Kuuleminen, elintarvikelaki 55 §, MR-Ruokailupalvelut Oy

HEL 2024-006727
More recent handlings
§ 32

Elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antaminen MR-Ruokailupalvelut Oy:lle

Yksikön päällikkö

Päätös

Toimija

MR-Ruokailupalvelut Oy, Osmundsbölentie 183, 10300 Karjaa,
y-tunnus 1594490-1

Elintarvikehuoneisto

MR-Ruokailupalvelut Oy, liikkuva elintarvikehuoneisto

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikön määräys

1. Elintarvikehuoneiston käsienpesupisteen tulee olla toiminnassa ja sen tulee olla varustettu lämpimällä vedellä, nestesaippualla ja kertakäyttöpyyhkeillä.

2. Elintarvikehuoneiston rikkinäiset ja kuluneet pinnat on korjattava. Erityisesti puuta olevat pöydät on korjattava siten, että pinnat ovat ehjiä ja helposti puhtaana pidettäviä.

3. Toimijan on noudatettava omavalvontaa ja pidettävä sen toteutumisesta kirjaa. Omavalvonnan kirjanpidon tulee sisältää elintarvikkeiden säilytyksen lämpötilaseurannan.

4. Tarjottavien elintarvikkeiden allergeenit tai tiedote näiden tietojen saamisesta henkilökunnalta tulee olla asiakkaiden nähtävillä.

5. Oivaraportin on oltava asiakkaiden nähtävillä myyntipisteessä.

Määräaika

Edellä mainitut toimenpiteet on toteutettava 4.10.2024 mennessä.

Täytäntöönpano

Määräystä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen (kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto) toisin määrää.

Asiaan liittyvät taustatiedot

MR-Ruokailupalvelut Oy:n liikkuvaan elintarvikehuoneistoon on tehty valvontasuunnitelman mukainen tarkastus 3.9.2023. Tällöin on havaittu epäkohtia muun muassa vesipisteen toiminnassa, lämpötilakirjanpidossa sekä Oiva-raportin esilläpidossa. Korjaavat toimenpiteet on edellytetty tehtäväksi 1.10.2023 mennessä (Liite 1 Tarkastuskertomus).

MR-Ruokailupalvelut Oy:n liikkuvaan elintarvikehuoneistoon on tehty uusintatarkastus 16.3.2024, jolloin on todettu, ettei kaikkia epäkohtia ole korjattu määräajassa. Korjaavat toimenpiteet on edellytetty tehtäväksi 22.4.2024 mennessä (Liite 2 Tarkastuskertomus).

MR-Ruokailupalvelut Oy:n liikkuvaan elintarvikehuoneistoon on tehty toinen uusintatarkastus 5.5.2024, jolloin on todettu, ettei kaikkia epäkohtia ole vieläkään korjattu määräajassa (Liite 3 Tarkastuskertomus).

Kuuleminen

Toimijaa on kuultu elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaisesta määräyksestä sekä asetettavasta määräajasta 14.5.2024 päivätyllä kirjeellä (Liite 4 Kuuleminen).

Toimija on antanut vastineen määräaikaan mennessä. Vastineessa toimija ilmoittaa, että olisivat korjanneet kaikki vaaditut epäkohdat. Toimija kertoi, että käsienpesupiste on koko ajan käytössä ja se on varusteltu asianmukaisesti. Lisäksi toimija kertoi vaihtaneensa vesikannut uusiin, pitävänsä Oiva-raporttia ja elintarvikkeista annettavia tietoja esillä sekä mittavansa ja kirjaavansa lämpötiloja ylös (Liite 5 Vastine).

Kuulemisen jälkeen Helsingin kaupungin elintarviketurvallisuusyksikkö yritti tarkastaa toiminnan Hakaniemen maalaismarkkinoilla 4.8.2024, mutta toimijaa ei tavoitettu siellä. Tämän jälkeen Keski-Uudenmaan ympäristökeskus teki tarkastuksen MR-Ruokailupalvelut Oy:n liikkuvaan elintarvikehuoneistoon 17.8.2024, jolloin on todettu, ettei kaikkia epäkohtia ole vastineesta huolimatta korjattu (Liite 6 Tarkastuskertomus).

