Hankinta, kuljetuspalvelut, rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2024-009354
More recent handlings
This is a motion

Kuljetuspalvelujen hankinta

Board of Construction Services (Stara)

Päätösehdotus

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää hylätä esityslistatekstin liitteessä mainitun tarjouksen, sekä yksittäiset ajoneuvot esityslistatekstissä ja liitteessä mainituista syistä (liite 2), sekä oikeuttaa Staran toimitusjohtajan tekemään sopimukset kuljetuspalvelujen tuottamisesta ajaksi 1.1.2025 – 31.12.2027 esityslistatekstin tarjousvertailussa mainittujen tarjoajien kanssa ja siihen kirjatusta ajoneuvoista (liite 3).

Lisäksi johtokunta päättää oikeuttaa Staran logistiikan kuljetuspalveluyksikön tekemään tilauksia palveluntuottajaksi valituilta sopimuskauden aikana hankinnan ennakoidulla arvonlisäverottomalla kokonaisarvolla, joka on enintään 45 miljoonaa euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Sopimukset tehdään vasta, kun palvelutuottajaksi valittu on toimittanut rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa tai 6 b §:ssä tarkoitetut otteet, ja hankintayksikkö on varmistanut, ettei palveluntuottajaksi valittua rasita mikään pakollinen poissulkemisperuste.

Esittelijän perustelut

EU-kynnysarvon ylittävästä palveluhankinnasta on julkaistu HILMA- ja TED- (Tenders Electronic Daily) verkkosivustoilla hankintailmoitukset ja tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 29.8.2024. Hankinnan kohteena on kuljetuspalvelujen hankinta.

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat palveluntuottajat voivat tehdä tarjouksen. Tarjoukset oli annettava sähköisesti Tarjouspalvelussa.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista kysymyksiä 22.9.2024 kello 23.59 mennessä. Hankintaa koskeviin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelussa. Tarjouspyyntöasiakirjat sekä hankintaa koskevat kysymykset, ja niihin annetut vastaukset ovat esityslistatekstin oheismateriaalina.

Tarjousten määräaika oli perjantaina 4.10.2024 kello 12.00. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.

Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä 51 tarjoajaa (liite 1).

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksessa annettujen tietojen perusteella (ESPD). Kaikki tarjoajat täyttivät soveltuvuusvaatimukset.

EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa palveluntuottajaksi valituilta on pyydettävä rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä (edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävät henkilöt). Rikosrekisteriote toimii näyttönä siitä, ettei tarjoajaa koske jokin hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen rikosperusteinen poissulkemisperuste.

Hankintaprosessin aikataulussa pysymisen vuoksi hankintayksikkö tarkastaa palveluntuottajaksi valittujen pakolliset ja harkinnanvaraiset poissulkemisperusteet vasta päätöksen teon jälkeen. Sopimukset tehdään vasta kun hankintayksikkö on varmistanut, ettei palveluntuottajaksi valittuja rasita mikään pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste.

Tarjoukset oli jätettävä tarjouslomakkeella, jolla tarjoajia pyydettiin ilmoittamaan kuljetuspalvelujen tuottamisessa käyttämänsä ajoneuvot. Tarjouksen tekijätietojen lisäksi tarjoajien oli ilmoitettava tarjouslomakkeella tarjouspyynnön hankinnan kohteen kuvauksen mukainen ajoneuvolaji, sekä yksilöidyt ajoneuvokohtaiset tiedot (ajoneuvon merkki ja malli, käyttöönottovuosi, käyttövoima, rekisteritunnus, kokonaismassa, kantavuus, varusteet, lisälaitteet, jne.). Sopimuskauden aikana hankittavasta ajoneuvokalustosta, josta ei ole vielä yksilöityjä tietoja, tarjoajien oli ilmoitettava ajoneuvon päätiedot.

Ajoneuvokohtaiset arvonlisäverottomat yksikköhinnat (€/h, alv 0 %) pyydettiin ilmoittamaan erikseen pitkäaikaiseen ja/tai lyhytaikaiseen kuljetuspalveluun. Lyhytaikaiseksi kuljetuspalveluksi katsotaan enintään yhden (1) viikon kestävä tilaus. Jos lyhytaikainen tilaus ylittää pitkäaikaisen tilauksen aikarajan, käytetään silloin pitkäaikaiseen kuljetuspalveluun tarjottua yksikköhintaa koko kuljetuspalvelun ajalta.

Esityslistatekstin liitteessä on mainittu yksi hylättävä tarjous, ja viiden tarjoajan kuljetuspalvelujen tuottamiseen tarjotut ajoneuvot kuljettajineen, jotka eivät täytä tarjouspyynnön vaateita (liite 2).

