Hankinta, Helsingin kaupunkikehityksen ja raitioteiden ohjelma, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunkikehityksen ja raitioteiden ohjelman allianssien palveluntuottajien hankinta, kaupunkiympäristön toimiala
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti osaltaan valita Helsingin kaupunkikehityksen ja raitioteiden ohjelman allianssin palveluntuottajiksi:
- ryhmittymän Wiehe (Destia Oy, Destia Rail Oy, Proxion Plan Oy, WSP Finland Oy) ja
- ryhmittymän Mainio (YIT Infra Oy, Sitowise Oy, Sweco Finland Oy, NRC Group Finland Oy).
Lisäksi jaosto oikeutti kaupunkiympäristön toimialan infrapäällikön allekirjoittamaan hankintaa koskevat allianssisopimukset sekä kehitys- ja toteutusvaiheita koskevat tilaukset. Tilaukset tehdään tehtyjen hankepäätösten, talousarvion ja hankintavaltuuksien puitteissa.
Hankintapäätöksen täytäntöönpano edellyttää, että Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenne Oy:n hallitus tekee vastaavan sisältöisen päätöksen.
Hankintaa koskeva allianssisopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet allianssisopimukset. Allianssisopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat projektinjohtaja Anton Silvo ja tiimipäällikkö Ville Alajoki. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on Kaupunkiliikenne Oy:n ja kaupunkiympäristön toimialan yhteisprojekteina toteutettavien kaupunkikehitys- ja raitiotieprojektien allianssitoteutus. Ohjelmaan sisältyvät projektit ovat Länsiratikat (aiemmin Länsi-Helsingin raitiotiet), Länsisataman pikaraitiotie ja Viikin-Malmin pikaraitiotie sekä niihin liittyviä investointeja. Ohjelman ensimmäisessä osassa suunnitellaan ja toteutetaan Länsiratikat sekä laaditaan Länsisataman pikaraitiotien ja Viikin-Malmin pikaraitiotien hankesuunnitelmat. Ohjelman toisessa osassa suunnitellaan ja toteutetaan viimeksi mainitut projektit, mikäli kaupunki tekee päätöksen niiden toteutuksesta.
Hankinnan arvoitu enimmäisarvo kaikkien tilaajien osalta on 1 200 milj. euroa (alv 0 %), josta raitiotieinvestointien osuus on noin 600 milj. euroa (alv 0 %), katuinvestointien osuus noin 400 milj. euroa (alv 0 %), metroinvestointien osuus noin 50 milj. euroa (alv 0 %) ja vesihuollon osuus noin 150 milj. euroa (alv 0 %).
Hankinnassa tilaajina toimivat Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja kaupunkiympäristön toimiala. Tilaajina voivat toimia myös Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä, Helen Sähköverkko Oy ja Helen Oy. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy toimii ensisijaisena hankkeeseen ryhtyvänä osapuolena.
Hankintamenettely
Hankinta on toteutettu vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista annetun lain 1398/2016 mukaisella kilpailullisella neuvottelumenettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä rakennusurakka.
Ohjelman toteuttajiksi valitaan kaksi kokonaistaloudellisesti edullisinta tarjousta antanutta tarjoajaa, jotka muodostavat ohjelman ensimmäisestä osasta tilaajaosapuolten kanssa kaksi allianssia. Ohjelman toinen osa voidaan toteuttaa ensimmäisen tavoin kahtena allianssina tai siten, että osapuolet muodostavat toisesta osasta yhden yhteisen allianssin.
Hankintailmoitus toimitettiin julkaistavaksi 5.6.2024 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin ko. tarjouspyyntöä koskeva Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa.
Määräaika osallistumishakemuksen jättämiselle oli 7.8.2024 klo 13:00. Osallistumispyynnössä edellytettiin, että ehdokas täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Määräaikaan mennessä osallistumishakemuksen jätti neljä ehdokasta, jotka kaikki täyttivät osallistumispyynnön mukaiset kelpoisuusehdot ja kutsuttiin tarjousvaiheeseen 1.
Tarjousvaiheen 1 tarjouksen jättämisen määräaika oli 28.8.2024 klo 13:00. Määräaikaan mennessä saatiin neljä tarjousta. Tarjousvaiheen 1 tarjousten arviointikohtina oli avainhenkilötiimin osaaminen ja ohjelmasisältöön liittyvä tuotos. Tarjousvaiheeseen 2 valittiin kolme eniten vertailupisteitä saanutta tarjoajaa ja kilpailusta suljettiin ulos vähiten pisteitä saanut ryhmittymä HeRO (Kreate Oy, GRK Suomi Oy, AFRY Finland Oy, Ramboll Finland Oy).
Tarkennettu tarjouspyyntö toimitettiin tarjoajille 4.10.2024. Tarjousvaiheen 2 tarjousten jättämisen määräaika oli 18.10.2024 klo 13:00.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti kolme tarjoajaa:
- ryhmittymä Wiehe (Destia Oy, Destia Rail Oy, Proxion Plan Oy, WSP Finland Oy),
- ryhmittymä Mainio (YIT Infra Oy, Sitowise Oy, Sweco Finland Oy, NRC Group Finland Oy) ja
- ryhmittymä Nivel (Skanska Infra Oy, Skanska Talonrakennus Oy, Finnmap Infra Oy, A-Insinöörit Suunnittelu Oy).
Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja olivat tarkennetun tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu ja palveluntuottajien valinta
Tarjousten vertailuperusteet on määritelty tarjouspyynnössä. Tarjousten arviointikohtina on avainhenkilötiimin osaaminen, IPT-hankkeen johtamis- ja yhteistyökyvykkyys, johdon tuki ohjelman läpivientiin ja palkkiotarjous. Tarjousten vertailu perusteluineen on esitetty tarkemmin valinta- ja perustelumuistioissa (liitteet 1 ja 2).
Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset tekivät järjestyksessä ryhmittymä Wiehe ja ryhmittymä Mainio, jotka valitaan ohjelman palveluntuottajiksi.
Ohjelman sisältö ja osittelu
Ohjelman osa 1 sisältää Länsiratikat-projektin sekä Länsisataman pikaraitiotien ja Viikin-Malmin pikaraitioteiden hankesuunnitelmien laatimisen jakautuen kahdelle ryhmittymälle kahteen osaan. Tilaajat päättävät jaon kehitysvaiheen aikana.
Tilaajien optioina ovat ohjelman osaan 2 sisältyvät Viikin-Malmin pikaraitiotien ja Länsisataman pikaraitiotien projektit sekä niihin liittyvät investoinnit. Palveluntuottajien tehtävien jakautuminen tarkentuu ohjelman osan 2 osalta tilaajien tekemän jatkuvan arvioinnin pohjalta.
Länsiratikat toteutetaan laadittujen yleis- ja hankesuunnitelmien sekä niistä tehtyjen päätösten mukaisesti. Viikin-Malmin pikaraitiotien ja Länsisataman pikaraitiotien yleissuunnitelmat valmistuvat syksyn 2024 aikana ja mikäli Helsingin kaupunginvaltuusto päättää projektien edistämisestä, niistä laaditaan hankesuunnitelmat ohjelman toimeksiantona. Toteutusvaiheisiin siirtyminen edellyttää kaupunginvaltuuston päätöstä projektien toteuttamisesta. Tilaajien alustava budjetti projekteihin on
- Länsiratikoiden osalta noin 310 milj. euroa,
- Viikin-Malmin pikaraitiotien osalta noin 360 milj. euroa ja
- Länsisataman pikaraitiotien osalta noin 40 milj. euroa.
Projektien yhteydessä on mahdollista toteuttaa muuta niihin liittyvää katuympäristöä, liikennejärjestelyjä, perusparannuksia, pyöräilyinfraa, kunnallisteknisiä töitä sekä esirakentamista. Näiden laajuus, budjetit sekä toteuttaminen ovat riippuvaisia tilaajaosapuolten päätöksenteosta ja rahoituksesta sekä ohjelman aikataulutuksesta. Tilaajien alustava lisäbudjetti näille töille on
- Länsiratikoiden osalta noin 150 milj. euroa,
- Viikin-Malmin pikaraitiotien osalta noin 250 milj. euroa ja
- Länsisataman pikaraitiotien osalta noin 90 milj. euroa.
Ohjelma toteutetaan useina kehitys- ja toteutusvaiheina. Projektien kehitysvaiheissa osapuolet suunnittelevat kehitysvaihetta vastaavan toteutusvaiheen sisällön, laatutason sekä aikataulun ja asettavat sille tavoitekustannuksen. Tilaajat päättävät siirtymisestä toteutusvaiheeseen, johon sisältyy rakentaminen, käyttöönotto ja viiden vuoden jälkivastuuvaihe. Projekteille muodostetaan kannustinjärjestelmä, jonka perustana ovat tavoitekustannuksen ja tilaajien tavoitteiden toteuttaminen.
Aiemmat päätökset
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 20.1.2021 § 10 Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelman ja hankkeen toteuttamisen.
https://paatokset.hel.fi/fi/asia/hel-2018-002298
Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi 9.1.2024 § 4 Länsi-Helsingin raitioteiden hankesuunnitelman hankkeen toteutuksen ohjeena noudatettavaksi.
https://paatokset.hel.fi/fi/asia/hel-2023-012549
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 23.11.2023 § 270 vuoden 2024 talousarvion ja vuosien 2024-2026 taloussuunnitelman, jossa on varauduttu Länsi-Helsingin raitioteiden toteuttamiseen vuosien 2026-2031 välillä. Viikin-Malmin pikaraitiotien toteutukseen vuodesta 2028 alkaen ja Länsisataman pikaraitiotien toteuttamiselle vuosien 2026-2029 välillä.
https://paatokset.hel.fi/fi/asia/hel-2023-005194
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 19.12.2023 § 700 mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Yleiset alueet -palvelu Alueellinen rakennuttaminen -yksikkö Yksikön päällikkö 13.09.2024 § 49
Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Yleiset alueet -palvelu Alueellinen rakennuttaminen -yksikkö Yksikön päällikkö 13.08.2024 § 43
This decision was published on 04.11.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Ville Alajoki, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 39848
Anton Silvo, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 37489