Hankinta, työmaa-aitamateriaali, kaupunkitekniikan rakentaminen, rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2024-006153
More recent handlings
§ 30

Hankintapäätös, tilapäinen teräsverkkotyömaa-aita

Yksikönjohtaja

Päätös

Yksikönjohtaja päätti valita edullisimman tarjouksen antaneen Nordpel Oy:n työmaa-aitojen toimittajaksi.

Samalla yksikönjohtaja päätti hylätä Aita-Koppanen Oy:n, Hamiland Oy:n, Metallimaailma Oy:n, Nextrent Rakennuskoneet Oy:n, Puomitek Oy:n, Ratecon Oy:n ja Trafino Oy:n jäljempänä esitetyin perustein.

Edelleen yksikönjohtaja päätti oikeuttaa Staran kaupunkitekniikan osaston yksiköt tilaamaan teräsverkkotyömaa-aitoja tämän hankintapäätöksen perusteella tehtävän sopimuksen puitteissa enintään päätöksen mukaisella enimmäissummalla.

Hankinnan enimmäisarvo on 38 500 euroa (alv 0 %) jäljempänä esitetyin perustein.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun muutoksenhakuaika on kulunut ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Päätöksen perustelut

Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osasto toteuttaa antamiensa tarjousten ja tilaajahallintokuntien tekemien tilausten perusteella vuosittain useita rakentamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään runsaasti monen tyyppisiä aliurakoita ja hankintoja. Työmaa-aitojen hankinta on tällainen tyypillinen välttämätön materiaalihankinta.

Työmaa-aitojen tarve on aiheutunut rakentamishankkeista, joissa työmaa-alueita on tarpeen rajata aidoilla. Työmaa-aidat toimitetaan erikseen sovittavissa erissä ja aikataulussa Staran työmaille Helsingin kaupungin alueella 31.7.2024 mennessä.

Tarjouskilpailun tulosten perusteella kyseessä on pienhankinta. Hankintamenettely on ollut julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely. Hankintailmoitus on julkaistu 29.5.2024 tunnuksella HEL 2024-006153 julkisten hankintojen Hilma -ilmoituskanavassa ja tarjouspalvelu.fi -sivustolla, jonka kautta tarjoukset tuli jättää.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää hankintaa koskevia kysymyksiä 4.6.2024 kello 12:00 asti. Hankintaa koskien esitettiin kysymykset joilla tarkennettiin että kyseessä on aitamateriaalin hankkiminen eikä vuokraaminen, ja että hankinnan kohteena on tarjouspyynnössä esitetty määrä. Hankintayksikkö vastasi että kyseessä on materiaalin ostaminen tarjouspyynnössä esitetyn määrän mukaisesti, mutta eri työmaille toimitettavan materiaalin määrä tulee tarkastaa ennen toimitusta, hankinnan kokonaismäärän pysyessä vähintään tarjouspyynnön mukaisena.

Lisäksi pyydettiin kuvaa aidan muovijalusta ja kuljetustelineestä. Hankintayksikkö ei esittänyt kuvaa, mutta tarkensi että jalustan tulee olla painoltaan vähintään 25 kg ja siihen on sovittava useamman mallinen aita tai tolppa. Kuljetustelineestä tarkennettiin että se on tappimallinen, vain työmaan teräsverkkoaitojen kuljetukseen ja varastointiin tarkoitettu, ja sen kapasiteetin tulee olla vähintään 30:lle aidalle tarkoitettu.

Tarjoukset tuli jättää 11.6.2024 kello 12:00 mennessä sähköisesti tarjouspalvelu.fi sivuston kautta. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja joka on tämän päätöksen liitteenä.

Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat kahdeksan (8) tarjoajaa:

Aita Koppanen Oy
Hamiland Oy
Metallimaailma Oy
Nextrent Rakennuskoneet Oy
Nordpel Oy
Puomitek Ot
Ratecon Oy
Trafino Oy

Hankintalain 105 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Hankintayksikön tulee ilmoittaa käyttämänsä vaatimukset hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Hankintayksikkö voi vaatia, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Vakuutuksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajan osalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksissa annettujen tietojen perusteella. Kaikki tarjoajat olivat ilmoittaneet täyttävänsä soveltuvuusvaatimukset ja pääsivät mukaan tarjousvertailuun.

Seuraavaksi tarkastettiin tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus. Tarkastuksessa huomattiin että Aita Koppanen Oy:n, Hamiland Oy:n, Metallimaailma Oy:n ja Trafino Oy:n tarjoamat aitamallit eivät täyttäneet tarjouspyynnön vaatimusta aitaelementin ylimääräisestä vaakaputkesta. Lisäksi Aita Koppanen Oy:n tarjoamat aitaelementti ja jalusta eivät täyttäneet tarjouspyynnössä tuotteilta vaadittua vähimmäispainoa. Metallimaailma Oy:n tarjoama jalusta ei täyttänyt tarjouspyynnössä vaadittua jalustan vähimmäispainoa. Nextrent Rakennuskoneet Oy:n ja Puomitek Oy:n tarjoamat kuljetustelineet eivät täyttäneet tarjouspyynnön vaatimusta tappimallisesta telineestä. Aita Koppanen Oy:n, Hamiland Oy:n, Metallimaailma Oy:n, Nextrent Rakennuskoneet Oy:n, Ratecon Oy:n ja Trafino Oy:n tarjouksista eivät ilmenneet kaikki tarjouspyynnössä tuotteilta vaaditut ominaisuudet.

Koska Aita Koppanen Oy:n, Hamiland Oy:n Metallimaailma Oy:n, Nextrent Rakennuskoneet Oy:n, Puomitek Oy:n, Ratecon Oy:n ja Trafino Oy:n tarjoamat tuotteet eivät täyttäneet hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia, tuli niiden tarjoukset hylätä tarjoajien tasapuolisen kohtelun takaamiseksi.

Hankinnan kulku ei edellyttänyt tarkentavien tietojen pyytämistä tarjoajilta. Hankintayksikkö päätti edetä tarjousvertailuun.

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten valintaperusteena oli halvin hinta. Tarjouspyynnössä työmaa-aita erälle pyydettiin hinta määrän ollessa tilaajan arvioima. Tarjousvertailu on suoritettu tarjouspyynnön
mukaisesti.

Voittamassa olevalta Nordpel Oy:ltä tarkastettiin alustavassa vakuutuksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys. Tarjoajan todettiin täyttävän tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Voittaneen tarjouksen vertailusumma oli 35 000 euroa (alv 0 %) sisältäen toimituskustannukset työkohteisiin Helsingin kaupungin alueella. Ottaen huomioon materiaalihankintojen 10 prosentin lisähankintamahdollisuuden, hankinnan enimmäisarvo on 38 500 euroa (alv 0 %). Lisähankintamahdollisuutta voidaan käyttää esimerkiksi täydentävien tuotteiden hankintaan tai pieniin määrämuutoksiin. Tarjouspyynnön mukainen työmaa-aita määrä tulee toimittaa tarjouksen mukaisella summalla.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat tarjousasiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Joitakin tarjousten liiteasiakirjoja oli määritelty luottamuksellisiksi. Hankintayksikkö pitää näitä asiakirjoja liikesalaisuutena. Tarjousten vertailusummat ovat kuitenkin aina julkisia.

This decision was published on 18.06.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39241

heikki.laristo@hel.fi

Decisionmaker

Rainer Sirén
yksikönjohtaja

Attachments

1. Avauspöytäkirja
2. Tarjousyhteenveto

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.