Talousarvioaloite, erityisuimakortin muutoksesta seuranneiden vaikutusten korjaaminen

HEL 2024-007950
More recent handlings
Case 7. / 105 §

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Ville Jalovaaran talousarvioaloitteesta koskien erityisuimakortin muutoksesta seuranneiden vaikutusten korjaamista

Culture and Leisure Committee

Lausunto

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta toteaa, että toimenpide-ehdotuksia erityisuimakorttiuudistuksen vaikutusten seuraamista helsinkiläisten uintiharrastukseen ja palautteen keräämisestä uimahalleilta ei ole huomioitu talousarvioehdotuksessa. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta katsoo, että näiden toteuttaminen esimerkiksi puutteellisten perustietojen vuoksi ei ole mahdollista edes lisärahoituksella.

Toimenpide-ehdotus korvaavan mallin luomisesta erityisuimakortin rinnalle on jo aloitettu. Valmistelussa olevan mallin talousvaikutukset arvioidaan vähäisiksi, eikä niitä siksi ole tarpeen huomioida talousarvioehdotuksessa.

Erityisuimakorttiuudistuksen vaikutusten seuraaminen uimaharrastuksen vähentymiseen

Erityisuimakorttiuudistuksen vaikutusten seuraaminen helsinkiläisten uintiharrastukseen ei ole mahdollista.

Helsingin kaupunki pystyy seuraamaan erityisuimakortin myyntitilastoja vuosittain, joita kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala onkin sitoutunut seuraamaan. Helsingin kaupunki pystyy lisäksi seuraamaan muiden omien tuotteidensa myyntitilastoja.

Helsingin kaupunki ei ole kuitenkaan tieto- ja yksityisyydensuojasyistä pystynyt tallentamaan erityisuimakorttiasiakkaista perustietoja, kuten myöntämisen perustetta (henkilön terveystieto). Helsingin kaupungilla on lisäksi käytössään ainoastaan Helsingin kaupungin hallinnoimien uimahallien ja maauimaloiden myyntitilastot muiden tuotteiden kuin erityisuimakortin osalta. Näidenkään osalta ei kuitenkaan pystytä todentamaan esimerkiksi, että juuri erityisuimakorttiuudistus on syynä jonkin tuotteen hankkimiselle tai hankkimatta jättämiselle.

Tämän vuoksi myyntitilastoista ei pystytä todentamaan sitä, kuinka moni aiemmin voimassa olleilla myöntämiskriteereillä erityisuimakortin hankkinut on edelleen oikeutettu erityisuimakorttiin uudistuneilla myöntämiskriteereillä. Osalla asiakkaista oikeus erityisuimakortin hankintaan on säilynyt uudistuksesta riippumatta.

Tilastoista ei myöskään pystytä todentamaan, kuinka moni on pystynyt jatkamaan vesiliikuntaharrastusta hankkimalla esimerkiksi toisenlaisen kausituotteen uimahalliin tai maauimalaan. Helsingin kaupungilla ja kumppanihalleilla on tarjolla myös muunlaisia kausituotteita sekä alennuksia erityisuimakortin lisäksi, ja osa on päätynyt jatkamaan harrastusta näiden avulla.

Tilastoista ei myöskään ilmene, kuinka moni uusi asiakas on pystynyt hankkimaan erityisuimakortin myöntämiskriteereiden uudistumisen myötä. Uudistus on mahdollistanut erityisesti eri tavoin toimintarajoitteisille helsinkiläisille erityisuimakortin hankinnan.

On myös mahdollista, että osa asiakkaista on muuttanut liikkumistottumuksiaan, ja siirtynyt harrastamaan eri liikuntamuotoja tai lisäämään vesiliikunnan rinnalle uusiakin liikkumismuotoja uudistuksen myötä. Näitäkään myönteisiä vaikutuksia emme kuitenkaan pysty todentamaan tilastoista emmekä luotettavasti myöskään yksittäisten palautteiden avulla.

Erityisuimakortin myöntämiskriteereiden muutoksen vaikutuksia ei myöskään pystytä kysymään suoraan entisiltä tai nykyisiltä erityisuimakorttiasiakkailta, sillä aiemmin kuvatuista syistä erityisuimakorttiasiakkaista ei ole pystytty muodostamaan sellaista asiakasrekisteriä, jonka kautta kyselyä olisi mahdollista kohdentaa suoraan erityisuimakorttiasiakkaille.