Päätöksen perustelut

Neuvonnasta, opastuksesta ja kehotuksesta huolimatta MR-Ruokailupalvelut Oy ei ole korjannut kaikkia tarkastuksilla havaittuja epäkohtia. Koska MR-Ruokailupalvelut Oy ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin huoneistossa havaittujen epäkohtien korjaamiseksi, on epäkohtien korjaamiseksi tarpeen antaa elintarvikelain 55 §:ssä tarkoitettu määräys.

Toimija on vastineessaan ilmoittanut korjanneensa kaikki vaaditut epäkohdat. Tarkastuksella on kuitenkin havaittu, ettei kaikkia epäkohtia ole korjattu. Toimijalla oli käsienpesupiste, mutta lämmintä vettä ei ollut. Toimijalla oli yhä käytössään puisia, huonokuntoisia työpöytiä. Osa pöydistä oli peitetty foliolla. Toimijalla ei ollut tarkastuksella esitä omavalvontajärjestelmää tai siihen liittyviä asiakirjoja, pois lukien vihkoa lämpötilakirjanpitoon. Toimija oli uusinut ja vaihtanut käytössä olevat vesikanisterit. Tarkastuksella toimijalla ei ollut esillä tiedotetta ainesosien tai lisätietojen saamisesta henkilökunnalta, kun vasta kehotuksen jälkeen ja Oiva-raporttia ei ollut esillä lainkaan.

Elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä toimijan korjaamaan epäkohdan, jos:

1) elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali, elintarvikehuoneisto tai alkutuotantopaikka taikka elintarvike- tai kontaktimateriaalitoiminta voi aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai ne ovat muutoin elintarvikesäännösten vastaisia; tai

2) elintarvikkeesta tai elintarvikekontaktimateriaalista annetut tiedot voivat aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai johtaa kuluttajaa harhaan.

Elintarvikesäännösten vastaisuus on määrättävä korjattavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (852/2004) elintarvikehygieniasta liitteen II luvun III kohdan 1 mukaan tilat sekä myyntiautomaatit on, niin hyvin kuin käytännössä on mahdollista, sijoitettava, suunniteltava, rakennettava, pidettävä puhtaina ja kunnossa siten, että vältetään saastuminen, erityisesti eläinten ja tuhoeläinten aiheuttama. Asetuksen (852/2004) liitteen II luvun III kohdan 2 mukaan erityisesti, tarpeen mukaan:

a) on oltava tarkoituksenmukaiset tilat riittävän henkilökohtaisen hygienian ylläpitämiseksi (näihin kuuluvat muun muassa käsien hygieeniseen pesuun ja kuivaamiseen tarvittavat tilat, hygieeniset saniteettitilat ja pukusuojat).

Tarkastuksella on todettu, että MR-Ruokapalvelut Oy:n ainoa vesipiste (hanallinen kanisteri) oli toiminnassa, mutta siinä ei ollut lämmintä vettä. Vesipiste oli varusteltu nestesaippualla ja kertakäyttöpyyhkeillä. Jos ulkomyyntiin liittyvässä toiminnassa käsitellään helposti pilaantuvia pakkaamattomia elintarvikkeita, on liikkuvassa elintarvikehuoneistossa oltava riittävä käsienpesumahdollisuus. Hygieenisen käsienpesun mahdollistava varustus käsienpesupisteessä on lämmin vesi, nestesaippua ja kertakäyttöiset käsipyyhkeet.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 852/2004 liitteen II luvun I kohtien 1 ja 2 a-c mukaan elintarvikehuoneistot on pidettävä puhtaina ja hyvässä kunnossa. Elintarvikehuoneistojen on oltava pohjapiirrokseltaan, suunnittelultaan, rakennustavaltaan, sijainniltaan ja kooltaan sellaiset, että

a) ne voidaan asianmukaisesti huoltaa, puhdistaa ja/tai desinfioida, niissä voidaan ehkäistä tai vähentää ilman kautta tulevaa saastumista, ja niissä on riittävät työtilat kaikkien toimien suorittamiseksi hygieenisesti,

b) voidaan torjua likaantuminen, joutuminen kosketuksiin myrkyllisten materiaalien kanssa, hiukkasten variseminen elintarvikkeisiin ja kosteuden tiivistyminen ja haitallisen homeen muodostuminen pinnoille,

c) ne mahdollistavat hyvän elintarvikehygieniakäytännön noudattamisen, myös saastumiselta suojaamisen ja erityisesti tuhoeläinten torjunnan.

Yleisen elintarvikehygienia-asetuksen ((EY) N:o 852/2004, liite II) mukaan elintarvikehuoneistot on pidettävä puhtaina ja hyvässä kunnossa. Luvun II mukaan elintarvikkeiden käsittelyalueiden pinnat (mukaan lukien laitteiden pinnat) ja erityisesti elintarvikkeiden kanssa kosketuksiin joutuvat pinnat on pidettävä hyvässä kunnossa, ja niiden on oltava helposti puhdistettavia ja tarvittaessa desinfioitavia.

MR-Ruokapalvelu Oy:n työpöytien pinnat olivat paikoittain huonokuntoisia, mikä vaikeuttaa niiden puhtaana pitoa. Erityisesti puiset pöydät olivat huonokuntoiset ja vaikeasti puhtaana pidettävät. Osa pöydistä oli päällystetty foliolla. Lisäksi toimija on säilyttänyt myyntipisteellä käytettävää vettä ämpärissä ilman kantta, niin että veden ottamiseen tarkoitettua astiaa on säilytetty vedessä ja ämpäriä lähes maassa.

Maa- ja metsätalousministeriön asetuksen elintarvikehygieniasta (318/2021) 22 §:n mukaan elintarviketoimintaan liittyvien omavalvonnan kirjausten on sisällettävä tallenteet omavalvonnan toteuttamisesta, siihen liittyvistä mittauksista, tutkimuksista ja selvityksistä sekä tehdyistä korjaavista toimenpiteistä ja ilmoituksista viranomaiselle. Toimijan on säilytettävä omavalvonnan kirjauksia vähintään yksi vuosi elintarvikkeen viimeisen käyttöajankohdan tai vähimmäissäilyvyysajan jälkeen tai vähintään yksi vuosi elintarvikkeen käsittelystä, jos edellä mainittuja päiväysmerkintöjä ei vaadita, jollei asiasta ole toisin säädetty. Kirjausten on oltava valvontaviranomaisen saatavilla. MR-Ruokapalvelut Oy:llä ei ollut esittää lainkaan omavalvontasuunnitelmaa tai muuta omavalvonnan kirjanpitoa, pois lukien lämpötilakirjanpitoa elintarvikkeiden säilytyksestä.

Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarviketietojen antamisesta kuluttajalle (834/2014) 6 §:n mukaan pakkaamattomista elintarvikkeista on elintarvikkeen luovutuspaikassa annettava loppukuluttajalle tieto kaikista elintarvikkeen valmistuksessa käytetyistä ja lopullisessa elintarvikkeessa edelleen jossain muodossa olevista ainesosista, jotka ovat elintarviketietoasetuksen 9 artiklan 1 kohdan c alakohdan tarkoittamia allergioita ja intoleransseja aiheuttavia aineita tai tuotteita. Ainesosat on ilmoitettava elintarvikkeen nimellä niin, että käy ilmi elintarviketietoasetuksen liitteessä II mainitun aineen tai tuotteen nimi. Asetuksen 8 §:n mukaan edellä 6 §:ssä tarkoitetut tiedot on ilmoitettava loppukuluttajalle kirjallisesti elintarvikkeen luovutuspaikassa pakkaamattoman elintarvikkeen läheisyydessä olevassa helposti havaittavassa ja selkeässä esitteessä tai taulussa tai muulla vastaavalla selkeällä tavalla. Tiedot voidaan 1 momentissa säädetystä poiketen antaa suullisesti edellyttäen, että – elintarvikkeen luovutuspaikassa pakkaamattoman elintarvikkeen läheisyydessä olevassa helposti havaittavassa ja selkeässä esitteessä tai taulussa tai muulla vastaavalla tavalla ilmoitetaan, että tiedot ovat saatavissa pyydettäessä henkilökunnalta tai että tiedot ovat kuluttajan saatavissa kirjallisessa tai elektronisessa muodossa ennen ostopäätöksen tekoa ilman ylimääräisiä kustannuksia; ja – tiedot ovat kirjallisessa tai elektronisessa muodossa elintarvikkeen luovutuspaikassa henkilökunnan ja valvontaviranomaisten helposti saatavilla. MR-Ruokapalvelut Oy ei ole ilmoittanut pakollisia elintarviketietoja asiakkaille. Tietoja elintarvikkeiden allergeeneista ja intoleransseista ei ollut nähtävillä, eikä tiedotetta, jossa ilmoitettaisiin näiden tietojen saamisesta henkilökunnalta.

Elintarvikelain (297/2021) 16 §:n mukaan suunnitelmallisen elintarvikevalvonnan piirissä olevan elintarvikealan toimijan on julkistettava valvontaviranomaisen antama elintarviketoiminnan tarkastuksesta kertova raportti. Ruokavirasto antaa tarkemmat määräykset valvontatietojen julkistamisesta. Elintarviketoiminnan tarkastuksesta annetun viimeisimmän raportin on oltava helposti saatavilla elintarvikealan toimijan internetsivuilla tai muulla vastaavalla tavalla. Lisäksi elintarvikehuoneistossa, jossa kuluttajat asioivat, raportin on oltava esillä sisäänkäynnin yhteydessä tai muussa kuluttajalle helposti havaittavassa paikassa. MR-Ruokapalvelut Oy ei kehotuksista huolimatta ole laittanut viimeisintä raporttia esille.

Elintarvikelain 78 §:n mukaan tätä päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimusta on käsitelty, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää.

Sovellettavat oikeusohjeet

Elintarvikelaki (297/2021) 1, 16, 27, 55, 75, 78 §
Hallintolaki (434/2003) 34, 36 §
Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarvikehygieniasta (318/2021) 22 §
Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarviketietojen antamisesta kuluttajalle (834/2014) 6, 8 §
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 852/2004, liite II
Yleinen elintarvikehygienia-asetus), liite II

Toimivaltaperuste

Kaupunkiympäristön ympäristö- ja lupajaosto on elintarvikelain (297/2021) 27 §:n mukainen kunnan valvontaviranomainen. Ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt päätäntävaltaansa edelleen elintarviketurvallisuusyksikön päällikölle.

Mahdolliset jatkotoimenpiteet asiassa

Mikäli epäkohtia ei ole korjattu määräaikaan mennessä, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle voidaan esitellä päätösehdotus, jossa elintarviketurvallisuusyksikön päällikön antamaan määräystä tultaisiin tehostamaan uhkasakolla. Uhkasakon suuruus voisi olla 10 000 euroa.

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje on liitteenä.

Tiedoksiantotapa

Pöytäkirjanote toimitetaan haastetiedoksiantona MR-Ruokapalvelut Oy:lle.

This decision was published on 12.09.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa lisäksi vaatia oikaisua, jos muutoksenhakuoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.

Ympäristö- ja lupajaoston asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Vilma Oksa, elintarviketarkastaja, puhelin: 09 310 42126

vilma.oksa@hel.fi

Decisionmaker

Riikka Åberg
yksikön päällikkö

Attachments

1. Tarkastuskertomus_03092023_A
2. Tarkastuskertomus_16032024
3. Tarkastuskertomus_05052024
4. MR-Ruokapalvelut Oy_Kuuleminen_14052024
5. Vastine 29.5.2024
6. Tarkastuskertomus_17082024

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.