Virkasuhteen täyttäminen, Pelastuskoulu, rehtori, SOTEPE-05-15-24

HEL 2024-007278
More recent handlings
Case 11. / 140 §

Pelastuslaitoksen pelastuskoulun rehtorin viran täyttäminen

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti ottaa koulutuksen, kokemuksen, haastatteluissa ja henkilöarvioinnissa osoitetun kokonaisarvioinnin perusteella sosiaali- ja terveysalan YAMK Sanna Aivion pelastuskoulun rehtorin virkaan (vakanssinumero 018448, pelastuslaitos, pelastuskoulu) 1.7.2024 lukien 5500 euron tehtäväkohtaisen kuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin. Ilmoitettuun palkkaan lisätään HYVTES:n mukainen yleiskorotus.

Virassa noudatetaan kuuden kuukauden koeaikaa.

Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan otetun terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan otetulle on teetetty perusmuotoinen henkilöturvallisuusselvitys (turvallisuusselvityslaki 726/2014).

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Pelastuskoulun rehtorin virka tuli avoimeksi 1.5.2022. Virkaa hoidetaan tilapäisjärjestelyin 30.6.2024 asti.

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan toimialalautakunta päättää toimialan palvelukokonaisuuden johtajan suoran alaisen virkaan ottamisesta. Sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan toimintasäännön mukaan pelastuskoulun rehtori johtaa pelastuskoulua ja toimii yhtenä pelastuslaitoksen palvelukokonaisuuden palvelun päällikkönä.

Pelastuskoulun rehtorin tehtävänä on johtaa koulun pedagogista toimintaa, vastata henkilöstöjohtamisesta, taloudesta, tuloksista ja toiminnan laadusta. Pelastuskoulun rehtori kuuluu pelastuslaitoksen johtoryhmään ja toimii pelastuskomentajan johdossa.

Pelastuskoulun viran kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, hallintokokemus, tehtävien käytännössä osoitettu johtamistaito ja johtamiskokemus sekä suomen kielen erinomainen suullinen ja kirjallinen taito sekä ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Tehtävässä menestyminen edellyttää laaja-alaista näkemystä ammatillisesta koulutuksesta, valmentavaa otetta johtamiseen sekä erinomaista tiimityöskentelykykyä. Rehtorilta odotetaan aiempaa kokemusta pedagogisesta johtamisesta, talousjohtamisesta ja henkilöstöjohtamisesta. Lisäksi rehtorilta edellytetään kykyä vaikuttaa verkostoissa, esiintyä vaikuttavasti sekä innovoida erilaisia ratkaisuja.

Mahdollisuutena viran ansiokkaaseen hoitamiseen valintapäätöstä tehtäessä arvioitiin muutosketteryyttä, paineensietokykyä ja taitoa toimia luovasti muuttuvissa tilanteissa sekä hyviä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja. Eduksi katsottiin pelastusalan tuntemus.

Hakuprosessi

Pelastuskoulun rehtorin virka (vakanssinumero 018448) on ollut julkisesti haettavana 26.3.–15.4.2024. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa osoitteessa helsinkirekry.fi. Lisäksi työpaikkailmoitus oli sähköisesti luettavissa Työmarkkinatorin, Duunitorin, Joblyn sekä Oikotien ilmoituskanavissa. Ilmoitusta markkinoitiin myös Linkedinissä.

Rekrytointi toteutettiin anonyymisti. Anonymiteetti poistettiin videohaastattelukutsujen lähettämisen jälkeen.

Määräajassa hakemuksen jätti 19 hakijaa. Vaadittu kelpoisuus on 18 hakijalla. Yhteenveto hakemuksen jättäneistä on tämän asian liitteenä 1.

Hakemusten perusteella videohaastatteluun kutsuttiin yhdeksän hakijaa, joilla muodollisten kelpoisuusehtojen lisäksi on riittävää ja monipuolista pedagogista johtamiskokemusta ammatillisesta koulutuksesta.

Videohaastattelussa arvioitiin näkemyksellisyyttä hakuilmoituksessa mainittuihin edellytyksiin ja arvostuksiin. Vastausten pohjalta ryhmähaastatteluun kutsuttiin viisi hakijaa. Ryhmähaastattelun pitivät pelastuskomentaja ********** rehtori ********** ja HR:n edustaja **********

Ryhmähaastattelussa arvioitiin hakijoiden näkemyksellisyyttä pelastuskoulun toimintaympäristöstä ja tulevaisuuden tarpeista. Ryhmähaastattelujen perusteella kolme hakijaa valittiin henkilöarviointiin. Henkilöarvioinnin suoritti Psycon Oy viikolla 18.

Henkilöarvioinnin ja muun kokonaisarvioinnin perusteella valittiin yksilöhaastatteluihin kaksi kärkihakijaa: Sanna Aivio ja ********** Haastattelussa olivat mukana pelastuskomentaja ********** rehtori ********** ja HR:n edustajana **********

Toisen vaiheen yksilöhaastattelu pidettiin 13.5.2024 ja siinä olivat mukana edellä mainittujen lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan edustajina apulaispormestari ********** jäsen ********** sekä pelastusjaoston puheenjohtaja **********

Sanna Aivio on koulutukseltaan sosiaali- ja terveysalan YAMK. Aikaisemmalta koulutukseltaan hän on erikoissairaanhoitaja sekä terveydenhoitaja AMK. Hän on suorittanut ammatillisen opettajankoulutuksen, lähiesimiestyön ammattitutkinnon sekä yliopistolliset opetushallinnon opinnot. Sanna Aivio on työskennellyt Helsingin kaupungilla Stadin ammatti- ja aikuisopistolla vuonna 2021 koulutuspäällikön viransijaisena sekä vuodesta 2022 alkaen vakituisessa koulutuspäällikön tehtävässä. Tuntiopettajana hän on toiminut ammatillisen koulutuksen puolella vuodesta 2012.

