Hankinta, Jätkäsaaren kannaksen silta ja Jätkäsaarenlaituri, projektinjohtourakka, kaupunkiympäristön toimiala
Jätkäsaaren kannaksen silta ja Jätkäsaarenlaituri, projektinjohtourakka, urakoitsijan valinta
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi GRK Suomi Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti, että GRK Suomi Oy:n kanssa tehdään Jätkäsaaren kannaksen siltaa ja Jätkäsaarenlaiturin projektinjohtourakkaa koskeva hankintasopimus. Hankinnan tavoitehinta on 17 198 745,00 euroa (alv 0 %). Hankinnan kattohinta on 1,1 x tavoitehinta. Kiinteä projektinjohtopalkkio on 1 561 000,00 euroa (alv 0 %).
Lisäksi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto oikeutti kaupunkiympäristön toimialan infrapäällikön allekirjoittamaan Jätkäsaaren kannaksen silta ja Jätkäsaarenlaiturin projektinjohtourakkaa koskevan hankintasopimuksen.
Hankintasopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu.
Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valittu tarjoaja on toimittanut hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohde ja hankintamenettely
Hankinnan kohteena on Jätkäsaaren kannaksen silta ja Jätkäsaaren laituri projektinjohtourakka, joka sisältää Jätkäsaaren kannaksen nykyisen sillan ja kiviverhoilun purun, uuden Jätkäsaaren kannaksen sillan rakentamisen, kunnallistekniikan siirto- ja uudistamistöitä, valaistuksen rakentamista ja katualueiden muutokset lopullisine istutuksineen ja varusteineen. Hankkeen urakka-aika on 1.11.2024 - 31.12.2026.
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan 18.6.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2024-008284. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä rakennusurakka.
Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus 19.6.2024 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin ko. tarjouspyyntöä koskeva Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa.
Kilpailutuksen perusteella valitaan yksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt tarjoaja. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, jolla on rakennuttajan asettamien tarjoajan soveltuvuutta koskevien vaatimusten täyttävistä tarjouksista paras hinta-laatusuhde. Hinnan osuus vertailussa on 60 % ja laadun osuus vertailussa on 40 %. Tarjousten vertailuperusteet oli esitetty tarkemmin tarjouspyynnön liiteasiakirjoissa.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 19.8.2024 klo 13.00 mennessä tarjouksen jätti kaksi (2) tarjoajaa:
- GRK Infra Oyj
- YIT Infra Oy
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tilaajan asettamat vaatimukset.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.
Kaikki tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Kaikki tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjouspyyntö ja tarjousten vertailu
Tarjoajien tuli palauttaa tarjouksen liitteinä hintaliite sekä seuraavat laatutarjouksen osat:
- Projektisuunnitelma
- Aikataulu
- Avainhenkilöiden pisteytyslomake
- Yritysreferenssien pisteytyslomake
Tarkastusvaiheessa todettiin, että saadut tarjoukset täyttivät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailuperusteena oli paras hinta-laatusuhde siten, että hinnan painoarvo oli 60 % ja laadun painoarvo oli 40 %.
Tarjousten laatuvertailun pisteytyksen painokertoimet jakautuivat seuraavasti:
- Projektisuunnitelma 15 %
- Aikataulu 5 %
- Avainhenkilöt 10 %
- Yritysreferenssit 10 %
Lopulliset laatupisteet laskettiin laskemalla laadullisista vertailuperusteista saadut lopulliset yhteenlasketut pisteet. Suurimmat yhteenlasketut pisteet saanut tarjoaja sai täydet lopulliset laatupisteet ja muiden tarjoajien lopulliset laatupisteet suhteutettiin tähän kahden desimaalin tarkkuudella kaavalla:
- Maksimipisteet (40 pistettä) x (ko. tarjoajan yhteenlasketut laatupisteet / parhaat yhteenlasketut laatupisteet).
Tarjousten vertailuhinta laskettiin kaavalla:
- (Kiinteä projektinjohtopalkkio x 2,5) + työmaakustannukset + riskivaraus.
Alhaisimman vertailuhinnan tarjonnut tarjoaja sai täydet hintapisteet ja muiden tarjoajien hintapisteet suhteutetaan tähän kahden desimaalin tarkkuudella kaavalla:
- Maksimipisteet (60 pistettä) x (alhaisin vertailuhinta / ko. tarjoajan vertailuhinta).
Tarjouksen vertailupisteet muodostuvat tarjouksen yhteenlasketuista hinnan ja laadun kokonaispisteistä. Korkeimmat vertailupisteet saanut tarjous voittaa tarjouskilpailun.
Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteenä olevasta valintamuistiosta ja vertailutaulukosta.
Urakoitsijan valinta
Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki GRK Suomi Oy.
Hankintapäätös on ehdollinen siihen saakka, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitetut rikosrekisteriotteet ja on todettu, ettei hankintalaissa tarkoitettuja poissulkemisperusteita ilmennyt.
Urakkaan liittyvät katusuunnitelmat hyväksytty kaupunkiympäristölautakunnan toimesta 17.5.2022 § 300.
https://paatokset.hel.fi/fi/asia/hel-2021-010344
Tätä hankintasopimusta ei ole jaettu osiin, koska hankinta on palvelukokonaisuus, jonka jakaminen tekisi sopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 19.12.2023 § 700) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuus 3 miljoonan euron ylittävissä hankinnoissa. Jaosto on siten toimivaltainen päättämään hankinnasta.
This decision was published on 10.09.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Jukka Repo, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 39968