Hankesuunnitelma, Kontulan metroasema, tasonvaihtolaitteet, liikenneliikelaitos HKL
Kontulan metroaseman itäisen sisäänkäynnin tasonvaihtolaitteiden uusiminen
Päätös
Johtokunta hyväksyi Kontulan metroaseman itäisen sisäänkäynnin tasonvaihtolaitteiden uusimisen hankesuunnitelman esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen toteutuksen ja hankkeen aikaiset hankinnat on enintään 1.300.000 euroa kustannustasossa helmikuu 2024.
Johtokunta valtuutti toimitusjohtajan päättämään hankkeeseen liittyvistä hankinnoista enimmäishinnan puitteissa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Osana Kontulan metroaseman nykyaikaistamista matkustajia paremmin palvelevaksi uusitaan metroaseman itäisen sisäänkäynnin yhteydessä olevat heikkokuntoiset liukuportaat ja hissi. Metroaseman toimivuuden ja viihtyisyyden ylläpitäminen ja kohentaminen ovat tärkeitä osatekijöitä koko Kontulan alueen kehittämisessä.
Strategiasidonnaisuus
Helsingin kaupunkistrategiassa 2021–2025 todetaan, että älykkäät liikenneratkaisut ovat sujuvan arjen perusta, tiivistyvän kaupungin liikennejärjestelmän riittävä kapasiteetti ja toimivuus varmistetaan suunnittelemalla kaikki kulkumuodot ja huomioimalla niiden kytkeytyminen toisiinsa.
Kaupunkistrategian mukaan alueiden tasapainoista kehitystä edistetään mm. panostamalla kaupunkiuudistusalueisiin ja kaupunkiympäristön viihtyisyyteen. Julkisen tilan ja julkisten rakennusten investointeja käytetään keinona lisätä hyvinvointia ja houkuttelevuutta. Kontula sijaitsee kaupunkistrategiassa kaupunkiuudistusalueeksi nimetyllä Mellunkylän alueella.
Päätösehdotus tukee näitä kaupunkistrategian tavoitteita ja on näin strategian mukainen.
Suhde muihin päätöksiin
Kaupunginhallitus hyväksyi 20.11.2023, 692 §, Kontulan metroaseman laituritason peruskorjauksen hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen suunnittelun, toteutuksen ja hankkeen aikaiset hankinnat on enintään 7.000.000 euroa elokuun 2023 hintatasossa.
Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet
Kontulan metroaseman itäisen sisäänkäynnin yhteydessä on kolmet liukuportaat ja yksi hissi, joiden kunto on todettu viimeisimmissä tarkastuksissa välttäviksi.
Itäinen sisäänkäynti peruskorjattiin vuonna 2008, jonka yhteydessä sisäänkäynnille rakennettiin myös liukuportaat. Itäisen sisäänkäynnin hissi on asennettu aseman rakentamisen yhteydessä vuonna 1985.
Vuoden 2008 perusparannuksen yhteydessä asennetut liukuportaat ovat kuluneet tavoitetilaa nopeammin ja kyseisten portaiden elinkaari on jäämässä tavanomaista lyhemmäksi, sillä asennetut portaat eivät ole parhainta käyttöpaikkaan soveltuvaa mallia. Sekä liukuportaissa että hississä on ollut lukuisia toimintahäiriöitä viime vuosina. Hissin osalta varaosien saanti on osoittautunut vuosi vuodelta haasteellisemmaksi.
Kontulan metroaseman laituritason perusparannus on erillinen hanke, joka sisältää laituritason perusparannustyöt oman hankesuunnitelmansa mukaisesti. Liukuportaiden ja hissin uusiminen tehdään samassa yhteydessä omana hankkeenaan. Molempien hankkeiden sisältö aikataulutetaan laituritason peruskorjaushankkeen yleisaikatauluun. Edellä mainitulla menettelyllä metroasema voidaan kunnostaa yhdellä kerralla kokonaisvaltaisesti.
Aseman itäpään tasonvaihtolaitteiden uusiminen parantaa niiden käyttövarmuutta ja pienentää huoltokustannuksia. Lisäksi uusien liukuportaiden energiankulutus on alhaisempi kuin nykyisten.
Itäisen sisäänkäynnin kolmen liukuportaan saneeraus ei ole kannattavaa, sillä ne ovat liian kevytrakenteisia käyttötarkoitukseensa, jolloin niiden käyttöhäiriöt ja sitä kautta huoltotarpeet ovat tavanomaisia metroasemakäytössä käytettäviä liukuportaita suuremmat. Kulkuyhteys kiinteällä portaalla ja kahdella liukuportaalla antaa valmiudet hankkia kestävämmät liukuportaat nykyiseen paikkaan sekä varmistaa matkustajien kulun häiriötilanteissa.
Hankkeen toteuttaminen
Hankkeeseen sisältyy itäisen sisäänkäynnin kolmen vanhan liukuportaan purkaminen, kahden uuden liukuportaan asentaminen vanhojen tilalle sekä kiinteän käyntiportaan rakentamien uusien väliin. Lisäksi asennetaan uusi henkilöhissi sisäänkäynnin vanhaan hissikuiluun.
Hankkeen toteuttamisella ei ole vaikutusta metroliikenteeseen. Matkustajien kulku portaiden kautta ei ole mahdollista uusimisen aikana ja matkustajille järjestetään asemalla vaihtoehtoiset kulkureitit hankkeen toteutusvaiheen ajan.
Asennustyöt metroasemalla toteutetaan vuoden 2025 aikana.
Hankkeen kustannukset
Hankkeen arvonlisäverottomaksi kustannukseksi on arvioitu yhteensä enintään 1.300.000 euroa hankesuunnitelman mukaisesti.
Hankkeen kustannustason (esityksen mukaisesti helmikuu 2024) seurannassa käytetään rakennuskustannusindeksiä (2021=100, 2/2024 pisteluku 110,4).
Hankkeen kustannusarvio perustuu asiantuntija-arvioon vastaavista laitetoimituksista.
Hankkeen kustannukset koostuvat suunnittelusta, laitteiden hankinnasta, niiden asennuksesta, kiinteiden portaiden rakentamisesta ja projektipäällikön kustannuksista. Kustannusarvioon sisältyy noin 8 % riskivaraus.
Hankkeen kustannukset otetaan huomioon vuoden 2025 talousarviota laadittaessa.
Hankkeen vaikutukset käyttötalouteen
Hanke aiheuttaa 10 vuoden poistoajalla tasapoistoina noin 130.000 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin.
Arvioitu käyttötalousvaikutus 10 vuoden aikana ilman poistoja on -30.000 euroa/vuosi huolto- ja energiakustannusten vähenemisen myötä.
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) perussopimuksen perusteella asemiin ja rataan kohdistuvista kuluista 50 % investoinnin poistoista ja 50 % laskennallisista korkomenoista voidaan laskuttaa HSL:ltä.
Loppuosa poistoista jää suoraan liikenneliikelaitoksen (HKL) kaupungin infratukena maksettavaksi.
Toimivalta
Hankkeesta päättäminen
Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa muun kuin tilahanketta koskevan suunnitelman ja piirustuksen hyväksymisestä.
Kaupunginhallituksen vahvistamien hyväksymisrajojen mukaan HKL:n johtokunta päättää alle 5 milj. euron hankkeista.
Hankkeen arvonlisäverottoman kokonaishinnan ollessa 1.300.000 euroa HKL:n johtokunta voi päättää hankkeen hyväksymisestä.
Hankintavaltuudet
Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
This decision was published on 31.05.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277