Toimivallan siirtäminen kaupunkiympäristön toimialalla liikennelaitoksella hankintojen tekemisestä
Hankintoihin liittyvän toimivallan siirtäminen liikenneliikelaitoksella
Päätös
Johtokunta valtuutti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan päättämään hankinnoista (osakkeiden hankintaa lukuun ottamatta) enintään 500.000 euron arvonlisäverottomaan arvoon saakka.
Johtokunta valtuutti toimitusjohtajan päättämään hankintojen keskeyttämisestä vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016, erityisalojen hankintalaki) 116 § mukaisesti hankinnan arvosta riippumatta ehdolla, että johtokunta ei ole vielä tehnyt kyseiseen hankintamenettelyyn liittyen päätöksiä.
Johtokunta siirsi toimivaltaa toimitusjohtajalle erityisalojen hankintalain 44 §:n 1 momentin tarkoittamissa lisätilauksissa sekä 124 §:n mukaisissa sopimusmuutoksissa siten, että hankintavaltuus määräytyy lisätilausten tai sopimusmuutosten yhteenlasketun arvon perusteella, eikä hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti (alkuperäinen hankinta ja siihen liittyvät tilaukset yhteensä).
Samalla johtokunta kumosi 19.11.2020, 175 §, tekemänsä päätöksen hankintatoimivallan siirrosta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunginvaltuusto päätti 22.9.2021 silloisen HKL:n toiminnan yhtiöittämisestä metron infra- ja liikennöintisopimuksiin liittyviä toimintoja lukuun ottamatta. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy aloitti toimintansa 1.2.2022. Yhtiöittämisessä HKL:n metro-omaisuus ja metroon liittyvät keskeiset sopimukset jäivät liikelaitokseen. Osakeyhtiöön siirtyivät HKL:n kaikki muu omaisuus, sopimukset sekä HKL:n silloinen henkilöstö kokonaisuudessaan.
Päätöksen myötä jäljelle jääneen liikenneliikelaitoksen toimintaympäristö muuttui merkittävästi. Toimintaympäristön muutos ei tuottanut välitöntä painetta muuttaa kaikkia voimassa olleita toimivallan siirtoja vaan niitä on tarkistettu sitä mukaan kuin HKL:n 1.2.2022 jälkeisessä toiminnassa on katsottu tarpeenmukaiseksi.
Kertyneiden kokemusten perusteella esitetään tarkennettavaksi HKL:n johtokunnan hankintatoimivaltaa koskevaa toimivallan siirtopäätöstä.
Muutokset aiempaan päätökseen
Yleinen toimivalta päättää hankinnoista
Yleistä päätösvaltarajaa hankintojen osalta ei esitetä muutettavaksi.
Hankintojen keskeyttäminen
Toimivaltaa hankintojen keskeyttämiseksi selvennetään siirtämällä toimivalta toimitusjohtajalle. Hankinnan keskeyttämisessä ei katsottaisi hankinnan arvoa toimivaltaa määritettäessä, vaan viranhaltija voisi keskeyttää myös sellaisen hankinnan, joka ylittää hänen hankintavaltuuksiensa euromääräisen rajan.
Hankinta voidaan lain mukaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Keskeyttämisestä on tehtävä muutoksenhakukelpoinen perusteltu päätös.
Aiemmassa hankintatoimivaltaa koskevassa päätöksessä asiaa ei ollut yksiselitteisesti todettu, mutta toimivaltapäätöstä on tulkittu niin, että hankinnan keskeyttäminen on voitu tehdä viranhaltijan päätöksellä. Hankintatoimivaltaa koskevan päätöksen täsmentämisen yhteydessä on tarkoituksenmukaista selventää myös hankintojen keskeyttämisen osalta sovellettavaa käytäntöä. Tavoitteena on etenkin investointien osalta turvata hankkeiden eteneminen aikataulussa ja välttää mahdollisista hankintojen teknisissä määrittelyissä olleista epäselvyyksistä aiheutuva hankintamenettelyn pitkittyminen.
Kaupunkiympäristön toimialalla sovelletaan vastaavaa käytäntöä.
Lisätyöt ja sopimusmuutokset
Ilman toimivallan siirtämistä hankintavaltuus määräytyy lisätilauksissa ja sopimusmuutoksissa hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaan.
HKL:ssä lisätilauksien ja sopimusmuutoksien osalta käytäntö on ollut, että hankinnan hyväksynnän yhteydessä johtokunta on tapauskohtaisesti valtuuttanut toimitusjohtajan päättämään lisätilauksista ja sopimusmuutoksista tietyllä summalla. Nämä toimivallan siirrot on tehty pääsääntöisesti hankintalainsäädännön sallimien vähäarvoisten sopimusmuutosten asettamien reunaehtojen sisällä.
Hankinnan kohteesta riippuen lisätöitä on kuitenkin tarpeen tehdä vaihtelevilla summilla useitakin yhteen alkuperäiseen hankintaan kohdistuen. Käytännössä on epätarkoituksenmukaista päättää johtokunnassa esimerkiksi muutaman tuhannen euron lisätyöstä, joka kohdistuu miljoonien eurojen alkuperäiseen hankintaan. Tämän takia lisätöitä koskevien hankintavaltuuksien esitetään määräytyvän hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon sijaan lisätilausten tai sopimusmuutosten yhteenlasketun arvon perusteella.
Jatkossa käytännöksi esitetään, että toimitusjohtajan on mahdollista päättää ilman hankintakohtaista valtuutusta lisätilauksista ja sopimusmuutoksista hankintalainsäädännön ja hankesuunnitelman enimmäishinnan sallimissa puitteissa, mikäli niiden yhteenlaskettu arvo on toimitusjohtajan yleisen hankintoja koskevan toimivallan mukaisesti alle 500.000 euroa. Hankintapäätöksen yhteydessä tehtäisiin erillinen hankintakohtainen toimivallan siirto lisätilausten ja sopimusmuutosten osalta vain, jos siihen on tiedossa ennakoitu tarve.
Kaupunkiympäristön toimialalla sovelletaan vastaavaa käytäntöä.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
This decision was published on 31.05.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277