Virkasuhteen täyttäminen, työllisyyspalveluliikelaitos, hallintopäällikkö, KANSLIA-01-22-24

HEL 2024-008398
More recent handlings
§ 23

Työllisyyspalveluliikelaitoksen hallintopäällikön virkaan ottaminen

Elinkeinojohtaja

Päätös

Vs. elinkeinojohtaja ottaa oikeustieteiden maisteri Marlo Puron työllisyyspalveluliikelaitoksen hallintopäällikön vakinaiseen virkaan 5588,53 euron tehtäväkohtaisella palkalla. Virassa on kuuden kuukauden koeaika.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa, eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, on päätös tällaisen henkilön osalta ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Päätöksen perustelut

Työllisyyspalveluliikelaitoksen perustamista koskevan päätöksen (KV 13.3.2024, § 59) mukaan työllisyyspalveluliikelaitoksen tehtävänä on huolehtia julkisten työvoimapalveluiden tuottamisesta, kaupungin työllisyyden edistämisestä sekä niihin liittyvästä kehittämisestä ja koordinaatiosta ja työikäisten kotoutumista edistävien palveluiden tuottamisesta.  

Kaupunginhallitus perusti 6.5.2024 alkaen § 259 Helsingin kaupungin työllisyyspalveluliikelaitoksen virkoja. Niistä yksi on hallintopäällikön virka. Virat sijoitetaan väliaikaisesti kaupunginkanslian elinkeino-osastolle ja siirretään 1.1.2025 lukien toimintansa aloittavaan työllisyyspalveluliikelaitokseen.

Tehtävänkuvaan kuuluvat työllisyyspalveluliikelaitoksen 1.1.2025 käynnistyvän toiminnan suunnittelu ja valmisteleminen sekä vuoden 2024 loppuun asti käynnissä olevaan työllisyyden kuntakokeiluun liittyvät valvonta-, kehittämis-, seuranta-, tilastointi-, ennakointi- ja ohjaustehtävät.

Hallintopäällikön virka oli julkisesti haettavana 22.5.-5.6.2024 kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa. Hakuilmoitus oli lisäksi esillä Työmarkkinatorin, Joblyn, Oikotien ja Duunitorin työnhakusivustoilla sekä LinkedInin työpaikkajulkaisuissa. Rekrytoinnin markkinoinnissa käytettiin myös Helsingin Sanomien diginostoa.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 9 kohdan mukaan kansliapäällikkö,  
ellei ole siirtänyt tehtävää toiselle viranhaltijalle, ottaa palvelukseen  
kaupunginkanslian viranhaltijat ja työntekijät.   

Virkaa täytettäessä on noudatettava perustuslain 125 § 2 momenttia säädettyjä yleisiä virkanimitysperusteita, jotka ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.  Hallintopäällikön viran kelpoisuusvaatimuksena on oikeustieteellinen ylempi korkeakoulututkinto. Lisäksi viran kelpoisuusvaatimuksena on kokemusta johtamistehtävissä sekä suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito sekä englannin kielen taito.

Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että tehtävään etsitään hakijaa, jolla on vahva juridinen yleissivistys ja kykyä tuottaa linjauksia olemassa olevan tiedon pohjalta. Tehtävään haetaan uudistamiskykyistä valmentavaa johtajaa, joka omaa erinomaiset vuorovaikutustaidot.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Virkaa haki hakuajan puitteissa 5 henkilöä. Hakijoista kolme täytti virkaan asetetut kelpoisuusvaatimukset.

Hakemuksia arvioitaessa huomioitiin, kuinka hyvin hakemuksissa esiin tuotu osaaminen ja aiempi kokemus vastaavat haettavan tehtävän vaatimuksia. Jatkoon kutsuttiin kaikki kolme kelpoisuusehdot täyttävää hakijaa.

Seuraava vaihe toteutettiin videohaastatteluna. Videovastaukset pyydettiin Helbit-rekrytointijärjestelmän videohaastattelutyökalulla 6.- 10.6.2024.Videohaastattelun vastauksia arvioivat työllisyysjohtaja Annukka Sorjonen, kehittämispäällikkö Heli Lappi-Rantanen ja asiantuntija Anne-Mari Mourukoski. Arvioinnissa painotettiin videoiden perusteella välittynyttä näkemyksellistä johtamisotetta, tapaa välittää videossa sanomansa vakuuttavasti ja jäsentyneesti sekä eteenpäin katsovia ajatuksia juridiseen substanssiin liittyen. Jatkoon kutsuttiin kaikki kolme hakijaa, joiden aiempi kokemus sekä videovastaukset antoivat vakuuttavan kuvan soveltuvuudesta virkaan.