Kuljetusliike Marko Nyström Oy on Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa jättänyt tarjouksen, joka sisälsi ainoastaan tarjousdokumentin ja ESPD-lomakkeen. Tarjouslomakkeella Kuljetusliike Marko Nyström Oy ei ollut yksilöinyt ensimmäistäkään ajoneuvoa. Tarjousta ei ole mahdollista ottaa mukaan tarjousvertailuun ilman ajoneuvokohtaisia tietoja ja yksikköhintoja. Edellä mainitusta syystä Kuljetusliike Marko Nyström Oy:n tarjous on hylättävä, eikä tarjousta oteta mukaan tarjousvertailuun.

Kuljetus Oy J.H. Laakso ja Kuljetus Rasi Oy ovat tarjonneet 3-akselisia kuorma-autoja tarjouspyynnön kohtaan 1 maansiirtoajo ja/tai lumenkuljetus. Tarjouspyynnön kohdan 1 kuorma-autoille asetettu vaateeksi kolmikaatokippi. Kuljetus Oy J.H. Laakso ja Kuljetus Rasi Oy tarjoamissa 3-akselisissa kuorma-autoissa ei ole kolmikaatokippiä. Kuljetus Oy J.H. Laakso ja Kuljetus Rasi Oy tarjoamat kuorma-autot ovat tarjouspyynnön vaateen vastaisia, ja ne on siksi hylättävä, eikä niitä oteta mukaan tarjousvertailuun.

Helsingin KTK Oy ja Rahtikeskus Oy ovat tarjonneet kohtaan 4 jakeluliikenne kuorma-autoja, joissa kokonaismassat ovat enemmän kuin vaateeksi asetettu 18 000 kg. Helsingin KTK Oy ja Rahtikeskus Oy tarjoamat kuorma-autot eivät ole tarjouspyynnön vaateen mukaisia, ja ne on siksi hylättävä, eikä niitä oteta mukaan tarjousvertailuun.

Päätöksenteon peruste on kokonaistaloudellinen edullisuus.

Kuorma-autojen tarjousvertailussa arviointiperusteet ovat hinta ja ajoneuvojen käyttövoima (KV), jotka vaikuttavat tarjousvertailulukuun seuraavasti:
Käyttövoima (KV) ja KV-kerroin
Täyssähkö tai vety 1,00
Hybridi 1,30
Biokaasu 1,30
HVO dieselpolttoaine 1,40

Pakettiautojen tarjousvertailussa arviointiperusteet ovat hinta ja ajoneuvojen käyttövoima (KV), jotka vaikuttavat tarjousvertailulukuun seuraavasti:
Käyttövoima (KV) ja KV-kerroin
Täyssähkö tai vety 1,00
Hybridi 1,10
Biokaasu 1,10
HVO dieselpolttoaine 1,20

Kokonaistaloudellisuuden vertailu lasketaan kaavalla: V = T x K.
(V = vertailuluku, T = yksikköhinta, K = KV-kerroin).

Tarjousvertailu on tehty tarjouspyynnön hankinnan kohteen kuvauksen ajoneuvolajiluettelon mukaisesti kokonaismassaluokittain, ja tarjouspyynnössä ilmoitettujen päätöksen tekemisen perusteiden mukaisesti. Tarjousvertailussa kokonaistaloudellinen edullisuusjärjestys on pitkäaikaisen ajon vertailuluku (liite 3).

Puitesopimukseen perustuvia erillisiä tilauksia tehdään tarjousvertailun mukaisessa kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Tilauksen teossa otetaan huomioon palvelun saatavuus, sopivuus ja ajoneuvon varustus. Palveluntuottajaksi valittua ei velvoiteta tulemaan työhön, jos palveluntuottaja on jo ennen tilausta sitoutunut muualle.

Kuljetuspalvelun tuottamisessa käytettävien ajoneuvojen on oltava olemassa olevia, käyttövalmiita ja rekisteröityjä sopimuskauden alusta alkaen, jotta kuljetuspalvelutilauksien tekeminen olisi mahdollista. Palveluntuottajaksi valitulla on oltava sopimuskauden alkaessa vähintään yksi käyttö- ja tilausvalmis ajoneuvo kuljetuspalvelun tuottamiseen.

Staralla on sopimusehtojen mukaan mahdollisuus pyytää palveluntuottajaksi valituilta erillisillä tarjouspyynnöillä urakkatarjouksia. Urakoita kilpailutetaan niiden palveluntuottajien kesken, joilla on urakan toteuttamiseen soveltuvaa kuljetuskalustoa. Puitejärjestelyyn perustuvia minikilpailutuksia järjestetään sopimuskauden aikana ilmenevien tarpeiden mukaisesti.

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu palveluntuottaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Presenter information

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Ask for more info

Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 78571

sami.aherva@hel.fi

Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 38963

heikki.halonen@hel.fi

Attachments

1. Tarjoajat
The attachment will not be published on the internet.
2. Hylättävä tarjous ja hylättävät ajoneuvot
The attachment will not be published on the internet.
3. Tarjousvertailu
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.