Vahingonkorvaus, taloudellinen menetys, maaliskuu 2023 alkaen, Toivonkatu 1-3, A. Hossain Oy

HEL 2024-006659
More recent handlings
§ 228

Vahingonkorvausvaatimus, muu vahinko

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 8.5.2024 esittänyt kaupungille määrältään yksilöimättömän vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan Toivonkadulla sijaitsevan ravintolan liikevoitto on pudonnut kolmanneksella Mannerheimintien peruskorjauksen vuoksi. Vaatimus koskee maaliskuun 2023 ja joulukuun 2025 välistä aikaa. Hakijan 11.6.2024 toimittaman täydennyksen mukaan asiakkaiden pääsy ravintolan tilaan on vaikeutunut merkittävästi korjaustöistä johtuen.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan kadunpidon järjestäminen kuuluu kunnalle. Kadunpito käsittää kadun suunnittelemisen, rakentamisen ja sen kunnossa- ja puhtaanapidon sekä muut toimenpiteet, jotka ovat tarpeen katualueen ja sen yläpuolisten ja alapuolisten johtojen, laitteiden ja rakenteiden yhteen sovittamiseksi.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten kadun uudelleen päällystämisen.

Tieliikennelain mukaan kun tiellä tehdään työtä, joka saattaa vaarantaa liikennettä, on tie varustettava tarpeellisilla liikenteenohjauslaitteilla. Jos olosuhteet sitä edellyttävät, on tällainen tie pidettävä kokonaan tai osittain suljettuna. Kadun tilapäisestä sulkemisesta tiellä tehtävän työn vuoksi päättää kunta.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli vahingonkorvausvastuun syntymiseksi korvausvelvollisen on täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kaupunki on velvollinen korvaamaan julkista valtaa käytettäessä virheen tai laiminlyönnin johdosta aiheutuneen vahingon. Korvausvastuu kaupungilla on kuitenkin vain, milloin toimen tai tehtävän suorittamiselle sen laatu ja tarkoitus huomioon ottaen kohtuudella asetettavia vaatimuksia ei ole noudatettu.

Vahingonkorvaus käsittää hyvityksen henkilö- ja esinevahingosta. Jos vahinko on aiheutettu rangaistavaksi säädetyllä teolla, julkista valtaa käytettäessä taikka milloin muissa tapauksissa on erittäin painavia syitä, käsittää vahingonkorvaus hyvityksen myös sellaisesta taloudellisesta vahingosta, joka ei ole yhteydessä henkilö- tai esinevahinkoon.

Siihen, milloin käsillä on erittäin painavia syitä puhtaan varallisuusvahingon korvaamiseen, on otettu kantaa oikeuskäytännössä ja -kirjallisuudessa. Erittäin painaviksi syiksi on katsottu esimerkiksi hyvän tavan tai luottamuksensuojan rikkominen tai teon erityinen moitittavuus.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Mannerheimintiellä ja sen ympäristössä on käynnissä kaupungin peruskorjaushanke, jossa peruskorjataan Mannerheimintietä ympäristöineen ensin Postikadun ja Runeberginkadun väliseltä osuudelta sekä sen jälkeen Runeberginkadun ja Reijolankadun väliseltä osuudelta. Peruskorjauksessa uusitaan kokonaisuudessaan kadunalainen kunnallistekniikka sekä katupinnat. Peruskorjaustyö alkoi 6.3.2023 ja jatkuu arviolta joulukuuhun 2025 asti.

Hankkeen projektinjohtajalta saadun selvityksen mukaan Toivonkatu on ollut suljettuna ajoneuvoliikenteeltä 11.10.2023–8.3.2024. Hakijan ravintolan edessä oleva kevyen liikenteen väylä on ollut koko ajan avoinna ja sitä pitkin on myös päässyt ajamaan autolla ravintolatilan eteen lastausta ja purkamista varten. Kevyen liikenteen väylän vapaa leveys on ollut noin 6 metriä ja se on ollut avoinna sekä Mannerheimintien että Urheilukadun päästä.

Saadun selvityksen perusteella kaivutöistä, kadun tilapäisestä sulkemisesta sekä melua aiheuttavista töistä on tehty lain edellyttämät ilmoitukset ja päätökset.

Hankkeesta on saadun selvityksen mukaan tiedotettu yleisesti Toivonkadun kiinteistöille ja alueen käyttäjille jakamalla paperiset tiedotteet jokaiseen huoneistoon ja liiketilaan sekä isännöitsijöille ennen työn alkamista. Ensimmäinen tiedote on jaettu Toivonkatu 1‒3 kivijalkaliikkeille 17.8.2023 louhinnan alkukatselmustiedotteen kanssa. Seuraava tiedote on jaettu työn jatkuessa 20.11.2023. Työmaan verkkosivulla ja sosiaalisen median kanavissa on myös jaettu tietoa liikennejärjestelyistä ja työn etenemisestä. Lisäksi Toivonkadun kummassakin päässä ovat olleet työmaataulut ennen liikennejärjestelyjen alkamista, ja Toivonkadun ja Urheilukadun kulmaan on tuotu suuri LED-näyttö kaksi viikkoa ennen järjestelyjen alkamista.