Kaikki videovaiheeseen yltäneet olivat kokeneita ja osaavia ammattilaisia. Arvioinnissa painotettiin videoiden perusteella välittynyttä näkemyksellistä johtamisotetta, tapaa välittää videossa sanomansa vakuuttavasti ja jäsentyneesti sekä eteenpäin katsovia ajatuksia juridiseen substanssiin liittyen. Jatkoon siihen kutsuttiin 3 hakijaa, joiden aiempi kokemus sekä videovastaukset antoivat vakuuttavimman kuvan soveltuvuudesta virkaan.

Seuraava haastattelukierros toteutettiin ryhmähaastatteluna 17.6.2024, johon kutsuttiin Petri Heinonen, Lidia Perkiö ja Marlo Puro. Ryhmähaastattelutilanteeseen osallistuivat sekä hallintopäällikön viran sekä samaan aikaan haettavana olleen työllisyyspalveluliikelaitoksen hankintapäällikön viran hakijat. Ryhmähaastattelussa hakijoita arvioivat työllisyysjohtaja Annukka Sorjonen, asiantuntija Henna Heikkinen, asiantuntija Anne-Mari Mourukoski sekä kehittämispäällikkö Heli Lappi-Rantanen.

Petri Heinonen on suorittanut oikeustieteiden maisterin ylemmän korkeakoulututkinnon Helsingin yliopistossa vuonna 2008. Lisäksi hän on suorittanut MBA-tutkinnon The University of Northamptonissa vuonna 2023. Hän on työskennellyt vuodesta 2019 Helsingin kaupungilla sisäisenä tarkastajana sekä johtavana sisäisenä tarkastajana, vastaten erityisesti keskushallinnosta ja tytäryhteisöistä Aiemmin hän on työskennellyt erilaisissa asiantuntija- sekä esihenkilötehtävissä Visma PPG/Visma Duetto Oy:ssä, Työttömyysvakuutusrahastossa, PayEx Oy:ssä sekä Aktiv Kapital Finland Oy:ssä ja sitä ennen mm. S-pankissa.

Lidia Perkiö on suorittanut oikeustieteiden maisterin ylemmän korkeakoulututkinnon Helsingin yliopistossa vuonna 2021. Hän on työskennellyt Helsingin kaupungilla työllisyyden kuntakokeilun juristina vuodesta 2021 erilaisissa työllisyyden kuntakokeiluun liittyvissä tehtävissä, kuten valmistellut hallintokanteluita, oikaisuvaatimuksia ja ollut mukana laatimassa erilaisia prosesseja sekä kouluttamassa ja tiedottamassa uusia linjauksia. Aiemmin hän on työskennellyt erilaisissa lakiasiaintehtävissä Junior Advisor rooleissa mm. Ernst & Young Oy:ssä, Lakiasiaintoimisto Lawely Oy:ssä sekä Lexmentor Oy:ssä.

Marlo Puro on suorittanut oikeustieteiden maisterin ylemmän korkeakoulututkinnon Turun yliopistossa vuonna 2020. Hän on työskennellyt Helsingin kaupungilla juristina vuodesta 2021 lähtien ja johtavana lakimiehenä vuodesta 2022 lähtien, vastaten oikeudellisen tuen tarjoamisesta erityisesti TE24-uudistuksen vaativiin valmistelutehtäviin, kaupungin edunvalvontaan sekä linjausten tuottamiseen liittyen. Aiemmin hän on työskennellyt mm. lakimiehenä Suomen vero- ja lakipalvelut Oy:ssä sekä Traineena Deloitte Oy:ssä sekä Roschier Asianajotoimisto Oy:ssä.

Kaikilla ryhmähaastatteluun kutsutuilla arvioitiin olevan hyvää juridista substanssiosaamista. Ryhmähaastattelussa hakijoita arvioitiin hallintopäällikön viran substanssiin liittyvän ryhmä- ja yksilötehtävän perusteella.

Rekrytointiryhmä arvioi, kuinka hyvin hakijat pystyivät tuomaan ryhmähaastattelutilanteessa esiin näkemyksellistä ja strategista johtamisotetta, moderneja johtamisen keinoja, ilmaisun vakuuttavuutta sekä yhteistyökykyä ryhmässä. Jatkoon valitut toivat parhaiten esiin johtamisen näkökulmaa operatiivisen ja kehittämisnäkökulman lisäksi ja pystyivät tuomaan keskusteluun johtotehtävässä vaadittavaa strategisen tason näkemystä. Jatkoon valitut esittivät sanomansa vakuuttavimmin ja onnistuivat tekemään sen kiteytetysti ja toiset mukaan kutsuvasti.

Jatkoon henkilöarviointeihin ja toiselle haastattelukierrokselle kutsuttiin Petri Heinonen ja Marlo Puro.

