Hankesuunnitelma, Agricolankatu 15, keskuspelastusaseman perusparannus

HEL 2024-006189
More recent handlings
Case 4. / 62 §

Keskuspelastusaseman tilojen perusparannuksen hankesuunnitelman hyväksyminen

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

A

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä osoitteeseen Agricolankatu 15 toteutettavan Keskuspelastusaseman tilojen perusparannushankkeen 11.4.2024 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäishinta-arvio arvonlisäverottomana on 2 650 000 euroa maaliskuun 2024 kustannustasossa ja laajuus noin 1100 brm².

B

Lisäksi jaosto päätti, että päätös pannaan täytäntöön ehdolla, että sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antaa puoltavan lausunnon hankesuunnitelmasta.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli rakennuttaja Henri Myller. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Sosiaali- terveys- ja pelastustoimiala on allekirjoittanut 17.2.2023 tarvekuvauksen Keskuspelastusaseman tilojen osittaisesta perusparannuksesta ja toiminnallisesta muutoksesta. Hankkeella halutaan saavuttaa Puhdas paloasema -toimintamallin mahdollistavat tilat, jolla pyritään vähentämään henkilöstön altistumista syöpävaarallisille aineille. Lisäksi osa pelastusaseman tiloista muunnetaan simulaatiometodiikan hyödyntämistä mahdollistaviksi tiloiksi. Myös ensihoidon varasto- ja huoltotiloja muutetaan nykystandardeja vastaaviksi.

Hankkeesta on laadittu 11.4.2024 päivätty hankesuunnitelma kaupunkiympäristön sekä sosiaali- terveys- ja pelastustoimialojen yhteistyönä. Hankkeen suunnittelun aikana on kuultu asiantuntijoina rakennusvalvontapalvelujen, ympäristöpalvelun ja pelastuslaitoksen edustajia.

Pelastustoimialan henkilökunta on osallistunut hankkeen valmisteluun tuoden tilasuunnitteluun toiminnallisen näkökulman. Osallistamisen myötä saatu palaute on otettu huomioon suunnitelmien laadinnassa. Henkilökuntaa osallistetaan käyttäjäkokousten kautta suunnitelmien jatkokehittämiseen.

Hankesuunnitelma on liitteenä 1.

Close

Hankkeen tarpeellisuus ja sisältö

Keskuspelastusasemalla on tehty muutoksia tukitoimintojen sijoittelussa, mikä mahdollistaa uusien tilojen rakentamisen.

Pelastusasemien tilat suunnitellaan Puhdas paloasema -mallin mukaan, vähentäen altistumista syöpävaarallisille aineille. Ensihoidon varastotilat uudistetaan vastaamaan nykytarpeita, ja keskuspelastusasemalle suunnitellaan kattavat simulaatio- ja koulutustilat.

Kuntotutkimuksissa havaittuja kosteus- ja haitta-ainehavaintoja korjataan, samoin ikkunoiden tiivistäminen parantaa sisäilman laatua. Radonpoistojärjestelmiä asennetaan, ja asbestipitoiset materiaalit korvataan nykyaikaisilla vaihtoehdoilla.

Perusparannus käsittää tiloja 1. ja välikerroksessa sisäpihan etelä- ja pohjoispuolella.

Ambulanssisimulaatiotilaan rakennettavan uuden havainnointiparven ja portaan sekä ohjaamon yläpuolisen erkkerin rakentaminen kasvattaa rakennuksen brutto-, kerros- ja huoneistoalaa yhteensä 13,5 m2.

Käyttäjätoimialan lausunto

Sosiaali- terveys- ja pelastustoimiala on allekirjoittanut 17.2.2023 tarvekuvauksen Keskuspelastusaseman tilojen perusparannuksesta. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalta on pyydetty lausunto hankesuunnitelmasta.

Hankkeen laajuus

Hankkeen laajuus on noin 1100 brm², 874 htm². Koko rakennuksen kerrosala perusparannuksen jälkeen on 13 694 kem2.

Kustannukset

Hankkeen kustannukset ovat arvonlisäverottomana yhteensä enintään 2 650 000 euroa maaliskuun 2024 kustannustasossa.

Tilakustannus käyttäjälle

Arvonlisäveroton pääomakustannuksista aiheutuva sisäinen kokonaisvuokra käyttäjälle on noin 2 410 662 € vuodessa eli noin 18,68 €/htm²/kk (vuokra-ala noin 10 753 htm²), joka muodostuu:

  • pääomavuokrasta 16,68 €/htm²/kk (investointivastike 13,97 €/htm²/kk ja tuottovaade 2,5 %)
  • sisäisestä maanvuokrasta 1,33 €/htm²/kk
  • yleiskustannuksesta 0,67 €/htm²/kk.

Vastuu kohteen ylläpidon järjestämisestä ja ylläpitokustannuksista on käyttäjätoimialalla.

Hankkeen rahoitus

Hankkeelle talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmassa 2024–2033 on varattu 1,5 miljoonaa euroa.

Hankesuunnittelussa hankkeen laajuus ja kustannukset ovat kasvaneet ja ovat nyt 1100 brm² ja 2,65 miljoonaa euroa, koska hankkeen kuluessa käyttäjän tilatarve täsmentyi, ja uuden, simulaatiotekniikkaa hyödyntävän tilan vaatimukset tarkentuivat. Lisäksi hankesuunnittelun aikana keskuspelastusaseman rakennusosissa havaittiin haitta-aineita, jotka täytyy poistaa.

Hankkeen toteutuksen edellyttämä kasvanut rahoitustarve 1,15 miljoonaa euroa otetaan huomioon uudessa rakentamisohjelmaehdotuksessa.

Hankkeen toteutus ja aikataulu

Hankkeen toteutusvastuu on kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden Tilat-palvelulla. Ylläpitovastuu on käyttäjätoimialalla.

Rakennustöiden on tarkoitus alkaa 9/2024 ja valmistua 3/2025. Toiminta tiloissa alkaa 4/2025.

Väistötilat

Väistötiloja ei tarvita.

Toimivalta (Ryja)

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, tilahankkeita koskevien hanke- ja muiden suunnitelmien hyväksymisestä kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa.

Kaupunginhallituksen päätöksen 18.9.2017 § 865 mukaan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto tai sen määräämä viranomainen hyväksyy tilahankkeita koskevat hanke- ja muut suunnitelmat, kun hankkeen suunnitelman mukainen arvonlisäveroton kustannusarvio on enintään 5 miljoonaa euroa.

Close

This decision was published on 17.05.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

vs. tekninen johtaja
Hannu Seppälä

Ask for more info

Henri Myller, rakennuttaja, puhelin: 09 310 52225

henri.myller@hel.fi

Attachments

2. Hankesuunnitelman liitteet keskuspelastusasema

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.