Hakijalle on tiedotettu kyseisisä katutöistä myös henkilökohtaisesti. Kaupungin yritysluotsi ja työmaan viestintävastaava ovat käyneet ravintolassa 19.9.2023 kertomassa tulevista järjestelyistä ja kadun sulkemisesta paikalla olleelle ravintolan edustajalle. Hakijalle on samalla jätetty paperinen tiedote, josta ilmeni urakan aikataulu, toteuttaja, tilaaja sekä yhteystiedot työmaalle ja tilaajalle. Vierailulla saatiin yrityksen sähköpostiosoite, johon tietoa katutöiden etenemisestä on myöhemmin lähetetty. Hakijalle on siten jaettu tietoa töistä paperitiedotteena tai suullisesti 17.8.2023 (yleistietoa), 19.9.2023 (liikennejärjestelyistä) ja lisäksi 20.11.2023 (meluavan työn jatkuessa) sekä sähköpostilla mm. louhintatöiden alkamisesta Toivonkadulla.

Hakijalta on pyydetty ensin 12.5.2024 ja uudestaan 10. ja 12.6.2024 selvittämään ensinnäkin, mistä syystä hakija katsoo kaupungin aiheuttaneen sille taloudellista vahinkoa, ja toiseksi millä perusteella hakija vaatii korvausta maaliskuun 2023 – lokakuun alun 2023 ajalta, jolloin Toivonkadulla ei ole tehty korjaustöitä. Täydennyspyynnön määräaika on ollut 25.6.2024. Hakija ei ole vastannut täydennyspyynnön toiseen kysymykseen määräaikaan eikä myöskään päätöksentekopäivään mennessä.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Kaupungilla on lakisääteinen velvollisuus huolehtia katujen kunnosta sekä yhteensovittaa niiden alla kulkevaa infrastruktuuria. Kadun rakentamisessa tai korjaamisessa ei kuitenkaan ole kyse julkisen vallan käytöstä, vaan siinä on kyse ns. tosiasiallisesta hallintotoiminnasta, johon ei sovelleta julkisen vallan käyttöä koskevia vahingonkorvaussäännöksiä (KKO:1998:146 ja KKO:1998:147).

Asiassa saadun selvityksen perusteella hakijan liiketilaan on päässyt asioimaan kävellen ja pyöräillen koko Toivonkadulla tehtyjen katutöiden ajan sekä Urheilukadun että Mannerheimintien suunnalta. Lisäksi ravintolan eteen on voinut ajaa lastausta ja purkamista varten. Hakijalle on tiedotettu tulevista töistä sekä työn etenemisestä sekä henkilökohtaisesti että yleisillä tiedotteilla. Asiassa ei ole esitetty eikä siinä ole tullut ilmi, että kaupungin katutyön teettämisessä tai siihen liittyvissä liikennejärjestelyissä olisi virheitä, laiminlyöntejä tai huolimattomuutta.

Vahingonkorvaus on jälkikäteinen keino, jolla korvataan vahingonkärsijälle tuottamuksellisesti aiheutettuja syntyneitä vahinkoja. Hakijan vaatimus koskee osittain ennakollisia kustannuksia, eli hakijan omaan arvioon perustuvaa näkemystä hakijalle tulevaisuudessa aiheutuvasta mahdollisesta liikevoiton menetyksestä. Näiltä osin hakijan vaatimus on ennenaikainen.

Hakija on lisäksi vaatinut korvausta ajalta, jolloin Toivonkadulla ei ole tehty katutöitä. Hakijaa on pyydetty esittämään perusteet korvausvaatimukselleen koskien maaliskuun 2023 ja lokakuun alun 2023 välistä aikaa, jolloin Toivonkadulla ei ole tehty katutöitä eikä katu ole ollut miltään osin suljettu. Hakija ei ole vastannut selvityspyyntöön. Asiassa ei ole näin ollen ole esitetty perusteita korvausvaatimukselle ajalta 1.3.–11.10.2023.

Hakija vaatii korvattavaksi menettämäänsä liikevoittoa. Hakijan vahingonkorvausvaatimus koskee siten puhdasta varallisuusvahinkoa, eli sellaista taloudellista vahinkoa, joka ei liity henkilö- tai esinevahinkoon. Puhtaan varallisuusvahingon korvaaminen on vahingonkorvauslain perusteella erittäin rajattua. Edellä esitetyn perusteella asiassa ei ole kyse julkisen vallan käytöstä vaan kaupungin tosiasiallisesta hallintotoiminnasta. Asiassa ei myöskään ole esitetty eikä siinä ole erityisen painavia syitä puhtaan varallisuusvahingon korvaamiseen, sillä asiassa ei ole kaupungin toimintaa koskevaa tuottamusta.

Asiassa ei näin ollen ole esitetty vahingonkorvauslain perusteella korvattavaa vahinkoa. Asiassa ei ole myöskään kaupungin toimintaa koskevaa virhettä, laiminlyöntiä tai huolimattomuutta, eikä siten syy-yhteyttä kaupungin tuottamuksen ja korvattavan vahingon välillä. Kaupunki ei ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) 84 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (729/2018) 71 §, 187–188 §

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 3 luku 2 §, 5 luku 1 §, 6 luku 1 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta myös silloin, kun vaatimus on määrältään yksilöimätön.

This decision was published on 09.12.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Decisionmaker

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö