Konsernitili, käyttöoikeustilin luottolimiitin määräaikainen korottaminen, Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilat

HEL 2024-009242
More recent handlings
§ 3

Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen sisäisen luottolimiitin muuttaminen kaupungin konsernitilissä Nordeassa

Rahoitusjohtaja

Päätös

Vs. rahoitusjohtaja päätti, että Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen Nordea Pankki Oyj:ssä kaupungin konsernitiliin kuuluvaan käyttöoikeustiliin liitetty 31.12.2026 asti voimassa oleva 65 000 000 euron suuruinen luottolimiitti korotetaan 75 000 000 miljoonaan euroon ajalle 1.2.-31.12.2025, ja sen jälkeen limiitti on 50 000 000 euroa 31.12.2026 asti. Tilin numero on **********

Limiitin marginaali on 0,75 % -yksikköä. Pankki laskee ja veloittaa yhtiöltä käytetyn limiitin määrästä korkoa päivittäisen yhden kuukauden Euribor -noteerauksen mukaisesti lisättynä kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston vahvistamalla kulloinkin voimassa olevalla marginaalilla.

Päätöksen perustelut

Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilat tarvitsee limiittiä käynnissä oleviin sekä uusiin laajuudeltaan ja kustannuksiltaan merkittäviin uudisrakennushankkeisiin. Yhtiölle myönnettyä limiittirahoitusta on tarkoitus konvertoida kaupungin takaamiksi pitkäaikaisiksi rahalaitoslainoiksi hankkeiden edetessä.

Kaupunginvaltuusto on 22.6.2022 myöntänyt 260 000 000 euron suuruisen omavelkaisen takauksen kaupungin hyväksymien Kaskon hankkeiden pitkäaikaisten lainojen nostoa varten. Kaupungin em. takaukseen perustuvia lainoja on toistaiseksi nostettu yhteensä 159 450 000 euron edestä.

Edelleen kaupunginvaltuusto on 14.2.2024 erikseen myöntänyt omavelkaisen takauksen Sotepe-toimialan Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen uudisrakennuksen rakentamiseen tarvittavien enintään 93 000 000 euron lainojen vakuudeksi. Kaupungin ao. takaukseen perustuvia lainoja on toistaiseksi nostettu yhteensä 23 000 000 euroa.

Kaupunkikonsernin tasehallinnan periaatteiden (Khs 14.5.2018, 338 §) mukaisesti kaupungin ja sen tytäryhteisöjen käytössä on konsernitili. Tytäryhteisöt vastaavat itse oman käyttöoikeustilinsä käytöstä ja varojen riittävyydestä.

Hallintosäännön 12 luvun 4 §, 9. kohdan mukaisesti rahoitusjohtaja päättää pankkitilien avaamisesta kaupungin nimiin sekä saman pykälän 10. kohdan mukaisesti muiden kuin kaupungin kokonaan omistamien tai muutoin kokonaan määräysvallassa olevien tytär- ja konserniyhteisöjen liittymisestä konsernitilijärjestelmään sekä konsernitilijärjestelmän sisäisistä limiiteistä. Edelleen 4 § 5. kohdan mukaisesti rahoitusjohtaja päättää konsernipankin sisäisistä veloitettavista ja hyvitettävistä koroista.

Valtiontukiarviointi

Ennen edellä mainittua Kiinteistö Oy Helsingin Toimitiloille myönnetyn konsernitililimiitin korottamista on arvioitava, sisältyykö suunniteltuun toimenpiteeseen SEUT 107(1) artiklan mukaista valtiontukea. Euroopan komission tiedonannon mukaan valtiontukisääntöjä sovelletaan ainoastaan silloin, kun tuensaajana on yritys, jolla tarkoitetaan oikeudellisesta muodosta tai rahoitustavasta riippumatta taloudellista toimintaa harjoittavaa yksikköä. Taloudellista toimintaa on kaikki toiminta, jossa tavaroita tai palveluita tarjotaan markkinoilla (komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohdat 6 - 12).

Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilat -yhtiölle annettavaan omavelkaiseen takaukseen, joilla toteutetaan edellä mainitut investoinnit sosiaali-, terveys, ja pelastustoimialan käyttöön sekä valtion rahoittaman ja valvoman kansallisen koulutusjärjestelmän puitteissa järjestettävän opetuksen käyttöön, voidaan pitää muuna kuin taloudellisena toimintana, eikä niihin siten sisälly SEUT 107(1) artiklan mukaista valtiontukea, koska takaus kohdistuu ei -taloudelliseen toimintaan. Mikäli tiloja vuokrataan eteenpäin kolmansille osapuolille, tulee varmistua siitä, että Helsingin kaupungilta saatu taloudellinen etu ei siirry kilpailluilla markkinoilla toimivien yritysten hyväksi. Tällaisessa tilanteessa kolmansille osapuolille vuokratuista tiloista tulee periä markkinahintaista vuokraa.

Jäsenvaltioiden on varmistettava, että ei- taloudelliseen toimintaan myönnettyä tukea ei käytetä taloudelliseen toimintaan. Ristiintukeminen voidaan sulkea pois pitämällä erillistä kirjanpitoa yksikön harjoittamasta taloudellisesta toiminnasta. Kiinteistö Oy Helsingin toimitilat -yhtiön harjoittaessa taloudellista toimintaa on kirjanpito eriytettävä ei-taloudellisesta toiminnasta.

This decision was published on 14.01.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Ask for more info

Keijo Härkönen, rahoitusasiantuntija, puhelin: 09 310 25656

keijo.harkonen@hel.fi

Decisionmaker

Tuomo Mäkinen
vs. rahoitusjohtaja
Keijo Härkönen
rahoitusasiantuntija

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.