Katusuunnitelma, Vuosaari, Meri-Rastila, Pärnunkatu 6, numero 32097/1

HEL 2024-006511
More recent handlings
This is a motion

Pärnunkatu, katusuunnitelma, Vuosaari

Urban Environment Committee

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteenä 2 olevan Pärnunkadun katusuunnitelman suunnitelmapiirustus nro 32097/1.

Esittelijän perustelut

Lähtökohdat ja tavoitteet

Katu on nykyinen olemassa oleva tonttikatu, jolle rakennetaan itäpuolinen uusi jalkakäytävä. Katusuunnitelma pohjautuu voimassa oleviin asemakaavoihin nro 11260 sekä 12672. Suunnittelussa on myös otettu huomioon asemakaavan liitteenä olleen liikennesuunnitelman nro 7119 mukaiset periaatteet. Katusuunnitelmassa on tarkennettu liikennesuunnitelmassa esitettyjä ratkaisuja pysäköintialueen jäsentelyyn, pysäköintipaikkojen sijoitteluun sekä liittymistä Ole Kandelinin puistoon.

Katusuunnitelmalla mahdollistetaan asemakaavoissa nro 11260 sekä 12672 kaduiksi osoitettujen alueiden rakentaminen ja näin edesautetaan asuinkorttelien rakentumista.

Katusuunnitelma on tehty yhteistyössä viereisen Ole Kandelinin puiston puistosuunnitelman kanssa. Maankäyttöjohtaja hyväksyy Ole Kandelinin puiston puistosuunnitelman.

Suunnitelma

Pärnunkatu katusuunnitelman piirustus nro 32097/1 (liite 2)

Pärnunkatu on nykyinen tonttikatu, joka liittyy pohjoispäästä Ramsinniementiehen ja eteläpäästä Vilsandinkujaan. Lisäksi Pärnunkatuun liittyvät nykyinen tonttikatu Haapsalunkuja sekä nykyinen Pakrinpolku. Pärnunkadun länsipuolella sijaitsee luonnonsuojelualue Rastilanneva, asuinpientalojen korttelialue sekä autopaikkojen korttelialue. Kadun itäpuolelle toteutetaan uusi jalkakäytävä. Sinne rakentuu uudet asuinkerrostalojen sekä asuinpientalojen korttelialueet. Lisäksi kadun itäpuolella sijaitsee nykyinen Ole Kandelinin puisto ja nykyiset asuinkerrostalojen sekä asuinpientalojen korttelialueet.

Pärnunkadun katualueen leveys vaihtelee 10,00 metrin ja 20,20 metrin välillä. Ajoradan leveys vaihtelee 5,40 metristä 6,90 metriin. Ajoradan länsipuolen nykyinen jalkakäytävä vaihtelee noin 1,50 metristä 2,50 metriin. Itäpuolelle rakentuva uusi jalkakäytävä on 2,50 metriä leveä. Ajoradat, jalkakäytävät sekä pysäköintipaikat päällystetään uudelleen asfaltilla. Reunatuet ovat jatkossakin harmaata luonnonkiveä. Ole Kandelinin puistoon rakennettava uusi kulkuyhteys päällystetään kivituhkalla. Pysäköintipaikat jäsennellään uudelleen, koska Ole Kandelinin puistoon johtavan väylän sijainti muuttui. Pysäköintipaikan viereisiin saarekkeisiin istutetaan metsäniittyä ja uusia pensaita. Rastilannevaan rajautuvalle luonnonsuojelualueen suojeluvyöhykeelle (s-1) rakennetaan alue hulevesien laadulliseen hallintaan ja käsittelyyn. Nykyään alueella on puustoista metsäkasvillisuutta. Muutoin nykyiset reuna-alueet, jotka ovat kasvillisuutta tai kenttäkiveystä, säilyvät ennallaan.

Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 32097/1 (liite 1).

Katu on suunniteltu niin, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.

Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus

Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, GlobalConnect Oy, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset. Katusuunnittelu on tehty yhteistyössä viereisen korttelialueen rakentajan Kojamon kanssa.

Katusuunnitelmaluonnos on ollut sähköisesti esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 17.4.−30.4.2024 välisen ajan. Suunnitelmaluonnoksen esittelytilaisuus asukkaille pidettiin 25.4.2024 Teams-palvelussa, esittelytilaisuus oli yhteinen Ole Kandelinin puiston puistosuunnitelman esittelytilaisuuden kanssa. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen talouksiin postitetulla tiedotekirjeellä, kaupungin verkkosivuilla sekä Vuosaari-lehdessä.

Esillä olon aikaiset asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon, joka on liitteenä 3.

Katusuunnitelmaehdotus on ollut sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 29.5.−11.6.2024 välisen ajan. Suunnitelman nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille, sekä muille osallisille yleistiedoksiantona.

Muistutusten käsittely

Suunnitelmasta jätettiin 2 muistutusta. Muistutukset on käsitelty aihepiireittäin ja niihin annetut vastineet löytyvät liitteenä 4 olevasta muistiosta. Muistutukset eivät aiheuta muutoksia laadittuun katusuunnitelmaan.

Kustannukset ja aikataulu

Katusuunnitelman rakennuskustannus on yhteensä noin 400 000 euroa, 109 euroa/m² (alv 0 %).

Kadun vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 16 000 euroa (alv 0 %). Ylläpitokustannukset ovat 4 000 euroa kalliimmat kuin nykyisin.

Rakentamiseen varaudutaan 20-luvun loppupuolella kiinteistön rakentumisen aikataulussa.

Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 01 uudisrakentaminen.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Maria Lalla, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39513

maria.lalla@hel.fi