********** on koulutukseltaan psykologian maisteri. Hän on suorittanut ammatillisen- ja ammatillisen erityisopettajan koulutuksen, opinto-ohjaajan koulutuksen sekä opetushallinnon tutkinnon. **********

Arviointi

Rehtori johtaa pedagogista toimintaa ja vastaa henkilöstöjohtamisesta, taloudesta, tuloksista ja toiminnan laadusta. Hakijoiden arvioinneissa painotettiin pedagogista johtamisosaamista, nykyaikaista johtamisosaamista, laaja-alaista näkemyksellisyyttä toimintaympäristön nykyhetkestä ja tulevaisuuden kehittämistarpeista. Lisäksi arvioitiin hakijoiden valmiuksia vaikuttaa ja toimia verkostoissa sekä toimia tehokkaasti muuttuvissa tilanteissa.

Molemmilla kärkihakijoilla täyttyy tehtävään määritellyt edellytykset. Hakijat ovat monialaisia ammatillisen koulutuksen osaajia ja heillä on pedagogista johtamiskokemusta. He ovat kaupungin johtajille määriteltyjen kulmakivien mukaisesti näkemyksellisiä, linjakkaita, innostuvia ja toimeenpanokykyisiä sekä molemmat toivat esille valmentavan johtamisen johtamistapaansa. Haastatteluissa molemmat osoittivat suurta kiinnostusta haettavaa tehtävää kohtaan.

Koulutuksen ja kokemuksen sekä haastattelussa ja henkilöarvioinnissa osoitetun kokonaisarvion perusteella Sanna Aiviolla on parhaat edellytykset pelastuskoulun rehtorin viran tehtävien hoitamiseen. Hänen näkemykset pelastuskoulun johtamisesta olivat laaja-alaisia, tietoon ja tuntemukseen perustuvia. Hän toi linjakkaasti esille ajatuksiaan koko rekrytointiprosessin ajan ja hänet nähtiin tavoitteellisena ja johdonmukaisesti etenevänä.

Henkilöarvioinnin perusteella hän on työskentelyssään ratkaisukeskeinen, itseensä luottava ja päättäväisesti asioita edistävä. Hän haluaa huolehtia laadusta ja on työssään tunnollinen.

Viestinnällisesti hän on rauhallinen ja selkeä. Hän tuo omat ajatuksensa esiin luontevasti ja vakuuttavasti. Hänellä nähdään olevan hyvät valmiudet verkostoitumiseen ja vaikuttamiseen. Haastatteluissa hän tuo esille nykyaikaista, valmentavan johtamisen johtamistapaa ja perustelee valmentajan johtajuuden käsitteen hyvin. Hän kertoo olevansa läsnä oleva ja osallistava johtaja. Hakijalla nähdään olevan erinomaiset valmiudet henkilöstön johtamiseen ja työyhteisön kehittämiseen.

Hakijan vahvuutena on eduksi luettava tuntemus pelastusalan toiminnasta ja työympäristöstä toimiessaan vastuukouluttajana pelastuslaitoksen pelastajille järjestetyssä sosiaali- ja terveysalan lähihoitajakoulutuksessa. Hänellä nähdään olevan mahdollisuudet ottaa pelastuskoulun rehtorin tehtävä nopeasti haltuun ja kokonaisvaltaisesti hyödyntää tehtävän hoidossa osaamistaan.

********** on monialainen ammatillisen koulutuksen ja pedagogisen johtamisen osaaja. Hakija osoitti erinomaisia henkilöstöjohtamisen ja työyhteisön kehittämisen taitoja. Hän on johtajana valmentava, ratkaisukeskeinen ja viestinnällinen. Hakija nähtiin tunnollisena ja työmotivoituneena. Viestinnältään hakija on itsevarma ja tuo näkemyksensä hyvin esille. Hakijalla on hyvät yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot ja hänellä nähdään olevan hyvät valmiudet verkostoitumiseen. Verkostoitumis- ja vaikuttamistaidoiltaan hän ei kuitenkaan yllä valittavaksi esitettävän hakijan tasolle. Hänen näkemyksensä oppilaitoksen johtamisesta ja kehittämisestä olivat suppeampia kuin valittavaksi esitettävällä hakijalla. Lisäksi hän ei kokonaisuudessaan rekrytointiprosessin aikana yltänyt esiintymään rehtorin tehtävään edellytettävällä vaikuttavuuden tasolla valittavaksi esitettävään hakijaan verrattuna.

Muuta

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan jäsenillä on mahdollisuus tutustua esitykseen liittyviin hakemuksiin ja niistä laadittuun yhteenvetoon sekä henkilöarviointiraportteihin kokouksen aikana.

Close

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 04.06.2024 § 123

Close

This decision was published on 19.06.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Jani Pitkänen, pelastuskomentaja, puhelin: 09 310 30000

jani.pitkanen@hel.fi

Attachments

1. Hakijalistaus
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.