20 %).
  • Lisäksi hankitaan lastenhoitotyöhön ja avustajatyöhön tutustumispalvelua sitoutumalla tutustumispäiviin saatavuustilanne huomioiden.

Perusopetuksen henkilöstötarve

Kasvastus- ja koulutuslautakunta on (14.12.2021 § 392) sopinut keväästä 2022 lähtien Seuren kanssa henkilöstömäärien tilaamista keskitetysti. Ennen kevättä 2022 tilaukset tehtiin erilisillä toimeksiannoilla kouluista käsin. Perusopetuksen koulunkäynninohjaajien henkilöstöhankintaa tarve jatkuu lukuvuodelle 2024-2025.

Henkilöstötarpeen oletetaan toteutuvan perusopetuksessa lukuvuodelle 2024–2025 seuraavasti:

  • Koulunkäynninohjaajien pitkiä tilauksia hankitaan arviolta 190-220 henkilö suomenkieliseen perusopetukseen.
  • Erityiskoulunkäynninohjaajien pitkiä tilauksia hankitaan arviolta 10-13 henkilöä suomenkieliseen perusopetukseen.
  • Lyhyissä tilauksissa ei sitouduta erikseen määriin, mutta alustavan hankintatarpeen arvioidaan olevan noin 47 henkilöä.
  • Lisäksi hankintaan rikosrekisteriotteen tarkastuspalvelua sekä arviolta 20 koululle hankitaan sijaisopettajapalvelua.
  • Koulunkäynninohjaajien kausitilauksia hankitaan arviolta 50-60 henkilöä ruotsinkieliseen perusopetukseen.

Kokonaiskustannukset lukuvuodelle 2024-2025

Palvelukokonaisuuksien välillä kustannukset jakautuvat lukuvuodelle 2024-2025 seuraavasti:

  • Suomenkielinen varhaiskasvatus arviolta 14 180 000 euroa.
  • Ruotsinkielinen varhaiskasvatus arviolta 2 369 000 euroa.
  • Suomenkielinen perusopetus arviolta 7 209 000 euroa.
  • Ruotsinkielinen perusopetus arviolta 1 506 000 euroa.

Hankinnan ennakoitu sitoumukseton arvo on arviolta noin 25,3 milj. euroa (alv 0 %) lukuvuodelta.

Nyt esitettävät summat lukuvuodelle 2024–2025 on varattuina kokonaisuudessaan toimialan palvelukokonaisuuksien käyttömenoihin talousarviovaiheessa.

Hankintamäärät Seurelta arvioidaan jatkossa kerran vuodessa keväällä seuraavaksi lukuvuodeksi. Seuraavan kerran hankintapäätös tuodaan lautakunnalle hyväksyttäväksi keväällä 2025.

Hankinta sidosyksiköltä

Seure on Helsingin kaupungin osittain omistama voittoa tavoittelematon osakeyhtiö. Seure välittää omistajilleen työvoimaa sekä lyhyisiin sijaisuuksiin että pidempiaikaisiin työsuhteisiin. Seure täyttää Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 15 §:ssä määritellyn sidosyksikkömääritelmän. Määritelmän mukaan hankintalakia ei sovelleta hankintaan, jonka hankintayksikkö tekee omalta sidosyksiköltään.

Tehtävä sopimus

Seuren ja Helsingin kaupungin kanssa on voimassa oleva puitesopimus (10/2015). Sopimuksen mukaan palveluntuottaja, ja tilaaja voivat tehdä puitesopimusta tarkentavia palvelusopimuksia, joissa sovitaan palvelun tuottamisen käytännön toimintatavoista erikseen sopijaosapuolten kesken. Nyt tehtävällä hankinnalla tarkennetaan voimassa olevaa puitesopimusta.

Tätä päätöstä vastaava sopimus syntyy vasta erikseen allekirjoitettavalla palvelusopimuksella, jossa tarkennetaan puitesopimuksen kohteena olevaa hankintaa ja hankittavia määriä tämän päätöksen mukaisesti.

Vastaavia hankintoja ja sopimuksia Seuren kanssa tullaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialla tarvitsemaan toistuvasti henkilöstöpulan takia.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta).

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euroa ylittävistä hankinnoista (HEL 2023-005321, 23.5.2023 § 101).

Close

This decision was published on 17.05.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas

Ask for more info

Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 43033

kari.salovaara@hel.fi

Sirpa Seppälä, HR-asiantuntija, puhelin: 09 310 32571

sirpa.seppala@hel.fi

Mira Antinniemi, Hr-asiantuntija, puhelin: 09 310 23959

mira.antinniemi@hel.fi

Tilda Lindgren, seniori HR-partner, puhelin: 09 310 27 994

tilda.lindgren@hel.fi