Hankinta, WordPress-ylläpito, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2024-007458
More recent handlings
§ 9

Pienhankinta, määräaikainen jatko Wordpress-ylläpidolle siirtymän ajaksi, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Tietohallintojohtaja

Päätös

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vs. tietohallintojohtaja päätti tehdä Exove Oy:lta pienhankinnan WordPress-ylläpidosta siirtymäkaudelle 30.9.2024 asti. Hankinnan arvonlisäveroton kokonaishinta on enintään 7000 euroa.

Päätöksen perustelut

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala valmistelee WordPress-ylläpidon siirtoa uudelle toimijalle. Ylläpidon oli alun perin tarkoitus siirtyä kaupunginkanslian WordPress-itsepalveluportaaliin. Toimittaja Exove Oy:n kanssa tehtiin kesäkuussa 2023 vuoden jatko WP-ylläpidosta (päätös HEL 2023-006698), sillä suunnitelmat eivät olleet aikataulussa hankintayksiköstä riippumattomasta syystä. Kuitenkin vain osa sivuista voidaan siirtää vuoden 2024 aikana ja kaskon Azure-ympäristöön jää vielä sivustoja, jotka vaativat välitöntä ja jatkuvaa ylläpitopalvelua. Nämä Kaskon ympäristöön jäävät sivustot poikkeavat toteutukseltaan Kanslian tukemasta WordPress-mallista.

Tämän jatkoajan tarkoitus on varmistaa sujuva ylläpitovastuun siirto uudelle ylläpito- ja pienkehityskumppanille siten, että palveluun ei tule keskeytyksiä. Uusi toimittaja saadaan kaupunginkanslian solmiman puitesopimuksen kautta. Uusi ylläpitokumppani toimii tämän lisäajan aikana Exove Oy:n rinnalla, kunnes ylläpidon haltuunotto toteutetaan syyskuun 2024 loppuun mennessä.

Mahdolliset katkokset ylläpito- ja pienkehityspalveluiden saatavuudessa voivat tarkoittaa, että versio- tai tietoturvapäivityksiä ei asenneta riittävän ajoissa. Tämä voi johtaa sivuston käytön katkoksiin ja myös tietoturvan vaarantumiseen. WordPress-sivustoissa on kaksi merkittävää portaalia, jotka ovat oppijoiden ja opettajien päivittäisessä käytössä. Palvelun käyttökatko aiheuttaisi huomattavaa haittaa toiminnalle kouluissa ja oppilaitoksissa. Portaalit Aula ja Opehuone toimivat tiedonvälityksessä ja aloitussivuina erilaisiin digitaalisiin oppimistyökaluihin.

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alittava pienhankinta.
Pienhankinnan avulla varmistetaan järjestelmän keskeytymätön käyttö sinä aikana, kun uutta hankintaa ollaan toteuttamassa. Pienhankinta on
toteutettu ilman tarjouskilpailua, koska on arvioitu, että
ICT- pienhankinnan kilpailuttamisen edellyttämä työmäärä on suhteeton kilpailuttamisella saavutettaviin hyötyihin nähden.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä.

This decision was published on 16.08.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Hans Lähteenmäki, hankintalakimies, puhelin:

hans.lahteenmaki@hel.fi

Decisionmaker

Sami Tikkanen
vs. tietohallintojohtaja

Attachments

1. Tarjous
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.