Maksuhyvitys, erheellinen paloilmoitusmaksu, ASOY Helsingin Höyrykatu 8
Oikaisuvaatimus koskien erheellisestä paloilmoituksesta perittävää maksua
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan pelastusjaosto päätti hylätä Asoy Helsingin Höyrykatu 8:n oikaisuvaatimuksen palotarkastajan päätökseen koskien 15.5.2024 aiheutuneesta erheellisestä paloilmoituksesta perittävää maksua (paloilmoittimen tunnus 9207/254).
Paloilmoitus on ollut erheellinen ja maksun perimisen edellytykset ovat täyttyneet.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Palotarkastaja on 20.5.2024 (paloilmoituksen päivämäärä 15.5.2024) tehnyt päätöksen periä pelastuslain 96 §:n 1 momentin perusteella maksun paloilmoittimen toistuvasta erheellisestä toiminnasta. Maksun perimisen edellytyksenä on paloilmoittimen toistuva erheellinen toiminta, minkä lisäksi pelastusviranomaisen on tullut kirjallisesti kehottaa kohteen omistajaa, haltijaa tai toiminnanharjoittajaa korjaamaan laitteen tai ryhtymään muihin tarpeellisiin toimiin erheellisten paloilmoitusten estämiseksi. Vaatimuksen kohteena olevaa paloilmoitusta edeltävänä 12 kuukauden tarkastelujaksona paloilmoitin on aiheuttanut 3 erheellistä paloilmoitusta (paloilmoitusten päivämäärät 22.5.2023, 1.6.2023 sekä 13.6.2023). Palotarkastaja on 5.6.2023 (paloilmoituksen päivämäärä 1.6.2023) antanut paloilmoittimesta vastaavalle taholle kirjallisen korjauskehotuksen paloilmoittimen toisesta erheellisestä paloilmoituksesta 12 kuukauden tarkastelujaksolla.
Asoy Helsingin Höyrykatu 8 on tehnyt palotarkastajan päätöksestä oikaisuvaatimuksen, joka on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 18.6.2024. Oikaisuvaatimus on tämän esityksen liitteenä 1.
Erheellisellä paloilmoituksella tarkoitetaan hätäkeskukseen yhdistetyn paloilmoittimen välittämää paloilmoitusta, joka ei ole edellyttänyt pelastuslaitoksen toimenpiteitä. Tavanomaisia erheellisen paloilmoituksen syitä ovat esimerkiksi huolimattomuus kiinteistön kunnossapidossa, erilaiset laiteviat, tupakointi tai muu kiinteistön käyttäjien huolimattomuus tai toiminta. Myös tuntemattomaksi jäänyt syy katsotaan erheelliseksi ilmoitukseksi. Erheelliseksi ilmoitukseksi ei katsota esimerkiksi tulipaloa, rakennuspalovaaraa tai pelastuslaitoksen toimenpiteitä edellyttävää vahingontorjuntatehtävää.
Pelastuslain 12 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan muun ohella palonilmaisu-, hälytys- ja muut onnettomuuden vaaraa ilmaisevat laitteet on pidettävä toimintakunnossa sekä huollettava ja tarkastettava asianmukaisesti. Mainitun pykälän 2 momentin mukaan pykälän 1 momentissa tarkoitetuista velvoitteista vastaa rakennuksen yleisten tilojen ja koko rakennusta palvelevien järjestelyiden osalta rakennuksen omistaja, haltija ja toiminnanharjoittaja osaltaan sekä huoneiston haltija hallinnassaan olevien tilojen osalta. Paloilmoitinjärjestelmä on koko kiinteistöä palveleva järjestelmä, josta vastaa kiinteistöstä vastaava taho. Erheellisten paloilmoitusten käsittelyn osalta paloilmoitinta tarkastellaan kokonaisuutena, jolloin ilmoituksen aiheuttajalla, syyltä tai sijainnilta ei edellytetä yhteyttä aikaisempiin paloilmoituksiin.
Pelastusviranomainen on antanut kiinteistön edustajalle neuvontaa erheiden välttämiseksi myös sähköpostitse 24.5.2024 sekä 27.5.2024. Varsinaisten korjaavien toimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen kuuluvat paloilmoittimesta vastaavalle taholle.
Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva paloilmoitus on aiheutunut ajoneuvon osumisesta ilmaisimeen, eikä ilmoitus ole edellyttänyt pelastuslaitoksen toimenpiteitä kohteessa. Paloilmoittimesta vastaavalle taholle on annettu aiempien paloilmoitusten perusteella kirjallinen korjauskehotus ja varattu kohtuullinen aika korjaaville toimenpiteille. Maksujen perimiselle on näin ollen ollut pelastuslain mukainen peruste ja oikaisuvaatimus tulee hylätä.
This decision was published on 02.10.2024
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Tomi Helasuo, johtava palotarkastaja, puhelin: 09 310 31354