Hankesuunnitelma, toiminnallinen muutos, Luutnantintie 12-16, Malminkartanon terveysasema, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-006304
More recent handlings
§ 14

Malminkartanon terveysasema toiminnalliset muutokset, hankesuunnitelman hyväksyminen

Tilapäällikkö

Päätös

Tilapäällikkö päätti hyväksyä Malminkartanon terveysaseman toiminnallisten muutosten hankkeen 9.4.2024 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäishinta arvonlisäverottomana on 530 000 euroa syyskuun 2023 kustannustasossa ja laajuus noin 158 brm².

Päätöksen perustelut

Yleistä hankkeesta

Malminkartanon terveysasema, hammashuolto ja neuvolatoimipiste sijaitsee läntisen suurpiirin pohjoislaidalla. Toimipiste on suunniteltu jatkossa lähipalvelupisteeksi Haagan perhekeskukselle ja terveys- ja hyvinvointikeskukselle. Väestön palvelutarpeen kasvun ja lisähenkilöstön vuoksi Malminkartanoon tarvitaan lisää tilakapasiteettia jo nyt. Suunnitellut muutostyöt eivät ole ristiriidassa tulevaisuuden suunnittelun kanssa.

Muutostöiden lähtökohtana ovat palvelukokonaisuuden ja palvelujen kehittäminen asiakaslähtöisesti tavoitteena vaikuttavuuden, tuottavuuden ja kustannustehokkuuden parantaminen. Alkuperäinen lisätilan tarve vakanssimäärän kasvaessa ratkaistaan ottamalla uudelleen käyttöön vanhentuneita erityistiloja ja korjaamalla vastaanottohuone, jossa on voimakas haju. Jotta toimipistettä voidaan käyttää tehokkaasti ja yhteisesti sopien, on näitä tiloja suunniteltu yhteiskäyttöisiksi ja toiminnan tarpeen mukaan muuntuviksi. Lisäksi tietosuojalaki edellyttää, että avotilassa tehtävä hoidon tarpeen arviointi tapahtuu suljetussa, äänieristetyssä tilassa. Siksi on tarpeellista rakentaa kaksi arviointitilaa nykyisen asiakaspalvelun tilalle. Arviointitilat suojarakenteineen parantavat sekä asiakkaan että henkilöstön turvallisuutta ja tehostavat toimintaa. Osa asiakkaista saa avun jo arviointitilanteessa, jolloin heitä ei ole tarpeen ohjata lääkärille.

Hankkeen sisältö

Muutoksen alaiset tilat

1.krs

  • yhteiskäyttöinen työpiste aulatilan yhteyteen,
  • vahtimestarin tilaan ovi ja työpiste,
  • aulatilaan kaksi uutta arviointitilaa arkkitehdin suunnitelman mukaan,
  • Neuvolan odotustilaan itsemittauspiste.

2.krs

  • välinehuollon tila korjataan vastaanottohuoneeksi ja työhuoneeksi kahdella työpisteellä ja varauksella, jolloin voidaan lisätä vastaanottohuoneeseen porayksikkö ja suun terveydenhuollon vaatima varustus tarvittaessa,
  • suun terveydenhuollon varastot toteutetaan nykyiseen asiakastoimistoon, hissin taakse ja sen toiselle sivulle,
  • Asiakastoimistolle suunnitellaan lisätilaa odotustilasta.

Käyttäjätoimialan lausunto

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja on 4.4.2024 hyväksynyt hankkeen 18.3.2023 päivätyn tarveselvityksen kustannusarvioineen ja vuokravaikutuksineen.

Hankkeen laajuus

Hankkeen laajuus on noin 158 brm2.

Kustannukset

Hankkeen kustannukset ovat arvonlisäverottomana yhteensä enintään 530 000 euroa syyskuun 2023 kustannustasossa (RI=111,0 ja THI=204,3). Toiminnallisen tilamuutoksen tilakustannus käyttäjälle on 3,33 euroa/m2/kk eli 4 996 euroa/kk ja 59 956 euroa/vuosi.

Hankkeen rahoitus

Kaupunginvaltuuston 22.11.2023 hyväksymässä talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmassa vuosiksi 2024–2033 on hankkeen suunnittelulle ja toteutukselle varattu yhteensä 0,53 miljoonaa euroa siten, että hankkeen laajuus on 158 brm² ja toteutus vuosina 2023–2024.

Hankkeen toteutus ja aikataulu

Hankkeen toteutus- ja ylläpitovastuut ovat kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden Tilat-palvelulla.

Rakennustöiden on tarkoitus alkaa 5/2024 ja valmistua 12/2024.

Väistötilat

Ei väistötilatarvetta. Hanke toteutetaan vaiheittain toiminnan ollessa käynnissä.

Toimivalta

Tilapäällikkö päättää tilahankkeita koskevien hankesuunnitelmien hyväksymisestä, kun hankkeen kokonaisarvo on enintään 1 000 000 euroa ja niistä on toimialalautakunnan, tai kansliapäällikön hyväksymä tarveselvitys tai kyseinen tilahanke on välttämätön rakennuksen teknisen kunnon tai esimerkiksi sisäilmaongelman korjaamiseksi. (Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätös 14.1.2021 § 8)

This decision was published on 02.05.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Toni Lähdemäki, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 39351

toni.lahdemaki@hel.fi

Decisionmaker

Pasi Lönnberg
vs. tilapäällikkö

Attachments

2. Hankesuunnitelman liite Suunnittelutyöryhmä
3. Kustannusarvio Malminkartanon terveysasema, toiminnalliset muutokset

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.