Palautteen kerääminen eritysuimakorttiuudistuksesta uimahalleilla

Palautteen kerääminen uimahalleissa erityisuimakorttiuudistuksen vaikutusten seuraamiseksi helsinkiläisten uintiharrastukseen ei ole mahdollista. Uimahalleissa palautetta kyselemällä selviää ainoastaan sen asiakasryhmän näkemys, jotka ovat pystyneet jatkamaan vesiliikuntaharrastustaan uudistuksen jälkeenkin. Koska palautekeruuta ei pystytä kohdistamaan kaikille asiaa koskeville asiakkaille, on mahdollista, että myös kyselyn tulokset vääristyvät.

Lisäksi uimahallien henkilöstö ei erota erityisuimakortilla asioivia henkilöitä, sillä kaikki asiakkaat kulkevat kulkukortillaan itsenäisesti porteista asioimatta välttämättä henkilöstön kanssa. Näin ollen palautetta tulisi kerätä kaikilta uimahallissa asioivilta.

Lisäksi asiakkailta tulisi tiedustella henkilökohtaista ja sensitiivistäkin tietoa siitä, millä kortilla tai mahdollisella alennuksella kukin uimahallissa asioi.

Helsingin kaupunki ei myöskään voi velvoittaa kumppaniuimahallejaan toteuttamaan tai mahdollistamaan kyselyn toteuttamista.

Vain valikoiduillakin uimahalleilla toteutettuna kysely vaatisi siitä saatavaan hyötyyn ja tulosten käytettävyyteen nähden varsin runsaasti lisäpanostusta. Panostus on tarkoituksenmukaisempaa kohdistaa esimerkiksi korvaavan mallin luomiseksi erityisuimakortin rinnalle.

Korvaavan mallin laatiminen erityisuimakortin rinnalle

Lisäksi talousarvioaloitteessa ehdotetaan, että vuodeksi 2025 laadittaisiin kriteerit täyttävä korvaava malli, jolla kyseisen ryhmän terveyttä ja työkykyä tukeva uintiharrastus voi jatkua.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on jo 30.1.2024, § 7 päätöksessään erityisuimakortin myöntämiskriteereiden uudistamisesta edellyttänyt, että toimiala alkaa välittömästi valmistelemaan erityisuimakorttia hintatasoltaan vastaavan uima- tai liikkumiskortin luomista ja ulottamista myös tiettyjä sosiaaliturvaetuuksia saaville henkilöille.

Valmistelu ja selvitykset on aloitettu välittömästi kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan päätöksenteon jälkeen, ja valmistelu etenee omana prosessinaan. Aloitteella ehdotetun toimenpiteen toteutus on siis jo aloitettu ja se valmistuu vuoden 2024 loppuun mennessä.

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Close

Kaupunginkanslia on pyytänyt kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa 10.9.2024 mennessä kaupunginhallitukselle valtuutettu Ville Jalovaaran talousarvioaloitteesta koskien erityisuimakortin muutoksesta seuranneiden vaikutusten korjaamista. Aloite on kokonaisuudessaan liitteenä.

Talousarvioaloitteesta ei ole pyydetty lausuntoa muilta lauta- tai johtokunnilta.

Lauta- ja johtokuntien on käsiteltävä talousarvioaloitteista annettavat lausunnot samanaikaisesti talousarvioehdotusten kanssa. Lausunnoissa on selvitettävä, miten aloitteessa esitetyt toimenpiteet on otettu huomioon talousarvioehdotuksessa.

Lausunnossa on yksiselitteisesti mainittava, kuinka paljon aloitteessa esitetty toimenpide lisää tai vähentää määrärahojen tarvetta ja onko nämä sisällytetty hallintokunnan talousarvioehdotukseen. Vastaavasti on ilmoitettava toimenpiteen vaikutukset suoritemääriin sekä sisältyvätkö muutokset talousarvioehdotukseen.

Close

This decision was published on 03.09.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

liikuntajohtaja
Tarja Loikkanen

Ask for more info

Kata Isotalo, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 21706

kata.isotalo@hel.fi

Tuuli Salospohja, liikuntapalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 87500

tuuli.salospohja@hel.fi