Vuokraus, vuokrauksen jatkaminen, Sophie Mannerheimin koulu, Sibeliuksenkatu 16, Parmaco Oy, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2024-006525
More recent handlings
Case 5. / 63 §

Tilojen jatkovuokraus Parmaco Oy:ltä kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle Sophie Mannerheimin koululle osoitteessa Sibeliuksenkatu 16

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti

A

jatkaa Parmaco Oy:n omistaman, osoitteessa Sibeliuksenkatu 16 sijaitsevan 3453,5 m2 laajuisen koulutilan vuokrausta 16.04.2024 päivätyn hankesuunnitelman mukaan toistaiseksi siten, että arvonlisäveroton pääomavuokra viiden vuoden (60 kk) ajalta on yhteensä enintään 3 620 000 euroa ja ensimmäinen mahdollinen irtisanomisajankohta on 30.11.2028 irtisanomisajan ollessa 6 kk.

B

oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan asiakkuusyksikkö 1:n päällikön allekirjoittamaan Parmaco Oy:n kanssa tehtävän vuokrasopimuksen sekä tekemään vuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Tarve

Koulutilapaviljonki on ollut kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käytössä vuodesta 2019.

Hankkeesta tehty aiempi päätös HEL 2018-002991.

Paviljonki tarvitaan pääkoulun tilaksi, kunnes pysyvä ratkaisu valmistuu. Arvio valmistumiselle on 2029.

Vuokrattavat tilat

Osoitteessa Sibeliuksenkatu 16 sijaitseva, tilaelementeistä koostuva, 3453,5 htm2 laajuinen paviljonki jatkovuokrataan Parmaco Oy:ltä vähintään 60 kuukaudeksi alkaen 1.6.2024.

Vuokraus ulkoiselta toimijalta

Paviljongin nykyinen vuokrasopimus on Nordea rahoituksen kautta ja siirtyy Parmaco Oy:lle 1.6.2024 alkaen.

Sopimus jatkuu Parmaco Oy:n kanssa toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella ensimmäisen irtisanomisajankohdan ollessa 30.11.2028. Irtisanomisaika on 6 kk.

Tilojen nykyinen tilavuokra on 38,94 euroa/htm2/kk. Uusi tilavuokra on 20,85 euroa/htm2/kk (3453,5 m2). Tilavuokra sisältää rakennuksen ylläpidon vastuujakotaulukon mukaisesti. Tilavuokrasta laskennallinen pääomavuokran osuus on 17,46 euroa/htm2/kk ja ylläpitovuokran osuus 3,39 euroa/htm2/kk.

Vuokraa korotetaan 2 % vuosittain. Arvonlisäveroton pääomavuokra 60 kuukauden ajalta on 3 620 000 euroa pääomavuokran ollessa 17,46 euroa/htm2/kk ja laajuuden ollessa 3453,5 m2.

Mikäli paviljonkiin joudutaan vuokra-aikana tekemään käyttäjän toiminnallisista tarpeista aiheutuvia muutostöitä, nämä toteutetaan pieninä toiminnallisina muutoshankkeina, joista päätetään erikseen.

Paviljongin rakennuslupa on voimassa 31.12.2030 asti.

Tilakustannus käyttäjälle

Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan paviljonkitoimittajalle maksamasta tilavuokrasta sekä kaupunkiympäristön toimialan ylläpitovuokrasta ja yleiskustannuksesta.

Nykyinen tilakustannus käyttäjälle on 41,58 euroa/htm2/kk, josta tilavuokran osuus on 38,94 euroa/htm2/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 1,97 euroa/htm2/kk ja yleiskustannus 0,67 euroa/htm2/kk. Käyttäjä maksaa lisäksi toiminnallisesta muutoshankkeesta 2821P21575 183 euroa/htm2/kk 31.12.2031 asti.

Jatkovuokrakauden arvioitu tilakustannus käyttäjälle on 6/2024 vuokratasossa 23,01 euroa/htm2/kk, josta tilavuokran osuus on 20,85 euroa/htm2/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 1,49 euroa/htm2/kk ja yleiskustannus 0,67 euroa/htm2/kk. Ylläpitovuokra on laskettu 2023 vuoden tiedoilla ja se päivittyy mahdollisesti 2024 aikana.

Lausunnot

Kasvatus- ja koulutuslautakunta on lausunut alkuperäisen Sophie Mannerheimin koulun pääkoulun tilapäisten opetustilojen vuokraamista koskevasta hankesuunnitelmasta 19.6.2018.

Tilojen käyttöönottoaikataulu

Tila on ollut koulukäytössä vuodesta 2019.

Rahoitus ja toteutus

Paviljongin omistajalle ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan sekä kaupunginhallituksen 18.9.2017 (865 §) tekemän päätöksen perusteella rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on toimivaltainen päättämään liikehuoneiston vuokralle ottamisesta, kun määräaikaisen sopimuksen tai enintään yhden vuoden irtisanomisajalla toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on enintään 5 miljoonaa euroa.

Close

This decision was published on 17.05.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

vs. tekninen johtaja
Hannu Seppälä

Ask for more info

Sanna Rautajärvi, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 32554

sanna.rautajarvi@hel.fi

Attachments

2. Hankesuunnitelman liitteet Sophie Mannerheimin pääkoulu
3. Jatkovuokrasopimus ja vastuunjakotaulukko

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.