Hankinta, kirjaston digiperustan hankintaprosessin hankintalakiasiantuntijapalvelut, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Kirjaston digiperustan hankintaprosessin hankintalakiasiantuntijapalvelut
Päätös
Toimialajohtaja päätti hankkia Kirjaston digiperustan hankintaprosessin hankintalakiasiantuntijapalvelut Hannes Snellman Asianajotoimisto Oy:ltä.
Jos hankintasopimusta ei saada solmittua voittaneen tarjoajan kanssa; tai toimeksianto puretaan tai irtisanotaan voittaneesta tarjoajasta johtuvasta syystä, hankitaan Kirjaston digiperustan hankintaprosessin hankintalakiasiantuntijapalvelut tarjousvertailussa seuraavaksi tulleelta tarjoajalta.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi. Sopimus on voimassa 31.12.2025 asti.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on sopimuskaudella enintään 299 999 euroa.
Tämä päätös kumoaa toimialajohtajan päätöksen 26.9.2024, § 40.
Päätöksen perustelut
Aiempi virheellinen päätös ja sen kumoaminen
Toimialajohtaja päätti 26.9.2024, § 40 Kirjaston digiperustan hankintaprosessin hankintalakiasiantuntijapalveluiden hankinnasta. Päätöksessä oli asiavirhe koskien tarjouspyynnön julkaisua. Päätöksessä oli virheellisesti tieto, että tarjouspyyntö olisi julkaistu Tarjouspalvelu Hilmassa (hankintailmoitukset.fi). Lisäksi päätöksen muutoksenhakuohje oli virheellinen. Edellä mainitut asiavirheet ovat korjattu tässä päätöksessä.
Tämä päätös kumoaa aiemman virheellisen päätöksen ja aiempi päätös on poistettu toimialajohtajan pöytäkirjalta.
Hankinnan kohde
Helmet-kirjastojen kirjastojärjestelmä Sierra ollaan uusimassa. Potentiaalisten tarjoajien kanssa on tehty markkinavuoropuhelu ja seuraavaksi ollaan siirtymässä hankinnan seuraavaan vaiheeseen, kilpailutukseen. Helsingin kaupunki on hankinnan vetovastuussa, muut Helmet-kunnat ovat mukana ohjausryhmässä. Kaikki potentiaaliset järjestelmien tarjoajat ovat kansainvälisiä toimijoita, joilla ei ole välttämättä toimistoa Suomessa. Tarvitsemme kilpailutuksessa tueksemme englantia osaavan ja laajat järjestelmähankinnat tuntevan hankintajuridiikkaa osaavan toimiston.
Hankintamenettely
Tarjouspyyntö HEL 2024-007599 julkaistiin tarjouspalvelu.fi -palvelussa 30.8.2024. Hankinta on Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 1397/2015 25 §:n mukainen Kansallisen kynnysarvon alittava, ja hankintalain liitteen E mukainen muiden erityisten palveluhankintojen hankinta, soveltuva CPV-koodi 79111000-5 Oikeudelliset neuvontapalvelut, kansallisen kynnysarvon alittava hankinta.
Hankintayksikkö kartoitti kiinnostusta hankintaan neljältä tunnistetulta hyvämaineiselta palveluntarjoajalta kesäkuussa 2024 Helsingin kaupungin pienhankintaohjeiden mukaisesti. Kiinnostuksen ilmaisi kaksi palveluntarjoajaa, joiden kanssa käytiin markkinakartoituksena keskustelut elokuussa 2024. Kilpailutus suoritettiin rajoitettuna menettelynä.
Tarjoukset
Tarjousten vastaanottamisen määräaika oli 17.9.2024 klo 12. Määräaikaan mennessä saatiin tarjoukset tarjoajilta Hannes Snellman Asianajotoimisto Oy ja PTC Services Oy.
Tarjousten avaamisen jälkeen tarkastettiin tarjoajien soveltuvuus tarjouspyynnössä asetettujen vaatimusten perusteella. Todettiin, että kaikki tarjoajat täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjoajien soveltuvuustarkastuksen jälkeen tarkastettiin tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus. Tarjousvertailuun hyväksyttiin kaksi tarjousta.
Tarjousten vertailu
Tarjouspyynnön mukaan tarjouksista on valittava kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on hankintayksikön kannalta hinta-laatusuhteeltaan paras hankinnan kohteeseen liittyvien vertailuperusteiden mukaan (hankintalain 106 §).
Tarjousvertailun perusteella Hannes Snellman Asianajotoimisto Oy oli kokonaistaloudellisesti edullisin ja tulee siten valituksi palvelun toimittajaksi tarjouspyynnön menettelysääntöjen mukaisesti. Tarjousvertailu suoritettiin tarjoajien tarjoushinnan (painoarvo 20 %) ja laadun (painoarvo 80 %) perusteella.
Tarjoajien vertailupisteet olivat Hannes Snellman Asianajotoimisto Oy 81,21 pistettä ja PTC Services Oy 50,00 pistettä.
Toimivalta
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 12.4.2023, § 50 siirtää hankintojen toimivaltaansa viranhaltijoille Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2. momentin 3. kohdan perusteella siten, että Toimialajohtaja voi päättää hankinnoista 500 000 euroon saakka.
This decision was published on 01.11.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Jari Niskanen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 34163
Tuula Hannonen, ICT-kehityspäällikkö, puhelin: 09 310 37065