Henkilöarvioinnit toteutti MPS-yhtiöt Oy ajalla 18.-26.6.2024 ja toisen kierroksen haastattelut pidettiin 28.6.2024.Toisessa haastattelussa hakijoita haastattelivat ja arvioivat työllisyysjohtaja Annukka Sorjonen, yhteisten palvelujen johtaja Kirsti Laine-Hendolin, yksikön päällikkö vs. elinkeinojohtaja Paula Miettinen, asiantuntija Henna Heikkinen ja asiantuntija Anne-Mari Mourukoski. 

Arviointi

Työllisyyspalveluliikelaitoksen hallintopäälliköllä on merkittävä rooli uuden liikelaitoksen toiminnan alkuun saamisessa ja siihen kohdistuviin suuriin odotuksiin vastaamisessa. Hallintopäällikkö vastaa työvoimapalveluita koskevien laillisuusvalvonta-asioiden ja muiden selvityspyyntöjen prosessista sekä antaa oikeudellista tukea muutoksenhaussa. Hallintopäällikkö tuottaa myös linjauksia liikelaitoksen kannalta tarkoituksenmukaisimmista ratkaisuista ja johtaa juristeista ja muista hallintoasiantuntijoista koostuvaa tiimiä.

Lopullinen vertailu suoritettiin kahden kärkihakijan, Petri Heinosen ja Marlo Puron välillä.

Tehtävässä menestyminen edellyttää kykyä tuottaa linjauksia ja uusia eri hallintokuntia läpäiseviä toimintamalleja ja palveluprosesseja, joiden lainmukaisuuden arviointi edellyttää itsenäistä, ketterää ja vahvaan ammatinhallintaan perustuvaa harkintaa ja uudistamiskykyä. Molemmilla kärkihakijoilla on osaamista arvioida toiminnan lainmukaisuutta ja he toivat esiin hyviä, keskenään erilaisia uudistamisen ajatuksia. Marlo Puro toi kuitenkin konkreettisemmin esiin ajatukset siitä, miten hän johtaisi tiiminsä läpi muutosten ja veisi läpi uusia toimintamalleja läpi hallintokuntien.

Työssä onnistuminen edellyttää myös valmentavaa johtamisotetta sekä erinomaista paineensietokykyä ristiriitaisten odotusten keskellä. Heinonen on aktiivisesti kehittänyt johtamis- ja esihenkilötaitojaan ja toi esille motivaationsa olla tulevaisuudessa johtamassa sekä organisaatiota että tiimiä. Heinonen haluaa johtaa osallistaen ja muita kuullen. Purolla puolestaan on kokemusta johtamisesta, mutta hänellä ei ole varsinaista esihenkilökokemusta. Puro kuitenkin toi esiin kokemuksensa muiden juristien ohjaajana, sekä halunsa kehittyä kohti esihenkilöroolia.

Valittavalla henkilöllä tulee olla lisäksi erinomaiset vuorovaikutustaidot sekä taito tuottaa selkeää suullista ja kirjallista ilmaisua. Molemmat hakijat osoittivat kykynsä tuottaa selkeää suullista ja kirjallista ilmaisua. Puro kuitenkin onnistui tuomaan sanomansa esiin varmemmin sekä selkeämmin. Kiteyttämisen Puro taitoi Heinosta vahvemmin. Sekä Heinosella että Purolla on viran kelpoisuusehtona edellytetty suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito sekä englannin kielen taito.

Kärkihakijoista Marlo Puro toi esiin kokemuksensa työllisyyden kuntakokeilun tehtävissä luomistaan uusista toimintamalleista juuri työllisyyspalveluihin kohdistuen. Heinoselle puolestaan työllisyyden ekosysteemi on vieraampi.

Hakuasiakirjoihin, haastatteluihin ja henkilöarviointiin perustuvan kokonaisarvion perusteella katsotaan, että hakijoista Marlo Purolla on parhaat edellytykset hoitaa edellä kuvattuja hallintopäällikön virkaan kuuluvia tehtäviä. Hänen valintaansa puoltaa rekrytointiprosessin aikana esiin tuotu vahva näyttö kyvystä tuottaa toimintamalleja sekä palveluprosesseja lainmukaisuuden huomioiden uudistavalla otteella, valmentavan johtamisen periaatteita noudattaen. Arvioidaan, että Puro pystyy hyödyntämään dynaamista otettaan ja luovimaan menestyksekkäästi erilaisten odotusten ristipaineessa.

This decision was published on 05.07.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Anne-Mari Mourukoski, asiantuntija, puhelin: 09 310 60746

anne-mari.mourukoski@hel.fi

Decisionmaker

Paula Miettinen
vs. elinkeinojohtaja

Attachments

1. Hakijaluettelo_hallintopäällikkö, työllisyyspalveluliikelaitos
2. Hakijayhteenveto

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.