Hankinta, sillat ja taitorakenteet, kunnossapitourakka 2025, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-007803
More recent handlings
§ 115

Siltojen ja taitorakenteiden kunnossapitourakka 2025

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti hyväksyä kokonaistaloudellisesti edullisimman A. Kupsu Oy:n tarjouksen. Hankinnan arvioitu kokonaisarvo mahdolliset optiokaudet mukaan lukien on 2 100 000 euroa (alv 0 %) ja enimmäisarvo 2 850 000 euroa (alv 0 %).

Tekninen johtaja päätti oikeuttaa omaisuudenhallintayksikön päällikön täytäntöön panemaan päätöksen Siltojen ja taitorakenteiden kunnossapitourakka KYMP/RYA 2025 töistä.

Päätöksen perustelut

Yleistä

Urakka sisältää pääasiassa siltojen ja taitorakenteiden kunnossapitoon liittyviä töitä. Työt aloitetaan olosuhteiden salliessa keväällä 2025 ja työt valmistuvat tarjouspyynnön mukaisesti saman vuoden loppuun mennessä. Urakassa on varauduttu mahdolliseen kahteen vuoden pituiseen optiokauteen.

Kohteet ovat pieniä ja osa selviää urakan aikana mm. vuosittain tehtävissä siltojen tarkastuksissa. Urakassa on tarkoitus tehdä myös muiden katu- ja puistoalueilla sijaitsevien taitorakenteiden kuten esimerkiksi portaiden, meluseinien sekä tuki- ja rantamuurien korjauksia.

Työt on tarkoitus toteuttaa yksikköhintaurakkana. Tehtävät, joille ei ole sovittua yksikköhintaa, toteutetaan omakustannushintaan.

Kustannukset

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on sopimuskaudella (1.1.2025-31.12.2025) noin 700 000 euroa. Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo mahdolliset optiokaudet (1.1.2026-31.12.2026 ja 1.1.2027-31.12.2027) mukaan lukien on yhteensä noin 2 100 000 euroa ja enimmäisarvo 2 850 000.

Työt rahoitetaan siltojen kunnossapitoon varatuilla käyttötalousmäärärahoilla. Suurempia kohteita voidaan rahoittaa myös korjaustöiden luonne huomioiden siltojen peruskorjaukseen varatuilla investointimäärärahoilla.

Tarjouspyyntömenettely ja saadut tarjoukset

Kysymyksessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä rakennusurakkahankinta. Avoimeen hankintamenettelyyn perustuva hankintailmoitus ”Siltojen ja taitorakenteiden kunnossapitourakka KYMP/RYA 2025” julkaistiin sähköisessä julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmassa 10.9.2024. Tarjouspyyntöaineisto oli saatavilla sähköisen kilpailutusjärjestelmän kautta.

Määräaikaan 30.10.2024 kello 13.00 mennessä saatiin 7 tarjousta, jotka tulivat seuraavilta yrityksiltä:

  • A. Kupsu Oy
  • Destia Oy
  • GRK Suomi Oy
  • Infraroad Oy
  • MPV- Infrarakenne Oy
  • Oteran Oy
  • VM Suomalainen Oy

Soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

Saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tarjoajien soveltuvuudelle tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset.

Laadun arviointi

Hankintayksikkö pisteytti saadut tarjoukset tarjouspyynnössä asetettujen laadunarviointikriteerien perusteella.

Laatuarviointi perustui urakkaan valittavan vastaavan työnjohtajan kokemukseen samantyylisistä hankkeista. Laatuarvioinnissa annetut pisteet muunnettiin siten, että parhaat pisteet saaneelle tarjoajalle annettiin 60 pistettä ja muille saatujen pisteiden suhteessa. Laatuarvioinnin vertailuperusteet oli esitetty tarjouspyynnön liitteissä. Laatuarvioinnin pisteytys ja pisteiden perustelut on esitetty tarkemmin arviointipöytäkirjassa.

Laadun vertailupisteet jakautuivat seuraavasti:

A. Kupsu Oy
60,00
Infraroad Oy
59,27
MPV-Infrarakenne Oy
44,31
Oteran Oy
34,36
Destia Oy
33,51
VM Suomalainen Oy
22,75
GRK Suomi Oy
6,30

Hinta

Tarjouspyynnön mukana toimitettiin erillinen tarjoushintalomake, jossa oli lueteltu urakkaan kuuluvat yksikköhintaiset työt. Jokainen yksikköhintainen työsuorite sisälsi hankintayksikön antamat määrät, jotka perustuvat aiempien urakoiden toteumiin. Tarjoajat antoivat kullekin työsuoritteelle oman yksikköhintansa. Määristä ja urakoitsijoiden antamista yksikköhinnoista muodostettiin vertailuhinta urakoitsijoiden pisteytystä varten. Urakoitsijan tarjouskaavakkeeseen laskemaa vertailuhintaa käytetiin vain tarjoajien vertailuun, mutta kutakin yksikköhintaa käytetään urakan aikana maksuperusteena.

Hintapisteet muunnettiin siten, että halvimman vertailuhinnan antaneelle tarjoajalle annettiin 40 pistettä ja muille näiden vertailuhintojen suhteessa.

Vertailuhinnat ja niitä vastaavat pisteet on esitetty oheisessa taulukossa halvimmasta kalleimpaan.

A. Kupsu Oy
923 950,00 €
40,00
Destia Oy      
1 098 808,40 €
33,63
VM Suomalainen Oy
1 224 655,00 €
30,18
MPV-Infrarakenne Oy
1 253 850,00 €
29,48
Oteran Oy
1 368 580,00 €
27,00
Infraroad Oy  
1 499 885,00 €
24,64
GRK Suomi Oy
2 723 591,00 €
13,57

Sopimuskumppanin valinta

Urakoitsijan valintaperusteena oli tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo oli 40 % ja laadun 60 %.

Tarjousten kokonaistaloudellista edullisuutta kuvaavat vertailupisteet on esitetty oheisessa taulukossa paremmuusjärjestyksessä.

A. Kupsu Oy
100,00
Infraroad Oy
83,91
MPV-Infrarakenne Oy
73,78
Destia Oy
67,15
Oteran Oy
61,36
VM Suomalainen Oy
52,93
GRK Suomi Oy
19,87

Tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki A. Kupsu Oy.

Sopimuskumppaniksi hyväksytyn osalta on tarkastettu Helsingin kaupungin harmaan talouden torjuntaohjeen mukaiset selvitykset.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 19.12.2023 § 700 mukaan teknisellä johtajalla on hankintavaltuudet enintään 3 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Tekninen johtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

This decision was published on 29.11.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Eero Sihvonen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 39448

eero.sihvonen@hel.fi

Decisionmaker

Kari Pudas
tekninen johtaja

Attachments

1. Arviointipöytäkirja
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.